Maelstrom 21" DIY-kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maelstrom 21" DIY-kasse

Hei.

Har nettopp kjøpt meg en Maelstrom 21" av en her på forumet. Tenkte å lage ny kasse i juleferien da jeg vil endre litt på kasseformen for å enklere plassere den i stua.

Nåværende kasse:

Har prøvd å regne litt på kassevolum i WinISD (det eneste programmet jeg har) og kommer frem til helt insane store volum; 105597,4 liter..

Lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med simuleringer og finne ut hvilken type kasse jeg bør bruke(lukket,bassrefleks, Band Pass osv..)og hvor stor den bør være for å få dypest mulig bass?

Målet med kassen:
    -Som sagt å endre på kasseutformingen til noe lignendes den som er på bildet. Den er forøvrig på litt i underkant av 400Liter.
    - Få dypest mulig bass

Dette blir mitt første DIY prosjekt, så ta gjerne imot tips og triks;-)

Skal drive dette med en LD LDDP4950 4x810W og Zachry XC-903.

TS-Parameter:

Bruke MDF til bygging?

Takker for eventuelle svar!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dem anbefaler lukket 7cu ft+ på avsforum. Men er iaf en som har puttet en i en kasse på rett over 4cu ft (110 liter), men da er man avhengig av EQ og en del effekt.
    7cu ft er 200liter og gir en Q på 0.7.
    Så du kan putte 2 av disse i den kassa du har tegnet der

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Ser dem anbefaler lukket 7cu ft+ på avsforum. Men er iaf en som har puttet en i en kasse på rett over 4cu ft (110 liter), men da er man avhengig av EQ og en del effekt.
    7cu ft er 200liter og gir en Q på 0.7.
    Så du kan putte 2 av disse i den kassa du har tegnet der
    Ah, så de sier at hvis jeg lager en lukket kasse på ca 200 liter vil jeg få ut dypest bass?
    Har av en eller annen grunn fått for meg at bassrefleks som oftes gir mer dypbass

Er det mulig å Zachry XC-903 som jeg allerede har til EQ?

Har sett litt på AVSforum og fant et bilde! Veldig pen kasse :-P
    Men forsto det slik at 7cu ft ikke var optimalt, men han ville ha en rimelig størrelse på grunn av utseende.
    Vet du noe om d er fordel å bygge på den måten han har gjort(legge mange plater oppå hverandre, for å så skjære ut midten) i forhold til 6 plater satt sammen til en kube?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker ikke bassport bra til disse? fordi da hadde jeg tatt den kassa du har tegnet opp og kuttet ut minst 2 hull og satt i to LANGE rør i bakplata og fram

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xmax er oppgitt til 32 mm. Noen som vet om det er peak-to-peak eller en vei?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal være 1 vei om jeg husker rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut at det er en vei.

Fant en post der de sa at xmech er 80mm.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok elementet trives best i lukket kasse, men du vil da antagelig være avhengig av EQ for å få ut dypbassen.

I kassen du har tegnet på 400L kan du prøve å sette inn et bassrefleksrør på ø 20cm x L 75cm. Da har du avstemt i underkant av 17hz og få -3dB ved ca 20hz. Du får da ca 6dB mer ved 20hz enn i lukket (før eq).

Du kan jo bygge en testkasse i 22mm gulvspon (=billig).

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passiv radiator er vell alltid vært å tenke på om man skal ha mest mulig bass i små kasser. Men det koster en del mer en porter.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette skal være 1 vei om jeg husker rett.
    Det kan nok stemme. Ganske så imponerende!

Konsekvensen av ekstrem long-throw er at følsomheten blir lav, samt at effektivt membranareal må litt ned (pga stort frontoppheng).

Elementet virker som en god kandidat for lukket kasse med EQ framfor bassrefleks. Problemet med bassrefleks og long-throw er at lufthastigheten i porten fort blir høy, og det vil begynne å komprimere lenge før man når Xmax på elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar alle!

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tror nok elementet trives best i lukket kasse, men du vil da antagelig være avhengig av EQ for å få ut dypbassen.

I kassen du har tegnet på 400L kan du prøve å sette inn et bassrefleksrør på ø 20cm x L 75cm. Da har du avstemt i underkant av 17hz og få -3dB ved ca 20hz. Du får da ca 6dB mer ved 20hz enn i lukket (før eq).

Du kan jo bygge en testkasse i 22mm gulvspon (=billig).
    Høres brukenes ut det! Men det sikreste er vell kanskje å bruke lukket kasse med tanke på at dette blir mitt første diy-bygg og det virker som en letter sak å bygge :-) - Og med tanke på det tangenAVdesign sier?
    Tror ikke det blir aktuelt å bygge testkasse..

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det kan nok stemme. Ganske så imponerende!

Konsekvensen av ekstrem long-throw er at følsomheten blir lav, samt at effektivt membranareal må litt ned (pga stort frontoppheng).

Elementet virker som en god kandidat for lukket kasse med EQ framfor bassrefleks. Problemet med bassrefleks og long-throw er at lufthastigheten i porten fort blir høy, og det vil begynne å komprimere lenge før man når Xmax på elementet.
    Virker som jeg bør gå for lukket kasse da! Men hvor stor skal den være?
    Har du eventuelt tips om hvilken EQ jeg bør ønske meg til jul ? 8)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DSP med en habil EQ burde være det mest optimale. Da får du satt LP, HP, EQ og Delay (dersom du trenger det.)

Mini DSP, Behringer Ultradrive, DBX Driverack PA.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    En DSP med en habil EQ burde være det mest optimale. Da får du satt LP, HP, EQ og Delay (dersom du trenger det.)

Mini DSP, Behringer Ultradrive, DBX Driverack PA.
    MiniDSP så ut som en hendig liten sak! Er det kun AVshop som selger de i norge?

Ser de selger både Behringer Ultradrive og Behringer Ultracurve i butikken rett borte i gata(evenstadmusikk)! Hva er i grunnen den store forskjellen på de to?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    MiniDSP så ut som en hendig liten sak! Er det kun AVshop som selger de i norge?

Ser de selger både Behringer Ultradrive og Behringer Ultracurve i butikken rett borte i gata(evenstadmusikk)! Hva er i grunnen den store forskjellen på de to?
    Du får vel mini-dsp fra utlandet også. Er bare å google litt. Så kommer du til mini-dsp sin nettbutikk.

Ultradrive er en DSP, mens ultracurve er mer en EQ. Ultracurve har ikke Xover. Så du kan slite litt med LP og HP. Noe du ikke gjør på ultradriven. Ultracurven tror eg heller ikke har fasejustering. Noe Ultradriven har.

Edit:
    Her er litt info i Avforum tråden:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...iell-trad.html

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultracurven tror eg heller ikke har fasejustering. Noe Ultradriven har.
    DCX2496 ULTRADRIVE PRO har mulighet for å bytte polaritet (+/-) og legge til individuell forsinkelse på de forskjellige utgangene. Den har dessverre ikke allpassfiltre for fasetilpasning. Det er synd, for det er ingen ting som tilsier at den ikke skulle kunne støtte det.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    DCX2496 ULTRADRIVE PRO har mulighet for å bytte polaritet (+/-) og legge til individuell forsinkelse på de forskjellige utgangene. Den har dessverre ikke allpassfiltre for fasetilpasning. Det er synd, for det er ingen ting som tilsier at den ikke skulle kunne støtte det.
    En kombinasjon av delay og 0/180 fase vil jo løse den utfordringen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kombinasjon av delay og 0/180 fase vil jo løse den utfordringen.
    Ikke i alle tilfeller, selv om pragmatikeren i meg er tilbøyelig til å være enig i at det ikke nødvendigvis er verdens undergang at DCX2496 ikke har allpassfiltre

Til trådstarter : Beklager at dette ble litt utenfor trådens hovedtema...

<kverulantmodus på>

Et tankeeksperiment kan være å lage bass/mellomtoneløsningen i en 2.5 veis høyttaler med digitale filtre hvor man ønsker å etterligne den klassiske måten å gjøre det på med passive filtre, altså to ellers like elementer hvor det ene blir lavpassfiltrert mens det andre får hele signalet (minus eventuelt høyfrekvent diskantlyd).

Hvis man er fornøyd med første ordens filtrering av basselementet fungerer det hele rimelig bra. Figur 1 viser magnitude- og faserespons til de to elementene. Kun basselementet er filtrert og her kun med et første ordens lavpassfilter ved 500Hz. Siden det er et første ordens filter er ikke faseavviket stort og den summerte responsen ser også grei ut.

Maelstrom 21&quot; DIY-kasse-avforum-6db-lp-png

--------------------

Hvis man ønsker bedre filtrering av basselementet og endrer filteret til andre ordens flanke (her med Q=0.5) er det ting som tyder på at ikke alt er som det skal. Ved 1kHz er det tydelig at summeringen ikke fungerer helt etter hensikten, selv om avviket i nivå rett nok er ganske lite.

Maelstrom 21&quot; DIY-kasse-avforum-ingenting-png

Fasekurvene viser at elementene er drøyt 120 grader ute av fase ved 1kHz. Siden basselementets nivå reduseres av filteret klarer det aldri å å slukke ut responsen fra det ufiltrerte elementet i større grad.

--------------------

Hvis man forsøker å matche faseresponsen til elementene i frekvensområdet rundt delefrekvensen kan man forsøke å forsinke elementet med minst negativ faseforskyvning. Ved å legge til 0.42ms forsinkelse på mellombasselementet får man redusert faseavviket i frekvensområdet rundt delefrekvensen, med tilhørende flatere magnituderespons.

Maelstrom 21&quot; DIY-kasse-avforum_forsinket-20-samples-png

Baksiden av medaljen er at elementene nå har veldig forskjellig faserespons i frekvensområdet over delefrekvensen. Utslokningen rundt 1kHz i tilfellet uten forsinkelse er nå flyttet lengre opp i frekvens men siden faseforskjellen mellom elementene nå er mye mer dramatisk gir det fremdeles utslag selv om basselementets magnituderespons er mye kraftigere dempet i disse høyere frekvensene.

--------------------

Hvis man i stedet for en forsinkelse av mellombassen legger på et første ordens allpassfilter med samme faserespons som lavpassfilteret til basselementet får man matchet faseresponsen til de to elementene perfekt. Magnituderesponsen er helt uten rippel og man har kommet unna med et minimum av forsinkelse i hele frekvensområdet.

Maelstrom 21&quot; DIY-kasse-avforum-allpassfiltrert-png

<kverulantmodus av>

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk

Til trådstarter : Beklager at dette ble litt utenfor trådens hovedtema...
    Det går helt fint

Litt on topic igjen da;
    Starter med kassebygging til helga!

Kassen blir på ca 200 liter.
    Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gjøre det med avstivere inne i kassen? -Hvor mye bør jeg ha?

Regner med at de fleste byggevareforhandlere selger mdf-plater(?), da det er dette jeg har tenkt å bruke!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassa bør være så stiv som du har ork til å lage den. All svikt i kassevegger betyr netto tap i basstrykk og økt forvrengning. Hvor tett avstiverene bør stå er litt avhengig av veggtykkelse, men bruker du 19mm vegger kan et forslag være å unngå frie platespenn på over 25cm. Husk å stive av i alle tre retningene og koble sammen motstående veggflater.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryssfiner er stivere enn MDF, så det kan være en ide å bruke det til avstivere, men det er dyrere og vanskeligere å jobbe med enn MDF.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •