Vil bygge knøttsmå pc-høyttalere med Tang Band fulltoner- trenger innspill! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har da plass bak skjermene? Kassa kan stikke opp over skjermene akkurat slik at elementene går klar av dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Du har da plass bak skjermene? Kassa kan stikke opp over skjermene akkurat slik at elementene går klar av dem?
    Ja, hvis de ikke blir alt for dype så går det.
    Men hva da med bassporten/hornmunningen, vil ikke den da munne ut enten bak skjermen eller kloss inntil veggen som pulten står inntil? Dette hvis jeg bygger standard "bokhyllehøyttaler"-dimensjoner, f.eks tekton.

Tenker du på nåler eller tabaq? Er ikke de 90cm høye eller deromkring?
    Toppen på skjermen er omtrent 40 opp fra pulten.
    En forlenget gulvstående løsning bak pulten funker ikke - jeg har ikke plass i dybden heller serru.

Forresten fikk jeg nå en slags AHA-opplevelse. Trenger jo bakhøyttalere til tv-kroken jo! DER kan jeg bygge needles med god samvittighet iallfall!

Dæven så godt det er å finne et bruksområde til noe man bare MÅ bygge/kjøpe

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på needle\tabaq til å ha bak skjermen. Men om du f.eks endrer litt på tekton klonene. Beholder ca samme volum, men gjør dem grunnere og høyere og med føtter som hever dem noen cm og lar bassporten komme ut i bunnen.

Edit: Cyburg brick som AggroMagnet linker til burde jo passe fint til det formålet. Da får du ut litt bass av dem også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på needle\tabaq til å ha bak skjermen. Men om du f.eks endrer litt på tekton klonene. Beholder ca samme volum, men gjør dem grunnere og høyere og med føtter som hever dem noen cm og lar bassporten komme ut i bunnen.

Edit: Cyburg brick som AggroMagnet linker til burde jo passe fint til det formålet. Da får du ut litt bass av dem også.
    Ah - da skjønner jeg. Flate og høye tekton kloner. Kan jeg i prinsippet endre format på den måten, innen rimelighetens grenser, og beholde alle de gode egenskapene, bare volumet er det samme?
    Kan jeg da også lage toppen av kassa som en halvsirkel, slik at den følger elementets form?:

Har programvare/mattekunnskaper til å få volumet riktig, samt tommeltotter nok til å lage kassa med den formen :-D

Jeg er samtidig tiltrukket av kvartbølge/horn-prinsippet, men brick/bretta tabaq blir ikke fullt så nett...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det er ett baffelstep filter(BSC) til tekton klonene ville jeg beholdt samme bredde på kassa og elementet like langt ned fra toppen. Med rundet topp som det der vil BSC endre seg litt opp i frekvens og du må muligens endre BSC litt.

Tror det er 12mm plater HEL brukte, isf er invendig volum 3,4liter.
    Beholder du bredden men øker høyden og minsker dybden ,f.eks:
    13(10,6)x 10(7,6)x45(42,6) så ender du på samme volumet. Du trenger vel da noen føtter slik at du får elementet helt opp over skjermene, men det kan du utnytte til å la bassporten komme ut av bunnplata (ned mot pulten).

Edit: Men du vil få mye mer bass ut av Brick. Du setter da seff kassa på høykant bak skjermene, så det er ikke så mye av kassa som vises.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det er ett baffelstep filter(BSC) til tekton klonene ville jeg beholdt samme bredde på kassa og elementet like langt ned fra toppen. Med rundet topp som det der vil BSC endre seg litt opp i frekvens og du må muligens endre BSC litt.
    Hm ja, og da må det vel frekvensmålinger og greier til for å få et bra resultat.
    Siden du nevnte å at dimensjonene kunne endres bare volumet var det samme, glemte jeg å tenke på avstand topp-element. Mye å holde styr på når man ikke har gjort det før. Tror jeg holder meg til et bone-stock velprøvd design første gangen

Tror det er 12mm plater HEL brukte, isf er invendig volum 3,4liter.
    Beholder du bredden men øker høyden og minsker dybden ,f.eks:
    13(10,6)x 10(7,6)x45(42,6) så ender du på samme volumet. Du trenger vel da noen føtter slik at du får elementet helt opp over skjermene, men det kan du utnytte til å la bassporten komme ut av bunnplata (ned mot pulten).
    Er det ett fett for høyttalerens egenskaper om bassporten er nedover- eller framover-retta? Hadde i utgangspunktet tenkt å ha porten pekende framover under skjermen - dvs ca 35 cm under elementet.

Edit: Men du vil få mye mer bass ut av Brick. Du setter da seff kassa på høykant bak skjermene, så det er ikke så mye av kassa som vises.
    Sitter bassporten/hornmunningen i bakkant på disse, eller har jeg blingsa?
    Den ville isåfall kommet klin inntil veggen, noe som neppe er helt heldig?
    Er ikke heelt sikker på om jeg har skjønt konstruksjonen, får ikke åpna alle bildene i linken til Aggro. Men det årnær sæ sikkert

Takk for all hjelp så lang! Helt uvurderlig å ha noen å kaste ball med.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassporten skal bare være ca 5cm lang, så bare plasser den i front om du vil det. Eneste fordelene med porten ut av bunnen er om den hadde hvert for lang til å sette i fronten.

Åpningen er i bakkant ja. Har prøvd å se om åpningen kan flyttes til en annen vegg men litt usikker. Lurer på om det var noen bilder som ikke dukket opp.
    Men hvis du skal ha 3 skjermer så regner jeg med at sideskjermene skal vinkles innover mot deg. Fulltonene trenger også å vinkles inn litt. Så om du plasserer Brick kassene bak sideskjermene så vil du uansett få litt åpning(nok) til bakveggen pga vinkling.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassporten skal bare være ca 5cm lang, så bare plasser den i front om du vil det. Eneste fordelene med porten ut av bunnen er om den hadde hvert for lang til å sette i fronten.

Åpningen er i bakkant ja. Har prøvd å se om åpningen kan flyttes til en annen vegg men litt usikker. Lurer på om det var noen bilder som ikke dukket opp.
    Men hvis du skal ha 3 skjermer så regner jeg med at sideskjermene skal vinkles innover mot deg. Fulltonene trenger også å vinkles inn litt. Så om du plasserer Brick kassene bak sideskjermene så vil du uansett få litt åpning(nok) til bakveggen pga vinkling.
    Det var noen bilder som ikke kom opp ja. Men bare jeg får tenkt litt, skal jeg nok få hue rundt det allikevel. Det med vinklinga er selvfølgelig et godt poeng!
    Da ligger det an til å bestille 4 stk Needle kit fra Blue Planet
    Jeg bygger da ordinære Needle som bakhøyttalere i sofakroken, antagelig på føtter for å få de opp i (eller over) ørehøyde, samt Brick til pc-oppsettet.
    Takker og bukker!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke være redd for å komme med bilder og tilbakemeldinger :-D

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen S. Andresen
    Jeg bygger da ordinære Needle som bakhøyttalere i sofakroken, antagelig på føtter for å få de opp i (eller over) ørehøyde
    Hvorfor denne foran Tabaq? Ifølge byggebeskrivelsen (link pdf) så gjør jo tabaq det generelt bedre.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å vite til når jeg skal leke meg med mine W3-871, jeg har ikke helt klart å bestemme meg for tabaq vs needle. (kansje begge, har 2 par). Tabaq er en smule enklere å bygge, men needle er ikke så veldig komplisert dem heller.

Dog, for OP sin del, som skal bruke dem som bakhøyttalere så kan det være en fordel med Needle kontra Tabaq ene og alene fordi elementet er plassert helt i toppen av kassa på Needle.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, om du skal prøve å holde ting litt skjult og ryddig så vil nok de ta seg bedre ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke være redd for å komme med bilder og tilbakemeldinger :-D
    Det skal jeg prøve på - selv om det ikke er verdens mest spennende prosjekter dette her. Men ett sted må man jo starte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Godt poeng, om du skal prøve å holde ting litt skjult og ryddig så vil nok de ta seg bedre ut.
    EXA(ctly)

Det går litt på WAF dette her - kona er allerede skeptisk til å ha selvbygde høyttalere i stua, og så er det ikke til å stikke under en stol at jeg også gjerne vil ha minst mulig høyttaler stikkende over sofaen. Og da kan jeg leve med litt lurvete frekvenskurve. BluePlanet hevder jo også at de har gjort forbedringer i forhold til det originale designet - skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på akkurat det. Jevnere frekvenskurve? Tenkte å prøve å maile de om hva de har gjort.
    Tabaq er vel såvidt jeg kan se 80 cm høy - 10 cm lavere enn Needle. For å få elementet opp i noenlunde høyde må jeg dermed bygge de opp 10 cm ekstra i forhold til Needle. Det virker litt unødvendig.

Vi har pr. idag sofaen klin inntil bakveggen, planen er å ha needle'ne imellom vegg og sofa, så får jeg prøve å få aksept for å trekke sofaen litt fram, noe som vil gi avstand til vegg og avstand til høyttalerne. Win-win sånn sett.
    Noen som har noen formening hvor høyt jeg bør prøve å få elementet?
    (altså, hvor mye må jeg "bygge på" under bunnplata)
    Ørehøyde? Høyere?

Plan A var jo å sette opp KEF KHT3005 "egg" på veggen som bakhøyttalere. Men det koster litt mer enn det smaker syns jeg.
    Kan like gjerne kjøre gulvstående som bak-HT da - og få et minimum av bass på kjøpet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er strenge krav til WAF så er det nok en fordel å få elementet så høyt opp på kassen som mulig. Da er ikke Tabaq tingen.

Bakkanaler skal vel plasseres et lite stykke over ørehøyde, og er da med på å gi en ekstra dimmensjon i lydbildet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på når hornet begynner å fungere i Needle/Tabaq, men uansett så er det vel bare fra 250+-(??)hz og ned at det er forskjeller. Gitt samme elementer og filter i begge.

Jeg kjørte en liten stund med delefrekvensen til bakhøyttalerene på 200hz pga ett sprengt basselement i den ene. Merket egentlig ikke så mye til det i forhold til 80, og 120hz som jeg bruker nå. Så jeg tviler på du merker så mye til forskjellen på Tabaq og Needle når det kommer til bruk som bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på når hornet begynner å fungere i Needle/Tabaq, men uansett så er det vel bare fra 250+-(??)hz og ned at det er forskjeller. Gitt samme elementer og filter i begge.

Jeg kjørte en liten stund med delefrekvensen til bakhøyttalerene på 200hz pga ett sprengt basselement i den ene. Merket egentlig ikke så mye til det i forhold til 80, og 120hz som jeg bruker nå. Så jeg tviler på du merker så mye til forskjellen på Tabaq og Needle når det kommer til bruk som bakhøyttalere.
    Jeg tviler og på om jeg kommer til å høre så mye forskjell, for å være ærlig. Har ikke verdens best trente ører, dessuten begynner de å dra på åra

Har nå sendt mail til Blue Planet og spurt om hvordan de har videreutvikla original-designet, hva forskjellene består i, og om de kan gi meg en frekvensrespons-kurve på et par av kit'ene.
    Hva er forskjellen på en 871oem og en 871c liksom...

Har fundert litt og kommet til at høyttalerne godt kan stå på siden av 3-setern (altså den som står på bakvegg), og ikke nødvendigvis BAK sofaen.
    Med litt god høyde på høyttalerne og litt vinkling innover, tror jeg det kan komme til å bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra Daniel Flade fra DPA:

Hi Espen,

In most cases the needle's name indicates which driver is used. The original needle uses the W3-871B. We improved the chassis and then adjusted the notch filter to suit.

As far as FR graphs. The differences are pretty minimal. The W3-316 plays a little lower than the other 3". As far as the 4" drivers are concerned I would say the membran material characterizes the sound differences. In other words the PP is a little softer warmer and friendlier whereas the stiffer paper and bamboo are more revealing and detailed.

best regards,

Daniel

Så da har jeg bestilt 4 stk av dette kitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 4 stk høyttaler-kit ankommet fra Blue Planet Audio!
    Lekre små høyttalere, og mesteparten av delene lukter kvalitet.
    Eneste jeg ikke er SÅ fornøyd med er høyttalerterminalene, de er av denne typen:

Disse blir vel litt for pinglete for 1,5-2,5mm2 kabler, som jeg hadde tenkt å bruke? Bør jeg bytte til skikkelige skru-terminaler?

Neste steg blir å tigge litt 12mm MDF hos Maxbo. Jeg ser at tegninga angir 16mm i front, topp og sokkel - bør jeg overholde det, eller går det greit med 12mm? Evt 2 lag på nevnte steder?
    Hvor store er disse platene (de de bruker som emballasje), er de 60x240?
    Jeg har nemlig Maxbo i gangavstand, men ikke verdens største bil eller verdens lengste armer.

Og så pkt 3; verktøy:
    Jeg har kun håndverktøy;håndsag, gjærkasse,drill,dremel, vater, tvinger osv. Jeg tror ikke jeg kjøper en håndoverfres som bare kommer til å bli liggende og støve ned, om den er aldri så billig. Bruk-og-kast er ikke helt meg. Må man, så må man, men da blir det clas-o eller biltema.

Vil selvfølgelig forsenke elementene, og ser for meg avrundede kanter på høyttalerne.
    Kan jeg på en eller annen måte få tak i en forsats til dremel og/eller drill som gjør meg i stand til f.eks å frese høyttalerhull?
    Har sett på dette:

Dremel Fresebord Forsats 231-32 - elefun.no - Radiostyrt hobby

Og så en sånn, for rette kutt når jeg skjærer ut delene:

Dremel Minisag Forsats 670 - elefun.no - Radiostyrt hobby

Forslag?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, du bør virkelig ha skruterminaler, disse er ikke holdbare, min mening: de suger...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •