Spilehimling, noen som har bygget? Trenger tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spilehimling, noen som har bygget? Trenger tips.

OPPDATERT M BILDE; sist i tråden.

Orginalt innlegg :Har skiftet tråd for evt å treffe noen som kan gi meg råd om hva en kan bruke som billig lydabsorbent bak himling laget av trespiler. Matter, plater, som fanger lyd. Vanlig oppholdsrom. Str 50 kvm, 4,7 opp under taket.
    Alle svar er gode svar!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Torunn!

Hvis det er en kvinne som skjuler seg bak navnet, så var jo det gøy! Er ikke mange av den arten her inne!

Du må gjerne vise et bilde av spiletaket ditt, er litt lettere å se saken an når man ser hvordan det ser ut.
    En enkel og grei demping får du med å bruke vanlig 100mm Glava. Enten på rull eller i plater. Skal du ha tilnærmelsesvis lineær demping anbefaler jeg Rockfon Industrial, 100mm plater. Disse koster imidlertid mer (ca kr 150-180 pr plate m frakt) enn vanlig Glava, og det kan godt være at også annen tykk isolasjon som er enda billigere vil fungere.
    Hvor langt er det fra tak og ned til himlingen du har satt opp? også dette vil påvirke lyden i stor grad.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja, regner meg for å være kvinne ja Er ikke sorten interessert i lyd? Må nok skuffe med min agenda i forhold til lyd, for selv om jeg bor sammen med en vinylsamler, og syns LP-cover har en plass på stua, er jeg i utgansgspuktet her inne pga den ekspertsen jeg venter å finne her, på lyd/akustikk! Men, har levd med plagsom ekko i to år, og gleder meg til en ende på dette.Så er forsåvidt meget opptatt av lyd, og har lest det jeg forstår om bygging av bassfeller, lydabsorbenter, hvor de bør sitte osv.

Nå har jeg desverre ennå ikke bygget spiletaket, det er på tegnestadiet, startes neste uke. Og i utganspunkete var tanken å utnytte en hel haug Ranit veggplater/isolasjon vi har igen etter byggeperiode. Disse er lette, ru, porøse (?)og billige, og har grei farge (brun) på det som vil anes mellom spilene når en ser opp. De er vel en halvannen cm tykke. Må isolasjonen være tykk ? Jeg tenkte at lyden hos oss nå har lite brytningspunkter. Alt her er i gips og gips igjen. Snekkeren sier jeg må dæsje opp noen gardiner og tepper, men det nekter jeg å gjøre. En bygger ikke store vinduer for å henge fløyel foran dem. Alt her er i glatte materialer, så da tenkte jeg at et tak med riller, DET gjør susen, og noe bak som funker som noe mykt, porøst som gardiner og tepper skal. Men jeg har ingen erfaring med dette. Ekkoet på oppholdsrommet må forbedres, selv om det er meget bra som sangrom, med sakral akustikk, er det lite trivelig å være flere enn to på. Og flere enn to, må mann være!

Spiler/gitter, lages i konstruktsjonsvirke 36x48mm. med en spalting på 48mm. Blir ikke mye luft når spiletaket er såpass grunnt...
    Syns det er dum økonomi å lime dyre akustikkplater bak spiler. Har spurt på Rockfon hvor jeg kjøper industrial plater, men får ikke noe svar...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var ikke helt lett å svare på dette, er ikke så vanlig med spiletak her. Den mest vanlige måten å dempe på er bruk av akustikkplater, gjerne satt i rammer og trukket med høyttalerstoff. Man bruker demping i front av rommet (på 1. refleksjonsstedene på vegg og i tak), og diffusjon og absorbenter bakerst i rommet.

Hadde du tenkt å ha spilene helt oppunder taket, evt med Ranitplatene bak? I tilfelle vil nok ikke dette dempe så mye, platene er for harde (selv om det er relativt myke asfaltplater) for det. Jeg ville nok ha satset på akustikkplatene. Da får du dempet ekkoet en god del. I tillegg vil muligens spilene virke lett diffuserende, og det er jo også en fordel.

Jeg kjøpte mine akustikkplater (Rockfon industrial nature) via min byggforhandler. Tror nok ikke du kan bestille direkte, det må gå via forhandler så langt jeg vet. Og som tidligere nevnt, jo tykkere jo bedre. 100mm er veldig bra, mindre en 30 er ikke å anbefale.

Det er mange som er veldig flinke på akustikk her inne, så jeg håper at noen med mer kunnskap innen emnet tar seg tid til å komme med tips. Lykke til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torunn
    Syns det er dum økonomi å lime dyre akustikkplater bak spiler
    Det er ikke dumt om det er effektivt

Er rommet ferdig møblert? Gulvtepper gjør mye, det samme gjør store myke møbler som sofaer, hvilestoler osv. Noe annet jeg gjerne skulle ha sett langt mer av er bokhyller... både fordi det er godt å se at folk faktisk leser, men også fordi en vegg full av bokhyller gjør et rom mye lunere både visuelt/stemningsmessig såvel som lydmessig. Innfører litt nødvendig kaos og farger i ellers så striglede og hvite hjem. Ikea sine Billy-hyller koster +/- 400 kr stykket og bøker kan kjøpes for 50 kroner for en plastpose. Tøysepriser. Flust av gamle klassikere som gjerne har forseggjorte omslag. Kontra en vegghengt absorbent/diffusor som kun har én oppgave og er pyntet med et eller annet stockfoto så det er levelig å ha på veggen.

Om spiletak med lydplater* bak vil være effektivt nok i seg selv er jeg ikke kompetent til å svare på. Men jeg vil tro at det VIL være lurt å lekte ned spilene et stykke så du får ~5cm luft over lydplatene. Som regel har man uansett endel å gå på før man stanger hodet i taket.

*enig med Hunsbedt om at Ranitplatene nok er for harde til å gjøre stort dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Takk for svar og råd. Dette er jo helt suverent. (Jeg har lengre forsøkt byggeforum, og der har jeg ikke fått svar.) Godt poeng er dette med "dyrt-eller dumt" Det er dumt å bruke tid og penger på å klaske ranitt bak spilene om det ikke virker.
    - hvor store er disse Rockfon industrialplatene Hunsbedt snakker om. Dvs hvor mange kvm dekker de. Da er regnestykket enklere:-) de finnes i 30 tykkelse?

Og utlektinga kan gjøres om ennå.Ingenting er kjøpt inn.

_ hva er lineær demping. Har det noe med takets vinkel å gjøre? (saltaket varierer med 2,40 - 4,70 oppunder mønet. Det er demed ikke samme avstand fra våre stemmer til takflaten over hele rommet.)

PS: Vi har bokhyller, av samme grunn som du nevner. Hyggelig i moderne hjem som lett blir sterile. Ganske store planter også. Håpet det ville gjøre susen, men er ikke nok. Har forsøkt tepper på vegg og gulv. Halve dette arealet er et kjøkken og en spisestue. Det er begrenset hvor mye mykt det bringer med seg. Kjøkkenet er i eik. Hardt, og i stål, hardt. Det er mange vegger med vindu her også, harde som glass. Slik er det når gipsen griper om seg. Føler nå at taket er det eneste medium vi ikke har bearbeidet, og når nå en pen sum havnet ned øremerket akustikk......:-D Teppene er borte, de endte som hårfeller for dyra i huset, men ikke som lydfeller. Vi har møbler og prøvd mye siden vi flyttet inn for to år siden, inkludert det å venne oss til ekko. men vi må ha det som det nå er med skinnmøbler, harde, men kjekt å støvsuge dyrehår fra. Gardiner kommer ikke inn i mors stue!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ærlig talt ut som dere har gått inn for å konstruere et ekkokammer

Lineær demping betyr at du demper like mye over et stort frekvensregister. Utfordringen til de fleste av oss her inne på forumet er demping i bassen. Dette krever dessverre stort volum med dempemateriale, og det blir derfor ganske plasskrevende og vanskelig å få til i en konevennlig stue.

Vi har noe av det samme problemet som dere i vår stue. Mye nakent gulv (har hund), tynne gardiner og åpen himling dvs. høyt under taket. Det vi synes er mest plagsomt er den generelle gjenklangen. Det skal lite til før all lyd blir bråkete, og selv TV-lyden blir fort slitsom. Hvis det er dette du har som førsteprioritet å bli kvitt, klarer du deg fint med 30 mm Rockfon Industrial plater bak spilehimlingen. De demper greit ned til 4-500 hz.

Men da demper du kun taket, dvs den lyden som spretter mellom gulv og tak. Det vil nok hjelpe en del, men hvis du kunne strekke deg til å bryte noen av veggflatene med 30 mm plater trukket i et pent stoff, vil dette også hjelpe en hel del til å dempe stemmer og daglig-lyd.

Skal mannen din bli fornøyd og du vil dempe mer hifi-vennlig, må du gå opp i tykkelse. 50 mm eller helst 100 mm, i tillegg bør man være mer kritisk til hvor platene plasseres. Da kommer vi inn på førsterefleksjon osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

:-/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ekkokammer, spot on! En byggmester har ikke gjort jobben sin, men han nekter å ta ansvaret, og mener at jeg bør "innrede som andre kjærringer" Det tar jeg som et kompliment. Det får holde med dyr og vegetasjon. Husarbeid er jo ikke så veldig artig heller etter 25 år i bransjen.

Det er ikke så enkelt når en først har tatt på seg kone, men vi har heldigvis en annen stue, der vi etterhvert har rigga opp alt av platespillere og bygget LP møbel, og CDutstilling. Far kan sortere covrene sine etter alfabet, farge og tidsepoke så mye han vil, nesten. Tv står også her, den er ikke så mye i bruk. Og her tilbringes ofte kveldene i kombo med fin drikke (helg naturligvis). Utrolig hva en kan få til, selv med kone spør du meg.8)

Far er hæppy med dette, og vi syns det er greit å skille musikk og lesing i bok! Dermed er det nå kun dagliglydene, især selskap som er plagsomt. Vi kan plugge inn høytalere her for musikk ved tiltagende lystighet.
    Men mest av alt er det nok dagliglivet som er ekkofylt. Dette bekrefter at jeg kan satse på rockfon industrial, litt utlekting enn først planlagt og håpe på bedring. All demping vil hjelpe....

Du sier
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis det er dette du har som førsteprioritet å bli kvitt, klarer du deg fint med 30 mm Rockfon Industrial plater bak spilehimlingen. De demper greit ned til 4-500 hz.
    skal det være luft bak mener du også?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er dagligtale og vanlig menneskeprodusert lyd som skal dempes trenger du ikke luft bak. Forslaget om luft bak er mest for å øke dempingen nedover i frekvens, altså i bassen, og det kan til en viss grad kompensere for tykkere plater. Altså vil jeg mene du kan klaske platene rett mot taket og montere spilehimling utenpå, alternativt kun Rockfon-plater uten spilehimlingen.

I (tiltagende) lystig lag er det vel neppe akustikken det som står i fokus uansett

Edit: Her er absorbsjonsdata for det som i gamle dager het Rockwool Akustikkplater, som nå heter Rockfon Industrial. Disse absorbsjonsgrafene er ikke tilgjengelig hos Rockwool lenger men jeg fant det i en annen tråd. Den røde grafen viser absorpsjonen for en 30 mm plate montert rett på underlaget, og viser at absorpsjonen er tilstrekkelig til dagligtale og lystige lag.
    Spilehimling, noen som har bygget? Trenger tips.-rockwoolakuplatenedhengdy2-gif

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I am a fan !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode råd på veien.

Resultatet ble fint å se på, og virket. Ekkoet er borte, Og rådene vi fikk her inne hjalp oss til å ta de riktige veivalg. Hvite akustikkplater 40mm ligger bak trespiler, bygget som kasetter, skrudd til taket. Alt bygger ca 7 cm ned. Visuelt bra, og lydmessig helt nydelig. Lyden er bare ....normal!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo riktig flott

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott resultat! Godt det løste seg til slutt, dårlig akustikk er plagsomt å leve med. Og så er det jo praktisk når løsningene er "usynlige"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Torunn for en flott tråd. Jeg sliter med eksakt det samme problemet som du hadde. Kunne du forklart hvilke produsenter du brukte. Hvor kjøpte du akkustikkplatene og hvor kjøpte du spilene. Gjorde dere det selv eller hadde dere folk til det? Pris?
    På forhånd takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •