DIY Tvunnede høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Tvunnede høyttalerkabler

Har laget meg et sett trippeltvunnede høyttalerkabler av ren nyskjerrighet. Hver leder i høyttalerkabelen består av 4 ledninger på 16 AWG, som har 26 kobbertråder. Som til sammen da skulle gi 5,26kvmm per leder.

Her er ledningene kuttet opp i lengder på 3,5 meter.
    -ledere-jpg

Først snurret jeg sammen to ledninger, slik at jeg fikk fire par per kabel.
    -enkeltvunnet-jpg

Så la jeg sammen to par og snurret avgårde igjen. Da er det to par per kable.
    -dobbeltvunnet-jpg

Så snurret jeg sammen de, og endte opp med den ferdige tykkelsen.
    -trippeltvunnet-jpg

Så la jeg på krympestrømper på endene, og trakk den med nylonstrømpe. Løste de siste ti cm på hver ende, og snurret sammen korrekte farger.
    -ledereomtvunnet-jpg

Frem med loddebolten, og på med banenplugger, type LS4. Nye krympestrømper, og en liten bit krympestrømpe på den røde lederen. Dessverre var rødfargen på krympestrømpen til Biltema av den rosa sorten.
    -ferdigkabel-jpg

Beklager dårlige bilder.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo griselekkert ut.

Men det store spørsmålet: Merket du forskjell i lyden i forhold til andre kabler du har brukt?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det da.

Jeg tenkte å ta målinger i REW og AudioTools før og etter jeg skifter til de nye kablene, så får jeg se om jeg registrerer merkbare forskjeller på lyden, både objektivt og subjektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en kjapp test av spl per 1/3 oktav gammel vs ny kabel.. Den nye har tydeligvis lavere resistans, for spl er gjennomsnittlig 1db høyere for den. Det kan også se ut som kapasitansen er lavere enn den gamle kabelen også, for lavere frekvenser har fått en meget kraftig forsterkning. Ved 80hz var det 5db økning f.eks.

I toppen virker de rimelige like, uten å ha sammenlignet så veldig grundig tabellene med måledata, så kan det se ut til at induktansen i den gamle kabelen er bittelitt lavere enn i den nye.

Jeg skal få ordnet til bedre måleforhold, og grundigere tester senere, samt jeg har et nytt meter på vei i posten som forhåpentligvis kan gi meg noen tall også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er meget innlysende at om kapasitansen er lavere så er induktanser dertil høyere. det er ikke mulig å unngå.

Sitat Opprinnelig postet av larserikO
    Da har jeg tatt en kjapp test av spl per 1/3 oktav gammel vs ny kabel.. Den nye har tydeligvis lavere resistans, for spl er gjennomsnittlig 1db høyere for den. Det kan også se ut som kapasitansen er lavere enn den gamle kabelen også, for lavere frekvenser har fått en meget kraftig forsterkning. Ved 80hz var det 5db økning f.eks.

I toppen virker de rimelige like, uten å ha sammenlignet så veldig grundig tabellene med måledata, så kan det se ut til at induktansen i den gamle kabelen er bittelitt lavere enn i den nye.

Jeg skal få ordnet til bedre måleforhold, og grundigere tester senere, samt jeg har et nytt meter på vei i posten som forhåpentligvis kan gi meg noen tall også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer jo, men induktansen virker lite forhøyet i forhold til hva det ser ut til at kapasitansen har minket. Om du skjønner hva jeg mener. Det som overrasket meg er at det faktisk tipper denne veien, jeg trodde induktansen ville være den laveste verdien.. Etter måltall på tilsvarende kabler. Vi får se når jeg får målt. :-)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, flotte kabler! MEN... Jeg har litt vanskelig for å tro resultatet. 5dB økning ved 80hz er vanvittig mye bare på grunn av kabler, så aner litt ugler i mosen mtp forskjell i målingene. Er det mulig at du hadde på forskjellige innstillinger når du gjorde de målingene med de forskjellige kablene? Det er fort gjort å gjøre feil om du for eksempel måler med en sub slått på ene gangen og av andre gangen, eller at det har vært noen form for EQ.

Det ble forsøkt en blindtest her på forumet for en stund tilbake, rett meg om feil, men mener å huske at det var biltema sine ht-kabler og noen relativt ålreit nordost. Testpanelet på 3 stk tipper korrekt rundt 60%(?, noe rundt det). Tror de fleste vil merke ganske fort om den ene kabelen i testen hadde en 5dB økning versus den andre.

Jeg vil ikke starte noen kabeldebatt som bare ender i tull og personangrep (som de fleste kabeldebatter gjør), men jeg synes det virket litt mye det du hadde målt forskjellene til å være.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja 5db virker en smule drøyt. det krever jo nesten dobbel effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alle del! Testene jeg tok tidligere i dag kan i beste fall kalles inkonsekvente.. Jeg vil presisere at dette ikke er godt nok materiale til å konkludere noe som helst. Testen ble gjorde med målemic 50cm fra høyttaler med demping rundt mic mot rommet. Det ble kjørt fire sweeps fra 80-20000hz, hvor SPL meter ble statistikkført automatisk, og et excelark ble lagret og eksportert. Dette ble gjort to ganger per kabel.

Ingen målinger er gjort direkte på kabel enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar gjerne i mot tips på fremgangsmåte for måling.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan for fort finnes ut med et multimeter hvorvidt kablenes fysiske egenskaper er stort forskjellige (resistans, kapasitans og induktans i hovedsak).
    Men alt det blir helt irrelevant så lenge du selv er fornøyd. Og jeg må påpeke en gang til at de ser flotte ut

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    ja 5db virker en smule drøyt. det krever jo nesten dobbel effekt.
    5 dB forskjell er ekstremt mye på en kabel, faktisk nesten 4 ganger effekt.
    (3dB opp/ned er dobbling/halvering av effekt, 6dB opp/ned er dobbling/halvering av spenningen).
    Tviler litt på at det kan være 5 dB forskjell i bass, så lenge det ikke er snakk om 50-100 meter kabel?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva har det å si om du kan måle forskjellen? er det ikke ørene dine som skal si at de låter dønn likt som andre kabler?

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andsor: ja, multimeter med mulighet for induktansmåling er på vei i posten.

Halvor: ja, jeg er klar over det. Som sagt tidligere, testen er ikke god, og var kun ment til å se om jeg så en trend. Som jeg gjorde. De nøyaktige verdiene i testen er ikke verdt å henge seg opp i, og jeg merker at jeg bare skulle nevnt at jeg så en trend, ikke spesifisert tall ;-)

Xanakor: hvis jeg hører forskjell er det i hvert fall artig å se om teorien stemmer overens med det jeg hører. (Det vet jeg ikke enda)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    5 dB forskjell er ekstremt mye på en kabel, faktisk nesten 4 ganger effekt.
    (3dB opp/ned er dobbling/halvering av effekt, 6dB opp/ned er dobbling/halvering av spenningen).
    Tviler litt på at det kan være 5 dB forskjell i bass, så lenge det ikke er snakk om 50-100 meter kabel?
    ja såklart blir det 4 ganger tenkte litt fort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •