Vil bygge knøttsmå pc-høyttalere med Tang Band fulltoner- trenger innspill!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil bygge knøttsmå pc-høyttalere med Tang Band fulltoner- trenger innspill!

Hallo folkens!

Jeg har en pc-pult stående i en krok i stua, og der er det noe trangt om plassen.
    Den bør heller ikke ekspandere (eller overfylles) noe særlig, pga WAF (sitat: "Du ser at du er i ferd med å bygge deg rede borti der?") :-D

Trenger derfor et sett pc-høyttalere med "nøkterne" ytre dimensjoner, men vegrer meg mot å kjøpe typisk pc-høyttaler-plastikkræl. Bruksområde blir først og fremst musikk, som regel via Spotify.

Første plan var å kjøpe et KHT3005-sett fra KEF, splitte det opp, bruke 2 satellitter som bakhøyttalere på hovedanlegget i tv-stua, hvor jeg i dag benytter KEF IQ50 og IQ60c som fronter og center.
    Så kunne jeg brukt 2 stk som pc-høyttalere og solgt sub+center på Finn.

Svakhet 1; prisen. 1500-2000 pr høyttaler, avhengig av hva jeg får solgt sub+center for. Litt mye pæng.
    Svakhet 2: Disse "egga" gir vel kun diskant og litt mellomtone, siden de er beregnet brukt sammen med subben? Måtte kanskje beholdt subben, som igjen øker prisen - og antall "dingser" rundt pulten - som allerede er overfylt.

Ja takk til tanker rundt denne planen, for all del, men altså;

Til sakens kjerne!
    Siden plan A virker dødfødt og dyr, så vil jeg heller bygge noe gøy!
    Budsjett; 2-3000,- for et par, inkl alt, eller omtrent halvparten for elementene alene.
    For all del, budsjettet kan justeres både opp og ned, det er lydkvaliteten som er avgjørende her - men "grisebillig" hadde jo vært ekstra gøy

Jeg har sett på de "små røde" tekton-klonene og liker dem veldig godt, spesielt med slot-port.
    Noe sånt skulle jeg greid å bygge - er absolutt ingen "konstruktør", men kan traktere enkle håndverktøy som loddebolt, sag, dremel o.l.
    Men når det kommer til hvor stort volumet bør være, hvor bassporten skal sitte og hvor stor den skal være, designe delefiltre, beregne frekvensrespons - da har jeg rett og slett ikke snøring.
    Men lærevillig, det kan jeg kalles.

Design er viktig, og Tang Band sin W3-871SC er (eller var) midt i blinken. Alu faseplugg og sølvfarget kon, det vil jeg ha - iallfall det første.
    Men den er vel utgått? Så hva erstatter jeg dem med, som ser like bra ut og har de samme egenskapene? Og ikke minst HVOR finner jeg de når dynabel kun har 2" og 8" fulltoner?

Og så er det størrelsen, da - så vidt jeg husker av sketchup-tegninga på de tekton-klonene, så var høyde 26 cm eller rundt der - og dybde 17.
    Akkurat litt for stort - egentlig. Hvis jeg går ned til 20 høyde og 13 dybde - hvordan påvirker det resultatet (og hvordan må jeg kompensere)?

Om jeg går ned til et 2" fulltoneelement, kan jeg da redusere størrelsen på kassa, eller blir det helt motsatt - at de må ha større kasser for å få ut noe bass overhodet? (Jeg er ingen bassfreak altså, her går det mest i jazz a la Melody Gardot - men litt fylde må man ha selv ved pc'n)
    Eller burde jeg gå for trykkammer istedet for bassrefleks pga størrelsen (eller mangel på).

En annen tanke jeg har lekt med er et tubeformet kabinett i miniformat - se for deg formen til et pappkrus til kaffe (sånn som de største krusa på Esso/Shell/whatever) - med et tangband fulltoneelement i åpninga. Utført i heltre eik eller annet morsomt treslag - liggende på pulten, på små føtter/gummiknotter eller en enkel sentral (lampe)fot. Jeg begynte på en 3D-modell i gårkveld og kan poste om ønskelig. Hvordan finner jeg volum/konstruksjon på noe sånt for å få nogenlunde vettug lyd ut av de?

Lang post og mye rare, omfattende spørsmål, men håper noen "biter på".

Takker på forhånd for innspill!

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynabel har sluttet med tang band, så nå må de nok kjøpes fra f.eks parts-express.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg ikke hva tråden heter, men er en stund siden den har blitt tatt opp.

Men, et veldig kult design! Var en her på forumet som kjøpte små boller i tre fra Ikea, pusset, limte disse sammen til en "ball". Freste hull, dempet og lagde terminaler.

Resultatet ble ganske kult!
    Min tråd

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parts-express.com har godt utvalg, flott butikk

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget slike Ikea boller med den 3" fra tangband, disse drives nå av en Muse i15w t-amp og er kjempe fornøyd med det oppsettet.

Disse er koblet opp på datarommet og spiller over alle forventning
    Klar det er bare et lite 3" element så bassen blir begrenset.
    Jeg har brukt en del Eq på pc for å så litt mere bass

Tror mine kom på litt over 1000 lappen ferdig bygd

200 pr element
    200 for skålene
    150 fot Muse T-Amp
    400 i lakk
    pluss terminaler og litt dempevatt

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Nå husker jeg ikke hva tråden heter, men er en stund siden den har blitt tatt opp.

Men, et veldig kult design! Var en her på forumet som kjøpte små boller i tre fra Ikea, pusset, limte disse sammen til en "ball". Freste hull, dempet og lagde terminaler.

Resultatet ble ganske kult!
    That would be me. (bilder: TB_1 TB_2) Fin lyd, men trenger hjelp i bassen. Bollene som selges på ikea nå er like store, men er laget av bambus eller noe sånt fancy. Ulempen me disse er at du trenger bassrør for tuning om du skal ha portet kasse (vanskelig med hylleport), men om du skal ha en sub som hjelper til kan du gå for lukket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planar desktop ?

Hva med ett søk på la folia speaker ?http://avforum.no/forum/diy-do-yours...g-rib-2-a.html

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overnight Sensation Speaker kit (Single) - Speaker Kits DIY Sound Group
    alle deler og kabinett. 4" og 3/4" diskant.
    22x15x21cm

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioengine A2?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker hjerteligst for kreative innspill folkens!

Ikea-bolle-varianten frister veldig - kult design, dirt cheap og akseptabel lydkvalitet. Andsor - hylleporten var interessant kun for tekton-klonene - det er ikke sånn at jeg må/vil ha den for enhver pris - spesielt ikke på et kulerundt design

Og jeg ser poenget med at så små løsninger MÅ ha sub. Jeg trenger ikke å gå kjellerdypt, og jeg trenger ikke særlig volum heller, men en liten DIY-sub med f.eks 30x30x20cm kasse, stående oppå pc'n? Kan aksepteres.

Monsoon - alltid likt elektrostat/dipol, men disse er vel ikke så lett å finne lenger - og så er jeg ikke sikker på om jeg syns de er så lekre i utseende. Bygge mini-"la folia" selv tror jeg ligger noe utenfor mitt kompetanseområde dessverre.

Og så "overnight sensations da" - er det mulig å få et kit som låter akseptabelt SÅ BILLIG? Fristet til å kjøpe et sett (eller fler) bare fordi de ikke koster noe, og det er så gøy å bygge!

Hovedproblemet med alle disse forslagene er... plassen.
    PC-pulten er 125 bred (eller lang om du vil), oppå der står det 2 skjermer, og det blir på sikt 3...

Det betyr at jeg max har plass til 10-15cm brede høyttalere. Every inch counts. Har dog fått aksept fra W om å skaffe lenger pult, 150-160cm eller så - det vil gi en del mer plass.

Har også tittet på HiVi B3N/B3S-baserte knøtt, f.eks disse:
    Mini Cube Speakers and Custom Speaker Boxes "Alternative to Bose Cube Speakers!"
    De skryter av "cylindric inner closure" og med "ribber" for å eliminere stående bølger - da kan jeg jo like gjerne lage høyttalerne sylindriske/svakt koniske i utgangspunktet, slik jeg var inne på i første post?
    Hadde uansett tenkt å bygge de opp lagvis, så innvendige ribber blir ikke umulig.

Har et sånt selvbygg noe for seg, kombinert med en liten sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tactile transducer i bunnen av kontorstolen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    tactile transducer i bunnen av kontorstolen
    hehe, er det det samme som en Buttkicker? Det har jeg nemlig fundert på før - i forbindelse med hobby nr. 2 (av omtrent 25) - racing-simulator-spilling!
    Brukes ofte som supplement til force feedback i rattet - for å få den rette ristinga når man kjører over curbs osv

Men - kona låner ofte pc'n min når jeg er borte - vil det ikke bli bortimot umulig å få henne opp av stolen om jeg installerer en sånn?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ett par Cyburg needle stående på hver side av pulten? Må nok heves litt eller tiltes bakover for å få lyden opp i ørehøyde men. Da vil du jo tilogmed få litt bass uten subb.

Mer inspirasjon i denne tråden:
    3" Tang Band fulltone og Cyburgs Needle

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cyburgene finnes også i "delt" utgave:
    Speaker projects with Tangband W3-817S: Needle and Brick - diyAudio

Eventuelt vil en bretta Tabaq ta enda mindre plass:
    Tangband W3-871S - TABAQ or Cyburg's Needle? - Page 2 - diyAudio

Edit: og om du trenger sub eller ei er jo en smakssak. Man kan få overraskende mye dypbass ut av en slik 3 tommer. Selv 2 tommeren kan sparke rimelig greit (shameless self promotion) Tang Band W2-803SM Fullrange Towers (filmed with cabbage) - YouTube

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha Tangband, så får du de billigere herfra, enn fra Parts express. Jeg har kjøpt litt fra de etterhvert, og de er kjappe og meget rimelige på frakten.

/Tommy

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Tekton klonene er for store for pulten så er garantert brettet needle/tabaq for store. Jeg nevnte bare needle(tabaq er og ett godt alternativ) fordi dem kan stå på gulvet på siden av pulten uten å ta opp mye plass.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel hadde storutsalg på TB for 2 mnd siden, så synd du ikke fikk med deg det

Kjøpte selv 3 som jeg vurderer å lage en soundbar el. av, til bare 600 for 3 5 tommere!

Måtte se om det fortsatt var noen igjen, men fant disse:
    Elac AM 50, PC høyt med DAC, pr. par, Matt hvit (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Om du vil ha Tangband, så får du de billigere herfra, enn fra Parts express. Jeg har kjøpt litt fra de etterhvert, og de er kjappe og meget rimelige på frakten.

/Tommy
    Takker! Jeg baserer meg nok på Tangband eller HiVi B3N ja.
    Flott med alternativt og billigere innkjøpssted. Og så går det kanskje kjappere/billigere fra tyskland enn fra unaiten?

Jeg ser de har noen kit også, til en grei penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hvis Tekton klonene er for store for pulten så er garantert brettet needle/tabaq for store. Jeg nevnte bare needle(tabaq er og ett godt alternativ) fordi dem kan stå på gulvet på siden av pulten uten å ta opp mye plass.
    Yes, needles har jeg vurdert en stund. Enten blir det needles/tabaq, eller så må jeg rett og slett bygge større pult (dagens er basert på ikea benkeplate). Jeg kan max ha 150cm lengde (mot dagens 125), så da burde det være plass til tekton kloner eller tilsvarende størrelse.
    Men med needles/tabaq slipper jeg som du sier å tenke på sub, og det er et STORT pluss.

Skal jeg derimot ha en 3-skjermsløsning, så spiser 3 stk 22" skjermer opp (nesten) alle 150 centimeterne igjen. *sukk*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Dynabel hadde storutsalg på TB for 2 mnd siden, så synd du ikke fikk med deg det

Kjøpte selv 3 som jeg vurderer å lage en soundbar el. av, til bare 600 for 3 5 tommere!

Måtte se om det fortsatt var noen igjen, men fant disse:
    Elac AM 50, PC høyt med DAC, pr. par, Matt hvit (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Japp, forbanna irriterende, spesielt siden jeg har sikla på needle/fruktbolle/tekton-kloner betydelig lenger enn det. Men så har jeg liksom ikke hatt "behov" for et ekstra sett høyttalere, så da er det blitt med tanken.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •