Hei.

Her kommer en liten kort beskrivelse av mitt første høyttalerprosjekt, et par med Dynabel sine 2S. Jeg valgte disse små for å gjøre meg noen erfaringer før jeg eventuelt setter ut på større prosjekter. De bildene jeg legger ut er desverre de eneste jeg har som dokumentasjon på byggeprosessen, men for dere som er interessert legger jeg dem ut! Høyttalerene er ferdige nå og spiller for meg samtidig som jeg skriver dette. Er det sprørsmål eller noe svarer jeg mer enn gjerne

Bygging Dynabel 2S-img_0334-jpg

Har kappet alle plater klare og startet limingen. Bruker vanlig trelim, og sørger for at alt "treffer" riktig med treplugger. Kjøpte et sett på ClasOhlson som fungerer rimelig bra, men blir vel for å investere i en lamellfres til neste prosjekt.

Bygging Dynabel 2S-img_0335-jpg

Her har jeg satt sammen delefilter, loddet og god stemning. Dette var en meget enkel prossess med tegningene og klistermerkene som medfølger byggesettet fra Dynabel. Jeg testet det for å sjekke at alt var i orden før jeg skrudde delene inn i kassene.

Bygging Dynabel 2S-img_0336-jpg

Kassene er ferdige bortsett fra den ekstra platen på baffelen og i bakkant. Trengte to forsøk og mye tålmodighet for jeg klarte og få hullene til elementene (viktigst på den ytterste platen) i riktig størrelse og sentrert i platen.Jeg endte opp med å bestille meg en ekstra plate for fresen som ga gode muligheter for å justere håndoverfresen til riktig avstand fra senter.

Du kan også skimte starten på stativene under platen på bildet. Jeg har lett etter et passende stativ, men endte opp med å lage selv. "Foten" til stativet har jeg limt sammen med treplugger.

Bygging Dynabel 2S-img_0337-jpg

Du ser avstiveren inne i kassen som jeg har rundet kantene på med håndoverfresen. Du kan også se jeg har laget styrehull til frontplaten. Her brukte jeg treplugger istedet for de pinnene som fulgte med i byggesettet.

Bygging Dynabel 2S-img_0342-jpg

Her er frontplaten ferdig og blir limt til resten av kassen. Tilpassingen av denne platen (samt bakplaten) var nok det mest tidkrevende for min del. Jeg har jobbet for å frese hullene riktig, og har forsenket et område midt på platen for å legge inn et felt med skinn.

Bygging Dynabel 2S-img_0343-jpg

Her er kabinettet ferdig og klart til pussing og finish. Jeg har også limt sammen stativet og tester dette. Foten på stativet har også fått et felt foran for innfelling av skinn.

Bygging Dynabel 2S-img_0345-jpg

Her er et litt mer detaljert bilde av fronten på høyttaleren. Jeg har borret hull til basselementet og klomutterne ligger imellom de to platene frontbaffelen består av.

Bygging Dynabel 2S-img_0346-jpg

Her er bilde av kabinettet etter at jeg har pusset litt. Har bevisst gjennom hele byggingen laget platene som ligger "ytterst" med litt overmål, sånn at jeg bare har kjørt over med fresen etterpå for å få en helt fin kant. Det viste seg å fungere svært godt å jeg har nesten ikke hatt behov for å pusse noe som helst. Eneste jeg har trengt å sparkle er to plasser på kabinettet hvor jeg har vært uheldig og ødelagt litt med fresen.

Bygging Dynabel 2S-img_0347-jpg

Høyttalerene og stativene får to strøm med supermatt veggmaling, får spare spraymaling og finering til senere prosjekter. Er rimelig fornøyd med malingen, eneste problemet er at den tørker litt fort og har en lei tendens til å renne når sånne utålmodige mennesker som meg har på alt for mye maling i gangen.... Med pensel så ble overflaten god nok =)

Bygging Dynabel 2S-img_0348-jpg

Stativene. Har også blitt malt. Jeg har maskert rundt feltet i front for å unngå at malingen gjør forsenkingen til skinnet grunnere.

Bygging Dynabel 2S-img_0350-jpg

Ferdig høyttaler.

Bygging Dynabel 2S-img_0352-jpg

Når du ser nærmere der hvor skinnet ligger mot malingen har det desverre blitt noen litt for store glipper. Skinnet var veldig hardt å skjære i og det gikk kanskje litt for fort i svingene. Men det skjenerer ikke så veldig mye på vanlig avstand. Hadde kanskje blitt bedre om jeg malte hvitt bak eller hadde mørke farger.

Bygging Dynabel 2S-img_0351-1-jpg

Nært bilde.

Bygging Dynabel 2S-img_0354-jpg

Baksiden ble også kledd med skinn.

Ellers vil jeg bare si takk til alle dere som legger ut fantastiske byggetråder på dette forumet! Har kost meg i mange timer med det.8)