Bohlender Graebener RD75 & bassløsning - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 176
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det verserer visst flere varianter av hvorfor PE ikke sender RD-75 utenfor USA. Det jeg fikk høre fra PE sjøl var pga transportskader. RD-75 kan man jo kjøpe fra B&G selv om man er utenlandsk kunde, bare leveringsadressen er i USA....

Sitat:
    "Thanks for ordering with Parts Express. Unfortunately, the parts which you have ordered (Bohlender Graebener RD75 Planar Transducers) can not be shipped overseas due to the weight and risk of damage. In almost every instance where we've shipped them internationally in the past, they have been damaged."

Overseas er da utenfor USA.

Ang baffel: Det beste resultatet får man uten noe baffel, og kun små avrundede hjørner. Bredt baffel gir elendig frekvensrespons og polar-pattern. Og dessuten er korte lytteavstander langt å foretrekke.
    Parts Express leverer til JetCarrier, da er det "du/JetCarrier" som er exportør ut av USA (har selv handlet fra PE via JetCarrier), i og med at JetCarrier har adresse i USA, slipper Parts Express å bekymre seg for at de kanskje ikke er "world Wide" distributør på enkelte brand's, da vil man i teorien kunne handle alt PE kan selge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    L26RO4Y som SL benytter har 4 lags spole og betydelig høyere bevegelig masse 173g vs L26ROY med sine 107g. Dette endrer mange parametere for 4 lags versjonen inkl følsomhet, Fs mm. Noen som kjenner til hva som ligger bak denne endringen? Er L26RO4Y optimalisert for H-ramme eller LX521?
    L26RO4Y var laget for Orion 3.5 med W-frame, men han bruker den nå også i V-frame i LX521. Jeg har forstått det slik at V-framen har to fordeler over W-frame og en ulempe. Fordelene er at den er enklere å lage (visstnok - selv om jeg synes den ser vanskeligere ut slik SL har tegnet den), samt at en slipper et notch-filter for å dempe en resonanse rundt 215hz hvis jeg husker feil. Ulempen er at den bare har halvparten så mye kansellering av krefter, så det kan vel bli litt vugging.

Jeg har ikke satt meg inn i bakgrunnen for endringer. Kanskje en simulering vil gi et svar?

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Jeg har ikke satt meg inn i bakgrunnen for endringer. Kanskje en simulering vil gi et svar?
    Slik jeg tolker teskten til SL er bakgrunnen for å gå bort fra W baffelen alene pga kompleksiteten ved bygging. Han trives best med rette kanter på platene.

Slik SL har laget kabinettet er det mye høyere enn nødvendig. Høyden/design ser ut til å være gjort slik for å kunne montere elementene i ferdig limt kabinett. Aksepterer man å kunne feste toppplaten etter at element er montert kan det lages en del lavere. Man kan jo eventuelt snu kassen på hodet etter montering

Noen som vet hvor Seas får laget Design by Seas serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Slik jeg tolker teskten til SL er bakgrunnen for å gå bort fra W baffelen alene pga kompleksiteten ved bygging. Han trives best med rette kanter på platene.

Slik SL har laget kabinettet er det mye høyere enn nødvendig. Høyden/design ser ut til å være gjort slik for å kunne montere elementene i ferdig limt kabinett. Aksepterer man å kunne feste toppplaten etter at element er montert kan det lages en del lavere. Man kan jo eventuelt snu kassen på hodet etter montering

Noen som vet hvor Seas får laget Design by Seas serien?
    Er ganske trygg på notch-filter biten, det har vært diskutert på Orion-forumene. Design by Seas blir laget i Kina.

Artig ide om å skru på toppplaten etterpå. Enig i at det vil gi mulighet for å gjøre den mindre. Hvis du tegner ideen hadde det vært fint om du kunne poste den her som inspirasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg lage en dipolbass med L26ROY så hadde jeg nok laget H-rammer for enkelhets skyld, og laget de så store at dipolpeaken havnet litt under delefrekvensen for å maksimere effektiviteten. Dette med force cancellation blir et non-issue hvis man avfjærer boksen skikkelig fra gulvet, eller henger den i wire fra taket.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Er ganske trygg på notch-filter biten,
    Hadde websiden åpen... blandt 60 andre vinduer og faner. Det er mye å lære

The two SEAS 10" woofers ended up in a V-frame baffle after I had first tried a W-frame for force cancellation. I did not like the complexity of baffle construction, given my DIY skills for square joints. I also wanted the baffles to use as few wood parts as possible, to eventually provide a low cost flat-pack of parts. The V-baffle also has a less pronounced resonance above the working range of the woofer than a W-frame. Even with the W-frame much mechanical vibration was coupled to the midrange/tweeter baffle when it was placed directly upon the woofer baffle. Therefore a bridge is placed over the V-frame woofer, which detaches the woofer from the midrange/tweeter baffle.
    LX521 Description

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg lage en dipolbass med L26ROY så hadde jeg nok laget H-rammer for enkelhets skyld, og laget de så store at dipolpeaken havnet litt under delefrekvensen for å maksimere effektiviteten. Dette med force cancellation blir et non-issue hvis man avfjærer boksen skikkelig fra gulvet, eller henger den i wire fra taket.
    Hvilket verktøy benytter du til å beregne dette?

Sitter med ABC Dipole regnearket fra John Kreskovsky som gjør følgende beregning
    Kode:
    Max Lengde = 1130/2/DeleFrekvens*12/1.414*2.54
    for så i hjelpefilen gjør svaret om til fuktig fing i vinden med denne teksten
    "This should be reduced by at least a factor of 2 if you plan on using an undamped H frame."

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker EDGE. Det er ikke direkte egnet for H-baffel, men med litt tricks basert på erfaring går det helt greit....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker EDGE. Det er ikke direkte egnet for H-baffel, men med litt tricks basert på erfaring går det helt greit....
    Jeg har lest om andre som gjør det også. Men jeg klarer ikke kjøre en sim som gir resultater som ligner på måleresultater jeg ser på nett. Hvor mye øker man egentlig størrelsen på baffelen for å lure Edge?

La oss si vi lager en ramme for L26 som er 30x30.
    Så velger vi en total dybde på rammen på 30cm.
    Legger man da til 1/3=10, 1/2=15, 1/1=30 eller 2x=60?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg lager f.eks en 60x60x60 "kube" H-baffel, så simmer jeg det i EDGE med baffel som er 2,5x dimensjonene på kuben, dvs 1,5 x 1,5 meter baffel med driveren midt på. Det stemmer veldig godt over ens med målinger jeg har gjort, i hvertfall fra dipol peak og ned. Over peaken er det så mye annet som spiller inn at det blir annerledes i praksis. Uansett bør man ikke bruke dipolen over dipol peak.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får jo kjøpt slike på AVmax.no?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg lager f.eks en 60x60x60 "kube" H-baffel, så simmer jeg det i EDGE med baffel som er 2,5x dimensjonene på kuben, dvs 1,5 x 1,5 meter baffel med driveren midt på. Det stemmer veldig godt over ens med målinger jeg har gjort, i hvertfall fra dipol peak og ned. Over peaken er det så mye annet som spiller inn at det blir annerledes i praksis. Uansett bør man ikke bruke dipolen over dipol peak.
    Tusen hjertelig takk! Har brukt noen timer på dette uten å finne noen gode svar.

Leker litt med Edge og dimmensjoner for L26ROY. Jeg merker meg en ting jeg lurer på om i praksis kan gi problem. Depol peak flytter seg ganske mye avhenging av lytteposisjon. Jeg har 2 lytteposisjoner i stua. En som jeg optimaliserer og en som må låte ok uten for mange unoter.

Leste at Valentino sitt oppsett låter veldig bra i hele rommet, så jeg antar dette ikke er et problem med så grunne kasser som han fikk bygget. Men jeg ser nå at med L26ROY kan man i praksis lage dype kasser. Kube 30x30x30 havner et stykke over 320Hz ved 1 meter, og opp mot 400Hz ved 5m. Ved deling rundt 200Hz er det 2dB å vinne ved å få peaken lenger ned. Men spørsmålet er om man i min sitvasjon ikke heller bør sikre at lengste lytteavstand ikke får problemer?

Har også et minne om å ha lest Rudof's tommelfingerregel at lager man dybden halv gang bredden unngår man evt problemer med depol peak i H-kasse. Men jeg klarer ikke finne igjen teksten og har derfor ikke lenger kontekst på den uttalelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om peaken er på 220 eller 200 Hz er flisespikkeri uten praktisk betydning. 8-)

Bassen hos "valentino" forandrer seg mye rundt om i rommet, noe annet er ikke å forvente heller. Dipoler er ikke noe "magisk" som automatisk gjør at rommet forsvinner.

De går ikke an å unngå dipol peaken. Den er en naturlig del av hvordan en dipol fungerer. Men hvor stor den blir kan justeres med baffeldesignet, men jeg synes at en stor dipol peak er en fordel, for det øker effektiviteten.

Det er både i teori og praksis 6 dB høyere effektivitet ved en gitt frekvens under dipol peaken ved å doble baffelbredden. Det er derfor jeg vil anbefale å presse dipol peak så langt ned som mulig. Skal du dele ved 200 Hz så kan du plassere peaken ved 150 Hz. Men da blir baflene temmelig digre.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Bra link. Rart at den ikke kommer høyt opp på google søk når man ber om referanser til Norge/norsk.

Et raskt søk på Brønnøysundregistrene viser at det er samme selskap som importerer. Den som yoshi78 tidligere linket til.

Merker meg at BG selv velger å bruke Neo8 i sine line array. Jeg har sett andre på nett også si de har fått bedre reslutat med dette fremfor RD serien.
    Men jeg vil forsøke RD først da jeg mener det er veldig mye godlyd å hente med en fulltone uten brukt av delefiltre.
    Men jeg roter meg muligens bort med DCX/DEQ? Analogdelen vil bli forsøkt modet med passivt filter, men vet ikke om EQ algoritmene i disse boksene er nøytrale nok til å hente potensiale i dette oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store fordelen med RD-75 er jo at den er nesten en fullrange, den kan dekke 150-20000 Hz.

Jeg er veldig fristet til å lage et hjemmekino-opppsett bare med RD-75 i fem kanaler og en LFE/subwooferløsning, delt ved 200 Hz, og drevet direkte fra en surround receiver med innebygget EQ. Enkelt og greit, og sansynligvis vanskelig å overgå.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har linker til sider med tips og inspirasjon?
    Har bestilt RD75. Men nå må jeg bare finne en måte å lure de inn i stua uten at kåno ser det

Her er en kar som som har samlet flere kommersielle og DIY
    Projects update and iformation page

Produkt implementering (design notes)
    http://www.bg-speaker.de/downloads/rd-productinfo.pdf

Brukerveiledning med innstallsjonstips for Pro versjon:
    http://www.radiapro.us/PDF/ProMEManual.pdf

Line Arrays: Theory, Fact and Myth
    http://www.meyersound.com/pdf/suppor...line_array.pdf

Edit: ny link

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen - når du sier smal baffel - hva tenker du på da?

Her er en ide for å feste dem et stykke ut på gulvet:

STOLMEN 1 seksjon - IKEA

Spenne fast i tak og gulv, og montere RD-en på dem...?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle som kan gjøre sånt i stua da.

Ellers så ser jeg ingen baffel på din variant. Tenker du bare på å runde av hjørnene kanten for å redusere diffraksjon (en slags avrundet list)?

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •