Stoff til basstrap

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stoff til basstrap

Hei
    Jeg skal lage 5 basstraps med rockwool på 120*60*10cm. Jeg har lest litt på forummet om stoff som brukes til disse og det som ser ut til å anbefales er bomull, lin eller høyttalerstoff men hva er egentlig å foretrekke og hvorfor? Hva er viktigst å tenke på før jeg går igang?

Mvh.

Renè

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke et hvilket som helst stoff, fordi bølgelengdene er såpass lange at de trenger gjennom stoffet uansett.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke bassfeller med 10 cm tykkelse. Det har svært liten effekt i bassen. Er det absorbenter til bruk av førsterefleksjonen du egentlig mener, så bør du bruke lydtransparent stoff.
    Biltema høyttalerstoff eller akustisk lydtransparent stoff som Guildford of Maine e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det blir ikke bassfeller med 10 cm tykkelse. Det har svært liten effekt i bassen. Er det absorbenter til bruk av førsterefleksjonen du egentlig mener, så bør du bruke lydtransparent stoff.
    Biltema høyttalerstoff eller akustisk lydtransparent stoff som Guildford og Maine e.l.
    Hvor mye må man opp på i tykkelse i bassfellen for å ha god effekt i bassen?

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Ja det er absorbenter til førsterefleksjon jeg mener....setter pris på hyggelig korrigering orso:grin:

Renè

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Metervis.

Det eneste som virkelig duger i bassen er tunede absorbenter; Helmholz resonatorer, kvartbølge resonatorer eller store tunede panelresonatorer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Regner med du da sikter til porøs materialet. Du kan se på grafen under. 0.8 eller høyere absorpsjons koffisient er god demping. Den blå grafen er med 200 mm tykk Flexi-A plater. Det demper bra ned til 150 Hz. Den grønne grafen er med samme materialet men i 300 mm dybde. Det demper bra ned til ca. 90 Hz.
    En del effekt er det riktig nok nedover, men det er ikke spesielt effektivt.

Går man over til trykkbaserte bassfeller, så trenger det ikke å være så tykt. Jeg har en som er 100 mm dyp og den har god effekt ned til ca. 60 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Metervis.

Det eneste som virkelig duger i bassen er tunede absorbenter; Helmholz resonatorer, kvartbølge resonatorer eller store tunede panelresonatorer.
    Det høres avansert ut, og er det sikkert også. Mye lettere å være glad amatør, og oppleve placebo-effekt av tiltakene man foretar seg.

Vil det si at å dekke hjørnene godt med glava eller rockwool (eksempelvis 0,5 til 1 meter) er tilnærmet meningsløst etter din mening?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Regner med du da sikter til porøs materialet. Du kan se på grafen under. 0.8 eller høyere absorpsjons koffisient er god demping. Den blå grafen er med 200 mm tykk Flexi-A plater. Det demper bra ned til 150 Hz. Den grønne grafen er med samme materialet men i 300 mm dybde. Det demper bra ned til ca. 90 Hz.
    En del effekt er det riktig nok nedover, men det er ikke spesielt effektivt.

Går man over til trykkbaserte bassfeller, så trenger det ikke å være så tykt. Jeg har en som er 100 mm dyp og den har god effekt ned til ca. 60 Hz.
    Ja, jeg sikter til glava eller rockwool i hjørnene, f.eks. inntil en meters tykkelse.

Hva er trykkbaserte bassfeller, og hvor kjøper man slike? Mulig å lage selv?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •