En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av crimar

Platene er veldig bra kuttet og det er deilig å lime plater som passer perfekt!

Verdt å få de kuttet.

To be continued
    Koster det ekstra å få de kuttet opp?
    Hvor kjøpte du platene i fra?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Koster det ekstra å få de kuttet opp?
    Hvor kjøpte du platene i fra?
    Heisann!

Kjøpte platene hos thaugland.

Sendte inn målene jeg trengte og betalte ca 2500 for alt sammen.

Kjøpe løse plater ville nok kostet 1500-1600.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Heisann!

Kjøpte platene hos thaugland.

Sendte inn målene jeg trengte og betalte ca 2500 for alt sammen.

Kjøpe løse plater ville nok kostet 1500-1600.
    Ok. Mye tid spart der!
    Med mindre du er veldig flink med hendene

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bestilte plater til 3 miles på mandag og fikk beskjed om prisen var 5332,- Bestilte til et noe annerledes oppsett , lik atledreier sitt med MTM konfigurasjon og bassportene fremover. Han hadde betalt 3000,- for en stund siden så lurer på om de har justert prisene sine i det siste.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Med mindre du er veldig flink med hendene
    Får spørre fru Crimar 8)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Får spørre fru Crimar 8)
    Høhø :P

Mye tid spart. Og at det passer gjør jobben mye enklere. Både under limingen og arbeidet etterpå.

Jeg kjøpte plater for to miles i februar og dette var 30mm plater. Ble som sagt på litt over 2500.

Har per idag to "minimiles". Den ene blir nok en center til jeg får meg et eget kinorom til en tredje miles, så blir de to bakkanaler.

Er to starivhøyttalere med samme diskant og en 12"

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt lenger

Her andre kassen til liming.

Her er første kassen "ferdig".

Hulle ut avstivere og lime på plass støperørene blir i neste omgang

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal strax i gang å bygge mine egne Miles , men lurer fælt på etpar ting.. (sorry hvis jeg stjeler tråden din.. da kan jeg slette)

- Hvorfor bruker alle tvinger og ikke skruer ? For å få finere finish ?
    - Hva slags lim bruker dere ?
    - Hva slags terminaler ?
    - Hva slags rockwool , og typiske plasser å få tak i det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skruer fordi skruene ikke trengs, og de må være veldig kraftige eller forborres for å tåle 30mm MDF. Du kan evnt bruke kjeks slik BEF gjør, men det er ikke strengt nødvendig.

Polyuretan oppskummende trelim. Denne er sterkere enn treverket rundt, og tetter godt eventuelle gliper. Husk å spraye med vann på begge flater, god stripe med lim og MYE press.

Jeg har ikke terminaler, men skulle ønske jeg hadde. Et lite hull i kabinettet og kabelstump ut med banan-hunkontakter påmontert.

Rockwool akustikkplate, kjøpt på Monter. Kappet til litt trangt og limt på plass.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg skal strax i gang å bygge mine egne Miles , men lurer fælt på etpar ting.. (sorry hvis jeg stjeler tråden din.. da kan jeg slette)

- Hvorfor bruker alle tvinger og ikke skruer ? For å få finere finish ?
    (Her svarte atledreier.)

- Hva slags lim bruker dere ?
    (Her svarte også atledreier)

- Hva slags terminaler ?
    Jeg brukte Neutrik Speakon da de er veldig enkle å bruke.

- Hva slags rockwool , og typiske plasser å få tak i det ?
    Jeg kjøpte 5cm rockwool akustikkplater hos Monter. Det står i Tangen sin veiledning at man også bør bruke skumplast, men jeg fant ikke egnet skumplast noe sted. Jeg brukte 2 plater rockwool per høyttaler.
    Er også i gang med å bygge min 3. Miles som jeg skal ha til senter.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar... Får se på denne monteringslimen jeg har kjøpt da, hva det er for no. I "gamle" dager brukte jeg PL400 og så skrudde vi kassene sammen. Men får vel finne noen tvinger på jula eller biltema Hvor kjøpte dere denne spesiallimen hen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke spesiallim det. Fås kjøpt på vanlige byggshoper, biltema osv.

Kjøp en liten sprayflaske til vann så er det lett å få det til å skumme godt. Og som sagt, smør på, og bruk høyt press under limeprosessen. Overflødig skum er lett å skjære bort med en tapetlim i etterkant.

Polyuretanlim, Casco Cascol - CASCO | Clas Ohlson

I bilde ser du godt hvordan limet har skummet opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å bruke vanlig Casco trelim og tvinger. Det krever tette liminger og nøyaktig skjærte plater, men det er mye rensligere enn polyurethanlim, og herder raskere. Hvis jeg har det travelt og finish ikke er viktig så bruker jeg skruer også for å holde det sammen, da kan jeg sette sammen en hel høyttalerkasse på en halvtime.... 8)

For kasser som må tåle litt håndtering (f.eks PA-høyttalere) bruker jeg alltid skruer, det blir solidere. Da bruker jeg også metallbeslag for å gi ytterligere styrke.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ?

Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint.

Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ?

Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint.

Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?
    Det må vanligvis bestilles hos en byggevarekjede. Monter skaffer disse f.eks.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget hull og limt inn portørene. Ble en tight fit, men gikk akkuratt! På bilde ser rørene litt skjeve ut, men det er de ikke!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    Nå har jeg skummet endel tråder om akustikkplater , men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg kan skaffe disse. Har nettopp handlet inn 100mm rockwool isolasjon til badet , og har endel til overs. Kan dette brukes ? Coop obs har rockwool trinnlydsplater, som liger veldig på akustikkplatene, men det er vel ikke disse heller ? Og rockwool har jo som kjent ikke noe som heter akustikkplater på hjemmesidene, så jeg finner ikke noe der heller , så hvis noen kan komme med noe konkret , så hadde det vært veldig fint. Det er i første omgang kun til å isolere inni høyttaleren med. Jeg ser at dynabel har noe som heter "Akustilux" som brukes til høyttalerdemping , men er usikker på hvor mye jeg skal bruke ? Kan jo følge anvisningene på siden men synes det virker litt... tynt ?
    Vanlig rockwool eller glava isolasjon er egentlig det beste rent akustisk. Ulempen er at det avgir støv. Fordelen med akustikkplater og skumplast er at det ikke støver. Men vanlig isolasjon kan godt brukes hvis man sprayer overflaten (etter at det er montert) med hårlakk. Da binder man overflaten og det støver en del mindre.

"Akustilux" (eller "Dacron" som det også heter, og brukes blant annet i boblejakker...) demper for dårlig ved lave frekvenser så det vil jeg ikke anbefale.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen;

har du noen målinger og liknende som dokumenterer det du sier her? Jeg trodde akustikkplater hadde høyere tetthet som gjør at de fungerer bedre til lave frekvenser enn vanlig rockwool?

Jeg har forøvrig benyttet metoden med å spraye vanlig Rockwool med hårspray. Det fungerer, har inspisert drivere og det er ikke noe tegn til støv i motoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg ikke sånn direkte. Men løs rockwool/glava mener jeg demper bedre enn hard, hvis jeg husker det jeg har lest i blant annet The Master Handbook of Acoustics riktig. Poenget var (tror jeg) at lydbølgene må kunne trenge gjennom dempematerialet for å bli absorbert. Skal sjekke det opp ved anledning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tettheten må settes i sammenheng med tykkelsen. Tynne plater må være hardere for å dempe bra. Har en kalkulator på dette, der akustikkplater funker fint opp til 10-15cm tykkelse, over det må man over på lettere stoffer.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •