Bohlender Graebener RD75 & bassløsning - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 176 av 176
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    velger å kaste inn et spørsmål, siden min egen tråd på sentralen som tar opp mye av det samme som snakkes om her ikke har så mye livsgnist 8)

planlegger å bygge en kompakt H-baffel dipol, men sliter litt med å velge mellom Linkwitz løsningen med seas elementer, eller GR-research sitt servo feedback system.

SW-12-16FR
    A370PEQ

målet er å matche en mellomtone med rundt 93db effektivitet, og dele ved 200hz.
    for meg virker GR som et bedre valg; men det kan hende jeg overvurderer målingene og hypen.
    prismessig ender de to alternativene opp ganske likt, siden 50w icepower forsterkeren jeg bruker akkurat nå sikkert ikke er kraftig nok til å drive seasene.

noen som har noen meninger?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg ser det vel ikke som noen fordel at bassrefleksbokser blir små, fordi man da må ta til takke med en mindre port. Langslagelementer i bassrefleks er ikke helt optimalt heller, siden porten vil begynne å komprimere lenge før elementet. Derfor gikk jeg heller for små (25 liter) lukkede kasser med L26ROY til mine hjemmkino-sub'er.

Når det gjelder dipoler så er det to "skoler" - høy Q eller lav/middels Q. Den første varianten krever mindre EQ på bekostning av lavere effektivitet. Men begge krever EQ. Totalt sett havner man bedre ut med middels Q etter min mening. Man vil få en økning av Q (og senkning av Fs) pga luftloaden i en dipol også.
    En vanlig refleksbox for disse få nok solid komprimering i porten, ja.

Poenget er at valg av parametere (Bl, mm, Sd..) gjør elementet mer eller mindre egnet for forskjellige kabinettkonstruksjoner, designet ut i fra gitte kriterier.

Dipoler har jeg ikke bygget mange av, og det er interessant å lese om løsningene du har laget her, og erfaringene med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var L26ROY ukens tilbud på dynabel, så da går jeg nok for den løsningen isteden for gr-research uansett.

har det dukket opp noen ny info rundt L26RO4Y, eller mener fortsatt folk at L26ROY er det beste valget til åpen baffel?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller valgt to rimelige 12" enn litt kostbare 10". Størrelse utgjør mer IMO. Har hatt høyttalere med billige 12" Perless elementer til dipol og det låt stramt og fint det.
    Enda mer fornuftig er IMO å gå for kardoide i den størrelsen der. 6 dB mer output nedover i tilsvarende størrelse.

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    har det dukket opp noen ny info rundt L26RO4Y, eller mener fortsatt folk at L26ROY er det beste valget til åpen baffel?
    Det kommer sikkert til å bli spekulert i dette til evigheten så jeg får poste svaret jeg fikk av SEAS. L26ROY er utviklet for å gi en QB3 respons i ca. 40 liter uten aktiv filtrering. L26RO4Y er et bestillingsverk fra Siegfried Linkwitz hvor han ønsket et element med lavere Q.

Valg av lav eller litt høyere Q i åpne baffle konstruksjoner er mye diskutert i andre fora. I dette oppsettet med aktiv deling og EQ tror jeg Tangen sitt valg på standardversjonen kan være en god ide. Elementene vil da også kunne få en annen fuksjon i et senere liv om du vil stenge de inne.

I mitt hode ser jeg for meg at SL startet med standardversjonen, og nå benytter 4 lags versjonen i to suksessfulle konstruksjoner. Med det bildet i hodet valgte jeg L26RO4Y. Men om han favoriserer de pga den lille forskjellen i Qts, eller om det er frekvensbegrensingen vites ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg hadde heller valgt to rimelige 12" enn litt kostbare 10". Størrelse utgjør mer IMO. Har hatt høyttalere med billige 12" Perless elementer til dipol og det låt stramt og fint det.
    Enda mer fornuftig er IMO å gå for kardoide i den størrelsen der. 6 dB mer output nedover i tilsvarende størrelse.
    L26ROY har jo ganske ekstrem slaglengde, så den veier jo opp for manglende størrelse i forhold til f.eks peerless SLS.
    at HT blir tynnere er jo en ekstra bonus siden de skal stå i stuen 8)

anngående H vs U, så er jo U baffel mye mer komplisert å ha med å gjøre, siden man må eksperimentere med demping for at den skal fungere skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvis fornuften skulle styre er vel bassrefleks det beste valget, mest "bang for the buck" kan du si.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med når man vurderer dipol at bassrefleks er utelukket. Med høy deling, så har dessuten kontrollert direktivitet en fordel.

10" til dipol hadde jeg dog selv aldri vurdert. Det blir som en fis når trommene slås på. Men det er meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget her er at en dempet U-baffel ikke er en dipol, men en kardiode (sånn circa). Skal man ha dipol så er H-baffel det mest "fornuftige" synes jeg.

En enkelt 10" kan virke litt snaut, men det kommer jo an på hvor høyt man skal spille, hvor dypt man vil gå og ikke minst - hvor stort baffel man kan ha. Men et stort baffel begrenser hvor høyt man bør kjøre den, men hvis man f.eks satser på deling ved 200 Hz kan baffelet være veldig stort, vi snakker kjøleskap-størrelse for et H-baffel. I et så stort baffel så er det ingen ting i veien med en enslig 10"....

Kompromissets kunst dette her...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Modde RD75

Noen av dere som kjenner opphavet til denne modifikasjonen?

Fant bilder her, men finner ikke referanser til bildet på nettet som beskriver resultatet av modifikasjonen.
    07.02.2009 Modifikation des B&G RD75

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerning av waveguiden ja... hva poenget skulle være er ukjent, men antagelig blir frekvensresponsen værre. Det var nok en grunn for at B&G installerte waveguide på den for å si det slik.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant. Samme tenkte jeg. Men kan det tenkes at han har implementert sin egen wave guide i baffel? Men er det da nytt design vi kunne hatt glede av å se målinger av, eller er det kun av estetisk hensyn?
    Har søkt etter referanser på filnavn uten hell. Mulig det er et prosjekt som har strandet i påvente av tid og helse, - slik som mitt har

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vapor sound ser ut til på et tidspunkt å ha laget en prototype med RD75. Slik jeg forstår denne tråden ble de vist på en messe i 2008. Men det er ingen referanser til dette prosjektet på Vapor sine websider.
    Rmaf 2008

Til mulig inspirasjon for lesere av denne tråden. Det finnes et par bilder til her, men RD75 er heller ikke her hovedmotivet _ACT2706 | Flickr - Photo Sharing!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som RD-75 i et metallstativ, og et par dipolbasser bak. Funker sikkert greit det.

Men apropos det andre bildet ... typisk demo-oppsett med stoler plassert helt i andre enden av rommet. Hva søren er poenget, der låter det jo ikke bra og stereobildet blir veldig smalt. Hvorfor er det alltid sånn på hifi-demoer? Jeg skjønner det ikke, rett og slett.

Jeg har satt en rød stjerne der jeg mener en god lytteposisjon ville vært....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet går sakte framover. Har rotet meg borti helseproblemer + SDIY prosjekter som også tar tid. Før jeg får lyd i dette må jeg også lage 2 kabinetter til 6x Hypex UcD400 moduler. Da jeg gjenbruker to 800VA linjere strømforsyninger kan jeg dessverre ikke putte forsterkermodulene i basskassene.

Baffler til å henge Lee-Roy i. Jeg finner fort repeterende arbeidsoppgaver veldig kjedelig. Og det skal 6 slike til for å bli ferdig. På en skala fra 1-10, hvor moro er det egentlig å gjøre rent etter å ha frest MDF plater? Jeg er rimelig fornøyd med resultatet av saging og fresing så langt. Har klart å få sakene innenfor +/- 1mm med hobbyverktøy. Investerte litt tid på å lage maler som lar meg repetere plassering av rettholt til å føre sirkelsag og fres etter.

Nå gjenstår det å brette MDF plater rundt bafflene. Dette er mitt første forsøk med denne teknikken. Men etter en liten test tenke jeg at dette muligens er lettere enn å sette sammen 24 hjørner (6 kasser) på en presis måte. Når alt er saget og frest er det i kun en sammenføying som må bli limes sammen. Er selvsagt spent på hvor mye etterarbeid jeg får med å forsterke buen fra innsiden etter montering.

<"Større versjon"/>

Etter flere runder i tenkekammeret falt valget på et design som skjuler hele stativet for RD-75 under stoff. Planen var å henge RD-75 i et stativ av stål. Men det viste seg vanskelig å finne noen som ville selge meg vinkeljern i dimensjonen jeg ville ha. Har derfor handlet inn aluminium L-profil 30x30mm. Montert 45 grader gir det en tykkelse litt over 40mm, som da RD-75 kan smette innenfor. Tipper jeg møter noen utfordringer med å få det sveiset. dynaBel har lykkes å finne hvitt stoff med riktig farge. Men jeg har problem med å finne noen som selger filt med tykkelse egnet til demping.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på RD75 jeg også, men ønsker ikke nye dipol-høyttalere, da de tar for stor plass i stua. RD75 blir ganske "fin" i en høy slank variant som monopol, men da er en tilbake til problemet med ujevn spredning, og med en smal baffel så vil mye av energien gå tilbake til frontveggen og reflekteres der.

Lurte på en "on"-wall design, og kom frem til en idé, som riktignok er rimelig arbeidskrevende å bygge, men som jeg håper skal gi en brukbar lyd. En "on-wall" løsning med 20 graders vinkel (tilpasset mitt rom), med bred baffel og avrundede hjørner. Tanken er å få skjært ut "maler" i aluminium for å frese i kryssfiner. Mye støv, men jeg har sett andre som har gjort tilsvarende på diverse forum med bra resultat. Gjengestenger for å stramme til mellom lagene (mye skruing!).

Tanken er at den brede, slakke baffelen skal gi "infinite-baffle-aktig"-resultat, og den store avrundingen på utsiden skal sørge for lite refleksjoner derfra.

Hva tror folket om noe sånt?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -rd1-jpg   -rd2-jpg   -rd3-jpg  

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •