DIY-Presentasjon: 2stk Zachry 12"sub (hjemme)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-Presentasjon: 2stk Zachry 12"sub (hjemme)

Dette blir en liten presentasjon av mitt siste subwooferprosjekt, det er to separate bassreflekskasser med et 12" element i hver. Elementene, av merket Zachry, er kjøpt hos Ljudia. Disse subwooferne bruks både til musikk og film, rommet er 3,6 x 2,7m (9,72kvm).
    Jeg innser selvsagt at min kunnskap om subwoofers er begrenset (enda jeg har bygd 7-8stk) så alt av forslag, kommentarer, tips eller kritikk mottas med ydmyk takk...Så noen spesifikasjoner og bilder:

Elementer: Zachry BX-T12
    2 x 4 ohm impedans
    300x rms, 600w maks (begge talespoler i bruk)
    oppgitt frekvensgang 30 til 300Hz
    vekt 8,5kg
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=
    MERK; jeg har avbildet dette elementet ved siden av de gamle BX-modellene fra samme produsent, har brukt begge, se forskjell selv.

Kabinetter:
    49-51L Bassrefleks, 22mm Gulvspon.(Ikke beregnet hva elementet opptar av volum, har ikke hovedfag i matte)
    2 stk 68 x 130mm bassrør, montert bak (ikke aeroport, men det trengs!)

Finish: Halvblank hvit bortsett fra toppen, som er helblank sort. - Har laget stoff-fronter med brukbart utseende, men brukes ikke.

Amping:
    Zachry XP-600 PA effektforsterker.
    Drives i 8ohm stereo, leverer da 200w rms pr kanal.
    Doble kjølevifter(!)
    veier 16kg
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=

Resultatet er masse masse bass, i det rommet de står i. De låter temmelig kontrollerte i mine ører, forutsatt at de er plassert et stykke fra bakveggen. En god del pustelyder merkes dersom man har ørene nært bassportene, dette elimineres trolig ved bruk av aeroport-rør, kommer siden. Basskassene spiller ikke virkelig kjellerdypt, vet ikke grunnen til dette. Bassen er sånn halvtørr med noe egenresonans i det øverste området. Noe viftestøy fra effektforsterker, plasseringen av denne påvirker selvsagt her. Heldigvis er den ikke kravstor hva plassering angår nettopp pga enormt god kjøling. Dette høres kanskje ut som mye negativt, men jeg tør påstå at her flyttes det betraktelige mengder luft, noe som merkes bra både i film og musikk.
    Desverre har jeg ikke noen bilder fra byggeprosessen, det var ikke noe spesiellt å fremheve her, men skal huske å fotografere neste gang.

Til sist; håper på innspill, tips til forbedringer eller ting som kunne vært gjort annerledes fra andre DIY-fanatikere. (Jeg er spesiellt ute etter HIFI-freakers synspunkter på bruk av PA utstyr i denne sammenheng!)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert artige subber det der! hva slags filter har du? Kjører du subbene som 2 eller 8 ohm?

dette er det jeg egentlig lurer på:

jeg har en Zachry XP-1200 PA effektforsterker.(ca400w/8ohm-600w/4ohm) Denne er koblet til en 15" PA sub per kanal( 8 ohm).Jeg kjører aktiv filtrering fra behringer. :lol:
    når forsterkeren er slått på er det en summing som ikke forsvinner selv om bare høyttalerne og strømmen er koblet til................??? summingen er altså like høy, uavhengig av hvor høyt jeg spiller. dette er ikke særlig plagsomt hvis jeg spiller på "normale" nivåer, men hørbart hvis jeg spiller lavt. har du noe problemer med dette?

du sa også at viftestøyen plaget deg. jeg har ikke opplevd at viftene mine har startet i det hele tatt!!?

håper noen gidder å svare :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpostet ops:

slett!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA effekrforsterkerene pleier å summe litt, men skal ikke summe vis ikke du har volum på. Vis ikke vifta går, ville jeg sendt den til rep med en gang!
    Har en xp-1200 selv og vifta er igang nesten hele tia! Og det må den, ellers går hele greia føyken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •