Sub igjen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Sub igjen...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub igjen...

Er litt i villrede her...

Vil ha meg en sub og tenker å lage denne selv. Har sjekket hos Eltek og kikker da på deres utvalg. Phobos'en kom jo bra ut i test, spesielt med tanke på at denne er så billig. Dypt går den, har en 12' og 250 W forsterker.

Så vurderer jeg denne Arges også. Peerless 10', 200 W forsterker, lukket kabinett. Koster en del mer selvsagt.

Noen kommentarer omkring disse to subene? Er det andre tilsvarende av selvbygg som kan anbefales?

Hva er den største forskjellen på åpne og lukkede kabinetter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arges er rimelig ubrukelig i mine øyne. Det eneste den kanskje kan passe til er som sub til små monitorer. Duger dårlig til film, spiller ikke spesielt høyt.

Phobos er en bra filmsub i budsjett-klassen. Litt for upresis for musikk.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...jeg har et par subber a'la Brontes på vei (45L med 12" XLS)...noen synspunkter på et slikt par Whoppass Cheese ? Skal drives av to kanaler ZapPulse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hmm...jeg har et par subber a'la Brontes på vei (45L med 12" XLS)...noen synspunkter på et slikt par Whoppass Cheese ? Skal drives av to kanaler ZapPulse.
    XLS 12" er mye mer anvendelig enn 10". Har man i tillegg to så kan det bli riktig så bra. Jeg har selv 2 stk XLS 12" og de spiller veldig bra bare man kjenner deres begrensninger.

Har prøvd litt ulike kassestørrelser. Brontes er vel på 55 liter, det syntes jeg var for mye. Et sted mellom 35 og 40 liter syntes jeg ble best.

Valg av delefrekvens er også litt tricky. Deler man lavt så vil frekvensresponsen bli noe annerledes enn man i utgangspunktet skulle tro. Dette skyldes at elementet uten filter ruller av ganske tidlig så når man filtrerer vil den stigende responsen oppover i frekvens motvirke delefilteret. Det kan løses ved å bruke bratt filter og dele subbene lavere i forhold høyttalerne enn det man ellers ville gjort.

Skal man bruke subben over 80hz, bør man kompensere for den tidlige avrullingen ellers låter det fort litt tynt nedover i frekvens.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har tenkt å lage et lite aktivt filter til bruk mellom recieveren og subwooferforsterkeren. Recieveren deler visstnok på 90Hz med 3. ordens Butterworth flanke, derfor tenkte jeg i utgangspunktet å legge på et første ordens lavpassfilter rundt 50Hz for å bryte ned den øvre delen av frekvensområdet, samt få 4. ordens avrulling oppover. Du mener at jeg burde bruke et 2. ordens filter?

45L er litt større enn det jeg egentlig hadde planer om, men det var det volumet som passa best slik jeg tenkte å bygge. Må enten redusere volumet eller bruke et 2. ordens filter ved 8Hz (Q=0,5) for å unngå at elementet bunner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har tenkt å lage et lite aktivt filter til bruk mellom recieveren og subwooferforsterkeren. Recieveren deler visstnok på 90Hz med 3. ordens Butterworth flanke, derfor tenkte jeg i utgangspunktet å legge på et første ordens lavpassfilter rundt 50Hz for å bryte ned den øvre delen av frekvensområdet, samt få 4. ordens avrulling oppover. Du mener at jeg burde bruke et 2. ordens filter?
    Det kommer jo litt ann på frekvensresponsen på fronthøyttalerne også.
    Skal du bruke filteret i recieveren som highpass filter for frontene?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det har jeg ikke tenkt å bruke. Planen er å bygge et ukjent antall effektforsterkere (har lyst på aktivt delte høyttalere) som filtreres gjennom et selvbygd filter 2. ordens filter. Tenkte å bygge lukkede høyttalere for å få 4. ordens avrulling nedover etter filtrering. Kjører da signalet "fullrange" fra recieveren. Filteret på LFE kanalen får jeg ikke skrudd av.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I såfall vil jeg egentlig anbefale at du gjør som jeg har gjort.
    Filtrer subben utenfor recieveren. La helst hver sub bli en del av hver fronthøyttaler. Ikke fysisk i felles kasse altså, men med felles delefilter. Da blir integreringen perfekt, noe som hadde blitt vanskeligere med filteret som sitter i recieveren. For å få med LFE-sporet så tar du signalet fra LFE utgangen og summerer med hver fronthøyttaler i det aktive filteret. Man kan også la recieveren sende LFE-sporet til frontsystemet også, men det har av en eller annen grunn vist seg å gi merkbart dårligere resultat.

Da får du et subsystem som spiller helt sømløst med på musikk, men som samtidig gir glimrende bass til hjemmekino.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Er bare mer i tvil her... Jeg hadde nok forventet at Arges'en var mest interessant, da den går dypere, samt har nok et bedre element. Men man får nok mest igjen for pengene ved en Phobos, evt. vente til man har penger og fleske til med en Brontes.

Dette er et dyrt forum å være innom... 8)

Forskjellen åpen/lukket kabinett?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Filtrer subben utenfor recieveren. La helst hver sub bli en del av hver fronthøyttaler. Ikke fysisk i felles kasse altså, men med felles delefilter. Da blir integreringen perfekt, noe som hadde blitt vanskeligere med filteret som sitter i recieveren. For å få med LFE-sporet så tar du signalet fra LFE utgangen og summerer med hver fronthøyttaler i det aktive filteret.
    Hmm..ok...ser hvor du vil hen. Hvis jeg har forstått rett er det slik du har tenkt:
    (eks. høyre frontkanal)
    (høyre foran pre-out+LFE preout)->filter->høyre foran (>80Hz) og sub(<80Hz)

Har forhåpninger om å få lagd kretskort på høyskolen der jeg går nå, må bare sette meg ned med Active filter cookbook og Multisim et par timer.

Dan: Bass er dyrt

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dan: Bass er dyrt
    Ja, er nok det.... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..ok...ser hvor du vil hen. Hvis jeg har forstått rett er det slik du har tenkt:
    (eks. høyre frontkanal)
    (høyre foran pre-out+LFE preout)->filter->høyre foran (>80Hz) og sub(<80Hz)
    Ja det er omtrent som jeg har.

Dan: Med åpent kabinett mener du bassrefleks eller? Det finnes jo mange varianter av åpne kabinetter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på bassrefleks og trykkammer løsninger er mange.
    - Jeg prøver meg på en kort oppsummering.

Trykkammer:
    Rask bass, god transientrespons.
    Bra effekt-tolerans da lufta i det tette kabinettet bak membranen fungerer som en "motvekt" til membranens bevegelser (begrensende).
    Ikke spesiellt dyp bass.
    Stor fleksibilitet hva kabinett-volum angår, krever ikke så nøyaktig beregning.
    Mindre kabinett enn bassrefleks, plassbesparende.

Bassrefleks:
    Dyp bass.
    Mindre kontroll over elementet, dette varierer en del.
    Større kabinetter.
    Krever litt mer nøyaktig beregning av volum og bassrør-mål.
    Høyere følsøomhet, dvs spiller høyere, spesiellt på lavere frekvenser.
    Fare for slappere eller mer grumsete bass enn trykkammer, men forsterker har veldig mye å si her.

Gjerne korriger meg dersom noe av dette er feil, eller kom med flere forskjeller...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var dette jeg lurte på ja, thanks.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos Eltek er XLS 12" nå på ukens tilbud. Jeg vurderer da å kjøpe en Hypex HS200 og bygge dette inn i et kabinett. Snakket raskt med en kar fra Eltek som anbefalte da en slave, som igjen kostet 900,-. Kan jeg likegodt bruke en XLS 12" til som slave, som jeg heller kan ta i bruk ved en senere ombygging? Med slave blir kabinettet lukket, og man får en god sub spesielt for film. Arges/Brontes var visst typisk beregnet for musikk.

Noen kommentarer ang å hjemmesnekre en kasse med en HS 200 og en XLS 12"? Må jo ha litt dempemateriale og ledning, men er det ellers noe jeg burde ha? Bør jeg prøve forskjellige kassestørrelser før jeg lager den endelige fasongen?

Ja - jeg er en newbie.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ikke noe godt resultat med et ordentlig element som slave. Den har alt for liten bevegelig masse til å fungere.

XLS+slave er jo en veldig populær sub. Søker du på internett så finner du nok massevis med diverse prosjekter. En vanlig kube fungerer helt fint som sub og det er veldig begrenset med nytte man har av dempemateriale. Kan like gjerne droppe dempemateriale i et slik prosjekt spør du meg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex HS200 er ikke den mest overdimensjonerte forsterkeren på markedet. Lydkvaliteten i en sub er i stor grad avhengig av kraftreservene i forsterkeren. HS200 har en 160VA trafo og 2x10.000uF kondensatorer (hvis jeg ikke husker feil).

Jeg bygde en sub med 12" XLS og 2x10" XLS slaver når Eltek begynte å ta dem inn, i denne ble det brukt en Embla forsterker på 100/200W (8/4ohm) Emblaen hadde 300VA og 2x10.000uF. Denne forsterkeren klarte aldri å få den subben til å låte noe særlig bra :? Fikk låne en Zapsolute Mk1 70W monoblokk av en kamerat og det ble noe helt annet.

Nå mangler jeg bare å få montert sammen ZapPulsen som skal drive de nye XLS subbene mine. 1000VA og 24x4700uF RIFA

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dan: Til ditt spørsmål om kabinettbygging, få vite hva som anbefales av kassevolum fra Eltek til de forskjellige løsningene (trykkammer, bassrefleks etc.) - eller regn ut selv; og bygg kabinettet deretter.
    Beregning nav kabinettvolum: http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/index.html . Her er en annen side som forklarer høytalerkasser: http://www.bilradiospes.no/index.php...&ids=artID
    Søk også gjerne rundt her på forumet eller andre steder for informasjon om byggeprosessen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •