Hjelp til valg av subwoofer element - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Morn, den sammenligningen rimer nok bedre, men her har du vel noe mer
    effekt på LR 15 ? Anntar dette er ca. det de klarer av effekt før xmax tynes for mye?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Brystkassetrøkk er definitivt det viktigste synes jeg. Hva jeg savner er litt vanskelig å svare på. Jeg savner ALT nå, men det har mer med plassering av fronter/demping av refleksjon osv som jeg skal begynne med nå snart.
    Hadde dog vært greit å hatt tilgang på subber og eq når det kommer til til kalibrering.
    Kontroll på faseforløp/delefrekvens/avrulling/tidsforsinkelse osv får jeg ved hjelp av dspen

At det kan være lurt å bruke samme konstruksjon på sub som man har på høytaler var nytt for meg?
    Det er ikke nødvendigvis konstruksjonen men faseresponsen som er en konsekvens av konstruksjonen som er det interessante. Med bratte filterflanker er det relativt lett å få til noe som summerer greit nok, men helt samkjørt blir det ikke før man får samme faseforløp for alle delene av høyttalersystemet.

Hva slags DSP-løsning bruker du?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tanken er å bruke 2x4 balansert saken fra minidsp.
    vet ikke helt hvilke alternativer som er innebygd i mcintosh mx121 prosessoren.
    men regner med at den minidsp en kan fungere.
    var imponert over byggkvaliteten til minidsp målemikken i hvert fall. selv om jeg ikke har fått brukt den enda

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Nå har jeg prøvd å punche det inn på en annen maskin(kjørte wine i osx på forrige), får fremdeles ikke din graf, men ser kliss lik ut den jeg hadde på andre maskinen...

rød: 1550 i bassrefleks 160mm port med lengde 43cm

orange: pd186 i bassrefleks 160mm port med 44cm

gul: JBL SUB1500 i lukket kasse (kom på brukten nå og virka interessant)

Hjelp til valg av subwoofer element-capture-jpg

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten
    Kan det lønne seg å bygge om konstruksjonen litt.
    Slik jeg har det nå så har jo jeg en mellomkasse i saken. men der brukes det bare halvparten av volumet til annet stuff...

Alterantivet da er jo å "slå sammen" de to kamrene ved å benytte deler av det mellomkammeret...

Viser med mine paint skills=)

Hjelp til valg av subwoofer element-untitled-jpg

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    111liter lukket kasse er jo perfekt til enten SI 18" eller Dayton 18"

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips er å legge inn en skillevegg på midten slik at du ikke får "fri sikt" mellom de to ytterveggene. Det koster ingen ting og hindrer første mode inne i kassa fra å havne for nært frekvensområdet elementene skal jobbe i.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    111liter lukket kasse er jo perfekt til enten SI 18" eller Dayton 18"
    Hehe kan du være litt tydeligere på den? de har jo flere modeller i den størrelsen begge merkene=)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Et tips er å legge inn en skillevegg på midten slik at du ikke får "fri sikt" mellom de to ytterveggene. Det koster ingen ting og hindrer første mode inne i kassa fra å havne for nært frekvensområdet elementene skal jobbe i.
    Tror du dette er nødvendig? er snakk om at hver vegg er 5cm tykk. Vurderer også å kle insiden med ett lag MDF
    Det blir veldig vanskelig å lage en skillevegg hele veien mellom de to rommene da en jekken tar hele plassen fra gulv til topp på ene halvdelen

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor jeg fikk så tullete graf på precision device 1550.
    Tidligere har jeg bare funnet elementet i databasen til bassbox pro, når jeg nå tastet inn alle verdiene manuelt så ble grafen annerledes ja=)

Synes dog fremdeles at det ser bra ut med det PD1550 elementet

EDIT:
    jeg fant ut hvorfor det ble tullete med PD1550, av en eller annen grunn så har databaseversjonen MASSE inntrykte data på Response delen i driver properties, dette blir kanskje feil? og forklarer hvorfor kuven ble så vanvittig krøllete=)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du dette er nødvendig? er snakk om at hver vegg er 5cm tykk. Vurderer også å kle insiden med ett lag MDF
    Det blir veldig vanskelig å lage en skillevegg hele veien mellom de to rommene da en jekken tar hele plassen fra gulv til topp på ene halvdelen
    Avstanden mellom to parallelle veggflater bestemmer ved hvilke frekvenser man vil få stående bølger. For de fleste subwooferkonstruksjoner er disse avstandene såpass korte at problemene opptrer langt over frekvensområdet subwooferen skal spille i. I kassa du har skissert er det 1.85m mellom de indre veggene, dermed er første modefrekvens 98Hz. Du har rett nok plassert elementene litt innenfor kantene, men du vil likevel kunne oppleve at lyden forsterkes og henger igjen litt ekstra rundt 98Hz på grunn av denne moden. Trykket i kassa påvirker elementes bevegelse og dermed lydgjengivelse, uavhengig av om kassa er slapp eller solid.

Deler du avstanden i to opptrer første mode rundt 200Hz, noe som sannsynligvis er langt nok unna arbeidsområdet til at det ikke lenger er noe problem.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden mellom to parallelle veggflater bestemmer ved hvilke frekvenser man vil få stående bølger. For de fleste subwooferkonstruksjoner er disse avstandene såpass korte at problemene opptrer langt over frekvensområdet subwooferen skal spille i. I kassa du har skissert er det 1.85m mellom de indre veggene, dermed er første modefrekvens 98Hz. Du har rett nok plassert elementene litt innenfor kantene, men du vil likevel kunne oppleve at lyden forsterkes og henger igjen litt ekstra rundt 98Hz på grunn av denne moden. Trykket i kassa påvirker elementes bevegelse og dermed lydgjengivelse, uavhengig av om kassa er slapp eller solid.

Deler du avstanden i to opptrer første mode rundt 200Hz, noe som sannsynligvis er langt nok unna arbeidsområdet til at det ikke lenger er noe problem.
    Her gav mye mening med unntak av 1.85m?
    regner du innsiden av utvendig vegg på hver side? siden riggen er 1,95m bred totalt minus 5cm vegger?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok utgangspunkt i det du skrev i første post:
    totale kassevolumet blir på ca 300liter minus avstiving/forsterker/element.
    Målene blir h/b/d 20cm x 185cm x 80cm (innvendige mål)
    Modefrekvensene beregnes som for vanlige rom siden kassa er å se på som et rom i rommet, selv om den sannsynligvis må defineres som en bod for å være i henhold til plan og bygningsloven

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok utgangspunkt i det du skrev i første post:

Modefrekvensene beregnes som for vanlige rom siden kassa er å se på som et rom i rommet, selv om den sannsynligvis må defineres som en bod for å være i henhold til plan og bygningsloven

ah, crap tror jeg må redigere litt førstepost da den ble skrevet FØR jeg hadde bygd riggen, det ble litt annerledes med 3 kammere på henholdsvis 100l 50l og 100l

Så de to isolerte kamrene på 100l hver kommer til å ha element i seg og vil ha dimmensjonen innvendig 17cm (muligens jeg øker til 22cm) x 71cm x 80cm

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe kan du være litt tydeligere på den? de har jo flere modeller i den størrelsen begge merkene=)
    Dayton Audio RSS460HO-4 18" Reference HO Subwoofer 4 ohm 295-472
    og
    HT D2 18"
    Stereo Integrity | HT Subwoofers

Edit: Oh snap. Tenkte ikke på dybden. Begge er for dype til å monteres i riseren din...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Dayton Audio RSS460HO-4 18" Reference HO Subwoofer 4 ohm 295-472
    og
    HT D2 18"
    Stereo Integrity | HT Subwoofers

Edit: Oh snap. Tenkte ikke på dybden. Begge er for dype til å monteres i riseren din...
    Det kan gå om jeg bygger på med ei rad til med 2"/2"=P da er jeg oppe på ett internstørrelse på på 22cm pluss tykkelsen på topp platen.

Så de elementene skal jeg klare å få plass til=P da får jeg også kassevolum på 114L hver.

Hmmm...
    Synes det er veldig vanskelig å velge. Burde egentlig knørvet mange papirlapper med navn på i en hatt og tatt random trekning=P

Forøvrig interessant spørsmål.
    2 stk rimeligere 15/18" i 100liter kasse

eller bygge sammen kassene til en stykk 222 liters kasse og heller kjøre på med dyrere 15/18" element?

Hva hadde dere foretrukket?
    regner med slik som forslagene har blitt nå så har elementene lagt på mellom 2-3k pr stk. Så alternativet er jo å smøre til på ETT element til en 4-6k

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når budsjettet ikke er strammere enn som så ville jeg satset på dobbelt membranareal. Man kan ikke få for mye av det når det er snakk om bassgjengivelse.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart 2 elementer. Da slipper du også problemet D|sElMiNk tok opp, som du vil få med en så lang kasse.
    Og 2 elementer vil kunne hjelpe til med å få litt jevnere respons i rommet enn 1.
    1 stort element under den ene siden tror jeg også vil kunne bli bittelitt ubalansert siden du sitter så nærme elementet. Det vil bli litt mer fysisk på den ene siden kontra den andre. (ikke en drastisk forskjell, men likevell en liten forskjell)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter eXa's poeng om bassfordeling. Når man sitter så tett på blir forskjellen stor mellom høyre og venstre side hvis man kun har element på den ene siden. Siden avstanden mellom elementene er relativt liten i forhold til rommets øvrige mål(?) er ikke gevinsten like stor med tanke på bassfordeling i rommet. Men hva gjør vel det når man sitter på basskilden?

Forslag til bass innenfor budsjettet kan f.eks være 2stk Beyma 18PW1400Fe. I følge LspCAD klarer de like mye lydnivå ut ved 20Hz som 2stk Dayton Titanic 15" Mk3 og de gjør det med under halvparten så mye effekt inn. EQ'ing må selvfølgelig til men det løses jo med miniDSP.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det andre firma i norge som forhandler beyma eller er det bare avshop?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •