SEAS C16N og L12RE/XFC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SEAS C16N og L12RE/XFC

Har noen av dere erfaringer med disse elementene? Skal i gang med nytt system frontsystem til TVen i stua og leker med tanken om å bruker Seas Coax elementer, men har ikke hørt noen av disse ennå.

Seas har laget både kasseforslag og delefilter til disse:

Seas C16N forslag

Seas L12RE/XFC

Mvh Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har hørt/har efaring med elementene?

Jeg bygde denne for en venn for et par år siden:

Her finner du byggetråden.

Vi brukte svært rimelige elementer/delefiltre til høyre, venstre og center (mener det var 59$ pr par for elementer/delefiltre).

Nå skal jeg i gang med et nytt prosjekt til meg selv. Dette TV/stereo-møbelet blir vegghengt og skal romme de tre frontkanalene + subwoofer og komponentene (AV-reciever, SONOS, GEtboks og div småtteri).

Selve møbelet vil få målene 200 x 38 x 45 (bredde x høyde x dybde) og vil henge ca 25 cm over gulvet. Det største problemet med benken jeg bygde forrige gang var at avstanden mellom gulv og høyttalerelementene ble svært liten som igjen gir horribelt tidlige refleksjoner.

Ved å henge benken på veggen og bruke coax-element får jeg økt avstanden fra gulvet. Sitter å vurderer følgende muligheter:

1. Bruke coax
    2. Bruke stående to-veis
    3. Bruke liggende to-veis

Forutsetningen for at siste alternativ skal kunne brukes er at to-veis høyttaleren har god nok vertikal off-axis spredning. Alternativ 2 vil redusere avstanden mellom gulv og bassmellomtone. Fordelen er jo at det finnes svær mange gode alternative løsninger å velge mellom.

Jeg ser for meg at alternativ 1 er det beste i denne settingen, men trenger litt råd her. Derfor spørsmålet i forrige post. Er klar over at SEAS sine coaxer (som de fleste andre coaxer) har de vanlige utfasingsprolemene on-axis, men tenker at i denne situasjonen vil ingen sitte on-axis og off-axis er frekvensresponsen litt bedre, så vidt jeg forstår.

Alle råd og meninger mottas med takk.

Mvh Tor

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukte Seas C16N som høyttaler på badet i mitt forrige hus og den ble brukt i taket på et tidligere verksted. Meget velspillende koaks. Får du den den i et godt kabinett slår den lett masser av andre 2-veis løsninger glatt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har brukte Seas C16N som høyttaler på badet i mitt forrige hus og den ble brukt i taket på et tidligere verksted. Meget velspillende koaks. Får du den den i et godt kabinett slår den lett masser av andre 2-veis løsninger glatt!
    Godt å høre. Brukte du kasse- og delefilterforslaget fra SEAS?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en enkel lukket kasse for de på ca 10liter, delefilter var av det enkle slaget en enkel kondensator på diskant delen var alt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •