Klasse A/B RIP?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Are Gjerde sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse A/B RIP?

Har vært ute av HiFi himmelen i en god del år. Høydepunktet var da jeg og en kamerat bygget to store mono-blokker sammen med mosfet utganger og rør-fortrinn.

Nå har tiden kommet hvor jeg føler jeg har tid og kapasitet til å dedikere tiden mer til HiFi og elektronikk igjen. Jeg har da gått med planer om å gjøre en gammel drøm til virkelighet.... Å designe egne forsterker-kretser. Jeg har skaffet meg en del bøker om emnet og så begynte jeg å lese på diverse forum om andres diy prosjekter.

Klasse D tar over!!!!??? Jeg har ikke følt meg mer skuffet siden julenissen sluttet å eksistere da jeg var liten.

Det er jo liten vits i å bruke en masse tid og penger på å designe tunge forsterkere med dyre komponenter og store kjølefinner om du kan få noen små klasse D moduler hos Dynabel som låter bedre, til en brøkdel av prisen?

Var ikke varmen fra en stor og koselig klasse A/B forsterker hele sjarmen? Lyden er viktig jo, men er det alt?

Nå vurderer jeg faktisk å bygge en slik forsterker selv, men kan ikke hjelpe for å føle at magien forsvinner. Det blir litt som å røske ut en V8 motor fra en gammel amerikansk bil fra andre halvdel av 50-tallet for så å erstatte den med en elektromotor.

Nei om det er noen her på forumet som har funnet opp en tidsmaskin, gjerne klasse D, vær snill å ta meg med til 80-tallet.

Are

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Are Gjerde
    Har vært ute av HiFi himmelen i en god del år. Høydepunktet var da jeg og en kamerat bygget to store mono-blokker sammen med mosfet utganger og rør-fortrinn.

Nå har tiden kommet hvor jeg føler jeg har tid og kapasitet til å dedikere tiden mer til HiFi og elektronikk igjen. Jeg har da gått med planer om å gjøre en gammel drøm til virkelighet.... Å designe egne forsterker-kretser. Jeg har skaffet meg en del bøker om emnet og så begynte jeg å lese på diverse forum om andres diy prosjekter.

Klasse D tar over!!!!??? Jeg har ikke følt meg mer skuffet siden julenissen sluttet å eksistere da jeg var liten.

Det er jo liten vits i å bruke en masse tid og penger på å designe tunge forsterkere med dyre komponenter og store kjølefinner om du kan få noen små klasse D moduler hos Dynabel som låter bedre, til en brøkdel av prisen?

Var ikke varmen fra en stor og koselig klasse A/B forsterker hele sjarmen? Lyden er viktig jo, men er det alt?

Nå vurderer jeg faktisk å bygge en slik forsterker selv, men kan ikke hjelpe for å føle at magien forsvinner. Det blir litt som å røske ut en V8 motor fra en gammel amerikansk bil fra andre halvdel av 50-tallet for så å erstatte den med en elektromotor.

Nei om det er noen her på forumet som har funnet opp en tidsmaskin, gjerne klasse D, vær snill å ta meg med til 80-tallet.

Are
    Du får ikke noe sympati fra meg
    Har hatt interesse for hifi i snart 30 år, ren klasse A kan og er som regel ekstremt bra, men jeg synes det er fryktelig upraktisk, digert og varmt.
    Storfornøyd med klasse D jeg, men det virker som det er stor forskjell på gode og dårlige ting i klasse D verden også.
    Synes det faktisk tok lang tid før klasse D ble noe særlig utbredd, den første
    fullfrekvens klasse D jeg hørte på var bilstrereo Infinity 2*70W i rundt 93-94.
    Blistereo ligger ofte 10-15 år før innestereo (sidrompa og konservativ) med ny teknologi.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At klasse A ofte låter bra tviler jeg ikke på. Har tenkt tanken, men blir for upraktisk, ja. Men Klasse D forsterkere er vel ikke noe en kan sitte på et hobbyrom å mekke selv fra bunnen av? Det er dette med masseproduksjon som byr meg litt imot tror jeg.

Men som sagt. Jeg blir sikkert nødt til å satse på klasse D jeg også. Lommeboka blir i alle fall fornøyd. Lyden blir kanskje bedre, men....

Ja skal jeg være 100% ærlig så har nok ikke HiFi bare dreiet seg om lyd for meg. Det skulle liksom se imponerende ut også.

Den første gangen jeg fikk øynene opp for litt mer seriøs HiFi, var da jeg mer eller mindre snublet over en effektforsterker som visstnok var bygget av Roar Malmin en gang. Den hadde en stor ring-kjerne i midten, fire lytter på 10000 micro F og to fine kretskort (merket med doxa) med transistorer på ut mot det jeg så på som store kjøleribber. Denne ble oppgitt til 2x180 watt 8 ohm RMS. Jeg hadde på den tiden et svært billig akai alt-i-ett anlegg og visste ingenting om HiFi. Jeg hadde Jamo Consert 8 høyttalere. Disse var ikke all verden, men den nye effektforsterkeren med en Rotel forforsterker gjorde likevel at disse Jamo høyttalerene fikk et nytt liv. Jeg tror dette var i 1996, og jeg var ikke mer enn 15 år.

Det var denne forsterkeren som trigget interessen min. Jeg tok elektronikk-utdanning på grunn av den. Jeg ville vite hvordan den virket og hvordan jeg kunne lage noe tilsvarende.

Dessverre endte jeg opp som servicetekniker på kopimaskiner, barbermaskiner, støvsugere, microbølgeovner osv og fikk avsmak på elektronikk...

Nå jobber jeg ikke lenger med elektronikk og tenkte å ta det opp som hobby igjen. Det at behovet for klasse A/B forsterkere som streber etter å låte så bra som mulig er borte, er da sårt.

Jeg forstår at det er forskjell på en god klasse D forsterker og en som ikke er så god? Likevel, når en ser på hvor liten tid det har tatt før de ble så høyt respektert av så mange, virker det som om vi går mot en tid der effektforsterkeren i et anlegg blir mindre viktig. Dette var nå min favoritt del av et anlegg i tillegg til høyttalere. Kanskje fordi nyansene mellom bra og bedre var mange og lettfattelige.

Jeg har forresten en forforsterker av typen EC4,6 og høyttalere av typen Excact fra gamle Eltek. Om jeg nå skulle satse på å kjøpe klasse D, selv om jeg blir kvalm, hvilke modul er å anbefale? Tenker på de fra Hypex.

Are

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt som å røske ut en V8 motor fra en gammel amerikansk bil fra andre halvdel av 50-tallet for så å erstatte den med en elektromotor.
    Det er _akkurat_ det samme! Om noen år blir vi sett på som noen særinger som dreiv med V8 og A/B-forsterkere! Hmm. Er kanskje allerede der nå: Hvorfor skal man ha svære, stygge, klumpete høyttalere når man kan få en fiiin lydplanke?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg nå skulle satse på å kjøpe klasse D, selv om jeg blir kvalm, hvilke modul er å anbefale? Tenker på de fra Hypex.
    Ncore, dvs NC400 med tilhørende SMSP600. Dyrt men bra!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå jobber jeg ikke lenger med elektronikk og tenkte å ta det opp som hobby igjen. Det at behovet for klasse A/B forsterkere som streber etter å låte så bra som mulig er borte, er da sårt.
    Når du skal bygge selv kan jo du selv velge hvilken retning du skal gå. Det er jo fremdeles populært med Klasse A og A/B som selvbygg.

Jeg forstår at det er forskjell på en god klasse D forsterker og en som ikke er så god?
    Ja, og den kan være nokså stor også. En del forundersøkelser lønner seg. Meninger vil forsåvidt ofte være delte.

Jeg har forresten en forforsterker av typen EC4,6 og høyttalere av typen Excact fra gamle Eltek. Om jeg nå skulle satse på å kjøpe klasse D, selv om jeg blir kvalm, hvilke modul er å anbefale?
    Hypex er vel godt anerkjent ja.

Tripath TA3020 og TI TAS5630 er vel også greie som utgangspukt.

Men om du foretrekker A/B er det jo bare å gå for A/B

41Hz Audio:Sounds Good to Me!
    CLASS D MODULES

Her er jo noen tråder her på forumet og, hvor litt av hvert av klasse-d moduler er testet.

Jeg har sett klasse-d moduler bygget inn i alt fra gamle sigaresker til tømmerstokker, så kun fantasien setter grenser. Litt tanke på sikkerhet skader jo ikke.

Selv er dettte av mine favorittdesign. Fikk en aldri så liten Flåklypa-opplevelse når jeg så denne. Ikke opplyst hvilken modul vedkommende brukte.

Klasse A/B RIP?-klasse-jpg

Klasse A/B RIP?-klasse-2-jpg

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de fleste innenfor hifi lever i troen om at Klasse A/B låter fantastisk mye bedre enn klasse-D. Så vil det jo selges fortsatt.

Rør lever jo også i beste velgående...
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Så lenge de fleste innenfor hifi lever i troen om at Klasse A/B låter fantastisk mye bedre enn klasse-D. Så vil det jo selges fortsatt.

Rør lever jo også i beste velgående...
    dette koker ned til bruksområde, resterende oppsett og smak og behag.

så noen total enighet rundt dette emne er det nok bare å glemme så lenge vi står fritt for å ha egen smak iallefall.

personlig foretrekker jeg klasse A.
    dette blir dog litt upraktisk og bortkastet til f.eks sub men.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Men om du foretrekker A/B er det jo bare å gå for A/B
    Skulle gjerne holdt meg til A/B, men da må jeg overbevises. Jeg tenker jo at en optimal effektforsterker ikke skal trekke fra eller legge til noe, bare forsterke (noe som ikke står i stil til det faktum at jeg selv valgte en krets som bruker rør da jeg planla blokkene mine).

Finnes det noen gode argumenter for A/B oppe i det hele? Jeg mener av typen som kan måles, eller i det minste forklares rent teknisk? Jeg skulle likt å ha muligheten til å sammenlikne ved bruk av mine egne ører. Tenkte en stund på å bruke strømforsyningen fra blokkene mine har to 1000VA ringkjerner med 12 lytter på 10000 micro F, men må nesten beholde disse til jeg har bygget noe nytt så jeg får muligheten til å sammenlikne. Eller kanskje jeg kunne satt inn et par Hypex moduler i monoblokkene mine og bygget de slik at jeg kan velge, hehe. Det er nok av plass.

Are

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidsmaskin helt sikkert artig lek !

Are
    Jeg satte i går å leste gjennom min "grønne perm" og hadde samme tanke, der lå ferdige filmer for printer.... flere servicemanualer. Det var flere V8 der som var interessante Tandberg 3006, Hafler, Rotell bx970=Rotel RH05 skjematisk..... Swiss physics = Goldmund.... Kenwood etc noen interessante PA varianter er der også. Noen prosjekter gjengitt i High-Fidelity samt flere fra Elektronikk. Det skal vist finnes noen interessante Phillips/Marantz også.
    Har du enda tanker om BIG-Block ? :idea:
    For å komme i mål med sin egen variant trengs noen verktøy, er du kjent i den verdensdelen 8) ?
    Hvilken blokk og hadde du tenkt smidde stempler, vassere kam og planet topp også? eller skulle du leve med turbo-lag (D)
    Hadde du tenkt å ta den helt ut med riaa også ?http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-diy-riaa.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er sekundær spenningen på de trafoene?
    om du vil se på klasse A/B, så kan du lese litt på DIYaudio forum. om DXBlame og DIY honey badger f.eks. dette blir jo da en ferdig utviklet krets såklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    om du vil se på klasse A/B, så kan du lese litt på DIYaudio forum. om DXBlame og DIY honey badger f.eks. dette blir jo da en ferdig utviklet krets såklart.
    DXBlame er vel en halvferdig utviklet Douglas Self, grunnskisse som opamp 741 8)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    Etter likeretting har jeg i alle fall +/- 70V

Bilde av blokkene finner dere på Se minHIFI linken under...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    DXBlame er vel en halvferdig utviklet Douglas Self, grunnskisse som opamp 741 8)
    kan ikke si jeg har studert disse veldig godt. men ser DX forsterkerne får varme omtaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter likeretting har jeg i alle fall +/- 70V

Bilde av blokkene finner dere på Se minHIFI linken under...
    okei. 2*50V sekundær da.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x70V DC passer fint for en Hypex Ncore NC400 modul ....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    2x70V DC passer fint for en Hypex Ncore NC400 modul ....
    Kunne jeg på noen måte koblet disse inn i monoblokkene jeg allerede har da? Men ser problemet med å ha velger på både signal inn og ut. Men kanskje signalkablene kan gå til begge forsterkere, så hiver jeg på et ekstra par høyttalerterminaler til Hypexene? Hypexene vil ikke trekke noe serlig strøm når last ikke er koblet til, men mosfet kretsene vil vel ta sin del fra strømforsyningen selv om de ikke får signal.

Hadde vært snålt å fått dette til på et vis. Hjelp meg her. Det beste hadde vært om jeg på en eller annen måte kunne "velge effektforsterker" uten å måtte kople om på ledninger. Er dette mulig, eller er det jeg som er i ferd med å miste fotfeste nå? Har skjedd før...

Are

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...klarer vel ikke dette uten tidsforsinkelser og relèer i signalveiene. Da går det vel ut over kvaliteten?

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger Marantz MA9 moduler på Ebay.

Selv driver jeg og pusler sammen en klon av GM Mimesis 9.2, ja to stk i ett kabinett da. Men kjører full Dual Mono der inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jeg på noen måte koblet disse inn i monoblokkene jeg allerede har da? Men ser problemet med å ha velger på både signal inn og ut. Men kanskje signalkablene kan gå til begge forsterkere, så hiver jeg på et ekstra par høyttalerterminaler til Hypexene? Hypexene vil ikke trekke noe serlig strøm når last ikke er koblet til, men mosfet kretsene vil vel ta sin del fra strømforsyningen selv om de ikke får signal.

Hadde vært snålt å fått dette til på et vis. Hjelp meg her. Det beste hadde vært om jeg på en eller annen måte kunne "velge effektforsterker" uten å måtte kople om på ledninger. Er dette mulig, eller er det jeg som er i ferd med å miste fotfeste nå? Har skjedd før...

Are
    Du trenger vel ikke kople om helt, her kan du jo f.eks bruke en optokopler ( cny-17 eller no slikt) for å senke tomgangen til A/B forsterkeren. Dette har tidligere vært brukt på Zap forsterkerne for å velge mellom klasse A og A/B.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •