Bohlender Graebener RD75 & bassløsning - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 176
    Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppdaget at dynaBel har bra priser på Lee-Roy denne uken. Se under ukens tilbud om disse bassene er av interesse. Det er L26RO4Y D1004-04 som gjelder for åpen baffle.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke valgt L26RO4Y framfor L26ROY, men det er nå så...

Førstnevnte har lavere følsomhet og mer ugunstige T/S parametre, og det trenger man ikke akkurat i en dipol synes jeg.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg ville ikke valgt L26RO4Y framfor L26ROY, men det er nå så...

Førstnevnte har lavere følsomhet og mer ugunstige T/S parametre, og det trenger man ikke akkurat i en dipol synes jeg.
    Jeg også reagerte på det. Men 4 lags spolen er nok laget for å tåle de ekstra wattene man gjerne vil påføre elementet i laveste oktavene med EQ når elementet spiller uten kasse. Jeg funderer på om dette er en endring LR kan ha vært med å påvirke?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4-lags versjonen tåler IKKE mer effekt, men det med effekt er ikke noe argument i dipol-sammenheng. Man vil nå Xmax på elementet (ved lave frekvenser) lenge før man overoppheter spolen. Det som gir mest effektavbrenning i spolen er små lukkede kasser, siden man må bruke mye mer effekt for å oppnå Xmax. Tro meg - jeg har kjent den ekle lukta av brent spole på L26ROY... heldigvis gikk det bra, jeg fikk skrudd ned 20 Hz testsignalet mitt før det gikk helt galt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nullstiller herved hjernen og spør heller.
    Hvorfor "ødelegge" et bra element med høyere vekt ved å snurre 4 lag med kobbertråd? Er det for kjøling slik at ekle lukter ikke utvikler seg ved høy effekt?

Jeg skrev feil i forrige post "LR". Jeg mente Siegfried Linkwitz. Han bruker 4 lags versjonen i sine kreasjoner. Mulig det er derfor også dynaBel anbefaler denne for OB?

Vet vi om Seas lanserte begge versjonene samtidig, eller er en av versjonene et resultat ønsker fra markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4-lags versjonen tåler samme effekt, som sagt. Den kom i etterkant, og på forespørsel fra Linkwitz. Den eneste fordelen jeg ser med 4-lags versjonen er mindre output oppover i frekvens, noe som jo kan være en fordel på et basselement uansett.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Tangen.

Jeg så på de uheldige egenskapene 4 lags versjonen har på dataarket. Men fant at jeg ikke er smartere enn verken SL eller gutta på dynaBel og valgte å følge deres råd. Og siden disse bassene ikke vil "virke" uten EQ tenkte jeg dette sikkert går bra :-D

Jeg syns det er bra ut du utfordrer det etablerte med din erfaring. Slik du bruker RD-75 er kanskje det beste eksemplet og jeg tviler ikke på at du har rett også vedrørende Lee-Roy. Bare synd jeg blir kjent med det nå etter jeg har handlet

Min forståelse av 4 lags versjonen er at den har bedre kjøleegenskaper. Som da gir den evnen til å spille med samme effekt lenger enn 1.lags versjonen kan før den lukter vont. Det er muligens bedre formluert enn å kløne til med å påstå den tåler mer effekt?

Men jeg forstår deg slik at dette egentlig ikke har betydning for OB. Jeg vet du har stor respekt for SL sitt arbeide så jeg forsøker å forstå hvorfor dere lander på forskjellige versjoner av Lee-Roy?
    Kan årsaken være at SL her inngår et kompromiss og forsøker oppnå høy SPL ved å utnytte Xmax til Lee-Roy for å kunne lage "små" og kostnadseffektive basskasser? Hvor jeg oppfatter at din grunnleggende designfilosofi søker å få elementene til holde seg innenfor 10% av Xmax og derfor ikke vil nyttegjøre en slik egenskap i spolen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere spørsmål på en gang her...

4-lags versjonen av L26 tåler IKKE mer effekt. Det er bare å se på databladene, de er oppgitt til samme effekt - 250W AES. Mer spoletråd gir ikke høyere belastbarhet i dette tilfellet.

Som sagt før tror jeg Linkwitz ville ha 4-lags versjon for å få mindre nivå oppover i frekvens, men jeg har ikke fått dette bekreftet med sikkerhet.

Linkwitz har hele tida med Orion og nå med LX512 benyttet små lang-slag basser. Ja selvsagt for å få mest mulig ut av en så liten høyttaler som mulig.

Lang Xmax er alltid en fordel i dipoler, jo lengre Xmax jo mindre forvrengning for et gitt SPL. Jeg har jo valgt lang Xmax på mine egne bass-systemer, +/- 15 mm er ganske barskt (Beyma 21SW1600nd).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med dette prosjektet da? Noe nytt?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for min del dessverre. Høytaler og forsterkerbygging krever mer av helsa enn tastetrykk og skryt på nettet :razz:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Flere spørsmål på en gang her...

4-lags versjonen av L26 tåler IKKE mer effekt. Det er bare å se på databladene, de er oppgitt til samme effekt - 250W AES. Mer spoletråd gir ikke høyere belastbarhet i dette tilfellet.

Som sagt før tror jeg Linkwitz ville ha 4-lags versjon for å få mindre nivå oppover i frekvens, men jeg har ikke fått dette bekreftet med sikkerhet.

Linkwitz har hele tida med Orion og nå med LX512 benyttet små lang-slag basser. Ja selvsagt for å få mest mulig ut av en så liten høyttaler som mulig.

Lang Xmax er alltid en fordel i dipoler, jo lengre Xmax jo mindre forvrengning for et gitt SPL. Jeg har jo valgt lang Xmax på mine egne bass-systemer, +/- 15 mm er ganske barskt (Beyma 21SW1600nd).
    Du tror han bestilt 4-lags spole for å øke Le(som ikke er positivt for forvrengning oppover i frekvens) når han deler aktivt? Høres helt merkelig ut for meg. Ikke er dette nevt noe sted heller.

Jeg tror versjonen med 4-lags svingspole påvirkes mindre av "dynamisk" effekt enn den med lav. Mulig det ikke kommer til syne i en AES test som er kontinuerlig beastning over en gitt tid da man ikke har noe særlig mer areal som kvitter seg med varmen (den er viklet i flere lag)
    , men med dynamiske musikk signaler tror jeg versjonen med 4-lags svingspole har støre termisk kapasitet og vil oppføre seg mer stabilt enn en mindre svingspole. Den høyere massen tar lenger tid å varme opp.

Quote:"There is more to a woofer than its published TS small signal parameters and X-max, derived from mechanical measurements.
    In the Orion's open baffle, a woofer operates in the large signal domain; and its distortion, dynamic stability and limiting behavior
    determine the sound. An open baffle is the most demanding and difficult environment for a long throw woofer."

To meet these stringent demands, the L26RO4Y subwoofer builds upon the already excellent chassis, magnet system, cone,
    and surround of our L26ROY. An all new FEA designed spider and 4 layer voice coil wound on a stiff glass fibre former have been employed, resulting in
    a driver with ultra long throw, very low distortion, and extremely stable mechanical operation under all conditions; including open baffle systems.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge versjonene har oppgitt samme peak effekt ref IEC 268-5 normen, noe som jo betyr at de tåler samme "dynamiske" effekt også.... Ref IEC 268-5 så måler man med pinknoise som har peaker på 4x snitteffekten.

Etter det jeg har fått vite så var hovedtanken bak 4-lags spole å få en lavere Qts.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mulig du har rett i at det ikke er termiske årsaker alikevell.

Jeg hadde uansett valgt standard versjonen.

1/7 del av induktansen. 3db mer følsomhet = -50% behov for tilført effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg hadde også valg standardversjonen i alle tilfeller, og jeg skjønner ikke poenget med 4-lags versjonen.

Generell følsomhet i bassområdet er det liten forskjell på da, bare så det er sagt, men standardversjonen vinner med 1 dB ca.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med 4-versjonen er høyere BL som gjør den anvendelig i andre typer kabinettkonstruksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype det der litt?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornkonstruksjoner og bassrefleks er gjerne enklere å designe bra med høy Bl.
    Slike konstruksjoner blir egentlig ikke bra med for lav Bl.

For eksempel så blir en bra refleksbox for dette elementet mindre volummessig for 4-versjonen enn den gamle med lavere Bl, men den vil krever eq-løft i bunnen.

For lukket og åpen baffel er derimot høy Bl en ulempe, før eq.
    Hvorfor Linkwitz ville ha drivere med høyere Bl for sin åpen baffel, vet jeg ikke, men han har helt sikkert en god grunn som har teoretisk holdbare argumenter, kanksje har det noe med hvordan eq gjøres.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det vel ikke som noen fordel at bassrefleksbokser blir små, fordi man da må ta til takke med en mindre port. Langslagelementer i bassrefleks er ikke helt optimalt heller, siden porten vil begynne å komprimere lenge før elementet. Derfor gikk jeg heller for små (25 liter) lukkede kasser med L26ROY til mine hjemmkino-sub'er.

Når det gjelder dipoler så er det to "skoler" - høy Q eller lav/middels Q. Den første varianten krever mindre EQ på bekostning av lavere effektivitet. Men begge krever EQ. Totalt sett havner man bedre ut med middels Q etter min mening. Man vil få en økning av Q (og senkning av Fs) pga luftloaden i en dipol også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt opp er dette elementet brukbart? Har du prøvd det opp mot 200hz, Tangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler ved 200 Hz i hjemmekinoen, funker da helt uproblematisk.

Jeg vil tro de skulle fungere bra langt opp i mellomtonen.

Og jeg kjører da elementet fullrange i bassgitar-riggen min. Fin peak ved 3-4 kHz som passer ypperlig til bassgitar. Litt uvanlig bruk av dette elementet, men åkke som. Det blåser skjorta av dyre kjente merkevarer på lydkvalitet....

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •