Center kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Center kasse

Newcomer petterg93 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Center kasse

Tenkte å bytte og gamle råtne centeren jeg har hatt i noen år nå. og liker prosjekter, er ganske kravstor, så fant selvfølgelig ingen som falt i smak. Da startet prosjektet å bygge min egen som jeg ville ha den.
    Tenkte bare å legge ut noen bilder her på nettsia og høre om jeg har gjort alt feil eller om det er noenlunde greit.

Front og bakplate er av stavlimt bøk, og skal ikke lakkeres, ramma er av mdf og er levert til lakkering, den skal lakkeres svart pianolakk.

Har stort lite peiling på diskanter, mellomtoner osv. men jeg gikk for en scan peak diskant, og 4 stk tang band 4" elementer. egentlig fordi de er stilrene.
    Utvendige målene på kassen er 82x20x14 (LxBxH)

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser pent ut, men hadde jeg vert deg ville jeg lagt porten bak på høyttaleren, bare for designets skyld. Samtidig vil jeg stille et spørsmålstegn ved delefilteret ditt, da dette ser mistenkelig ferdiglaget ut.

De 4" tror jeg gjør en god jobb som en center, da du ikke trenger allverdens bassgjengivelse i center, men igjen er delefrekvensen litt aktuell her. Dersom du deler ganske høyt, over det du kan møte på for stemmegjengivelse så er det ikke krise, men om du deler ved feks 2000 eller deromkring vil du kanskje støte på litt krøll. Det vil aldri bli perfekt med et sånt ferdigfilter, men ved å dele høyt (type 5000 og opp) så slipper du en del av problemet med at stemmer høres rare ut.

Ser ellers ut som du har gjort en grundig jobb med kassebygging, og har godt med avstivere og sånt noe!

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Ser pent ut, men hadde jeg vert deg ville jeg lagt porten bak på høyttaleren, bare for designets skyld. Samtidig vil jeg stille et spørsmålstegn ved delefilteret ditt, da dette ser mistenkelig ferdiglaget ut.

De 4" tror jeg gjør en god jobb som en center, da du ikke trenger allverdens bassgjengivelse i center, men igjen er delefrekvensen litt aktuell her. Dersom du deler ganske høyt, over det du kan møte på for stemmegjengivelse så er det ikke krise, men om du deler ved feks 2000 eller deromkring vil du kanskje støte på litt krøll. Det vil aldri bli perfekt med et sånt ferdigfilter, men ved å dele høyt (type 5000 og opp) så slipper du en del av problemet med at stemmer høres rare ut.

Ser ellers ut som du har gjort en grundig jobb med kassebygging, og har godt med avstivere og sånt noe!
    Ja, porten angrer jeg litt på i ettertid. Glemte å nevne at delefilteret er fra gamle centeren, en argon 6250c. har ikke peiling på delefiltre i det heletatt, var innom lokale hifi butikken og han ville ikke designe noe delefilter. Da endte jeg med det, har prøvespillt det og etter mine ører er det ganske fine stemmer.
    Vet du om ei nettside som selger ferdigfiltre, kanskje jeg kan bytte til noe høyt noe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ferdig filtre er totalt udugelige til absolutt alt.
    kontakt heller dynabel, og høre om de kan hjelpe deg med å designe et filter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    Tja... det kommer jo lyd, gjør det ikke? :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Tja... det kommer jo lyd, gjør det ikke? :lol:
    tja. det gjør det jo uten noe filter også

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    kontakt heller dynabel, og høre om de kan hjelpe deg med å designe et filter.

Dynabel leverer også ferdeige filtre. Ubrukelige? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Dynabel leverer også ferdeige filtre. Ubrukelige? :wink:
    det gjør de vel ikke. med unntak av komplete delefilter kit som er inkl i høytalerkittene(designet for den høytaleren) og delefiltrene som er inkl i bilstereo komponent høytalerene(som igjen er designet for de høytalerene)
    det blir jo tross alt noe helt annet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre fullstendig filterløst på fulltonene, og bare en kondensator på rundt 2uF i serie med diskanten i første omgang?

Er samtlige fulltoner parallellkoblet? Kan være lurt å seriekoble 2 og 2 for å holde impedansen i sjakk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Hva med å kjøre fullstendig filterløst på fulltonene, og bare en kondensator på rundt 2uF i serie med diskanten i første omgang?

Er samtlige fulltoner parallellkoblet? Kan være lurt å seriekoble 2 og 2 for å holde impedansen i sjakk.
    nå strekker jo frekvensresponsen på disse fulltonene seg til 20KHz da. og de har en MEGET stygg peak fra 10KHz.

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobla rett på delefilteret via splitteboks. men likte ideen om å prøve uten filter, og bare lodde på en kondensator imellom positiv ledning og høyttaleren da?

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på akkustisk senter, er ikke så bra med bassport mellom diskant og mellomtone...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterg93
    bare lodde på en kondensator imellom positiv ledning og høyttaleren da?
    Indeed.

Forøvrig - som Audiosan påpeker peaker disse fulltonene relativt hardt i diskantområdet, men jeg føler det er verdt å nevne at det er mye mindre markant om man kommer ut av fase.
    Enkelt forklart; diskantresponsen til fulltone-elementene faller ganske fort hvis de ikke peker rett mot øret. Og de fleste senterhøyttalere har en tendens til å bli plassert et stykke under ørehøyde..

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Indeed.

Forøvrig - som Audiosan påpeker peaker disse fulltonene relativt hardt i diskantområdet, men jeg føler det er verdt å nevne at det er mye mindre markant om man kommer ut av fase.
    Enkelt forklart; diskantresponsen til fulltone-elementene faller ganske fort hvis de ikke peker rett mot øret. Og de fleste senterhøyttalere har en tendens til å bli plassert et stykke under ørehøyde..
    Den blir plassert rett over tven. og tven henger ganske lavt. så det blir i ørehøyde når man sitter får håpe det blir passelig tone på dem da

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kassa kommet og fikk montert den sammen igår ganske så pent!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott!

Rå senter! gir en fin lyd og utrolig fin og se på, gratulerer med et bra resultat

Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kristianl93
    Rå senter! gir en fin lyd og utrolig fin og se på, gratulerer med et bra resultat
    Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •