Dimbar led-lysslynge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dimbar led-lysslynge

Hei!

Har en liten ide om å feste noen ledlys bak eller ved høyttalerene mine, men jeg vil helst at de skal være dimbare og kunne justere fargen på lyset. Hva vil være den enkleste og billigste måten å få til dette på?

Har god erfaring med den slyngen du får kjøpt på ikea, men denne kan ikke dimmes.

Hadde vært et pluss om det kan styres via feks nexa bryterne fra Clas Ohlson også.

Takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Hei!

Har en liten ide om å feste noen ledlys bak eller ved høyttalerene mine, men jeg vil helst at de skal være dimbare og kunne justere fargen på lyset. Hva vil være den enkleste og billigste måten å få til dette på?

Har god erfaring med den slyngen du får kjøpt på ikea, men denne kan ikke dimmes.

Hadde vært et pluss om det kan styres via feks nexa bryterne fra Clas Ohlson også.

Takk for svar
    Med forbehold om at jeg ikke kjenner til LED-løsningene til ikea...

Så langt jeg vet trenger de fleste (alle?) LED-striper stabil DC-strøm (typisk 12V eller 24V), og dimmes best vha. PWM (puls-bredde-modulering) i etterkant av (eller som en integrert del av) AC/DC-trafoen. Dette er noe helt annet enn glødelamper og halogen, som går på AC, og oftest dimmes ved å regulere AC-spenningen (230V) direkte. Med andre ord har man ofte følgende (forenklede) opplegg for glødelampe/halogen:

230VAC -> dimmer(AC) -> (evt. halogen-trafo) -> glødelampe/halogenpærer

Men for LED så ser det heller slik ut:

230VAC -> AC/DC-trafo -> dimmer(PWM) -> LEDs

(Ting er i realiteten mer komplekst enn dette, f.eks. så tror jeg det finnes flere forskjellige typer AC-dimmere, men jeg har enda ikke sett en dimmer som både gjør AC-dimming OG PWM-dimming for LEDs. Det finnes også LED-pærer som man kan koble rett på 230VAC, men disse har såvidt jeg vet AC/DC-trafoen bygd inn i selve pæra...)

Poenget mitt er at AC-dimmeren og PWM-dimmeren er to vidt forskjellige dingser, og den ene kan slett ikke gjøre jobben til den andre. Dersom du bruker en AC-dimmer sammen med en AC/DC-trafo, så vil det høyst sannsynlig ikke fungere, og du står kanskje også i fare for å ødelegge AC-dimmeren og/eller AC/DC-trafoen...

Så langt jeg vet, så har Nexa kun dimmere som jobber rett på 230V, altså AC-dimmere, og jeg har ennå ikke sett noen produkter fra dem, som påstår at de kan gjøre DC/PWM-dimming. Jeg blir oppriktig glad dersom noen kan bevise at jeg tar feil.

Min (begrensede) erfaring med LED-lys og DC-dimming tilsier at det ennå ikke finnes gode standarder på tvers av produsenter for å selv sette sammen et LED-system som gjør akkurat det man vil. Man er da prisgitt å kjøpe en ferdig løsning fra en eller annen produsent (f.eks. ikea), eller å gjøre ting på egen hånd.

Siden dette er DIY-forumet, så antar jeg at man kanskje har lyst å høre om hvordan det kan gjøres på egenhånd:

Man trenger:

A. LED-stripe(r). Dersom du vil ha fargestyring, så må du ha RGB-LED-striper. Hvis ikke kan du gå for en ensfarget variant (Varmhvit er populær til innendørs belysning). Striper fås kjøpt i alle mulige lengder (ruller på 5 meter er vanlig). Mange striper kan klippes for å lage kortere striper, eller kobles sammen (med ledninger + litt lodding). Stripene kommer vanligvis i 12V eller 24V. 24V lyser sterkere, men blir også varmere. Mange LED-striper har teip på baksiden som gjør det enkelt å feste dem. Lengre striper trekker mer strøm enn kortere striper. Vha. spenningen + samlet lengde på stripene, samt hvor mye strøm en gitt lengde vil trekke (står i databladet), så kan du regne ut hvor mange watt strøm du trenger for å få lys i stripa.

B. Strømforsyning. I prinsippet så bør enhver AC/DC-omformer med riktig utspenning (12/24V), og tilstrekkelig antall watt fungere bra.

C. Så kommer vi til selve dimmingen. Det finnes helt sikkert mange dedikerte PWM-dimmere der ute, men dersom du har lyst å ha full kontroll og valgfrihet med hvordan lyset skal kontrolleres, så anbefaler jeg å titte på mer generelle mikrokontrollere. Gjerne Arduino eller noe lignende. Mikrokontrolleren må ha PWM-utganger (du trenger 3 PWM-utganger for å styre RGB-lys, de fleste Arduinoene har 6 PWM-utganger). Du må også ha MOSFET-transistorer som står mellom PWM-utgangene og LED-stripa (dette fordi LED-stripa trekker altfor mye strøm til å kunne forsynes direkte fra mikrokontrolleren). Mikrokontrolleren må også ha strøm (typisk 5V eller 3.3V DC). Her kan man bruke egen dedikert strømforsyning, eller bruke en spenningsregulator som stepper ned 12/24V fra LED-strømforsyninga. Mange Arduinoer kan også kobles rett på 12V.

D. Til slutt trenger du noe til å kontrollere dimmingen. Her handler det om å finne den enkleste og beste måten å kommunisere med mikrokontrolleren for å fortelle den hvordan lyset skal dimmes. Man kan f.eks. sette opp en IR-mottaker på mikrokontrolleren som mottar signaler fra en standard fjernkontroll. Eller man kan prøve seg på en RF-mottaker som forstår Nexa-kommandoer. En annen utvei er å koble mikrokontrolleren til en datamaskin med seriellport, og så kontrollere lyset direkte fra datamaskina, eller evt. kjøre en webserver som snakker med en mobilapp på telefonen din. Mulighetene er endeløse, men krever nok en del jobbing og innsikt på egen hånd. Dersom man ikke har interesse og tålmodighet til å leke seg med dette på egen hånd, så er det nok bedre å gå for en eller annen ferdigløsning.

Hvor dette kommer til å ligge prismessig er helt opp til deg og dine behov. For små enkle løsninger, så kan det nok hende at en "ferdigløsning" fra Ikea e.l. blir billigst, men jo mer spesifikke behov man har, desto mer er det nok å spare på å gjøre det på egenhånd.

For eksempel, så kan man få tak i 5m RGB-LEDstripe for ~700 [1], pluss passende strømforsyning for ~200 [2]. Mikrokontrolleren koster fort et par-tre hundrelapper [3], mer dersom du trenger et "starter kit" [4]. Så noen I tillegg kommer MOSFETs [5], samt ekstra komponenter for å kommunisere med mikrokontrolleren, alt fra noen få kroner for en IR-led til noen hundrelapper for mer avanserte ting. Alt i alt burde det være mulig å ro dette i land til under 1500, kanskje mindre dersom du ikke trenger så mye LED-stripe. Sikkert mye dyrere enn ikea, men også veldig mye mer fleksibelt og utvidbart...

Håper dette var til hjelp,

...Johan

[1]: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=33-606-56

[2]: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=69-234-78

[3]: ROBONOR Arduino Uno

[4]: ROBONOR Arduino Starter Kit flex

[5]: ROBONOR N-Channel MOSFET 60V 30A

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et veldig godt og utfyllende svar!

Men som du sier, så er det nok lettere og billigere med det fra Ikea foreløpig. Så får jeg heller orke å flytte meg 5 meter for å slå av og på lyset.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5M 60leds M 5050 SMD LED Strip Lights 300 LEDs 12V Non Waterproof Flexible RGB | eBay

Her er samme kabel bare med dobbelt så mange leds. Dimbar.

Let etter samme deler på ebay. Er det samme kabler og slikt. Er også som regel gratis frakt også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Takk for et veldig godt og utfyllende svar!

Men som du sier, så er det nok lettere og billigere med det fra Ikea foreløpig. Så får jeg heller orke å flytte meg 5 meter for å slå av og på lyset.
    Dette har du sikkert sett alt, men Biltema har også div. bl.a. dimmer for LED 12V/24V DC
    Dimmer - Biltema

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •