Hjemmemekkete A/V-Kabler??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmemekkete A/V-Kabler??

Bare lurte på om det er noe jeg bør huske på hvis jeg skal mekke noen AV-kabler selv, mtp. impedans etc..
    Det jeg hadde tenkt var å få bilde(composite) og lyd fra pcen og inn i stuen som er en del meters avstand. Gidder ikke spandere masse penger på dyre kabler som jeg må klippe og lodde sammen igjen for å få kabler gjennom vegger etc..
    Tenkte jeg kunne bruke cat5-kabel eller noe. (vet det ikke er beste alternativet, men det skal være enkelt og billig. skal bare brukes til divx likevel så lyd og bilde er jo ikke perfekt uansett)

Saken er at jeg prøvde tidligere å koble bilde og lyd fra pcen til en tv via scart(kun et strekk på 2 meter), med hjemmesnekrete kabler(høyttalerkabel fra biltema og lampettledning) noe som fungerte bra en ukes tid, men så røk scartinngangen på tven.. vet ikke om dette hadde sammenheng, men vil nødig gjøre det igjen...

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det forresten forskjell på audio og video-kabler av rca-type? dvs. composite video og vanlig audiokabel?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være forskjell på Ohm verdien på slike kabler. TV-kablene bør vel også være av bedre kvalitet siden det er mer høyfrekvent signal.

Vanligvis brukes 75 Ohm coax for både TV og radio. 50 Ohm brukes evt i amatør-radio sammenheng.

For alle signal-kabler som går mellom forskjellige "bokser" så vær obs på at det kan være forskjellig jord-spenning - spesielt i Norge som har "flytende" jord. Dermed kan det være en spennings-forskjell på endel volt når utstyret er koblet i forskjellige stikk-kontakter -> dvs at en strøm som kanskje er skadelig for en av enhetene kan oppstå via signal-kabelen.

Felles jording av enhetene er derfor en god ide. (Hvis alt utstyr er koblet til via jordete kontakter i huset burdet det derimot være ganske "safe").

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var noe sånt jeg var redd for.. er ikke jordingskontakt i det hele tatt på forsterkeren, og på pcrommet er det ikke jord...

men når det gjelder coax, så trodde jeg ikke det ble brukt på vanlige A/V-kabler.. trodde det bare var på antennekabler og spdif..?

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien burde det vel gå an å strekke signalkabel fra pcen, og så måle med multimeter, spenningen mellom signalkabelens jord(som er koblet til pcen) og jord på video/audio inn på marantzen min...? hvis dette er lik 0 burde det vel gå bra...? eller er det noe jeg har glemt...?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •