Nybegynner som vil bygge sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner som vil bygge sub

Hei

Jeg er interresert i å lage en sub etter å ha funnet ut jeg hadde en utgang på denon cd receiver UD-m31som gikk til sub (pre out). Denne forsterkeren driver et par Dali concept 1. Rommet jeg skal ha suben på er litt over 6 kvardratmeter stort. Jeg har lest meg en del opp på sub/lyd ved å lese på forskjellige forum. For meg er det viktig å ha så bra ytelse som mulig for så billigst som mulig. Derfor tror jeg at en hornsub ville være noe å satse på. Jeg har da tenkt på å bygge en Mini-t (KensonPro Home, jeg har ikke plass til noe større og den er nesten litt i største laget.

Jeg trenger også forsterker til subben og har sett på O-audio sin bash amp på 300w. Et poeng med å lage subben er også litt DIY morro så å lage både kassen og forsterken selv er en del av moroen, derfor har jeg også sett på forskjellige forsterkere blant annet l15d og fra noen fra connex. Jeg har en god loddebolt hjemme fra Weller og har litt erfaring med lodding på kretskort så det hadde vært artig. Hvis jeg velger en plateforsterker er det aktivt delefilter innbygget. Hvis jeg velger å lage en DIY-forsterker må jeg ha et delefilter og om det skal være aktivt eller passivt .

Er begynner på dette med lyd og har lest meg opp en litt. For å få ned alt jeg lurer på har jeg laget en liste og denne vil kanskje forandres på etterhvert som flere problemer/spørsmål kommer.

1) Er det riktig at hornsub har best pris/ytelse? Er det noe annet dere kan anbefale meg?
    2) Pris er viktig. Skal jeg bygge min egen forsterker eller gå for en plateforsterker? I tilfelle jeg skal lage selv, må jeg ha hjelp til delefilter (aktivt/passivt?, størrelse kondensator og spole osv)
    3) hvis jeg går for mini-t så får jeg lånt nok utstyr til alle kuttene, men hva mener linnaraudiomed den turkis fargede tingen og det gule? Det står heller ikke hvilket materiale de anbefaler og jeg har prøvd å kontakte dem, men har ikke fått noen svar.

All hjelp og tips er velkommen. Dette er et langtidsprosjekt, hvorav jeg regner med å bruke mest tid på å planlegge.
    Takk på forhånd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så grei ut den hornsubben. Men den går ikke akkurat så veldig dypt. 75hz -3db.
    Det er vel omtrent de fleste deler mellom sub og fronter.

For å få hornet til å gå dypere må hornmunningen og hornlengden økes. Noe som naturlig nok krever litt større kasse.

Hvilket budsjett har du på element egentlig?

1) Hornsubb gir enorme mengder bang4buck innenfor frekvensområdet du skal bruke det. Ulempen er store kasser.

2) En Hornsubb kan klare seg fint med små forsterkere ,ala den Bash300 ampen du tenkte på. Så er ingen dum plan. Eneste jeg kan se som ulempe med det er når du skal stille den inn til resten av anlegget, at du må ta subben ut, og justere og knote bakpå forsterkeren. I og med at subben ikke går så dypt heller så vil en del av de funksjonene som er bakpå den være ganske ubrukelige. eks: du ikke trenger subsonisk filter for 20hz etc. Å kjøpe en rimelig PA forsterker + en billig DSP tror jeg er greieste og enkelste veien dit. Da får du stilt den inn også.

3) Den gule markerer vel bare kammeret. Slik at det er lettere å se forskjell. Jeg er ikke sikker på hva den turkise er. Kan være kappet ut for magnet eller noe. Men tror ikke magneten er så stor. Litt usikker.

Denne tråden gav meg lysten på å bygge noen "julehorn".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stjeler tråden litt, hvor stort hor trenger man for og nå til 40 hertz og opp til 150 hertz med en 18"?
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Jeg stjeler tråden litt, hvor stort hor trenger man for og nå til 40 hertz og opp til 150 hertz med en 18"?
    Trenger masse HOR. Neida. Er veldig avhengig av element som brukes. Er mange elementer som ikke har egenskaper til horn. Men gitt at du har noe passende så vil rundt 1,7-2m hornlengde og hornmunning på rundt 4000-7000 cm¨2.

Alternativt kan du "koble " flere horn. f.eks lage 4 mindre horn og dermed få en forlengelse med noen hz.

Her er et godt eksempel på frontladet horn. Litt over 2m og hornmunning på rundt 4000 cm¨2. Flere horn gir lavere cutoff.
    Speakerplans.com

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    planen er ser du og lage 4 reflekskasser på 60*60 tunet til 36 hertz med pd 186.

Men så kom ideen med kun to stykk hornsubb, den blir jo like stor som 4 refleks kasser.

Noe annent er hva som spiller høyest..
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se på "hybrider" (blanding mellom Band-pass-horn og Tapped horn). Små størrelser og ganske gode ytelser. Ser ut som Cubo18 er en god match sånn størrelsesmessig og ytelsesmessig. Er veldig kompakt design. Selv om det ser ut som litt smilefjeskurve, så måler de som regel mye flatere enn det som er simmet.

Hybridene pleier å være ganske små, men er ikke så mange design som er ute atm. Tham og Cubo er de designene av hybrider som er mest brukt vil jeg anta. Tham 12 og Cubo 12 virker veldig interessant
    Cubo 18

Du kan sjekke ut "Extended" cubo 18, den skal være ganske grei til slike elementer som ikke har ekstreme "hornegenskaper".

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kan jo se på "hybrider" (blanding mellom Band-pass-horn og Tapped horn). Små størrelser og ganske gode ytelser. Ser ut som Cubo18 er en god match sånn størrelsesmessig og ytelsesmessig. Er veldig kompakt design. Selv om det ser ut som litt smilefjeskurve, så måler de som regel mye flatere enn det som er simmet.

Hybridene pleier å være ganske små, men er ikke så mange design som er ute atm. Tham og Cubo er de designene av hybrider som er mest brukt vil jeg anta. Tham 12 og Cubo 12 virker veldig interessant
    Cubo 18

Du kan sjekke ut "Extended" cubo 18, den skal være ganske grei til slike elementer som ikke har ekstreme "hornegenskaper".
    Denne cubo 18, vill jeg få mer spl på 40 hertz med denne enn en pd 186 tunet til 36?

Ulempen er att de ikke går til 150 hertz,,, Sitter 15" i toppene, har jo litt kapasitet men er redd for att kicket drukner litt i subbene..
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Cubo 18

Denne cubo 18, vill jeg få mer spl på 40 hertz med denne enn en pd 186 tunet til 36?

Ulempen er att de ikke går til 150 hertz,,, Sitter 15" i toppene, har jo litt kapasitet men er redd for att kicket drukner litt i subbene..
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med raskt svar
    Har regnet litt på dette med hvor dyrt det blir og funnet ut at det vil koste rundt 2k for å bygge subben fra kenson(element+bash300w+materiale(mdf)). Jeg har altså mer penger som kan brukes til element. Har ikke tenkt meg et budsjett for enkelt deler, men ser heller å gjøre mye research og vite at jeg har gjort et godt arbeid. Vil helst holde meg rundt 2k i pris, men det er mulig å øke litt. Det letteste hadde vært å kunne gått etter ferdige tegninger og hvis det er mulig å stappe inn et element i samme hornet som vil yte bedre hadde det vært flott. Hadde vært artig med en subb som gikk litt lavere og er åpen for nye forslag. Det står om Mini-t at den må ha delefilter som bryter ved ca 50Hz hvis man spiller høyt, men vil ikke det nødvendigvis si at den spiller ved 50 Hz?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er hentet fra siden jeg linket til, og den viser at du får en del mer gain vs en vanlig br. Selv om simmen er med andre elementer enn PD186, så kan du forvente ca det samme. Går også fint til over 160hz.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et slikt horn?
    High output 8" Tapped horn

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den siste du(ostemannen) foreslo frister litt, men blir litt stort og er ikke like detaljert bygningsplan som den fra kensonpro/linnaraudio. har sett litt på horn fra http://www.billfitzmaurice.com/ og de minste hornene der frister litt. Er 75 hz litt høyt for en bass? Og vil jeg merke at jeg mangler noen Hz i det dypere registeret(vel så klart)? Er det mulig å pushe den lavere uten at det låter gale eller går gale? Har også sett på denne Reed Exodus Anarchy 25hz Tapped Horn , men problemet er at jeg har veldig lett tilgang på 18mm mdf eller 22mm mdf og det å skjemme seg vekk på materiale er vel ingen skam ;-) .

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje TQWT kunne vært et alternativ? mh-audio Tapered Quarter Wave Tube

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en kar i løpet juleferien i Bergen. Han kan veldig mye lyd og jeg fortalte meg om det jeg ønsket. Han anbefalte meg peerless sls serien. Og han likte personlig best lukket kasse. Sett litt på Peerless sls213 både i lukket og portet system og funnet ut at dette duger greit. Han anbefalte meg også at jeg brukte to subber, en i hjørnet av taket og en ved gulvet, jevnere respons. Føler at dette kan fungere veldig bra og det å kjøpe minidsp anbefalte han meg også. Men dette blir litt dyrere enn først tenkt. Grunnet behov for mer kraft og dyrere element. Jeg tror jeg venter litt med subben, men kunne tenke å kjøpe meg en balansert minidsp så jeg har den til senere og leke meg med dali høyttalerne jeg har. Kan minidspen brukes til dac? Har en gammel tandberg radio og reciever som jeg fikk av besteforeldrene til hjul. Og det å stappe noe nytt inni denne hadde vært artig. Noen formeninger?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk peerless sls i lukket kasse med endel eq, kombinert med roomgain (som normalt sett bidrar endel) vil du nok være greit fornøyd. Systemet vil yte bra på moderate nivåer, men å bli presset hardt på filmer med mye info rundt 20hz og under liker de nok dårlig. Du kan gjerne prøve å plassere subene som beskrevet, men prøv også andre plasseringer.

MiniDSP kan dessverre ikke brukes som DAC, så du må nok ta signal fra pre out eller lignende fra reciever.

Når det gjelder Tandbergen så kan du gjøre mye tøft utav den, her er det bare fantasien din som setter grensene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    To stk peerless sls i lukket kasse med endel eq, kombinert med roomgain (som normalt sett bidrar endel) vil du nok være greit fornøyd. Systemet vil yte bra på moderate nivåer, men å bli presset hardt på filmer med mye info rundt 20hz og under liker de nok dårlig. Du kan gjerne prøve å plassere subene som beskrevet, men prøv også andre plasseringer.

MiniDSP kan dessverre ikke brukes som DAC, så du må nok ta signal fra pre out eller lignende fra reciever.

Når det gjelder Tandbergen så kan du gjøre mye tøft utav den, her er det bare fantasien din som setter grensene.
    miniDSP kan vel brukes DAC? den har digital inngang. dog kun I2S, så en S/pdif reciver må benyttes i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje bare jeg som er litt blind (les: trøtt nå på morgenkvisten) men når jeg ser kjapt igjennom manual og datasheet så finner jeg ikke noe om det. Innputene går direkte til ADC. Står ikke noe om å bypasse disse på noen måte.

MiniDIGI ser jeg derimot blir anbefalt om man har digital audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje bare jeg som er litt blind (les: trøtt nå på morgenkvisten) men når jeg ser kjapt igjennom manual og datasheet så finner jeg ikke noe om det. Innputene går direkte til ADC. Står ikke noe om å bypasse disse på noen måte.

MiniDIGI ser jeg derimot blir anbefalt om man har digital audio.
    må sende melding til jon blund om å bruke mindre sove støv

Technical Specifications

- 28/56bit DSP Engine
    - 24 bit ADC/DAC resolution
    - 48kHz sampling rate
    - Unbalanced inputs switchable with a jumper between 0.9Vrms and 2Vrms
    - Unbalanced outputs: Max 0.9Vrms
    - Digital Audio input/outputs via I2S
    - Nichicon Muse Audiophile capacitors
    - Volume control by potentiometer on 3pin header
    - 5pin, 2.54mm pitch header for panel mount USB connector
    - Plug&Play USB driver and real time Software configuration using miniDSP plug-ins
    - Device does not required a PC once configured
    - USB self powered device and wide range of DC power options (4.5 to 24VDC)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, se der ja! Litt fyr i peisen og kaffe i koppen så ser jeg det har sneket seg inn noe om digitale innganger og utganger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, se der ja! Litt fyr i peisen og kaffe i koppen så ser jeg det har sneket seg inn noe om digitale innganger og utganger

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •