Maelstrom 21" DIY-kasse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Kryssfiner er stivere enn MDF, så det kan være en ide å bruke det til avstivere, men det er dyrere og vanskeligere å jobbe med enn MDF.
    Vanskeligere å jobbe med? How? Syntes alt er lettere med kryssfiner. Skruing, liming, kapping etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å få en pen finish med kryssfiner. Og det fliser seg opp ganske lett.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir uendelig mange runder med sparkel, i motsetning til MDF som bare krever et par runder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker at det blir i hovedsak brukt mdf da dette er billigere en kryssfiner!

Så på et annet forum at det ble brukt vanlig sponplater som en "indre kasse" på grunn av forskjellige resonansfrekvenser i materialene! Tror ikke jeg går så dypt inn i det! Men kanskje ikke så dumt å bruke vanlig spon som avstivere da?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andsor:
    2-3 runder med sparkel blir det da uansett om det er MDF eller kryssfiner. Så ser ikke helt forskjellen. Det kommer egentlig mest ann på hvor tålmodig du er, hvor mye ferdigheter du har og hvor mye erfaring fra tidligere sparkling du har. Gjør du en dårlig jobb med sparkelarbeidet så blir det jo raskt mange flere runder med sparkel.

Tangen:
    Ja, det fliser litt. Det er jeg enig med. Har ikke testet med høyglans på hverken MDF eller Kryssfiner, så vet ikke helt hvordan forskjellene er der. Men med matt overflate så må det jobbes noe mer med kryssfineren. Men potensialet for bra/god finish er der.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var byggingen godt i gang! Har skrudd sammen en kasse og er fåreløpig fornøyd med resultatet lydmessig! Skal begynne på finnishen i løpet av neste uke så vi får se hvordan det blir:-D

Har brukt 22mm mdf som ble kjøpt på monter til 370kr plata!(billig?) satte inn så mange avstivere som jeg orket. Glemte dessverre å ta bilde når alle avstiverne var på plass! Menmen..

Er godt fornøyd med det jeg har fått til (fåreløpig ) med en sirkelsag, en stikksag , litt material og et målebånd

Har et spørsmål ang kobling av dobbeltspole element! Elementet har 2 spoler på 2ohm hver, og jeg har en forsterker med følgende spesifikasjoner
    2 Ohm: 4 x 930 W
    4 Ohm: 4 x 810 W
    8 Ohm: 4 x 490 W
    Bridge 4 Ohm: 2x 1800 W
    Bridge 8 Ohm: 2x 1600 W

Går det an å koble to kanaler inn på 1 element?
    Jeg har koblet elementet slik at det blir 4 ohm men føler ikke forsterkeren klarer å drive den skikkelig! Noen tips om hvordan jeg kan koble det? Eller er forsterkeren rett og slett forliten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er vel ikke en 4 kanals forsterker helt optimalt for denne bassen, du kan med to spoler koble bassen til enten 4 ohm som mest sannsynlig er det beste eller 1 ohm som mest sannsynlig vil drepe forsterkere din. På din forsterker er det vel gjerne volumstyring for hver utgang og hvis du koblet høytaleren din med en utgang for hver spole vil forsterkeren se 2 ohm per utgang, dette er for lavt samt at hvis du har ulikt nivå på forsterkerens utgang vil du ødelegge elementet, mitt råd ville være å få tak i en annen forsterker, men hør hva evt. andre sier her inne. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av franka
    Desverre er vel ikke en 4 kanals forsterker helt optimalt for denne bassen, du kan med to spoler koble bassen til enten 4 ohm som mest sannsynlig er det beste eller 1 ohm som mest sannsynlig vil drepe forsterkere din. På din forsterker er det vel gjerne volumstyring for hver utgang og hvis du koblet høytaleren din med en utgang for hver spole vil forsterkeren se 2 ohm per utgang, dette er for lavt samt at hvis du har ulikt nivå på forsterkerens utgang vil du ødelegge elementet, mitt råd ville være å få tak i en annen forsterker, men hør hva evt. andre sier her inne. :-D
    Ahh ja har volumkontroll på alle kanalene! Den skal jo klare 2x930w i 2ohm.(LD LDDP4950) Men tenkte meg at det ville bli kluss med å koble to kanaler inn på ett element.. Jaja, får nesten vurdere om jeg bør bytte forsterker da! Lurer på hvor stor forsterker jeg trenger ?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Da var byggingen godt i gang! Har skrudd sammen en kasse og er fåreløpig fornøyd med resultatet lydmessig! Skal begynne på finnishen i løpet av neste uke så vi får se hvordan det blir:-D

Har brukt 22mm mdf som ble kjøpt på monter til 370kr plata!(billig?) satte inn så mange avstivere som jeg orket. Glemte dessverre å ta bilde når alle avstiverne var på plass! Menmen..

Er godt fornøyd med det jeg har fått til (fåreløpig ) med en sirkelsag, en stikksag , litt material og et målebånd

Har et spørsmål ang kobling av dobbeltspole element! Elementet har 2 spoler på 2ohm hver, og jeg har en forsterker med følgende spesifikasjoner
    2 Ohm: 4 x 930 W
    4 Ohm: 4 x 810 W
    8 Ohm: 4 x 490 W
    Bridge 4 Ohm: 2x 1800 W
    Bridge 8 Ohm: 2x 1600 W

Går det an å koble to kanaler inn på 1 element?
    Jeg har koblet elementet slik at det blir 4 ohm men føler ikke forsterkeren klarer å drive den skikkelig! Noen tips om hvordan jeg kan koble det? Eller er forsterkeren rett og slett forliten?
    Ser ikke ut til at du får brukt alle 4 kanalene på forsterkeren din med dette elementet, men jeg ville forsøkt å bruke to
    kanaler (en på hver sin 2 ohms spole) så vil du jo få minst 1860W.
    Det er ikke usannsynlig at du vil få mer en 2*930W hvis alle fire kanalene får
    power fra samme PSU, når du bruker bare to kanaler.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det blir uendelig mange runder med sparkel, i motsetning til MDF som bare krever et par runder.
    Jeg brukte kryssfiner på subkassa, og sparklet og grunnet en del ganger til det endelig så bra ut. Men nå, 1,5 år etter, er stripene i kryssfineren på kantene kommet frem, så jeg kommer ikke til å bruke kryssfiner neste gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Ser ikke ut til at du får brukt alle 4 kanalene på forsterkeren din med dette elementet, men jeg ville forsøkt å bruke to
    kanaler (en på hver sin 2 ohms spole) så vil du jo få minst 1860W.
    Det er ikke usannsynlig at du vil få mer en 2*930W hvis alle fire kanalene får
    power fra samme PSU, når du bruker bare to kanaler.
    Ok. går jo an å prøve! Vil jeg se på forsterkeren at den ikke klarer det om det skal gå skeiss? For eks. om den vil begynne å klippe tidlig eller noe..?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Ok. går jo an å prøve! Vil jeg se på forsterkeren at den ikke klarer det om det skal gå skeiss? For eks. om den vil begynne å klippe tidlig eller noe..?
    Ville nok ikke testet det.. Du kan ende opp med å svi av element og forsterker få tak ei en eldre lab forsterker, brukt? Så kan du kjøre ned i 1 ohm

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre elementet i 4ohm og så brokoble forsterkeren?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble det endelige kassevolumet på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Ville nok ikke testet det.. Du kan ende opp med å svi av element og forsterker få tak ei en eldre lab forsterker, brukt? Så kan du kjøre ned i 1 ohm
    Finner ikke noe annet en forsterkere fra lab gruppen på finn.no! Er det disse du mener?

Sitat Opprinnelig postet av CerwinMorty
    Hva med å kjøre elementet i 4ohm og så brokoble forsterkeren?
    Er det jeg gjør nå! Forsterkeren skal da yte 1800w på to kanaler(jeg bruker kun den ene). Men ser at det er mye igjen å hente fra elementets side..:-|

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hva ble det endelige kassevolumet på?
    Det endelige kassemålene innvendig ble på 600mm x 600mm x 556mm. Så i underkant av 200 liter med tanke på avstiverne og at elementet tar litt plass!

Fant også fort ut at det var MYYE mer arbeid en jeg hadde regnet med, så jeg endret planene og bygget en helt firkantet kasse da dette skulle bli mer lettvint ville jeg tro

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg skal kjøpe ny forsterker, bør jeg se etter noen spesielle typer? - vanlig pa forsterker, monoblokk osv.. hvis jeg går for PA forsterker, er det merker som passer bedre til dette en andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown er vel et foretrukket merke men litt i øvre prissjikt, men behringer inuke dsp serien er greit priset den da, begge har dsp og delefiltere for subbruk. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har et delefilter fra før så hvorfor ikke slå til på en Thomas t amp proline 3000, da har du ihvertfall nok power

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del lesing på nett etter en kraftig nok forsterker til mitt eget DIY-prosjekt, kan det virke som PLX-serien til QSC er en god kandidat. Den leverer det den lover også på lave frekvenser. Ikke er de avskrekkende priset heller.

Crown XTi-serien har en langt mer frynsete rykte når det gjelder effekt på lave frekvenser. Her har jeg hørt om ekstrem reduksjon i ytelse...

Kult prosjekt forresten, vurderer selv å bygge en slik kasse som du viste bilde av... stablet plate av kryssfiner eller MDF. Selv har jeg "kun" brukt dobbel 22mm gulvspon som er limt i sammen, altså 44mm platetykkelse rundt hele kassen + avstivere.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Etter en del lesing på nett etter en kraftig nok forsterker til mitt eget DIY-prosjekt, kan det virke som PLX-serien til QSC er en god kandidat. Den leverer det den lover også på lave frekvenser. Ikke er de avskrekkende priset heller.

Crown XTi-serien har en langt mer frynsete rykte når det gjelder effekt på lave frekvenser. Her har jeg hørt om ekstrem reduksjon i ytelse...

Kult prosjekt forresten, vurderer selv å bygge en slik kasse som du viste bilde av... stablet plate av kryssfiner eller MDF. Selv har jeg "kun" brukt dobbel 22mm gulvspon som er limt i sammen, altså 44mm platetykkelse rundt hele kassen + avstivere.
    Det er vel kun XTI 1000 i en test som har fått dårlig karakter. Kan like godt være et mandagsprodukt.

Her er to tester som antyder det motsatte:
    Crown XTI-1000 Amplifier Test Results :: ABELtronics
    Crown XTI-4000 Amplifier Test Results :: ABELtronics

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg