Ny sub? Forslag ønskast!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny sub? Forslag ønskast!

Hei folkens!

Lenge sidan eg har hatt nokon aktive byggeprosjekt her inne no. Har tidligare bygd mellom anna to "Brontes"-subbar, med kvar sin XXLS 12" sub i, begge drivne av ein hypex HS-500. Idet eg flytta meg i leilegheit, vart desse for plass-krevande, og følgelig har desse stått med foreldra mine i halvanna år no. Derfor vurderer eg å selge elementa, for å kjøpe meg eit nytt element. Men kva element er "the thing" no, mtp bang-for-bucks? Hadde sjølvsagt vore artig med noko større enn 12" for ein gongs skuld, og sist gang eg tenkte på å bytte ut elementa var eg innom Maelstrom-X 18/21, samt sjølvsagt SDX15 sidan eg har CSS SDX-element i fronthøgtalarane mine. Ønsker her forslag til element som er spennande. Kan setje nokre krav for å forenkle litt:
    -Maks 3000,- inkl. alt(kan gå over om nødvendig)
    -Ikkje kjøleskap-størrelse på kasse(må kunne spele bra i mindre kasse)
    -50/50 musikk og film.
    -Passe bra til Hypex HS500(med 810 "bipolare" watt i 4 ohm, 500 watt i 8 ohm)

Fyr av gårde med tips!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser jo ufattelig rå ut, men krever vel kanskje ei stor kasse? prisen vil vel også gå eit stykke over mtp. frakt i tillegg.

Dayton Audio RSS460HO-4 18" Reference HO Subwoofer 4 ohm 295-472

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4cu/ft lukket kasse er hva som er anbefalt til disse. Det er ca 110liter, så egentlig ganske liten kasse. Da er du trygg med tanke på vandring på elementet med HS500, så du kan droppe subsonic filteret helt om du vil. Eller det er kansje ikke mulig å skru det av på HS500...?
    Uansett, 110liter er perfekt til dette elementet og den forsterkeren.

Edit: Ricci har testet dette elementet btw:
    Data-Bass

Edit2:

Ett annet element som er veldig likt og også liker seg best i 110 liters kasse er Stereo Integrity HT-18D2. Veldig like parametre og tilnærmet samme output osv, men noen kroner billigere.
    Data-Bass

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar eXa, 110 liter er jo meget overkommelig!

Ser det blir snakka ein del om Stereo Integrity sin 18" også, kven er det som forhandler denne?

BTW; Å frakte 18" sub fra parts-express blir vel fort en 1500,- det også?

Edit: Sjekka frakt no, og 166,08 USD var ikkje så gale i det heile tatt!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje prøve med et par slike? samme driveren(e) (dayton 18"). en på forumet som har dem faktisk, helt syyke!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bestilt dayton 18" så nå gjennstår det å vente mens den flyr over dammen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje spesielt flink til å lese grafar osv. på forskjellige element, men forstår det slik at dei tala som Ricci har testa seg til i testane som eXa linker til er utan romforsterkning, og at ein kan forvente seg ein del meir ytelse "in-room"? Er jo spesielt interessert i korleis feks 1 stk. Dayton 18" vil yte vs. dei to 12" XXLS eg allereie har. Med romforsterkning har eg vore over 120 dB på Radioshack'en med XXLS, så vil jo gjerne ha tilsvarande eller bedre ytelse for å setje i gang eit prosjekt som dette

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grove tall. XXLS har ett areal på 483kvcm *2=966kvcm. Dayton 18" har ett areal på 1164kvcm.
    XXLS er oppgitt til 12,5mm lineær slaglengde. Så maksimalt er dem i stand til å flytte 2,415 liter luft.
    Dayton er oppgitt til 12,75mm lineær slaglende, det blir 2,962liter luft.
    Eventuelt 4,656 liter ved 20mm xmax (Ricci mente det var brukbar vandring opp til 20mm, noe over det så begynte elementet å lage endel ulyder. og ved over 30mm så slår coilen i bakplata)

Dette er selvfølgelig grove tall ettersom jeg ikke har tatt hensyns til hvordan xmax er regnet ut på henholdsvis peerless og dayton elementene. Ei heller om XXLS har nyttig vandring utover oppgitt xmax osv.

Men enkelt sagt, Dayton 18" har mer areal enn 2 xxls, og antagelig mer brukbar slaglengde. Fordelene med xxls er at du kan spre dem ut i rommet for en jevnere respons.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XLS/XXLS har jo også lang xmech (25mm) og er gode på nettopp det å kunne gå utover xmax uten at de begynner å støye hinsides.

En 18" ifht til 2x12" er derfor ikke store oppgraderingen mtp maks output IMO. Når man tar med, som Exa nevner, fordelen med to suber kontra en så er jeg i tvil.

Men et annet spørsmål er hvilke elementer du faktisk klarer å utnytte maks med dine forsterkere og om maks lydtrykk er hva du ønsker å prioritere mest.

I utgangspunktet er det jo enkelt; størst mulig areal og flest mulig suber :-D

Hva med å utvide med to stk XXLS til?

2 av disse 12" trenger jo ikke større plass enn en 18".

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg har ikke sjekket utregningsprogrammer på 750w til dayton elementet vs 375w til hvert xxls element.

Edit: Og om det er utviding på gang så må han vel ha en forsterker til. Da tror jeg at jeg ville gått for 18" uansett, over xxls elementene. Men det er hva JEG ville valgt...
    Edit2: Eller har du 2 stk HS500?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ja. Jeg har ikke sjekket utregningsprogrammer på 750w til dayton elementet vs 375w til hvert xxls element.

Edit: Og om det er utviding på gang så må han vel ha en forsterker til. Da tror jeg at jeg ville gått for 18" uansett, over xxls elementene. Men det er hva JEG ville valgt...
    Edit2: Eller har du 2 stk HS500?
    Ja jeg tenkte at han allerede hadde to HS500 og derfor kunne kjøre to suber pr element, men det stemmer kanskje ikke?

4 stk 12" eller 2 stk 15/18" ville vært mitt valg :-D
    Fordelen med flere suber er IMO viktigere enn "ørlitt" mer areal.

EN sub er vi liksom ferdig med

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, 1 sub er kjedelig

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun én HS500 ja. Formålet med dette prosjektet var at det ikkje skulle koste så mykje(tenkte jo salg av XXLS for å delfinansiere kjøp av nytt element), men fortsatt vere litt morsomt Bor i ei leilegheit med SVÆRT begrensa plass no, det er derfor eg ikkje har kunna tatt med dei to kassene eg har allereie. Men klart, å lage ein kopi av Dynabel Artemis med 4x12" XXLS hadde nok vore rått! Evt. to kasser med to 12" i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •