Hvordan stoppe Hypex-ampene fra å ta sikringen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hvordan stoppe Hypex-ampene fra å ta sikringen?

    Hei, har idag to Hypex-amper på henholdsvis 2x400W (2 x SMPS400A400 + 2 x UcD400ST) og 2x180W (1 x SMPS400A180 + 2 x UcD180HG w/HxR), og kommer kanskje til å skaffe meg enda noen flere etterhvert. ;-)

    Har koblet dette og resten av A/V-benken (H/K-receiver, Sony TV, og annet småsnacks) på en Nexa-modul (EYCR-2300) som styres fra fjernkontroll. Tanken er at jeg kan skru på/av hele A/V-benken med et enkelt trykk på Nexa-fjernkontrollen.

    Problemet er at når alt er koblet på samme Nexa-modul, så ryker sikringen i stua når jeg skrur på A/V-benken. Når jeg derimot skrur på komponentene hver for seg, så har jeg ingen problemer. Regner derfor med at det er oppstarts-/inrush-strømmen på alle komponentene til sammen som overstiger 10A-kursen i stua. Siden dette problemet først oppsto etter at jeg bygde og kobla til Hypex-ampene, så mistenker jeg at det er disse som står for mesteparten av inrush-strømtrekket.

    Derfor har jeg inntil videre koblet Hypex-ampene på hver sin egen Nexa-modul (og resten av A/V-benken på en egen modul). Jeg har dermed totalt tre Nexa-moduler som jeg skrur på i tur orden (men noen sekunders mellomrom). Fungerer greit som en mellomløsning, men vil selvsagt ha en mer permanent fiks, som også etterhvert kan takle enda flere amper...

    Så langt ser jeg for meg noen mulige løsninger på problemet, men har nok mer spørsmål enn svar:

    1. Oppgradere stue-kursen fra 10A til 16A. Evt. legge ekstra 10A-kurs for ampene. Dette krever elektriker, og blir sikkert ikke billig. Dersom inrush-strømmen er "ubegrenset" så er det heller ikke sikkert at det faktisk løser problemet...

    2. Bytte automat-sikringen på stuekursen til en "tregere" modell som kan svelge unna inrush-strømmen uten å trigge. Dersom dette i det hele tatt er mulig , så krever det også elektriker.

    3. Bygge noe Arduino + Relé-greier som automatisk sekvenserer oppstarten av Hypex-ampene (slik jeg idag gjør manuelt).

    4. Legge til softstart i forkant av SMPS-modulene som begrenser inrush-strømmen til Hypex-ampene. Dette er vel den løsningen jeg i utgangspunktet liker best, siden den faktisk _fikser_ problemet i stedet for å jobbe rundt det... Ser at Hypex har en softstart-modul, men det ser ut som den er beregnet på lineære/toroide strømforsyninger, og ikke SMPS. Har også lest diverse steder på nettet at SMPSene har innebygd inrush-limiting, selv om dette i mitt tilfelle ikke ser ut til å være nok... :???:

    Kommentarer eller ideer til andre løsninger som jeg ikke har tenkt på mottas med takk!

  2. #2
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gadd ikke å lese alt så jeg har to råd,
    skru på stereoen i rett rekkefølge eller, nei vent nu. Returner til 1.

  3. #3
    Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ville prøvd først å oppgradert til tregere sikring c10 som er bedre egnet til motor/trafoer med høy startstrøm. Denne jobben bør elektriker klare å få til for under 2000 og er nok det enkleste å prøve først, diverse styremoduler blir vel fort dyrere?

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Ville prøvd først å oppgradert til tregere sikring c10 som er bedre egnet til motor/trafoer med høy startstrøm. Denne jobben bør elektriker klare å få til for under 2000 og er nok det enkleste å prøve først, diverse styremoduler blir vel fort dyrere?
    Tja, softstart-modulen til Hypex koster 575,- hos dynaBel, men som sagt er jeg ikke sikker på om den passer i mitt tilfelle, siden den ser ut til å være beregnet på lineære strømforsyninger, og ikke SMPS.

    Skal også være mulig å sette opp en Arduino og et par reléer til godt under tusenlappen...

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

    Jeg bruker arduino og solid state releer. Slår på to og to smps-er med to sekunders mellomrom. Da går ikke sikringen, men en merket på lyset i taket at mye strøm trekkes. Da kan du også bruke arduinoen til standby. For standby brukte jeg en xor gate slik at smps-en (og ucd-ene) er garantert i standby mens arduinoen booter og før pins-ene er definert.

    Mener å huske at softstartene kan brukes til smps-ene.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Hei,

    Jeg bruker arduino og solid state releer. Slår på to og to smps-er med to sekunders mellomrom. Da går ikke sikringen, men en merket på lyset i taket at mye strøm trekkes. Da kan du også bruke arduinoen til standby. For standby brukte jeg en xor gate slik at smps-en (og ucd-ene) er garantert i standby mens arduinoen booter og før pins-ene er definert.
    Kult. Har du noen nærmere oversikt over hvilke releer, og hvordan alt er koblet sammen? (Har ikke jobbet med releer før...)

    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Mener å huske at softstartene kan brukes til smps-ene.
    Ok. Har sett litt mer på softstart-modulene, og det ser ut som jeg ikke kan koble mer enn 1-2 SMPSer per softstart-modul, pga. 2 outputs og max. 6A (continuous) per softstart. Jeg vil da trenge flere softstart-moduler, men dersom disse står parallelt på den samme kursen, så vil jo summen av strømtrekk likevel bli betydelig...

  7. #7
    Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Tanken er at jeg kan skru på/av hele A/V-benken med et enkelt trykk på Nexa-fjernkontrollen.

    Jeg har dermed totalt tre Nexa-moduler som jeg skrur på i tur orden (men noen sekunders mellomrom). Fungerer greit som en mellomløsning, men vil selvsagt ha en mer permanent fiks, som også etterhvert kan takle enda flere amper...

    Kommentarer eller ideer til andre løsninger som jeg ikke har tenkt på mottas med takk!

    har fire:
    Det er kanskje som å banne i kjerka, men hva med å bare bruke 180w versjonen?

    Hvis jeg husker riktig, kan en bruke sleep-funksjonen hos hypex-modulene, sjekk om det sparer strøm, kan hende at de ikke trekker så mye strøm når de startes opp som sovende, og så kan du vekke dem med arduino, Da slipper du å leke med 230v og reler og slikt.

    hmm, jeg husker vagt om å bruke et kondensator-krets for softstart, dvs montere kondensatorer som lades opp ved oppstart og så gir den nok strøm til NEXA-greia di, og starter hele dritten. Ulempen er at det også vil være en tidsforsinkelse når du slår av den, men hvis du bruker ulike kondensatorstørrelser vil alle de starte ulikt selv om du trykker bare på en knapp. Så dette som skulle slå automatiskt av en radio i engelsk Elektronic bladet for noen år siden, en ganske kul ide, men sorry jeg har glemt hvordan dette designeres.

    Men seriøst, jeg syntes at det er helt greit for meg å trykke flere knapper for å starte stereosystemet, så det blir litt som om å hoppe over bekken for å kunne spare kroppsarbeid, men kanskje det er bare jeg som er rar her? ;-)
    "tomme tømmer buldrer mest"

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Kult. Har du noen nærmere oversikt over hvilke releer, og hvordan alt er koblet sammen? (Har ikke jobbet med releer før...)
    Jeg brukte Crydom PF240D25 releer. Disse er PCB-varianter, og jeg angrer litt på at jeg bestilte dem for mitt formål, men de var såpass dyre at jeg brukte dem likevel. Fordelen er at de har stor kjøleribbe som en del av designen, så de slippes å monteres med kjøling. SMPS-ene trekker mye strøm i oppstarten, men så roer det seg. I mitt tilfelle har jeg nok overdrevet på strømforsyningssiden, men det er mest pga uvitenhet - jeg forsto det slik (eller: hypex fortalte meg per mail) at jeg kun kunne bruke DC-beskyttelse på 2 moduler per strømforsyning. Med små modifikasjoner kan en bruke flere. Nå har jeg ikke koblet på DC-beskyttelsen likevel.. :?

    Dersom du har en kjøleribbe med plass, så ville jeg kjøpt en av de modellene som har skruterminaler. Det er mer praktisk og tar mindre plass.

    Solid state releer er uansett utrolig mye enklere å ha med å gjøre enn "vanlige"..

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orsterker.html

    (du ser releene helt bak til venstre)

    Koblingen var enkel. Releene fører ikke 220v gjennom når de ikke får en spenning inn som er mellom noe veldig lavt (husker ikke) og relativt høyt (mye mer enn arduinoen gir). Jeg brukte bare to pins - en til hver SSR (pluss jord - mener jeg jordet SSR-ene i chassiset for å slippe å dra jord med meg fra arduinoen).

    SMPS-ene har en amplifier standby funksjon og en SMPS standby funksjon. Dersom SMPS-standby er HIGH, blir amplifier standby automatisk det også. Derfor er det unødvendig (for mitt formål) å tukle med amp standby. SMPS standby krever også en liten spenning for å bli aktiv. For å unngå at den arduino-pinnen var LOW ved booting av arduinoen, så snudde jeg på det, og brukte en XOR-gate (tror det var en 7486-chip med 4 gates). En gate virker slik: Dersom input-ene (2 stk) er like, gir den LOW-signal ut (dvs. ikke noe spenning). Dersom input-ene er ulike, gir den HIGH. Jeg koblet 5v inn på den ene siden, og arduino-pinen på den andre siden. Når arduinoen booter, gir pinnene ingen spenning, og derfor gir XOR-gaten et HIGH signal. Da holdes SMPS-en i standby. Når jeg setter pinnen til HIGH, blir begge inputene like, og da gir gaten et LOW signal ut. Da går SMPS-en ut av standby.

    I arduinoen satt jeg opp følgende sekvens for oppstart.

    1. Sørg for at SMSP-en er i standby
    2. Slå på strømmen i to omganger
    3. Reset DAC, sett alle registre (eksempel 96khz, filter, volum -70db, mute ON)
    4. Ta SMPS-en ut av standby
    5. Unmute DAC


    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Ok. Har sett litt mer på softstart-modulene, og det ser ut som jeg ikke kan koble mer enn 1-2 SMPSer per softstart-modul, pga. 2 outputs og max. 6A (continuous) per softstart. Jeg vil da trenge flere softstart-moduler, men dersom disse står parallelt på den samme kursen, så vil jo summen av strømtrekk likevel bli betydelig...
    Jeg har ikke studert på softstartene, da jeg ikke har plass i forsterkeren min..

  9. #9
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    La de stå på hele tiden ?

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    har fire:
    Det er kanskje som å banne i kjerka, men hva med å bare bruke 180w versjonen?

    Hvis jeg husker riktig, kan en bruke sleep-funksjonen hos hypex-modulene, sjekk om det sparer strøm, kan hende at de ikke trekker så mye strøm når de startes opp som sovende, og så kan du vekke dem med arduino, Da slipper du å leke med 230v og reler og slikt.
    Jeg holder amp-ene sovende under oppstart, og SMPS-ene trekker voldsomt med strøm på kort tid uansett. Etter det første 1/10-sekunder (eller mindre?) drar de mindre.. men det er ganske heftig. Hypex support nevner +10A per SMPS i inrush (det er jo avhengig av akkurat når du slår på bryteren). Men brukes flere stk så kommer en fort opp i mange ampere, og da skal en ha en rimelig robust sikring. Bedre å slå dem på i tur og orden synes jeg...

  11. #11
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, er det ikke bare å la dem stå på? Dem er vel ganske effektive, så er jo ikke mange watt dem forbruker når dem ikke er ibruk. Pluss at hvis du varmer opp med strøm hjemme hos deg så går det jo i null.

  12. #12
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ja, er det ikke bare å la dem stå på? Dem er vel ganske effektive, så er jo ikke mange watt dem forbruker når dem ikke er ibruk. Pluss at hvis du varmer opp med strøm hjemme hos deg så går det jo i null.
    Er tross alt vinter vet du :-D hehe

  13. #13
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg ville sjekket ut å bytte til tregere sikring. Minst leamikk og styr, og kan godt kombineres med andre løsninger om nødvendig

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøver å svare på litt flere innlegg...

    Har sjekka sikringsskapet, og der står det allerede (i motsetning til hva jeg først trodde) en C16-sikring, så da er det vel ikke mye å hente på å bytte sikring. Alternativet blir da å få lagt en ekstra krets til A/V-benken, noe som ikke blir helt billig...

    Ang. oppvarming, og å la ampene stå på hele tiden, så har leiligheten faktisk fjernvarme/sentralvarme som ikke går på strømregninga, så jeg har ikke noe særlig behov for å la ampene varme opp leiligheten . Liker heller ikke å ha altfor mye elektronikk stående på 24/7...

    Liker veldig godt løsningen til cookiemonster med releer som slår på ampene i sekvens, og har nå bestilt noen eks. av denne SSRen til å leke meg med: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=37-403-60

    Jeg har etterhvert også planer om å putte DACer i ampene, så da vil jeg nok også putte en Arduino inn for generell setup og kontroll. Men inntil den tid lurer jeg på om jeg kan slippe unna Arduinoen ved å være litt utspekulert i kontrollen av releet: I en amp med to SMPSer kan jeg koble den ene direkte på 230V og den andre via releet. Jeg trenger så et signal fra den første ampen når denne er ferdig å trekke startstrøm, og dette signalet kan så trigge releet, og dermed sette igang den andre ampen. Spørsmålet er da hvor jeg får signalet fra den første ampen om at den er ferdig med å trekke startstrøm. Jeg må foreta noen målinger for å være på den sikre siden her, men jeg tror enten "Positive Auxiliary Output Voltage" (J5:3) eller "Auto Amplifier Enable" (J3:5) på SMPS400 vil kunne passe som et kontrollsignal til releet.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får si fra når du kommer til kodingen av Arduinoen. Kanskje min kildekode kan være nyttig å ta en titt på - og du finner sikkert en bug eller tre (har ikke merket noe ennå - men man vet jo aldri).

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå fått tak i releet, og kobla det inn i ampen, og det fungerer aldeles utmerket:



    Releet er den svarte boksen med rød LED melom SMPSene. Releet kontrolleres av "Positive Auxiliary Output Voltage" fra den venstre SMPSen, og når denne spenningen går høy (ca. 2-3 sekunder etter at boksen får strøm), så trigges releet, og skrur da på 230V til den høyre SMPSen. Jeg får dermed skilt de to startstrømmene med et par sekunder, og får dermed to moderate spikes i stedet for en svær spike.

    Etterhvert som jeg legger til flere amper (eller annet utstyr), så vil jeg nok legge til trigger in/out på amp-boksene, slik at jeg kan sekvensere oppstart på tvers av amp-boksene. Jeg kan da gi strøm til alle ampene, og så sende triggersignalet til den første, som starter opp sine SMPSer i tur og orden, før den sender triggersignalet videre til neste amp, som så starter opp sine SMPSer, osv.

  17. #17
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var en enkel og elegant løsning på problemet. Den er attpåtil skalérbar i det uendelige*


    *Gitt spiker i sikringsskapet.

  18. #18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig. Det ser veldig bra ut! Fine disse releene (men dyre).

  19. #19
    Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Enig. Det ser veldig bra ut! Fine disse releene (men dyre).
    Enig. Først lurte jeg på hvorfor det ikke ble brukt mekaniske releer, men etterhvert skjønte jeg at de er dyrere, det "koster" mer å ha ting dimensjonert for høye strømmer.
    (takk for link til bygging av forsterkeren din med arduino, den var kul! uff, jeg ble misunnelig! ;-) )

    Denne tråden er gøy, til tross for at jeg ikke har så mye å si.

    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Har nå fått tak i releet, og kobla det inn i ampen, og det fungerer aldeles utmerket:

    Inspirerende. (****.) 8)
    Hvor kjøpte du kabinettet, jeg likte den veldig godt.
    "tomme tømmer buldrer mest"

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    Først lurte jeg på hvorfor det ikke ble brukt mekaniske releer, men etterhvert skjønte jeg at de er dyrere, det "koster" mer å ha ting dimensjonert for høye strømmer.
    Tja, jeg kunne nok ganske enkelt ha brukt mekaniske releer også. Forskjellene på de to typene er godt beskrevet på Solid-state relay - Wikipedia, the free encyclopedia og så langt jeg ser, kunne jeg sikkert ha brukt f.eks. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=37-110-34 til ~15 kr. i stedet, men da måtte jeg antageligvis hatt litt ekstra elektronikk (og et PCB) rundt releet. Grunnene til at jeg gikk for solid state releet er:

    • Størrelse (passer greit i 1U-kabinett)
    • Enkelt og fleksibelt å koble det til. Trenger ingen "ekstra" elektronikk rundt releet.
    • Lydløst og har lenger levetid (pga. ingen bevegelige deler).


    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    Hvor kjøpte du kabinettet, jeg likte den veldig godt.
    Kabinettet er et Schroff 1U 280mm dypt aluminiumskabinett med perforerte topp-/bunnplater. Kjøpt på Elfa:



    Jeg ville nok IKKE ha kjøpt dette kabinettet igjen, av følgende grunner:

    • Topp-/bunnplatene slottes inn i front- og sidepanelene, og dette gjør at de stjeler for mange millimeter av høyden inni kassen. Hypex-modulene (SMPSene) trenger ca. 40mm, men i denne kassen får du bare ca. 35mm. Løsningen min ble å droppe spacerne som fulgte med SMPSene, og legge 2mm plexiglass over og under SMPS-modulene. Likevel er SMPSene høyere enn innsiden av kassen, og ligger dermed i klem mellom topp- og bunnplata i kabinettet. Heldigvis er disse i 1mm perforert aluminium og er derfor ganske fleksible, så det går sammen på et vis...
    • De perforerte topp/bunnplatene gir god ventilasjon, men gjør det litt for enkelt for strikkepinner eller skrutrekkere på avveie å komme seg inn i boksen og møte på 230V... Jeg har løst dette ved å (som sagt) bruke plexiglass over/under SMPSene, for å holde ting unna 230V, samt ved å jorde hele kabinettet, slik at en kortslutning fra 230V til kabinettet vil løse ut sikringen fremfor å gjøre kabinettet strømførende.


    På min andre amp (SMPS400A180 med 2 UcD180HG-moduler) så benyttet jeg i stedet et Hammond-kabinett: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=52-806-07

    Dette ga bedre plass i høyden, men siden det har en powder coat finish, så måtte jeg slipe vekk denne på de stedene hvor jeg skulle skru fast heatsinken på UcD-modulene (for å sikre god varmeledning til kabinettet). Hadde også litt problemer med å skru fast SpeakOn/XLR-kontaktene på bakpanelet, siden den har en profil på innsiden som gjør det vanskelig å få plass til skruer og muttere...

    Neste gang går jeg nok for ModuShop, som ser ut til å være favorittløsningen til mange andre A/V-geeks...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •