Bohlender Graebener RD75 & bassløsning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 176
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Litt OT: Tangen, har du testet tpl-150h i dipol? Hvordan synes du de er kontra å ha dem i kasse?
    TPL150 har jeg prøvd i dipol. Den er mye bedre uten kammer bak. TPL150H har jeg ikke prøvd i dipol eller uten bak-kammer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    tangen,

Har du horsisontal og vertikal polar respons av RD75?
    Her er link til datablad for Pro-1.9, som er bortimot identisk med RD-75.
    Forskjellene slik jeg har forstått er at Pro-1.9 har høyere belastbarhet og 2 dB høyere følsomhet som følge av at selve båndet er produsert i et annet materiale. Målingene du etterspør er vist på de siste sidene i dokumentet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-axis responsen er nok lik på disse som på RD-serien, men ellers så ser det til å være en del forskjeller ute og går.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Her er link til datablad for Pro-1.9, som er bortimot identisk med RD-75.
    Forskjellene slik jeg har forstått er at Pro-1.9 har høyere belastbarhet og 2 dB høyere følsomhet som følge av at selve båndet er produsert i et annet materiale. Målingene du etterspør er vist på de siste sidene i dokumentet.
    Takk skal du skal.
    Det var det jeg fryktet. Beaming og en del lobing. Ikke spesielt uniform respons. Ikke dårligere enn mye annet riktig nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å få det særlig mye bedre også, i hvertfall over et så bredt frekvensområde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å gjenoppta denne tråden igjen. Jeg er en i rekken av dem som har blitt inspirert etter å ha lest Tangens lange og lærerike dipoltråd på diyaudio. Har faktisk aldri hørt en dipol høyttaler før, men har valgt å ta litt risiko og anskaffe meg 2 stk. RD-75 bånd som sammen med en dipol bassløsning blir årets prosjekt. Har i lengre tid grublet på trådstarters spørsmål, hvilken bassløsning skal man velge?
    Etter å ha valgt kompromisser har jeg landet på 4 stk. BMS 15N630. Elementet har Fs på 39 Hz, ok xmax (8 mm), Qts på 0.42 og en forvrengningsfattig neodym motorkonstruksjon. De skal monteres i en V-frame (kalles også M-frame noen steder) tilsvarende Linkwitz LX521 bassmodul, med det ene elementet med baksiden frem for å redusere likeordens forvrengning. En V-frame blir noe lavere enn en tilsvarende H-frame siden elementene i førstnevnte er montert skrått 45 grader.

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nyskjerrig på å teste dette jeg også. Er du snill og gir et ord om du finner en trygg måte å få RD75 til Norge? Har nylig spurt PE om de vil sende en palle med disse til et evt gruppekjøp. Men får beskjed om at de ikke har lov å eksportere Bohlender Graebener. Heller ikke Neo10 ville de selge meg.

BG Tyskland skal ha €925,- eks mva. Mer enn det dobble PE tar. Men det ser ut som det er fri frakt fra Tyskland?

Tangen, kan du huske hva frakten ble på disse fra USA sist dere handlet? Prisforskjellen er muligens ikke så stor i praksis om de er fraktfritt fra Tyskland?

Edit: Feil valuta! Har korrigert tekst.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yoshi78
    Etter å ha valgt kompromisser har jeg landet på 4 stk. BMS 15N630. Elementet har Fs på 39 Hz, ok xmax (8 mm), Qts på 0.42 og en forvrengningsfattig neodym motorkonstruksjon. De skal monteres i en V-frame (kalles også M-frame noen steder) tilsvarende Linkwitz LX521 bassmodul, med det ene elementet med baksiden frem for å redusere likeordens forvrengning. En V-frame blir noe lavere enn en tilsvarende H-frame siden elementene i førstnevnte er montert skrått 45 grader.
    Hvor ser du for deg crossover med disse?

Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjø
    Er nyskjerrig på å teste dette jeg også. Er du snill og gir et ord om du finner en trygg måte å få RD75 til Norge? Har nylig spurt PE om de vil sende en palle med disse til et evt gruppekjøp. Men får beskjed om at de ikke har lov å eksportere Bohlender Graebener. Heller ikke Neo10 ville de selge meg.

BG Tyskland skal ha €925,- eks mva. Mer enn det dobble PE tar. Men det ser ut som det er fri frakt fra Tyskland?

Tangen, kan du huske hva frakten ble på disse fra USA sist dere handlet? Prisforskjellen er muligens ikke så stor i praksis om de er fraktfritt fra Tyskland?
    Det er det jeg også har hørt at PE ikke sender disse. Veldig nysgjerrig på hvor man kan få kjøpt disse til en pris som ligger omtrentlig i området der PE ligger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl

Edit: Feil valuta! Har korrigert tekst.
    Sist jeg handlet så var det seks elementer som vi fikk levert fra PE til en adresse i USA, og så shippet videre derfra med Fedex. Det kostet rundt 1000$ i frakt fra USA hvis jeg husker helt riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at PE ikke sender til Norge er at Intrepid AV er norsk BG agent. Etter å ha fått oppklart dette for snart et år siden tok jeg kontakt med Kjetil i Intrepid AV som ga meg et bra tilbud på elementene. En bonus her er jo tryggheten med frakt for selgers risiko.

Når det gjelder deling av BMS 15N630 i V-frame ser jeg for meg eksperimentering i området 180 - 200 Hz for å unngå kvartbølgeresonansen som vil ligge omkring 250 Hz hvis baffelen er 35 cm dyp. Delefrekvensen er også avhengig av hvilken løsning jeg velger for RD-75. Foreløpig tenker jeg å lage en smal baffel med en tung fot som kan stå fritt på gulvet uten å velte, noe tilsvarende det Wisdom Audio sine konstruksjoner har. Ser for meg en baffel ca 20 cm bred med avrundede hjørner. Simulering av dipoler med konvensjonelle elementer i programmet Basta! går greit, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan forutsi rolloff for RD-75 som funksjon av ulike baffelbredder. Kanskje Tangen har noen greie tommelfingerregler for dette?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker både Tangen og yoshi78

Leser fra Pro line brosjyren. Jeg liker å lytte til musikk med godstolen laaaaangt tilbake. Om stua mi ikke tillater optimal plassering vet jeg nå alternativ montering

“Pro-Line technology is ideally suited for ceiling
    applications. In these configurations the
    dispersion behavior leads to unsurpassed sonic
    quality and intelligibility. The listening area is
    filled with homogeneous sound without hot spots
    or unwanted reflections from nearby hard
    surfaces. The result is a unique, uniform
    listening experience.»

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verserer visst flere varianter av hvorfor PE ikke sender RD-75 utenfor USA. Det jeg fikk høre fra PE sjøl var pga transportskader. RD-75 kan man jo kjøpe fra B&G selv om man er utenlandsk kunde, bare leveringsadressen er i USA....

Sitat:
    "Thanks for ordering with Parts Express. Unfortunately, the parts which you have ordered (Bohlender Graebener RD75 Planar Transducers) can not be shipped overseas due to the weight and risk of damage. In almost every instance where we've shipped them internationally in the past, they have been damaged."

Overseas er da utenfor USA.

Ang baffel: Det beste resultatet får man uten noe baffel, og kun små avrundede hjørner. Bredt baffel gir elendig frekvensrespons og polar-pattern. Og dessuten er korte lytteavstander langt å foretrekke.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg fikk denne for 2 dager siden. Når jeg leser den igjen ser jeg at de ikke sier hvem som nekter dem å selge. Jeg tolket den først slik at BG nektet dem, men leser man gjennom linjene kan det like gjerne være vanlig tåkeprat.

"Thank you for contacting Parts Express. Unfortunately, we are not permitted to ship Bohlender Graebener products internationally. Please accept our sincere apologies.

We appreciate your business. Please let us know if we can be of additional assistance.

Regards,"

Har kontaktet Intrepid AV som svarer mail "døgnet rundt". Ikke lagervare, men de kan bestille dem. Veiledene pris i Norge er 9000,- pr. stk. inkl mva. Jeg har fått et tilbud jeg vil vurderer noen timer.

Om Tangen husket riktig vedr frakt blir kosten rundt 6600,- pr stk ved kjøp av 6stk fra US.

Tangen, jeg har ment å spørre deg om hvorfor dere endte på 12P1000Nd i Valentino’s dB? Jeg forstår det slik at 12SW1300Nd var på tegnebrettet tidlig i fasen? Jeg ser Beyma ikke anbefaler SW serien over 200Hz. Men Fs er tiltalende på disse.

Er i samme situasjon som Val, kan maks bruke 12" av visuelle årsaker. Men er jeg kreativ kan jeg få inn 8 stk. Ønsker å gjøre dette så bra som mulig på 1. forsøk. Hvordan fungerer egentlig blåsebelgen fra Seas opp mot disse 12" fra Beyma i H-ramme? Kåno likte bedre pappeskesimulatoren min med 10"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle valgt en liten bassdriver i dag så hadde valget blitt Seas L26ROY. Den er veldig god, jeg har åtte stk i hjemmekinoen.

Grunnen til at 12SW1300nd utgikk fra det omtalte prosjektet var at den ikke var tilgjengelig enda, vi måtte i såfall ha ventet.

Jeg bruker mine 21SW1600nd opp til 200 Hz, men har og brukt de til 350 Hz med bra resultat, så jeg vil tro de mindre SW elementene burde fungere relativt høyt i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Hvis jeg skulle valgt en liten bassdriver i dag så hadde valget blitt Seas L26ROY. Den er veldig god, jeg har åtte stk i hjemmekinoen.
    Takker, jeg forstår at du har L-ROY i lukkede 25l kasser.
    Siden jeg skal ha dem åpne rammer, kan jeg si til kåno at "Tangen sa at det blir best med 8 stk 12SW1300nd"? Eller er L-ROY så bra at kåno kan få rett her?

Edit: Set at jeg trenger 12 stk L26ROY for samme membranareal som 8 stk 12SW1300nd 4,4m2. Det vel det som teller mest når elementene er på dette kvalitetsnivået og vi skal bruke EQ og watt for å lage bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @gjøredetsjøl

Du må ta høyde for xmax og. L26ROY har 28mm p-p lineær xmax. Tror det er lurere å sammenligne i liter luft flyttet (membran størrelse x xmax).

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    @gjøredetsjøl

Du må ta høyde for xmax og. L26ROY har 28mm p-p lineær xmax. Tror det er lurere å sammenligne i liter luft flyttet (membran størrelse x xmax).
    Wow, takker. Da skjønner jeg hva Tangen mente. Da går det i L25ROY sin favør med 75,4 mot 44. Men er det reelt at man får så mye ut av elementet i H-ramme uten bivirkninger/blåselyder?

Tviler selvsagt ikke på SL eller Tangen sin vurdering av kvalitet på L26ROY. Skepsisen min skyldes at jeg fortsatt har en 12 Celestion bil-sub kjøpt på HFK i ’93. Det ble selvsagt etter kort tid kastet ut til fordel for blåsebelger med sykkelslanger, aluminiummembraner og Xmax lang nok til å slå ned en mann. Men 20 år etter er dette Celestion pappelementet still going strong her, mens alle blåsebelgene for lengst har mistet sin sjarm og er borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du får nok netto mer displacement med L26ROY enn 12SW1300nd.

Jeg har testet L26ROY uten kasse, og det er bemerkelsesverdig hvor lite støy og grums det lager, så det er mitt førstevalg til et lite basselement for dipol uansett. Det spiller veldig bra også, bare så det er sagt.

Jeg har en liten plan om å sette opp et par RD-75 på stua, med noen L26ROY i H-bafler under 200 Hz. Vi får se om det blir en realitet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L26RO4Y som SL benytter har 4 lags spole og betydelig høyere bevegelig masse 173g vs L26ROY med sine 107g. Dette endrer mange parametere for 4 lags versjonen inkl følsomhet, Fs mm. Noen som kjenner til hva som ligger bak denne endringen? Er L26RO4Y optimalisert for H-ramme eller LX521?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX 521 bruker vel en salgs H-ramme?

For min del ser det ut som at hovedforskjellen er en vesentlig støre voice col. Det gir bedre kjøling og mer masse. Og lavere følsomhet og mye høyere induktanse som igjen senker båndbredden og øker forvrengning oppover i frekvens.

Spiler man høyt kan man fort ende opp med å belaste disse driverne mye termisk pga den lave følsomheten til dipol prinsippet. Og det er vell det denne versjonen gjør noe med.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •