Maelstrom 21" DIY-kasse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har hørt qsc plx-serien på cerwin vega, og de er det kraft i! høyttaleren begynte å vrenge før forsterkeren clippa, så slik forsterker kan jeg anbefale!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er vel kun XTI 1000 i en test som har fått dårlig karakter. Kan like godt være et mandagsprodukt.

Her er to tester som antyder det motsatte:
    Crown XTI-1000 Amplifier Test Results :: ABELtronics
    Crown XTI-4000 Amplifier Test Results :: ABELtronics
    Nå har jeg enda ikke erfaring med noen av overnevnte forsterkere selv. Men som jeg nevnte har XTi-serien et mer frynsete rykte. Du kan jo selv se at XTi4000 i den testen du linket til hadde en halvering i effekt ved 1kHz, i mine øyne virker byggekvaliteten varierende eller prestasjonen middelmådig. Lest flere brukere som har delt syn på XTi-serien, og ofte går det igjen at de ikke helt duger på 2 ohms laster og til å dra tyngre høyttalersystemer.

PLX-serien derimot har jeg ikke lest noe negativt om enda, men kom gjerne med det om det finnes noe. Jeg vurderer en av de største i serien selv... Og de er 2 ohms stabil (4 ohm brokoblet).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Crown er vel et foretrukket merke men litt i øvre prissjikt, men behringer inuke dsp serien er greit priset den da, begge har dsp og delefiltere for subbruk. :-D
    Ja, føler Crown med dsp er litt i øvre prisjiktet, men tenker alikevell at det bør være verd pengene.. Behringer inuke dsp derimot, 5,5kg ?!:-? finnes det en test av den som viser målt effekt montro?

Sitat Opprinnelig postet av CerwinMorty
    Regner med at du har et delefilter fra før så hvorfor ikke slå til på en Thomas t amp proline 3000, da har du ihvertfall nok power
    Hehe, 40kg i stua men finner ikke hvor mye den yter i 4ohm brokoblet? Jeg har delefilter ja, men tenker at jeg enten vil finne forsterker med dsp, eller kjøpe det utenom etterhvert!

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Etter en del lesing på nett etter en kraftig nok forsterker til mitt eget DIY-prosjekt, kan det virke som PLX-serien til QSC er en god kandidat. Den leverer det den lover også på lave frekvenser. Ikke er de avskrekkende priset heller.

Crown XTi-serien har en langt mer frynsete rykte når det gjelder effekt på lave frekvenser. Her har jeg hørt om ekstrem reduksjon i ytelse...

Kult prosjekt forresten, vurderer selv å bygge en slik kasse som du viste bilde av... stablet plate av kryssfiner eller MDF. Selv har jeg "kun" brukt dobbel 22mm gulvspon som er limt i sammen, altså 44mm platetykkelse rundt hele kassen + avstivere.
    Ser ut så jeg må helt opp til en av de dyreste på rundt 9k :S.

Takk, jeg hadde planer om å bygge en relativt lik den på bilde, men fant ut at det ble veldig mye arbeid og behov for mer verktøy. Jeg endret litt på designet og ville spart mye tid på det, men av en eller annen grunn ble det bare til at jeg laget et helt firkantet kasse! Anger på det nå da jeg laget to små kasser til to 8" jeg hadde liggende med den formen jeg ville ha på den store:-| (selvfølgelig var de to 8" sprengt da jeg satt dem i så var mye arbeid for ingenting

En liten kasse med en stk 8" i!

Sprayet den store kassen med et lag med matt sort i går kveld! Men tror jeg heller skal kjøpe maling og male det på med kost isteden, da skøytene og sparkelen viser godt igjennom..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

24kg

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Nå har jeg enda ikke erfaring med noen av overnevnte forsterkere selv. Men som jeg nevnte har XTi-serien et mer frynsete rykte. Du kan jo selv se at XTi4000 i den testen du linket til hadde en halvering i effekt ved 1kHz, i mine øyne virker byggekvaliteten varierende eller prestasjonen middelmådig. Lest flere brukere som har delt syn på XTi-serien, og ofte går det igjen at de ikke helt duger på 2 ohms laster og til å dra tyngre høyttalersystemer.

PLX-serien derimot har jeg ikke lest noe negativt om enda, men kom gjerne med det om det finnes noe. Jeg vurderer en av de største i serien selv... Og de er 2 ohms stabil (4 ohm brokoblet).
    Jeg har brukt XTI 4000 utrolig mye i 4 ohm bridge (2 ohm stereo) og den klarer det utrolig bra. Typisk last har vært 2x 18"ere per amp. Har ingen problemer med 2ohm. De mindre modellene har jeg hovedsaklig brukt på topper eller mindre krevende høyttalere. De fleste negative erfaringene kommer fra de tidligere XTI ampene. De var litt problemer med, men de barnesykdomene er borte.

PLX er også fine amper.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, føler Crown med dsp er litt i øvre prisjiktet, men tenker alikevell at det bør være verd pengene.. Behringer inuke dsp derimot, 5,5kg ?! finnes det en test av den som viser målt effekt montro?
    Sa Sandsmark

Hvis behringene ga 1/2 av wattene de skryter av så er de allikevel ikke helt gale effektmessig sett og prisen er heller ikke avskrekkende da he he, men enig at de wattene er oppskrytte av produsent, men tror nok at de kan gjøre en grei jobb med mange subber :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Ja, føler Crown med dsp er litt i øvre prisjiktet, men tenker alikevell at det bør være verd pengene.. Behringer inuke dsp derimot, 5,5kg ?! finnes det en test av den som viser målt effekt montro?
    Sa Sandsmark

Hvis behringene ga 1/2 av wattene de skryter av så er de allikevel ikke helt gale effektmessig sett og prisen er heller ikke avskrekkende da he he, men enig at de wattene er oppskrytte av produsent, men tror nok at de kan gjøre en grei jobb med mange subber :-D

Kanskje, kanskje ikke Ser nå at Behringer iNuke NU6000DSP ikke kan brokobles :cry: så da var det ikke aktuelt allikevel siden jeg trenger såppas med effekt at de mindre modellene ikke holder mål! Har nå 1800w i 4ohm som kjøres inn på subben fra den forsterkeren jeg har fra LD Systems nå! og tror ikke at Behringer inuke NU3000 klarer å drive den bedre med sine "1 x 3000 Watt into 4 Ohms bridge mode" ;/

Har forresten ombestemt meg med finnish på kassen! Skal ut til biltema i dag å kjøpe HVIT maling og kanskje en boks med klarlakk for å spraye over! Noen som har erfaringer med hvordan det kanskje vill bli? :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kasse fraktet hjem fra juleferie! Har malt den med et tredje strøk med grunning! Skal til å male den med lakkmaling i morgen! Ser forøvrig bilde av de to småkassene jeg byggde til to små 8" som viste seg å være sprengt begge to ..:-(

Edit:
    Nå vet ikke jeg hvorfor bilde kom opp ned, men bilde kan sees stort Her!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kassen helt ferdig!
    Måtte en del strøk med maling for å få den fin( har kanskje ikke gjort god nok pussejobb på forhånd..).

Subben spiller som bare det!- Rister i både tak å vegger :twisted: Er kjempe fornøyd med resultatet da dette er mitt aller første DIY prosjekt, og tilgangen på verktøy o.l har vert heller dårlig!

Noen som vet om det kan bli forsinkelse av lyden hvis en sub står for langt borte fra lytteposisjon i forhold til resten av oppsettet? Har nå plassert min 6,5->8,5 meter fra lytteposisjon! Vil det bli noe tull??

Slenger ut et par bilder:

Skal ta noen nye bilder i morgen når det forsatt er lyst ute i håp om å få noen litt mer detalierte bilder

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble knallbra i hvit! Grunnarbeid er viktig, men det er jaggu ikke så enkelt å bruke nødvendig tid når man har mest lyst til å koble opp og nyte... selv hadde jeg en 280-liters sub i ubehandlet MDF som "stuebord" en litt for lang periode...veldig dekorativt!

Planer om noe hvitt frontstoff?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Ble knallbra i hvit! Grunnarbeid er viktig, men det er jaggu ikke så enkelt å bruke nødvendig tid når man har mest lyst til å koble opp og nyte... selv hadde jeg en 280-liters sub i ubehandlet MDF som "stuebord" en litt for lang periode...veldig dekorativt!

Planer om noe hvitt frontstoff?
    Ja det er helt sant! Gledet meg mer og mer til å få satt den sammen og plassert den slik jeg kunne teste den :-D

Hehe, genialt å bruke de som stuebord! Har forøvrig satt min litt lenger vekk da de passet bedre!

Har vurdert om jeg skal prøve å få til noe jeg kan putte på fronten! Men får se hva jeg gidder å gjøre! Nå har jeg jo lyd, så trenger ikke gjøre så mye fåreløpig 8)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Da var kassen helt ferdig!
    Måtte en del strøk med maling for å få den fin( har kanskje ikke gjort god nok pussejobb på forhånd..).

Subben spiller som bare det!- Rister i både tak å vegger :twisted: Er kjempe fornøyd med resultatet da dette er mitt aller første DIY prosjekt, og tilgangen på verktøy o.l har vert heller dårlig!

Noen som vet om det kan bli forsinkelse av lyden hvis en sub står for langt borte fra lytteposisjon i forhold til resten av oppsettet? Har nå plassert min 6,5->8,5 meter fra lytteposisjon! Vil det bli noe tull??

Slenger ut et par bilder:

Skal ta noen nye bilder i morgen når det forsatt er lyst ute i håp om å få noen litt mer detalierte bilder
    Så stilig ut!!! Bra jobbet.

Jeg vil tro du hører at den er ute av posisjon i forhold til frontene. Det viktige er vel hvordan den er i forhold til deg. Dersom de andre høyttalerne står like langt vekke så er det null stress.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en reciever eller DSP av noe slag så kan du normalt sett skrive inn avstand til lytter eller legge inn en tidsforsinkelse. Det skal fikse problemet med fasen. Det finnes en del guider rundtom som kan hjelpe deg der.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer Ultradrive er ganske enkel i bruk. Der skriver du bare inn avstanden, så kalkulerer den forsinkelsen. Det er btw. det nærmeste som skal forsinkes slik at det blir på nivå med det som er lengst vekke.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Så stilig ut!!! Bra jobbet.

Jeg vil tro du hører at den er ute av posisjon i forhold til frontene. Det viktige er vel hvordan den er i forhold til deg. Dersom de andre høyttalerne står like langt vekke så er det null stress.
    Takker

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Om du har en reciever eller DSP av noe slag så kan du normalt sett skrive inn avstand til lytter eller legge inn en tidsforsinkelse. Det skal fikse problemet med fasen. Det finnes en del guider rundtom som kan hjelpe deg der.
    Åh! Kom jo ikke på i det heletatt at jeg bare kunne kjøre audyssey kalibreringen på recieverenops:

-> Da var det gjort

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor klarer jeg ikke å få bildene store som i post 3 ?

Her sammenlignet med en Ipad 3!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ble meget tøff
    Synes litt synd på glasskapet som står 20cm ifra subben dog! :--D

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Hvorfor klarer jeg ikke å få bildene store som i post 3?
    Du må klikke på bilde-ikonet og ikke url-ikonet, så legger du linken inn der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Denne ble meget tøff
    Synes litt synd på glasskapet som står 20cm ifra subben dog! :--D
    Takker for det!
    Hehe, det rister godt i skapet der ja B)!

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Du må klikke på bilde-ikonet og ikke url-ikonet, så legger du linken inn der.
    Er det jeg gjør! Men har kanskje noe med Bildr.no - Gratis opplastning av bilder for blogger, auksjoner og forum som jeg laste opp bildene til? Kommer ikke på noen andre sider det går an å bruke for å laste opp bilder kjapt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å bruk imgur.com istedet, da er det bare å bruke direktelinken så skal bilde bli slik du har skalert det

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •