DIY L26ROY vs ferdigsub - stor forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY L26ROY vs ferdigsub - stor forskjell?

Vurderer å prøve meg på en DIY sub, men tenkte å høre litt med mer erfarne folk før jeg handler inn.

Den DIY subben jeg har tenkt på (etter å ha lest en del tråder her på forumet) består av:
    Seas L26ROY + tilhørende slave SL26R, drevet av en Hypex DS4

Noen som har noen formening om hvordan en slik sub vil spille sammenlignet med ferdigsubber i ca samme prisklasse (ca 7000kr)?
    Alternativer i den prisklassen kan jo være f.eks. B&W ASW610XP eller SVS PC12/PB12 +++

Skal forøvrig brukes i et hjemmekino oppsett med B&W 683, HTM61 og enten 685 eller DS3 (evt begge deler på lengre sikt)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på Rythmik Audio sine kit, dersom prisrammen din er rundt 7000. Tols1 har en byggetråd av deres 15" i portet kasse, og jeg er ganske sikker den vil kunne hamle opp med de du nevner.

Den er riktignok litt større enn det en L26ROY-basert sub vil være, men om det ikke er noe problem hadde ikke jeg vert i tvil hva jeg hadde valgt.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygd det kitet du refererer til.
    Jeg var først og fremst ute etter musikksub. Til det er L26ROY med slave helt utmerket. Dynamisk og rytmisk, men uten de store jordskjelvene.
    Rythmik Audio med 15" som Andsor viser til er helt sikker bedre som filmformidler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Har sett på mange andre prosjekter men Rythmik Audio har gått meg hus forbi, den skal sjekkes ut. Liten størrelse er ikke helt kritisk, men ikke større enn at jeg har litt valgfrihet mtp plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Dynamisk og rytmisk, men uten de store jordskjelvene
    Er vel litt i den gaten jeg og, men føler du at du savner mye filmsammenheng?
    Jeg ofrer gjerne litt på lydtrykket for å få en musikalsk sub som henger med frontene fremfor brumling med maks trøkk

Btw, pen frontrekke! Mye pent egenprodusert der

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i tenkeboksen og vurderer å bygge meg en lik sub.

Vil ikke denne gå dypt nok til film?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinErikHansen
    Er vel litt i den gaten jeg og, men føler du at du savner mye filmsammenheng?
    Jeg ofrer gjerne litt på lydtrykket for å få en musikalsk sub som henger med frontene fremfor brumling med maks trøkk

Btw, pen frontrekke! Mye pent egenprodusert der
    Man savner vel ikke det man ikke har. Hadde sikkert fått enda bedre filmopplevelse med en (eller to) kraftigere sub, men som sagt så fungerer dette meget bra for meg.

Det kommer også an på hvor stort rom du har anlegget i.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der traff du nok den største bekymringen jeg har i forhold til å bruke et så lite element... Nemlig at rommet er rimelig stort. Skal se om jeg finner tegningene etterpå

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et alternativ til portet sub som min, kunne du jo prøve en lukket variant, F15 replika? Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer

Rythmik har mange veldig fornøyde kunder, og nettopp dette med musikalitet og ren lyd trekkes ofte frem som gode egenskaper. Rythmik Audio • Servo subwoofer testimonials and reviews

Du bor i Mysen? Send en PM til B3nd1k her på forumet. Han bor vel i en times kjøretur unna i Fredrikstad-området og har en Rythmik F15. Ellers er du hjertelig velkommen hit til demo, men det blir jo en liten kjøretur

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for demotilbud, får passe på hvis jeg skulle befinne meg i nærheten

Så jo ikke så dumt ut med den i lukket kasse. Har lest gjennom hele byggetråden til subben din og ser jo at man kanskje burde satset på en portet variant, men størrelsesmessig tror jeg nok det er nødt til å bli lukket.
    Om jeg ikke leste helt feil ser det ut til at 3cu ft (85 liter) er anbefalt. Det er en størrelse jeg uten problemer kan leve med (eller dvs det er noe dragen kan leve med)

Etter hva jeg så i tråden hadde du den i lukket kasse først.. Var det nysgjerrigheten eller savnet av noe som gjorde at du bygde om til portet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest nysgjerrighet etter å ha lest om den. Derfor beholdt jeg den lukkede kassa til jeg var ferdig med å bygge og hadde testet nok. den portede har nok mer spl helt i bunn men slik jeg har stilt inn nå så bruker jeg egentlig ikke hele kapasiteten. hvis du ikke skal spille grisehøyt så vil du klare deg med en lukket tror jeg. Den går uansett dypt nok til det meste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •