Bohlender Graebener RD75 & bassløsning - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 176
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Greie karere dere er Med typisk takhøyde i en norsk bolig blir det plass til 8 Lee-Roy pr basstårn. Tårnenen kan da plasseres kanske tett på sidevegg med x2 regelen.

Har fått innvilget kotehøyde 60cm for bass. I praksis har jeg da fått lov å legge basstårnene langs gulvet. Det kom samtidig sprørsmål om ikke RD-75 også kan ligge :-(
    Er ikke helt sikker på om jeg forstår plasseringen din...tenkte du å ha RD75 tett på sidevegg? Min erfaring er at god avstand til sidevegg er en bra ting.

Kombinasjonen vertikal og horisontal linjekilde er litt snodig ved første øyekast men det kan godt fungere, bassgjengivelsen vil variere med lyttehøyde som normalt men lite horisontalt. Er planen å bruke to logisk separate linjekilder lagt ved siden av hverandre og støtte seg på at mesteparten av musikk er mikset i mono ved lave frekvenser?

RD75 kan ikke ligge i et tradisjonelt stereooppsett. Man kunne kanskje forsøkt å vinkle de for å ta høyde for lytteavstand, men det ville sannsynligvis ikke lignet på noe interiørsjefen hadde i tankene og jeg er uansett i tvil om resultatet ville blitt bra.

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Er ikke helt sikker på om jeg forstår plasseringen din...tenkte du å ha RD75 tett på sidevegg? Min erfaring er at god avstand til sidevegg er en bra ting.

RD75 kan ikke ligge i et tradisjonelt stereooppsett.
    Den ene RD-75 vil stå ca 1 meter fra sidevegg. Den andre ut mot L form i rommet.

Liggende RD-75 hadde vært berre lekkert. Var ment som en spøk fra min side, men spørsmålet var dessverre alvorlig ment fra kåno sin side. Hun er nå langt mer reservert etter å ha sett RD-75 i virkeligheten. Dessverre var høytalerstoffet jeg skulle kamuflere de med smørgult og ikke Ivery slik selger på eBay hevdet.

Nåværende plan for bass er å bygge 6 stk H-rammer med 2x L26RO4Y. Dybde 27cm, akkurat nok til å dekke magnetene. Rammene får hver sin kraftkilde for størst mulig fleksibilitet.
    Trolig må jeg plassere 2 av rammene liggende i senter. Tenkte da å kjøre de på egne utganger fra DCX2496.

Klarer jeg plassere bass sidesystem og senter på samme akustiske akse vil jeg forsøke å la sidesystem gå helt ned. De to rammene i senter vil jeg da eksperimentere litt med 2 ½ veis system og kun la de være med å skyver de laveste oktavene i litt større og dypere H-rammer som bygges utenpå H-rammen elementene er festet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest om en som brukte RD-75 liggende som senterkanal i hjemmekino. Det burde faktisk fungere veldig godt. Men i et stereo-oppsett burde de nok stå ja....

Jeg bygde en gang en prototype med RD-75 og åtte 10" basser. (ex-) kona begynte å grine når hun fikk se de stående i stua. Det ble ikke noe av med andre ord... og de havnet på lytterommet i stedet, noe jeg er meget glad for i dag.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har lest om en som brukte RD-75 liggende som senterkanal i hjemmekino. Det burde faktisk fungere veldig godt. Men i et stereo-oppsett burde de nok stå ja....
    Så lenge de som lytter sitter innenfor bredden til RD75 kan jeg til nød være enig, men selv da vil det ikke være helt riktig siden senterlyden tilsynelatende vil komme fra punktet rett foran lytteren i stedet for den faktiske senteraksen i systemet.

Jeg bygde en gang en prototype med RD-75 og åtte 10" basser. (ex-) kona begynte å grine når hun fikk se de stående i stua. Det ble ikke noe av med andre ord... og de havnet på lytterommet i stedet, noe jeg er meget glad for i dag.
    Hang alle basselementene fra de to opphengskrokene uten ekstra innfesting? Hvor mye bevegelse var det å spore i elementrammene når det ble spilt musikk? Kan det tenkes at ekskona var sterk tilhenger av å ha mothold i en kabinettvekt nærmere 1000x den bevegelig massen i et høyttalersystem..? ;-)

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måtte le når jeg leste dette. Til exkonas forsvar kan jeg jo se hvorfor denne ikke sklir inn blandt smånips og pynteduker

De fleste av oss har vel fått kritiske kommentarer når vi har dratt nye og større høyttalere i hus. Fikk noen kommentarer selv av min bedre halvdel da hun uvitende kom hjem og ble møtt av lydanlegget til Trysil Kino i gangen (JBL kinoen jeg har i dag). Fikk ganske klar beskjed om at det ikke skulle opp i stua Kan være lurt å smøre litt i forkant..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hang alle basselementene fra de to opphengskrokene uten ekstra innfesting? Hvor mye bevegelse var det å spore i elementrammene når det ble spilt musikk? Kan det tenkes at ekskona var sterk tilhenger av å ha mothold i en kabinettvekt nærmere 1000x den bevegelig massen i et høyttalersystem..? ;-)
    1. Ja
    2. Ingen ting
    3. Neppe .... 8)
    Uansett - å henge det opp som en pendel er den mest effektive måten å hindre vibrasjon og bevegelse i en høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    blandt smånips og pynteduker
    Ja, hva er det med slikt dill som liksom skal være til nytte og behag i et fellesrom? Og det uten diskusjonsgrunnlag. Nå er ikke vårt hjem veldig plaget med slikt heldigvis, men jeg ser jo i andres hjem at jo mindre høytaler gubben få ha i stua, jo mer nips har kona å tørke støv av. Eller gubben blir jagt ut for å bære inn digre glassmontere nipset kan stilless ut i.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Fikk noen kommentarer selv av min bedre halvdel da hun uvitende kom hjem og ble møtt av lydanlegget til Trysil Kino i gangen (JBL kinoen jeg har i dag).
    Så det var du som kjøpte det anlegget. Jeg gikk å siklet litt på det en stund. Jeg visste nemlig at det skulle byttes ut leeeenge før det faktisk ble lagt ut for salg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre ideer på hvordan få mest mulig dipol membranområde inn på minst mulig plass med minst mulig ressonanser?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting man bør tenkte på også er at det er mer effektivt å øke den effektive baffelstørrelsen enn å bare kline på med membranareal.

En ide jeg har i huet mitt er å lage noen veldig brede, men ikke så dype og høye bafler som skal stå på gulvet som en slags "konsoll" midt mellom RD-75 bånda. Får se om det blir en realitet i løpet av høsten.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde valgt U-baffel. Delvis kardioide spredning og mer output nedover.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien er U-baffel inntil 6 dB mer effektiv enn H-baffel ja, og man får mange av fordelene med dipol med på kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan simulerer man en U-frame?

Og U-framen bør vel dempes, ikke sant? Hvordan får man tak i et materiale som er rimelig "lineært" i dempingen mellom f.eks 20 og 200hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A comparison of OB, H-, M- and U-frame dipole

Her er udempede u-frames testet. Ingen effekt i de lavere frekvensområdene. Intuitivt høres det riktig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også interessant:

http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf

For a passive dipole speaker system, the U and H frame geometries represent an interesting set of trade-offs against an OB configuration. However, in each case the recommendation is still to use a high Qtd woofer driver. Many of the lessons learned in the previous study of a passive two way OB speaker system also apply to passive U and H frame designs. The trade-off between OB and U or H frames is increased bass extension with a loss of SPL. This needs to be carefully balanced against the important requirement to mate with a suitable midrange or full range driver.

The maximum length of the U and H frame geometry should be sized so that the first quarter wavelength resonance occurs above the low pass crossover frequency. Lmaximum < c / (4 x fcrossover) If the length is set correctly, there is no need for fiber stuffing in the cavities used to form the U or H frame. Adding length will not increase low frequency efficiency, it will only produce peaks in the SPL response. Efficiency of a U or H frame can be adjusted up or down by increasing or decreasing the cross-sectional area of the cavities.

A few concepts not explored in this study are the impact of an unsymmetric H frame and tapered or expanding U or H frame geometries. Each of these options could be used to control or fine tune the bass system’s SPL frequency response. There is still a lot of interesting possibilities for U or H frame design which can be reviewed using the appropriate MathCad worksheet. The three cases shown in this document are the default configurations in the latest MathCad worksheets. If I decide to incorporate one of these dipole geometries in a future speaker system design, which is highly likely, I will be trading off many of these variables looking to maximize bass extension and SPL.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En U-baffel har 6 dB mer output foran enn tilsvarende H-baffel.

Referanse:
    Frontiers

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En U-baffel har 6 dB mer output foran enn tilsvarende H-baffel.

Referanse:
    Frontiers
    Ok, jeg har også sett dette tidligere. Kanskje du kan oversette til "for dummies" språk: 1) Hvilke frekvensområder gjelder dette for? Og 2) Er det avhegnig av lytteavstand?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Fra dipol peak og ned
    2) Nei

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del info her om U-baffel:
    Tech

A correctly designed and damped U- frame woofer potentially achieves 6dB greater on axis sensitivity than an H frame dipole woofer with the same bulk dimensions or foot print. The U-frame woofer does not have a dipole radiation pattern, but rather a cardioid* like pattern.
    DIY-dipole-1

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    A comparison of OB, H-, M- and U-frame dipole

Her er udempede u-frames testet. Ingen effekt i de lavere frekvensområdene. Intuitivt høres det riktig ut.
    Jeg har lest mye av det Rudolf har publisert, Han er veldig aktiv også på Tyske forum. Mitt inntrykk er at han favoriserer H-rammer. Basert på det jeg har lest har U rammen også den fordelen at den pga demping kan plasseres nærmere vegg. Men at ideell temping er til dels vanskelig å gjennomføre og må tilpasses plassering. H-rammer med membranareal blir da prinsipielt lettere å få OK resultat med. H-rammen kan også dempes. Med stor nok H-rammen kan den gjøres om til U-baffle ved kun dempe den fra baksiden.

Jeg bygger nå mini H-rammer med plass til to SEAS elementer. Innvendig baffle B28xH57xD27cm. Jeg har utfordret meg selv på å lage buer i 19mm MDF så det tar litt tid å lage jigger som blir et must når jeg skal knotte sammen 6 rammer.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •