Straight-line delayed CBT, open baffle - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Bassen vil ikke slippe ut på sidene, der er du jo i nullpunktet på spredningsmønsteret.

Dessuten - jo nærmere dempingen kommer jo mer vil den reflektere tilbake. Jeg har målt på dette, og det er tilnærmet umulig å bli kvitt denne refleksjonen. Man må flere meter unna før den faller under -30 dB (grensen for hørbarhet sånn circa), uansett type dempemateriale.

Man kan jo bare tenke seg hvor ille det er inne i en høyttalerkasse, der dempematerialet er bare få cm fra baksiden av elementet.
    Tar poenget om refleksjoner, det er intuitivt nok.

Men i forhold til om bassen slipper forbi en f.eks. 10cm åpning mellom dempemateriale og baksiden av elementet følger jeg deg ikke (se bildet fra tidlig i tråden). Bassen slipper jo rundt et trangere område enn det - gjennom selve høyttalerkonstruksjonen (basket m.m.) uten nevneverdige problemer. Hvorfor skulle ikke bassbølgene både gå ut på sidene gjennom åpningen, slik at en får dipolkansellering i det frekvensområdet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en dipol så går ikke bassen ut på sidene per definisjon. Det er bare å lytte til en dipolbass det, så hører du jo det.

Dessuten - er det åpning på sidene får du dipolkansellering over hele frekvensområdet (i teorien)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det er jo på grunn av at lydbølgene fra baksiden og fremsiden kanselleres fordi de er i motfase. Kommer ikke lydbølgene seg rundt fra baksiden, blir det ingen kansellering.

Jeg tror vi sier det samme. Poenget mitt var at jeg ønsker at lydbølgene fra baksiden skal nå rundt og krasje med bølgene som går rundt fra framsiden i motfase, slik at dipolkanselleringen får gode arbeidsvilkår.

Så langt er jo hele greia en vanlig dipol. Så var utfordringen om det går an å flytte bakveggsdempingen nærmere - så nært at jeg kan trekke et stoff over hele greia og få det til å se ut som en stuevennlig konstruksjon. Men det har du nettopp skrevet er umulig pga refleksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd akkurat det du beskriver her, og det var ingen suksess. Det er bedre å ta hånd om refleksjonen på selve veggen. Det er mer effektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Du tenker på den siste 4-veis dipolen min?

Linkwitz sin nye LX521 burde være bra med tanke på spredningsmønster. En annen god kandidat er Nao Note:

NaO Note Details
    Stemmer det. Du har gjort en del r&d og lure ting som du skal ha stor kred for å dele med oss andre geeker Linkwitz LX521 er på mange måterlinkwitz sin tilnærming til det samme. John K sin siste kjenner jeg desverre ikke... må studere den.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg tok det ganske langt, før jeg skrota hele dr*ten og gikk for BG RD-75 bånda, som jo har mindre bra direktivitet i horisontalplanet enn 4-veis dipolen, men MYE bedre i vertikalplanet. Uansett så synes jeg båndet låter veldig mye bedre enn det beste jeg fikk ut av 4-veis løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd akkurat det du beskriver her, og det var ingen suksess. Det er bedre å ta hånd om refleksjonen på selve veggen. Det er mer effektivt.
    Dersom du bruker kjegledempere (pyramider), vil dempeeffekten bli vesentlig større.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er polarrespons av Radia Pro 1.9 linjekilde elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dersom du bruker kjegledempere (pyramider), vil dempeeffekten bli vesentlig større.
    Jeg har det, ca 1 meter unna båndets bakside. Fortsatt målbar refleksjon.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det, ca 1 meter unna båndets bakside. Fortsatt målbar refleksjon.....

Ja du vil sitte igjen med noe, så lenge ikke kjeglene er veldig dype. Mente bare at det er vesentlig bedre enn flat aborbent.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det skumgummi produkter alá Auralex du da tenker på?
    4 Inch Studiofoam Pyramids - Acoustic foam sound absorption products from Auralex Acoustics.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du vil sitte igjen med noe, så lenge ikke kjeglene er veldig dype. Mente bare at det er vesentlig bedre enn flat aborbent.
    Ja det er mye bedre enn flat absorbent, ingen tvil i hele tatt.

Jeg har spisse "wedges" i skum som er ca 30 cm dype. Meget effektivt sammenlignet med f.eks standard Rockwool akustikkplate.

De ser sånn ut, men er noe dypere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda jeg tok det ganske langt, før jeg skrota hele dr*ten og gikk for BG RD-75 bånda, som jo har mindre bra direktivitet i horisontalplanet enn 4-veis dipolen, men MYE bedre i vertikalplanet. Uansett så synes jeg båndet låter veldig mye bedre enn det beste jeg fikk ut av 4-veis løsningen.
    Direktiviteten i horisontalplanet er vel ikke det så kritisk i ditt rom og med en lytteavstand så nær at membranen smådasker deg på ørene
    Mistenker at ditt 4veis dipolsystem ville fungert bedre enn RD-75 bånda i mine akustisk livlige forhold (såfremt ikke jeg også skulle finne på å bruke de som et par megaheadset 8) ).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ja.

Ikke nødvendigvis skumgummi. Er bare snakk om utformingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mye bedre enn flat absorbent, ingen tvil i hele tatt.

Jeg har spisse "wedges" i skum som er ca 30 cm dype. Meget effektivt sammenlignet med f.eks standard Rockwool akustikkplate.

De ser sånn ut, men er noe dypere:

Hvor får du kjøpt 30cm versjon? Har bare funnet 10cm i "vanlige" butikker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Ikke nødvendigvis skumgummi. Er bare snakk om utformingen.
    Litt utfordrende å lage noe slik med rockwool. Har du erfaring med det?
    Jeg har såpass korte avstander til noen av flatene, at noe slikt kunne være interessant. -30 dB er vanskelig å få til til alle tidlige refleksjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auralex Venus bass trap er en mulighet, den er noe grunnere enn de jeg har (samme som på bildet jeg viste). Mine har jeg fått av en kompis. Jeg husker dessverre ikke hva de heter for noe, men skal prøve å finne ut av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på det etter en par slurker te.

Wavepanels.
    Wave Panels - BT - Bass Traps

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Litt utfordrende å lage noe slik med rockwool. Har du erfaring med det?
    Jeg har såpass korte avstander til noen av flatene, at noe slikt kunne være interessant. -30 dB er vanskelig å få til til alle tidlige refleksjonene.

Den auralex basstrappen som tangen henviser til kan jo være en mulighet. Monter annenhver med 90 graders rotering. slik som på bildet.

Det ekkorfrie rommet vårt er laget av 30*30cm glavakjegler, der de er annenhver er snudd 90 grader. Disse er bare oppskjært halvfast glava som er formskjært og limt sammen til passe tykkelse. 4x7.5cm. Det er noe ordentlig svineri. Støver som pokker. Rockwool er nok noe snillere på den måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne dekket hele frontenden av rommet mitt med slike skum-wedges, men må vente på en stor Lottogevinst først.. (samt begynne å levere Lotto-kupong).

Inntil videre klarer det seg med å ta førsterefleksjon på frontveggen med noen sånnt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •