Kennyboy's subwoofer byggetråd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Kennyboy119 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kennyboy's subwoofer byggetråd.

Heisann

Jeg heter da Ken og bor på Lindås som ligger i Hordaland.
    Er 18år gammel og har nettopp begynt som industrimekaniker-lærling.

Jeg har lenge hatt lyst til å bygge en subwoofer, og har nå bestemt meg for å få ræva i gir
    Dette blir min byggetråd hvor jeg kommer med oppdateringer m/bilder etterhvert som byggeprosessen har begynt.

Planen er å bygge en dobbel 18'' subwoofer. Bruksområdet blir kun musikk og den skal brukes i stua i leiligheten min.

Jeg ble tipset en side med diverse kasse-design og bestemte meg for å gå for denne: B&C SPEAKERS

Elementene jeg skal bruke heter så mye som RCF LF18G401. Grunnen til dette er at jeg eier et slikt allerede, og trenger derfor kun ett til.
    En link: RCF LF18G401 - Thomann UK Cyberstore

Når det kommer til forsterker-delen er jeg litt usikker på hva jeg skal gå for.
    Jeg har tenkt både på å kjøpe 1.stk the t.amp Proline 3000 og bruke en kanal til hvert element. En annen tanke er å kjøpe 2.stk the t.amp TA2400 MK-X og bridge dem. Andre forslag?

Som delefilter ble jeg sterkt anbefalt en Behringer Ultradrive, så tror jeg går for det. En link: Behringer DCX2496 Ultradrive Pro - Thomann UK Cyberstore

Jeg kan ikke simulere selv.. (noe jeg kanskje bør lære meg) men jeg har fått gode tips og forklaringer av en erfaren kar, og han mente på at det ikke ser så dumt ut Men kanskje noen av dere her har lyst til å kjøre en liten simulering?

Når det kommer til byggemateriale har jeg tenkt til å bruke 22mm kryssfinerplater. Det bør vel være solid nok? Jeg har sett at det finnes 30mm og, Så kunne jo vært en mulighet det også.

Jeg regner med at jeg legger inn en bestilling fra thomann og kjøper plater litt ut i januar, så neste oppdatering kommer vel da

Hvis noen har noen innspill, formeninger eller tips er det bare til å skrike ut!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Jeg ville paralellkoblet de to elementene og kjørt en kanal på de.

Du kan også bare bygge en kasse på feks 60*60*120 cm også bruker du to stykk 250mm støperør fra biltema, litt enklere også blir den penere i front siden du har portene bak.

22mm holder i lenge, du kunne gått ned til 19 også.

Avstiver er bare en 2*2" feks på kryss og tvers inne i kassa.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kennyboy119
    Heisann

Jeg heter da Ken og bor på Lindås som ligger i Hordaland.
    Er 18år gammel og har nettopp begynt som industrimekaniker-lærling.

Jeg har lenge hatt lyst til å bygge en subwoofer, og har nå bestemt meg for å få ræva i gir
    Dette blir min byggetråd hvor jeg kommer med oppdateringer m/bilder etterhvert som byggeprosessen har begynt.

Planen er å bygge en dobbel 18'' subwoofer. Bruksområdet blir kun musikk og den skal brukes i stua i leiligheten min.

Jeg ble tipset en side med diverse kasse-design og bestemte meg for å gå for denne: B&C SPEAKERS

Elementene jeg skal bruke heter så mye som RCF LF18G401. Grunnen til dette er at jeg eier et slikt allerede, og trenger derfor kun ett til.
    En link: RCF LF18G401 - Thomann UK Cyberstore

Når det kommer til forsterker-delen er jeg litt usikker på hva jeg skal gå for.
    Jeg har tenkt både på å kjøpe 1.stk the t.amp Proline 3000 og bruke en kanal til hvert element. En annen tanke er å kjøpe 2.stk the t.amp TA2400 MK-X og bridge dem. Andre forslag?

Som delefilter ble jeg sterkt anbefalt en Behringer Ultradrive, så tror jeg går for det. En link: Behringer DCX2496 Ultradrive Pro - Thomann UK Cyberstore

Jeg kan ikke simulere selv.. (noe jeg kanskje bør lære meg) men jeg har fått gode tips og forklaringer av en erfaren kar, og han mente på at det ikke ser så dumt ut Men kanskje noen av dere her har lyst til å kjøre en liten simulering?

Når det kommer til byggemateriale har jeg tenkt til å bruke 22mm kryssfinerplater. Det bør vel være solid nok? Jeg har sett at det finnes 30mm og, Så kunne jo vært en mulighet det også.

Jeg regner med at jeg legger inn en bestilling fra thomann og kjøper plater litt ut i januar, så neste oppdatering kommer vel da

Hvis noen har noen innspill, formeninger eller tips er det bare til å skrike ut!
    Vil nok virke dette, har simulert en stk i 200 liter tunet til 40 Hz 1000W (bare fordi 2 stk. i 400 liter simulerer utenfor skala i Unibox).
    Med to stk. vil du kunne legge på ca 6dB til (ca 132dB) som også . B&C skriver.
    Men det er en liten raring, UniBox foreslår 54 cm lengde med det portarealet som B&C bruker (tegning sier 40 cm). Dette er kanskje et resultat av at de har bygget og målt seg frem til "faktisk" FB tuning resultat.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvor med 'Heavy fill' i Bassbox fikk jeg en fb på 40,42. Ser nesten ut som Bassbox treffer bedre på hylleporter.

Vedlegg 98997 Vedlegg 98998 Vedlegg 98999

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Halvor med 'Heavy fill' i Bassbox fikk jeg en fb på 40,42. Ser nesten ut som Bassbox treffer bedre på hylleporter.

Vedlegg 98997 Vedlegg 98998 Vedlegg 98999
    Ja det har du nok helt rett i, UniBox har ikke noe valg for rektangulær(hylleport), så her er nok Bassbox mer riktig/nøyaktig.
    Men som vi snakket om i går, så vil denne kassa med kanskje enda bedre resultat fint kunne tunes lavere (med dette RCF elementet), kanskje rundt 35Hz. Mister da en dB eller to rundt 50 Hz, men litt mer "hifi" dypbass.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    simulert 36Hz tuning

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, takk for mange og raske svar!

Så dere har troa på at en litt lavere tuning på kassa vil være bedre med disse elementene? Det oppnår jeg ved å lage portene litt lengere enn 400mm som oppgitt på tegning?

Seigman:
    Hva oppnår jeg ved å paralell-koble elementene og kjøre en kanal på de?
    Og hvis jeg kjøper 2stk effekter er det vel like greit å kjøre en på hvert element?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Så dere har troa på at en litt lavere tuning på kassa vil være bedre med disse elementene? Det oppnår jeg ved å lage portene litt lengere enn 400mm som oppgitt på tegning?

Seigman:
    Og hvis jeg kjøper 2stk effekter er det vel like greit å kjøre en på hvert element?
    Jeg ville tunet til 35-36 om du skal bruke til musikk.

Enklere med en forsterker en to, ser ikke grunnen til og kjøre to utganger på kassa og bruke to forsterkere, for og så spitte signalet fra pre eller koble i sammen de to forsterkerene.

De fleste amper takler også 4ohm fint.

Du får høyere spennings følsomhet når du paralellkobler, så du trenger ikke like mye gain på forsterkeren.

Men av mest praktiske årsaker ville jeg paralellkoblet og kjørt en amp.

Bruk 250mm støperør så slipper du og tenke på port kompresjon..store porter er must om du skal spille høyt.

Du kan også bruke hylleport.. men lag de store nok, det er veldig viktig.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seigman:
    Ja jeg ville tunet litt lavere, kassa er stor nok for det, hvis du bygger etter
    den tegning du viser til ville jeg forsøkt med kanskje 60 cm lange porter, portene er godt dimmensjonert (areal),
    så blåselyder vil ikke være noe problem, eventuelt bruke støperør som seigmann foreslår.

Når du som i denne kasse har to elementer i samme kasse så bør begge
    elementene få identisk signal, stereo med til tider forskjellig signal på to elementer i samme kasse kan
    faktisk være litt skummelt, hvis du kjører 1000 w på bare ett element i 400 liter vil du se at vandringen går bananas.

F.eks. en brokoblet iNuke er kanskje (er ikke den ca 2000W i 4 ohm) en enkel og grei løsning,
    den kan vel kjøpes bl.a. hos 4sound.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner.
    Da går jeg nok for paralell-kobling og kjører en amp.
    Har dere noen flere amper med nok krutt til å anbefale?
    Jeg har aldri vært borti Inuke, men kunne jo kanskje vært noe det og! Da slipper jeg vel ultradriven også?

Jeg kommer nok til å lage kassen etter tegning, men med lengere porter.
    Utseendet betyr ikke så mye, så portene kan fint stå på framsiden

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne blir artig å følgende, gleder meg til å se det ferdigstilte produktet

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til den er ferdig jeg og!

Har sittet og fundert litt på om jeg skal lage den stående eller liggende. Stående blir jo klart mest praktisk, men jeg vet ikke om det har noe og si på lyden?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah..
    Sub-byggingen blir nok noe forsinket da jeg var uheldig å kondemnere bilen min nå nylig. Uten kasko ble det et ganske dyrt k*k-stykke, så jeg må prioritere pengene litt anderledes framover

Men jeg kommer tilbake når ny bil er på plass, og pengene kan brukes på vittigheter igjen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •