DIY lydplanke/soundbar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lydplanke/soundbar

Etter lengre tids famling frem og tilbake vedrørende lydsystem i stua har jeg begynt å planlegge en lydplanke. Trenger råd og tips.

Bakgrunn
    I forbindelse med innflytting til/innreding av nytt hus ble det kjøpt inn ny Samsung 46" LED til TVkroken. Samtidig ble mine gulvstående venner solgt til en venn. Siden da har det vært så som så med godlyd i stua.

Bygde først et par Zapaudio fulltone som bruker HiVi B3N elementer i 3.35 liters kasser. Låter greit, altså bedre enn TVen, men det er jo begrensninger for hva en billig 3" fulltone kan gjøre. Bygde også Wolfs "Dragon Foals" som bruker M3N, men forskjellene er naturlig nok marginale og membranstørrelsen er rett og slett i minste laget for å kunne gjengi en del musikk troverdig.

Vurderte lenge vegghengte, da det finnes en del konstruksjoner som har redusert BSC. Dette ble forkastet primært av designmessige årsaker, men fikk det heller ikke til å bli seende "pent" ut. Å henge 2 bokser på hver side av TVen og en boks under blir ikke akkurat lekkert. I tillegg blir det en del synlig kabling av den løsningen.

Tegnet deretter en del rene "inwall"-løsninger med ordentlig kasse, men det ville medført å bygge ny "falsk" vegg og legge om diffusjonssperren (yttervegg). I tillegg ville jeg ta ca 0.5 kvm av gulvarealet. Min bedre halvdel surnet litt når jeg fortalte hva det innebar av arbeid... "Hvorfor kan du ikke bare kjøpe en soundbar", var responsen fra henne. Dette ble selvfølgelig resolutt avslått da jeg har tilgode å høre en brukbar lydplanke. Har hørt B&W sin Panorama 2, men for å si det sånn: jeg har allerede kastet bort 4 laken på B&W MM1 så å kaste bort enda mer penger på noe som ikke låter bra var uaktuelt.

Så tenkte vi litt i reting av å henge opp hifimøbel a la UNNU/Frislev/Spectral/Modena/under TVen så kunne vi fylle opp med høyttalere (frontrekka), dekoder, forsterker sub osv. Dro noen turer til HiFiklubben, Soundgarden osv, men synes kvaliteten på finishen var gjennomgående lav på alle de nevnte. I tillegg kommer det faktum at alle disse møblene er forholdsvis dype (typisk 45-50 cm) og det av utseendemessige hensyn bør være litt "luft" mellom TV og møbel (5-10 cm verikalt) får man for stor avstand mellom lyd og bilde. Siden jeg hadde disse små fulltonehøyttalerne for hånden testet jeg dette ved å plassere de slik de event. ville bli stående inne i et møbel og resultatet ble som forventet - du merker godt at lyden kommer fra et annet sted enn bildet både vertikalt og dybemessig. Dette problemet øker naturlig nok for de som ikke sitter i sweetspot.

Løsningen?
    Etter litt mer testing med å flytte microhøyttalerne rundt fant jeg at 5-10 cm under TV og inntil 30cm frem er akseptabelt. Høyre og venstre kanal bør helst være i samme høyde som centerkanalen.

En diy lydplanke vil kunne løse problemene jeg har skissert, men trenger altså noen råd her. Etter litt tegning og oppmåling har jeg kommet frem til følgende mål på lydplanken:
    • Størrelse: 200x18x30 (bxhxd)
    • Hegnes på vegg ca 50 cm over gulv (topplata er da 70 cm over gulb)
    • TV henges 75 cm over gulv (gir 5 cm "luft" mellom TV og lydplanke)
    • Skal romme frontrekka, GET-boks, PS3, Sonos, og eventuelt en Sub

Tanken er altså at vi lager en bred, smal hylle under TV som rommer alt dette. Utseendemessig tror jeg det kan bli bra. Lydmessig er jeg litt mer usikker.

Bestrykning - valg av elementer/systemer
    Til høyre, venster og senter har jeg så langt sett på tre alternativer:

Det siste alternativet er med rett og slett fordi jeg har disse elementene liggende. Ulempen her er den horisontale plasseringen av elementene, men jeg har hørt litt med Göran og systemet har "god nok" vertikal spredning til dette formålet - tror vi...

Har egentlig veldig lyst til å teste Coaxene til Seas, men har aldri hørt eller brukt noen av de. Er Excel-coaxene verdt de ekstra 500 kronene? De har jo betydelig større membranareal, noe som tiltar meg litt etter erfaringene med HiVi 3" fulltone. En annen fordel med coaxene er fraværet av lobing i delefrekvensen (point-source), samt enklere bygging av kassa. Bassresponsen er ikke pri 1 siden jeg uansett skal bruke sub for å håndtere de laveste frekvensene.

Har i dag en sub med 10" XXLS fra Peerless drevet av Hypex 2.0 i 28 liters lukket kasse. Er godt fornøyd med denne - kvikk, stram og går dypt. Med litt EQ fra Hypexen får jeg F3 på ca. 24 Hz.

Hvis jeg skal bygge subben inn i lydplanken må jeg ned i elementstørrelse. Har da sett og simulert litt på Wavecor sin SW182BD01. Simulerer svært lovende i ca 10 liter bassrefleks eller PR med F3= 40Hz uten EQ. Grundig testet i Voice Coil. Denne vil i så fall bli bygge inn i lydplanken slik at elementet peker nedover. Elementet bygger 86mm og innvendig høyde (dybde) på lydplanken er 20cm - 3,2cm = 16,8 cm. Vil det være problematisk? Tenker da på avstand mellom magnet på elementet og bakvegg.

Klør veldig etter å få satt i gang med byggingen, men ønsker så mange tips og råd som mulig før jeg setter i gang. Spesielt med hensyn til valg av frontrekke og intern/ekstern sub. Er prosjektet i det hele tatt gjennomførbart? Setter stor pris på tilbakemeldinger og synsinger rundt dette.

Mvh Tor

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et Bessel Array med fem elementer må jo være ypperlig til dette?

Hele frontrekka i ett langt, smalt kabinett. Center settes til phantom. Fem Fountek FR135EX på rekke gir ~350cm2 membranareale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan gikk dette?
    har lyst på lydsokkel selv, men de er jo så små.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •