Bohlender Graebener RD75 & bassløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 176
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bohlender Graebener RD75 & bassløsning

Etter å ha lest tangenAVdesign store dipol tråd (anbefales virkelig) har jeg blitt veldig nysgjerrig på Bohlender Graebener RD75.

Er det noen her som har disse? Kanskje dere kunne si noen ord om hvordan disse høres ut osv.

Leker litt med tanken på å bruke disse som L/C/R sammen med bassløsningen jeg har nå i første omgang. 6x15" midbass og 1x18" LFE. Bruker jeg eksisterene løsning kan jeg dele så høyt som 500Hz. Hva tror dere?

Evt andre forslag til bassløsning/mer egnet etc, da gjerne med gjennbruk av 15 tommerene jeg allerede har (JBL 2035H).

Litt data på 2035H

: : JBL 2035H
    : :
    : : SD= 0.088m
    : : Xmax= 7.11mm
    : : Le= 0.25mH
    : : Measured Re = 4.1 Ohms (JBL spec 3.9 )
    : : (Driver Re measured with a Fluke 87)

: :
    : : JBL LAUD Praxis

: : Fs 48.0 44.84 44.964 Hz
    : : Qes 0.36 0.379 0.38
    : : Qms 5.0 4.469 4.834
    : : Qts 0.34 0.349 0.352
    : : Vas 140 172 171.2 Liters
    : : Bl 16.6 16.026 16.07 T*m
    : : Cms *** 148.9 147.9 mN
    : : Mms 85 84.637 84.68 grams
    : : eff 4.13 3.942 3.942 %
    : : SPLsen *** 98.o 97.95 dB SPL @ 2.84Vrms

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir denne et lite bump.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett litt på disse for litt siden, men slo det fra meg pga ikke nok plass til subber.
    De kan jo deles helt fint ned mot hvertfall 200hz disse, og da er jo det egentlig bare å bruke en bassløsning fra dette og ned. Nå vet ikke jeg hvordan det vil være å dele dette på 500, siden de få oppsettene jeg har sett av dem deler en del lavere. Usikker på hvor tangen deler sine, men mener det er ca. 200.
    Det vil vel være bedre å få dipol effekten så langt ned i frekvens du kan for å gjøre romproblemer mindre?

Kunne forsøkt deg med disse to båndene og to 15" på hver side av hvert bånd og 2 15" i center. samt kanskje sette opp en kasse mellom 15"erne slik at du får en helt ved gulvet og en helt ved taket i hvert tårn. LFE kan jo plasseres der den glir best inn med resten.

Mest synsing fra min side though. Noen med større erfaring med disse båndene får komme på banen med flere innspill her.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler ved 200 Hz ja, til noen store dipol H-bafler med 21" elementer i. Dette er dog ikke en løsning jeg ville valgt til hjemmekino....

Min hjemmekino "wet-dream" er fem RD-75 pluss en kapabel LFE kanal, og da kjøre bass management ved 200 Hz og all EQ i receiveren. LFE'en må da nødvendigvis bli lukket kasse. Dipol LFE er helt utopisk med tanke på SPL kravene fra LFE'en. Dessuten klarer ikke dipoler å gi det fysiske "trykket" som kasser klarer ved svært lave frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å få tak i disse, var det ikke mye problemer med skader under frakt osv?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emballasjen på de er for dårlig ja. Derfor nekter Parts Express å sende de utenfor USA. Det som kan gå er å bestille de med forsendelse via Jetcarrier, eller via et annet mellomledd i USA, noe jeg har gjort.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, ikke fått med meg at jeg hadde fått respons her.

Jeg har sett på Tangens 16x21" bassløsning men ikke har jeg plass og ikke budsjett til en slik løsning. Er kanskje også litt feil for en hjemmekinoløsning. Det er derfor jeg tenkte litt gjennbruk av bassløsningen jeg har fra før men evt med nye kasser hvis dette er en bedre vei å gå enn orginalkassene (bassreflekser).

@Tangen, ser du skriver lukket kasse. Er det noen design du kan anbefale for en god hjemmekinoløsning sammen med RD75?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har gjort i min egen hjemmekino, som funker veldig godt lydmessig, er 25 liter kasser med Seas L26ROY. Jeg har åtte slike. Det er overhodet ikke noe problem å dele ved 200 Hz med de, noe som ofte ikke går så bra med store bassreflekskasse.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug

Kunne forsøkt deg med disse to båndene og to 15" på hver side av hvert bånd og 2 15" i center. samt kanskje sette opp en kasse mellom 15"erne slik at du får en helt ved gulvet og en helt ved taket i hvert tårn. LFE kan jo plasseres der den glir best inn med resten.

Mest synsing fra min side though. Noen med større erfaring med disse båndene får komme på banen med flere innspill her.

Det er noe i denne retningen jeg tenkte på selv også. Er det problematisk å ha basskassene rett bak RD75? Antar man også bør bør bygge en kasse til RD75 og ikke henge de rett fra taket slik jeg ser Tangen gjør ved en slik løsning.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel ikke være problematisk å henge de fra taket, så lenge du bruker noe som er mykt som gummi imellom. dette vil jo bare forhindre resonanser. Samme som f. eks et linjal som vibrerer i kanten på et bord kontra hengende i en gummistrikk. Sålenge du har kasseløsning på bassen er jo lyden veldig omnidireksjonell, så å ha dem stående bak båndene bør jo ikke være noe stort problem, annet en at kanskje noe av lyden kanskje vil reflektere litt i båndet og tilbake. Men jeg ville hvertfall hatt subtårnene like langt unna deg selv som båndene når du skal dele såpass høyt.
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bassene rett bak båndet får du refleksjon av båndets bakutstråling fra basskassen, det vill jeg nok prøve å inngå. Det er derfor jeg har fire basstårn.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tangen,

Har du horsisontal og vertikal polar respons av RD75?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Vertikalt er det omtrent total cut-off utenfor båndets høyde.

Jeg har målt horisontalt, men har ikke målingene liggende. Det jeg husker er at responsen off-axis er temmelig flat. Den begynner å beame litt ved 5 kHz, men er flat til 5 kHz opp til ca 30 grader. Den "bloomer" litt ved 1,5 kHz pga en svak dipol-peak. Her er det en liten peak på responsen over 60 grader. Vil anta at den ikke vil gjøre det i en lukket kasse.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Har du bassene rett bak båndet får du refleksjon av båndets bakutstråling fra basskassen, det vill jeg nok prøve å inngå. Det er derfor jeg har fire basstårn.
    Jeg ser at du bruker de uten noen form for kasse, antar man forsatt kaller det en dipol selv om det er en line array. Det var her jeg evt tenkte å bygge de inn i en kasse/kabinett for å kunne sette de rett foran basskassa (som er en meter høy, altså ikke veldig aktuelt å stable). Eller mener du man taper lydkvalitet ved å bygge de inn vs dipol?

Ideelt sett burde jeg vel satt en 15" på hver side av RD75 men pga rommets bredde (3m) blir dette vanskelig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Synes det er litt rart produsenten ikke har noen målinger hvis de måler veldig bra off-axis.
    Hadde vært artig å prøve. Veldig enkelt når man kommer unna med toveis og kan dele så lavt. Og er nok en fordel at man slipper unna deling i vokalområdet.

Hvordan opplever du dynamikken? De har jo litt lav følsomhet. Det er svakheten med elektrostater IMO. Regner med båndet heller ikke flytter så voldsomt med luft ned til nedre mellomtone.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg ser at du bruker de uten noen form for kasse, antar man forsatt kaller det en dipol selv om det er en line array. Det var her jeg evt tenkte å bygge de inn i en kasse/kabinett for å kunne sette de rett foran basskassa (som er en meter høy, altså ikke veldig aktuelt å stable). Eller mener du man taper lydkvalitet ved å bygge de inn vs dipol?

Ideelt sett burde jeg vel satt en 15" på hver side av RD75 men pga rommets bredde (3m) blir dette vanskelig.
    Ja det er dipol når det ikke er kasse på de. Jeg synes dipol låter renere og mer åpent sånn generelt, men når sant skal sies så har jeg aldri prøvd RD-75 i kasse heller.

Bygger du de inn i en kasse så kan bassene stå bak uten noen problemer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tangen, vet du om det er noen vesentlige forskjeller på RD50 vs RD75 i form av lydkvalitet etc? De tekniske dataene på disse er jo relativt like.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på å kanskje sette et tårn med 3 stk 15" på innersiden av hvert bånd for å å kjøre bare 2 tårn?
    Dette burde jo fungere ganske bra, dog ikke like bra som 2 tårn per side, men det bør være god plass til en slik løsning. Jeg har også kun 3m i bredden, og derfor jeg fant ut at subsystemet ikke ville ha noe sted å utfolde seg, så ser problemstillingen din.

Litt OT: Tangen, har du testet tpl-150h i dipol? Hvordan synes du de er kontra å ha dem i kasse?
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ok. Synes det er litt rart produsenten ikke har noen målinger hvis de måler veldig bra off-axis.
    Hadde vært artig å prøve. Veldig enkelt når man kommer unna med toveis og kan dele så lavt. Og er nok en fordel at man slipper unna deling i vokalområdet.

Hvordan opplever du dynamikken? De har jo litt lav følsomhet. Det er svakheten med elektrostater IMO. Regner med båndet heller ikke flytter så voldsomt med luft ned til nedre mellomtone.
    Tja, produsenter generelt overøser oss ikke akkurat med brukbare målinger. Det gjelder så og si alle.

Dynamikken vil jeg si er veldig god, det låter veldig "kjapt" og transientvillig. At følsomheten er moderat er ikke noe problem. Det eneste som kan gi problemer i den forbindelsen er termisk kompresjon, men det skal mye til all den tid båndet tåler 100W RMS, noe som i praksis er mer enn det en typisk "hifi" 10" bassdriver tåler.

Båndets areal tilsvarer ca en 18", så det er nok kapasitet selv ved 200 Hz etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    @tangen, vet du om det er noen vesentlige forskjeller på RD50 vs RD75 i form av lydkvalitet etc? De tekniske dataene på disse er jo relativt like.
    Vil ikke tro det er noen veldig stor forskjell, men jeg har ikke hørt de mindre bånda.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •