Dipol subwoofer med en vri

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipol subwoofer med en vri

Hei,

Lurer på om jeg skal legge til en subwoofer for den nederste oktaven til Orion-ene mine.

Jeg har noen alternativer for å mer trøkk:

1. Øke "rumble-filter-frekvensen" for å kutte tidligere (det vil øke digitalt headroom mye, slik at jeg kan få 10db mer å gå på her), på bekostning av de dypeste frekvensene.

2. Legge til en lukket sub som tar over helt i bunn, med LT transform.

3. Prøve noe annerledes

Dipol-bass høres suverent ut synes jeg. Har aldri hørt en kontrabass høres helt riktig ut på et anlegg før, men det gjør det nå. Trommer og dype pianotoner også. Derfor hadde det vært artig å se om en dipol-løsning kunne gjøre susen på den laveste oktaven.

Lurte derfor på en dipol-sub, f.eks. en w-frame med 2x15 evt 2x18 om det blir kompakt nok og DSP-korreksjon.

Slik jeg forstår det blir det "nuller" på sidene av en dipol-sub der bølgelengdene kansellerer hverandre. Denne blir sterkere jo lavere frekvensene er, og mer kompensasjon må til.

Jeg har ikke regnet på hva slags lydtrykk 2x18 i w-frame kan gi, men før jeg begynner på det lurte jeg på en ting:

Hvis en dipol-sub står i et hjørne, vil jo "nullene" enten gå diagonalt inn i sideveggene (med maks lydtrykk rett inn i hjørnet og diagonalt inn i rommet), eller hvis jeg snur subben 90 grader, vil jeg få nullen rett inn i hjørnet og ut i rommet.

Det siste er sikkert en utrolig dårlig ide, og det første gir vel muligens redusert respons langs veggene (hvor sofaen står på den ene veggen).

Spm:

1. Er dipol-sub i et hjørne en god ide i det hele tatt?
    2. Er cardioid et alternativ? Antar at det funker best i mye større rom enn hva jeg har (største lengde 5 meter)
    3. Går det an å vinkle nullene ved å bruke forskjellig distanse på frem og bakside, slik at nullene i mindre grad peker ned langs veggene men mer mot hjørnet?
    4. Vil alle slike forsøk være meningsløse all den tid veggene vil være "boundary" for lydbølgene?
    5. Andre ideer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer? Mener du da noe som kan spille ned til 20 Hz?

Husk at for en dipol så øker membranvandringen med 8 ganger per halvering av frekvensen (forutsatt at man har flat frekvensrespons). Det som krever to 10-tommere ved 40 Hz vil kreve seksten 10-tommere ved 20 Hz, roughly.

Det er noen få som har prøvd å nå ned til 20 Hz med dipoler. Jeg her en av de, og jeg måtte til med seksten 21-tommere.

Under er ett eksempel med W-frame. Tror det er 24 stk 15". Og han var ikke helt i mål....

Home Theatre

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16stk 21" uten eq mener du?
    under normale lydnivåer burde det vel vær mulig å få til noe vel
    Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator
    "Seen below is how clean they are crossed at 120hz. The subs are -3db at 20hz."
    2x 10" 14mm per side med eq

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må alltid ha EQ på dipolsystemer.....

Linkwitz har laget et kjekt regneark som viser ca hvor mye SPL en kan forvente:

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...cgjFxR9EneC8Kg

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Herre jemini, det må være den sykeste senterhøyttaleren i verden !!!
    (Den nye i linken)
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Man må alltid ha EQ på dipolsystemer.....

Linkwitz har laget et kjekt regneark som viser ca hvor mye SPL en kan forvente:

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...cgjFxR9EneC8Kg
    Jeg har egentlig nok lyd per i dag, men det hadde vært morsomt med et nytt prosjekt nå som forsterkeren og Orion-ene er ferdige. Tenkte det ville være greit å gjøre systemet "film-vennlig" i tillegg.

Systemet spiller vel i teorien flatt til 20hz (har sett flere målinger på Orion-en hvor det bekreftes - dog ikke min egen ). Men kan ikke høre eller merke noe selv om wooferne flytter på seg. Nå har jeg riktignok ikke kjørt opp volumet noe særlig når jeg gjør disse testene - er jo fremdeles litt nervøs.

Vet ikke om jeg har regnet riktig her, men l26r04y-en (som har 28mm xmax lineært) kan flytte 1L luft ca. Dvs. 4L totalt i systemet. 1 stk 18-tommer vil kunne flytte tilsvarende antar jeg. Dvs. at med 2 18-tommere vil jeg i teorien få en del flere db å leke med, slik at jeg enten kan "roe ned" med EQ-en på Orionene, eller kutte brått på f.eks. 50hz og la noen 18-tommere ta over derfra. Det vil spare 10-tommerne og gi mer headroom.

Skal gjøre regnestykkene - det bør ikke være så vanskelig...

Men det jeg lurte mest på, var om det var en design som var stuevennlig og samtidig ga en mest mulig smart form på "strålingen" og "nullene" i rommet.

(hvis du lurer på hvorfor jeg skriver klokka 2.40 om natta, er det ikke fordi jeg har tørna, men pga den hersens forkjølelsen som gjør at jeg ikke får sove. )

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orion gir vel mer en nok bass - synes jeg de ganger jeg har hørt de..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Orion gir vel mer en nok bass - synes jeg de ganger jeg har hørt de..
    Det er vell det og nå lengere ned i frekvens som er greia her..

Tror ikke ett par 18" er nok til 20 herz i dipol
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noe med subwooferen? Spennede med folk som prøver seg på dipol-sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke skjedd noe særlig, annet enn at jeg har prøvd å lese meg opp på forskjellige modeller. Må innrømme at litt av poenget er at jeg synes det er gøy å se hva jeg kan få til også, ikke at behovet nødvendigvis er der. Til musikk er det unødvendig med mer bass, selv på elektronisk musikk. Jeg lurer litt på om jeg prøver å løse et problem som ikke er der.

Orion spiller i prinsippet flatt så lenge en ikke går over xmax. Toleranse for lydtrykk er sikkert litt individuelt, men jeg merker at jeg hører på lavere nivåer enn mange av mine venner. Spørsmålet er om å sette inn mer basskapasitet, med vanskelig integrering vil gi bedre lyd eller dårligere. Akkurat nå så er jeg usikker. Effekten blir kanskje lavere forvrengning, men jeg må innrømme at jeg ikke merker noe forvrengning i noen steg på Orion-en.

Til film, så skal jo gain på LFE-kanalen ligge 10db over resten. Men nå er det sånn at jeg ikke har en DD-dekoder, og jeg antar at når en ser en stereo-mixdown fra film, så er det ikke kompansert for manglende dypbass-gain i basssporet (det ville jo kverke en god del høyttalere antar jeg). Har i allefall aldri merket noe slikt.

Derfor så tenker jeg at det blir litt meningsløst å begynne å sette opp "film-bass" uten å gå over til et film-oppsett totalt sett, med dekoder osv.

Jeg har valgt en løsning hvor jeg kjører digitalt hele veien frem til etter delefilter, og DAC og forsterkning etterpå. Så vidt jeg har forstått så finnes det ikke surround-dekodere som gir SPDIF e.l. etter dekoderen, på grunn av "digital rights management". Dvs. at dersom jeg skal over til et filmoppsett, så må jeg basere meg på et aktivt delefilter som tar analoge signaler inn og kjører ADC på det først.. Kommer nok ikke til å gå i den retningen.

Dersom du vet om en knøttliten surround-dekoder som tar HDMI inn og SPDIF ut (en kanal per spor), så har jeg muligens et prosjekt fremover.. Men må innrømme at det ikke frister å fylle stua med høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •