DIY mot nye høyder (Beyma Dipolbass)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY mot nye høyder (Beyma Dipolbass)

Hei alle hifi-nørder og DIY folk!

Har drevet med Lo-fi siden jeg var en neve stor og vært gjennom alt av billige lureprodukter fra Denon, Nad, Rotel, Marantz, Cambridge, Pioneer, Onkyo, Yamaha, Harman Kardon osv... og til og med innimellom “oppgradert” dette rælet med dyre kabler og meningsløse tweeks og sittet med ørene på stilker og hørt etter forandringer i lyden, eller rettere sagt forvrengningen. Makan til tullball. Har også sagd meg gjennom pallevis med MDF plater i jakten på den ultimate DIY høyttaler med mildt sagt varierende resultater, og treverkcontainerene på gjenbruksstasjonen har blitt matet flittig med gårsdagens fiasko. Veien har vært som sagt lang og lærerik og akkurat nå har jeg Lynn Ohlsons Ariel, eller rettere sagt ME2 (som er en mindre variant av transmisjonslinjen Ariel) Dette er de høyttalerene jeg har hatt i mitt eie lengst, ja faktisk de siste 10-12 år!
    Ariel Speaker Page
    Har under denne tiden forsøkt å matche disse små boksene med basser av ulike slag uten hell og endt opp med den konklusjonen at bass i et relativt ubehandlet lytterom (stue) er umulig å få til! Har derfor vent meg til spinkel monitorlyd uten bunn(!) Men suget etter en skikkelig bass har alltid lagt å murret i bakhodet.
    Lynn Ohlsons ME2 er den beste høyttaler jeg har hatt og de har spilt relativt greit på mitt Lo-Fi transistorutstyr. Trodde jeg - helt til jeg kjøpte en Music Angel rørforsterker.
    Music Angel KT88 - Mala Audio
    Det ble et hakeslapp av dimensjoner og en irriterende åpenbaring på samme tid. Den spiller så ufattelig mye bedre enn alt jeg tidligere har hørt at de andre forsterkerene jeg har hatt virker rett og slett helt latterlige! Har jeg virkelig kastet bort alle disse år av mitt liv med å tvinge ørene mine til å høre på møkk?? Denne nyfunne frelse fikk meg virkelig til å spille musikk igjen, ja hele CD samlingen er dratt frem fra skuffer og skap og jeg føler meg helt i transe. Som en zombie med fårete glis lyttes det gjennom den ene perlen etter den andre. Det spiller ingen rolle hva som puttes i spilleren. Alt høres helt fantastisk ut. Skal ikke utdype dette med de vanlige nerdebegrep som detaljer, fokus, dybde, perspektiv, bløthet osv. Men velger heller å si at lyden er blitt til musikk! Musikk jeg bare må ha mer og mer av. Har blitt musikknarkoman som bare må ha min daglige dose av Kari Bremnes, Dire Straits, Thin Lizzy og Bjørn Eidsvåg (for å nevne noen få) Og høyrebeinet og nakken har gangsperr etter all digginga. Høyttalerene har blitt helt usynlige! Har aldri sett/hørt på maken! (Og alle som er innom, selv de uten hifi-smitte får hakeslepp. De kan ikke fatte at lyden kommer fra de to små boksene som står der)
    Innimellom all nytelsen surret nå tanker om en bassløsning igjen og etter kilometervis med scrolling på diverse forum på nettet kom jeg over Stig Erik Tangens ultimate journey mot lydnirvana:
    My open baffle dipole with Beyma TPL-150 - diyAudio
    Jeg bestilte resolutt 2 stk 21” Beyma 21PW1400Fe (de var utsolgt for 1600Nd) fra AVshop og satte igang sirkelsagen i garasjen. Her skulle det bygges dipolbasser! Her har jo Tangen tråkket opp stien allerede, og jeg kunne gå rett på fasiten: En 60x60x60 H-baffel. Forventningene var enorme da jeg ryddet stua for unødvendig ræl som sofabord og andre uvesentligheter for å gjøre plass til de nusselige H-baflene. En DSPeakerSII Antimode ble koblet til (som har innebygd 6db/okt dipolkorreksjon). Bassene blir drevet av den største plateforsterkeren fra Dayton (1000W) den har også en del EQ muligheter for fininnstilling. Etter romkorreksjonsinnstillinger med den medfølgende mikrofon ble anlegget fyrt opp. Skuffelsen var stor når Input Level Warning lyset blinket og DSPen ikke kunne brukes. Ettersom jeg kan forstå er signalnivået fra utgangen fra Music Angel forsterkenen for høyt.
    Fra DSP manualen:
    4.3. Input Level Warning
    If the input signal level in the Anti-Mode 8033's Analog to Digital Converter (ADC) is near the maximum input range, the user is warned in two phases. If the input signal level has only 3 dB of headroom remaining, the BYPASS LED will start flickering. If the level increases from this, the signal starts to saturate at the ADC input and harmonic distortion increases. If the input level reaches maximum, the LIFT35 LED starts flashing. When the input level is reduced the LEDs resume normal operation.

OK, vekk med boksen og koble direkte til Dayton forsterkeren. Utnivået ER høyt. Gain på Dayton 1000watteren må settes på laveste nivå. Denne forsterkeren har innebygde trinnløse delefiltre og nivå-atenuation ved valgfri frekvens, så med lowpass på ca 50 Hz og atenuation på -14,5 dB rundt samme frekvens ble det iallefall noenlunde.
    Og lyden? Ja etter litt finjustering av delefrekvenser og nivåreduksjon samt flytting av bafflene rundt i rommet kan jeg endelig nyte bass uten at hele rommet spiller med. Den beste plassering er (desverre) rettet direkte mot lytter ca 1 meter forran sweetspot. Men for en bass! Den beste forklaring jeg kan komme med er som om man sitter inne i et godt headsett! Tørr, deilig bass uten forvrengning og kjip kasselyd. Og all min tidligere skepsis (selvsagt basert på myter og hearsay fra folk uten hands-on erfaring) om at basser over 10 tommer blir alt for treige ble gjort grundig til skamme. Musikknarkomanen har satt sitt første skudd crystal meth i H-baffel form! Og jeg er hekta beyond recovery. Mitt favoritt rockeband Thin Lizzy ble løftet til orgasmisk nivå (og jeg som har klaget på gamle og dårlige innspillinger) Sofabordet er herved historie! Men dette er ikke slutten! Det er derimot bare begynnelsen på veien mot den hellige gral. Først må jeg få full kontroll på EQ, og første lille utfordring er å få ned utgangsgain fra rørforsterkeren slik at jeg kan bruke DSPen. Da er spørsmålet mitt til dere: HOW??

PS. jeg vet allerede nå at dette sikkert kommer til å ende opp med gummiopphengte Bohlender Graebener bånd og en haug med H-baffler i wire fra taket, en vegg med 2x2” staur, et billass Rockwool... og klasse D?
    Men et sted må men jo begynne.. He, he.

Håper TangenAVDesign kommer på banen her med sin visdom...

Bilde av greiene ved første test:

PS2. For ordens skyld har jeg også en DIY hjemmekino i kjelleren med LEDE (live end dead end) oppsett, dvs et rom (ca 80 cm dybde) bak lerret som er fylt opp med Glava. Og rammene ved siden og over/under lerret er trukket med høyttalerfrontstoff. Fronthøyttalere og subber er også plassert her. Kinoen høres helt grei ut med relativt billig lydutstyr. Min konklusjon er at man får mer igjen for akustiske tiltak enn på utstyrsoppgraderinger i et kinorom, men dette er en helt annen historie...

Bilde av kjellerkinoen:

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt RÅTT! :twisted:

Her skal jeg følge med

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott kino! Minst 20 dB finere enn min egen ....

Godt å høre at dipolbass falt i smak. Det låter akkurat slik du beskriver. :-D
    Kule bafler må jeg si...

Dipoler er direktive, og de må rettes mot lytteposisjon. Aller helst burde du vinkle de litt oppover også.

Demping av nivå: tar du signal fra høyttalerutgangen på forsterkeren? Er det i stedet mulig å hente signal på linjenivå?

Hvis ikke er dempeledd i form av L-pads en mulig løsning. Jeg vil vel anbefale 30 dB demping omtrent. L-pads lages av to motstander:

Uneeda Audio - Build your own attenuator pads

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Veldig flott kino! Minst 20 dB finere enn min egen ....

Godt å høre at dipolbass falt i smak. Det låter akkurat slik du beskriver. :-D
    Kule bafler må jeg si...

Dipoler er direktive, og de må rettes mot lytteposisjon. Aller helst burde du vinkle de litt oppover også.

Demping av nivå: tar du signal fra høyttalerutgangen på forsterkeren? Er det i stedet mulig å hente signal på linjenivå?

Hvis ikke er dempeledd i form av L-pads en mulig løsning. Jeg vil vel anbefale 30 dB demping omtrent. L-pads lages av to motstander:

Uneeda Audio - Build your own attenuator pads

Takker.
    Det var kjapt. :-D

-Nei jeg tar signal fra egen RCA linjeutgang på forsterkeren som er ment for aktive subber.
    Finnes det noe "bolt-on" her?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg krever vannfall av de dipol subene! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes dempeplugger, men de er normalt bare balanserte / XLR, i hvertfall i vettuge prisklasser....

"Hifi" versjon:
    Rothwell Audio Products

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet!

Da er bestilling sendt avgårde på et sett RCA dempeplugger.
    Så får vi håpe 10dB er tilstrekkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mye membranvandring når du spiller litt høyt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Har du mye membranvandring når du spiller litt høyt?
    Nei ikke så aller verst. Milevis fra xmax. Men det spørs hva du mener med høyt nivå. Føler iallefall at det er tilstrekkelig med 2 bafler. (de ordene skal jeg nok bite i meg senere i denne tråden regner jeg med)
    Leser forøvrig i tråden din at det ikke bygges opp romtrykk fra dipoler, men jeg registrerer merkbart høyere nivå (lydtrykk) om jeg går bort i et hjørne av stuen i likhet med konvensjonelle subber.

Det kan vel ikke være store synlige utslag fra dine 16 membraner ved normalt lavt lyttenivå???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil jeg følge med

Flotte baffler og flott kino

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin historie. rør og dipol er noe annet ja

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondbirk
    Sweet!

Da er bestilling sendt avgårde på et sett RCA dempeplugger.
    Så får vi håpe 10dB er tilstrekkelig.
    Part express har også RCA dempeplugger, koster heller ikke stort.

rca attenuator - Parts Express Ships Fast and Ships Free

Ellers må jeg si at dette ser helt rått ut! Hadde vært gøy og sett noen målinger av disse.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må det følges med
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Marantz KI signature cd spiller med volumkontroll så da splittet jeg signalet fra denne med to y ledd. Da var det lavt nok signal til at jeg kunne koble til DSPen. Nå begynner det virkelig å bli bra... Nå skal det spilles musikk, drikkes singelmalt og finjusteres!

Dette er ikke så veldig rått. Det er jo bare en kopi av deler av det som virkelig er rått, nemlig Tangens tråd som jeg linket til i første innlegg. Om dere ikke har lest denne så anbefales den. Der finnes virkelig mye lærdom samlet i en tråd! Samt prøving i praksis og ikke bare teori.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondbirk
    Nei ikke så aller verst. Milevis fra xmax. Men det spørs hva du mener med høyt nivå. Føler iallefall at det er tilstrekkelig med 2 bafler. (de ordene skal jeg nok bite i meg senere i denne tråden regner jeg med)
    Leser forøvrig i tråden din at det ikke bygges opp romtrykk fra dipoler, men jeg registrerer merkbart høyere nivå (lydtrykk) om jeg går bort i et hjørne av stuen i likhet med konvensjonelle subber.

Det kan vel ikke være store synlige utslag fra dine 16 membraner ved normalt lavt lyttenivå???
    Det er ikke mulig å se noen membranvandring ved normale lyttenivåer hos meg. Og det er noe av poenget, for det holder forvrengningen nede.

Hos meg så er det betrakelig mer nivåøkning langs bakveggen i rommet med vanlige sub'er enn med dipoler, men nivåøkning blir det jo uansett.

Jeg "klarte" meg med to 21" bafler en gang jeg og...

Det som er litt morro er at en kompis av meg driver og skal bygge åtte H-bafler med samme Beyma 21" som du har. Det kommer kanskje noe skriverier om det her etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter utallige timer med lytting og justering av delefrekvenser og EQ begynner dette oppsettet å bli uforskammet bra. Så bra at det går utover nattesøvnen. Det er umulig å gi seg om kveldene... må bare høre en låt til...

Hadde litt problemer med noen rom modes i nedre mellomtone og ellers kjip vanlig stueakustikk så jeg kjøpte 5 pakker glava og plasserte rundt om kring i rommet med forbløffende resultater. Jeg endte opp med 2 store hjørneabsorbenter i front og en absorbent i bakre hjørne foreløpig. Med dette ble stuen stort sett ekkofri og det ryddet opp i lydbildet betraktelig. Høytalerene er nå fullstendig usynlige og bassene er sømløst integrert med deling rundt 80 Hz. Et fantastisk naturlig veloppløst lydbilde med supertørr "studioklang" akkurat slik jeg liker det.
    Glavaen ble bygget inn i noen rammer jeg lagde av litt MDF. Ettersom dette er en stue måtte jeg lage et form for design som ser ut som noe annet enn en digre greier det lyser DIY lang vei av. Skisset frem noen ideer og laget en konstruksjon med en V-knekk på midten. Fylte de med Glava og trekte over grått stoff (jersey Laken) og skrudde på en hvitlakkert hjørnelist. Ble ikke så aller verst.

Og her en tegning av stua (lytterommet) med plassereing av absorbenter osv.

Har også limt på DC Fix folie på baflene og lakkert dem invendig i samme gråfarge som veggabsorbentene.

Møbler, veggfarger osv er bare midlertidig da dette er et nyhandlet hus. Det kommer snart ny tapet og møbler som skal matche anlegg og akustikktiltak... he, he.
    Skal ta noen bedre bilder av dette etterhvert.

Men tilbake til det som er viktig nå; lyden.
    Hadde problemer med uryddige modes i nedre mellomtone som sagt. Spesielt fremtredende på Johnny Cash sin dype barryton stemme. Dette ble nesten helt bra med de tre absorbentene jeg har nå! Og med fraværende stue-ekko oppleves lyden som supertight og man kan kjøre full guffe over lang tid uten at man blir sliten. Kun skyhøy diggefaktor. Thin Lizzy på full guffe med litt ekstra bass EQ fra 40 Hz og ned blir helt utrolig. Basstrommer og bassgitarer blir skremmende realistisk. Det som er fantastisk er at låter som jeg før har skippet på platene som jeg før opplevde som rotete, nå fremstår som utrolig ryddige med lag på lag med instrumenter. Veldig moro!! Bassen på det meste fra Hellbillies setter fart på rockefoten. Johnny Cash sine siste utgivelser (American recordings) sitter som spikret. Hans dype enestående stemme kun med akustisk gitar er til å få ståpels av! Bassen på noen av sporene på The XX Coexist er helt beyond alt. Her snakker vi hodetelefonbass og mye informasjon i 20 Hz regionen som får alt til å skjelve, men ikke på brutal hjemmekino vis, men bare bløtt og deilig - vanskelig å beskrive! Adele sine siste produksjoner blir så supertight og tørt at det blir frysninger på ryggen, bassen på enkelte spor blir gåsehud fysisk. Er det mulig? Og ALT av Kari Bremnes blir så bra at det vanskelig kan beskrives...som en vellagret Amarone! har som sagt vanskelig for å ta kveld...

Konklusjonen er iallefall klokkeklar. Akustiske tiltak og EQ er det som gjelder. Uten kontroll på dette har allverdens beste utstyr null verdi. (pluss en stor dose bassdipoler selvsagt)

Vanskelig å styre min entusiasme, sorry. Men jeg føler at jeg endelig er på sporet av noe virkelig bra nå...

Det neste nå er å få til litt diffusjon i tak og bakre vegg for å rydde ytterligere opp i lydbildet.

Hilsen Ståle Krapyl fra byens hifi asyl...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse ble sinnsykt flotte, ikke minst flotte komponenter sammen med frontene!
    men var det ikke litt lite plass til dem?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe pent!
    Kan du si litt om hva du har gjort med finishen på subene? Den likte jeg veldig godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Disse ble sinnsykt flotte, ikke minst flotte komponenter sammen med frontene!
    men var det ikke litt lite plass til dem?
    Takk for det.
    Ja det ser litt trangt ut, men det er for det står en haug med skrotmøbler der som bare er midlertidig.
    Oppgradering rett rundt hjørnet på den fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kjempe pent!
    Kan du si litt om hva du har gjort med finishen på subene? Den likte jeg veldig godt.
    Takker.
    Dette er rett og slett bare DC-Fix selvklebende folie du får kjøpe hos velassorterte fargehandlere. Finnes i et utall ulike tremønstre. Det ser relativt ekte ut da det også er litt struktur i overflaten, og ikke minst superlett og raskt å legge på. Innvendig har jeg bare sparklet, pusset og lakkert med grå body-filler til bil. Denne lager en mye tykkere film enn vanlig spraylakk så den dekker over små ujevnheter med kun ett strøk. (og den er helt matt).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •