Straight-line delayed CBT, open baffle - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg skulle gjerne dekket hele frontenden av rommet mitt med slike skum-wedges, men må vente på en stor Lottogevinst først.. (samt begynne å levere Lotto-kupong).

Inntil videre klarer det seg med å ta førsterefleksjon på frontveggen med noen sånnt.

Hadde jeg visst det litt tidligere kunne du fått (gratis) flere hundre kvadrat med pyramideabsorbenter på 40cm dybde. 60*60cm størrelse. Vi har akkurat revet ett ekkofritt rom for elektromagnetiske bølger, og de absorbentene gjør en brukbar jobb som akustiske dempere også. Ikke fullt på høyde med "ekte" akustiske absorbenter, men helt ok.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk fort tipset timc.

Er man heldig og har stort rom, så kan må ned de fleste refleksjonene til under -40 dB også med vanlig flate absorbenter.

Edit. Ble litt usikker om grafen stemte siden direkte lyden ikke ligger ved 0.
    Straight-line delayed CBT, open baffle-etc-eksempel-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ca -20 dB? Det er lett å få til. -30 dB er vanskeligere, og -40 dB cirka umulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen ETC ser slik ut som grafen under.

Det er ca. -30 dB. Refleksjonene rett før 19 ms på tidslinja er fra hjørne-absorbenten på frontveggen, som dog er dempet med wedge-skum på overflata. Med flat akustikkplate stikker disse opp over -20 dB.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe kontroll på refleksjonene tangen!

Her er polarrespons av en mindre CBT prototype fra 2003. Skal ikke være så ulik CBT36 ned til en viss frekvens. Først kommentar fra kontruktøren.
    Below are the polar balloons for the small-driver array copied from the poster. Note that the equivalent free-standing CBT36 array (two arrays mounted bottom-to-bottom) is over 3 m (10 ft) tall and provides control down to 100 Hz rather than 500 Hz. Note that these measurements are of a free-standing CBT array. The the upper half of these balloons represent the above-floor response of a ground-plane array.
    Jeg er ikke helt vant med å lese slike ballonger, men tror jeg får med det meste. For meg virker i alle fall dette som utrolig uniformt. Jeg ser ingen lobing vertikalt og kun litt lobing horisontalt i øverste frekvensområdet. Men hører gjerne dere andre kommentere målingen. At spredningen er bred, vet vi. Her må man ta dempe siderefleksjonene bredbåndet dersom man ikke ønsker det Floyd Toole er til dels talsmann for. Muligheten for begge deler ligger der siden responsen er så jevn.
    Straight-line delayed CBT, open baffle-image004-png

Straight-line delayed CBT, open baffle-image003-keele-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne dekket hele frontenden av rommet mitt med slike skum-wedges, men må vente på en stor Lottogevinst først.. (samt begynne å levere Lotto-kupong).

Inntil videre klarer det seg med å ta førsterefleksjon på frontveggen med noen sånnt.
    Kom til å tenke på at det er neppe behov for noe slikt annet enn til de øverste frekvensene hvor det er vanskelig å dempe nok. Derfor ville jeg tro det går fint ann å bruke kun 5 cm med et slikt produkt ytterst og så ha rockwool/glava bak der igjen. Da sparer man jo en del. Man blander riktig nok produkter med ulik luftgjennomstrømningsmotstand, som ikke er helt ideelt, men mener det gjelder primært lenger nedover i frekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en som har laget seg desktop-høyttalere med ideen om åpning på sidene og demping av bakbølgene: Desktop Dipole Monitors - diyAudio

Ser ut som om han fikk det bra til på første forsøk. Så vidt jeg kan se har han ikke skrevet noe om hvilket dempemateriale han har brukt - men det er uansett ikke plass til mye. Fristet til å prøve noe slikt bare for å se hvordan der fungerer med plassering nært en vegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kom til å tenke på at det er neppe behov for noe slikt annet enn til de øverste frekvensene hvor det er vanskelig å dempe nok. Derfor ville jeg tro det går fint ann å bruke kun 5 cm med et slikt produkt ytterst og så ha rockwool/glava bak der igjen. Da sparer man jo en del. Man blander riktig nok produkter med ulik luftgjennomstrømningsmotstand, som ikke er helt ideelt, men mener det gjelder primært lenger nedover i frekvens.
    Noe av pointet er at jo dypere wedge-profil, jo mindre refleksjon får man. 5 cm wedge-skum har jeg prøvd, det er omtrent like bra som flat akustikkplate. Det er en grunn til at man bruker 1 meter dype wedges i ekkofrie rom, og ikke bare pga bass-absorbsjon.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av pointet er at jo dypere wedge-profil, jo mindre refleksjon får man. 5 cm wedge-skum har jeg prøvd, det er omtrent like bra som flat akustikkplate. Det er en grunn til at man bruker 1 meter dype wedges i ekkofrie rom, og ikke bare pga bass-absorbsjon.
    Ok. Skjønner.
    Det som dog er en hake med de produktene er at den totale massen bortimot halveres i forhold til en flat absorbent.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wedges blir som regel trådskjært fra skumblokker. Om blokka er 1 meter og man kutter 8 flate absorbenter blir de 12,5cm hver. Kutter man 8 wedges av samme blokk får man 4 emner a 25cm. Man kan for eksempel ha 5cm "bunn" i hver og ender da med 15cm wedges på 5cm bunn, totalt 20cm dybde pr wedge. Man får da 2 wedges fra hvert emne, totalt 8 wedges der hver har samme masse som 8 stk 12,5cm flate absorbenter. Frakt og produksjonskostnadene blir også bortimot de samme så lenge de fraktes parvis.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •