Subwoofer til hjemmekino med basselementer fra bil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til hjemmekino med basselementer fra bil?

Har et par helrå JBL basselementer i en basskasse i bilen. Lurer på om det går greit å bygge en subwoofer til stuebruk med disse? Kan basskassa (fra Torshov) brukes i stua? Trenger jeg å gjøre noe annet enn å koble til en egnet forsterker? Hva slags forsterker? Hvordan kobler jeg den til en receiver, med bruk av et eget effekttrinn mellom?

Mange spørsmål dette her, men jeg håper noen kan fortelle meg litt om mulighetene her...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kethyl
    Har et par helrå JBL basselementer i en basskasse i bilen. Lurer på om det går greit å bygge en subwoofer til stuebruk med disse? Kan basskassa (fra Torshov) brukes i stua? Trenger jeg å gjøre noe annet enn å koble til en egnet forsterker? Hva slags forsterker? Hvordan kobler jeg den til en receiver, med bruk av et eget effekttrinn mellom?

Mange spørsmål dette her, men jeg håper noen kan fortelle meg litt om mulighetene her...
    1) ja du kan bruke de til hjemmesub.
    2) en kasse for bilbruk er udugelig hjemme. du må ha noe mye større.
    3) du trenger forsterker og et aktivt delefilter med fasejustering og helst EQ. eventuelt en plateforsterker.
    4) er det surround reciver? bruk da sub out.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kassa må være myye større for at du skal få godlyden
    og du må ha subforsterker/aktivt delefilter om det er Stereo forsterker
    ellers kan det være en normal effektforsterker ol.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Da må jeg finne ut hvordan jeg beregner optimal eller tilstrekkelig størrelse på kassa. Regner med den skal bygges i ganske tykk mdf-plate? Skal den forresten være helt lukket? Bassene er av typen W12GTi, altså 12-tommere, og de tåler myyye effekt. Kanskje det holder med én slik i en egnet kasse? Hvor stor forsterker bør jeg ha hvis jeg velger å ha en separat, og er det noen spesielle forsterkere som er mer egnet enn andre?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes 'sub' forsterkere med ubalansert innganger innstillings muligheter for fase, frekvens, gain, volum etc som kan settes inn i en selvbygd kasse.

tenker på f.eks disse Subwoofer forsterker - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for enda et bra tips!

Da gjenstår kassetype og -størrelse. Kanskje det finnes noen bra tipssider eller byggeprosjekter på nett? Et prosjekt med bilder og beregninger hadde jo vært perfekt. Man har da hørt om alle finurlighetene som spiller inn ved bygging av høyttalere, og uten mastergrad i lyd er det fristende å kopiere andres suksess... Noen som vet om gode tips eller har lenker?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips er at du bruker BassBox 6 pro og prøver deg litt fram og tilbake hvilken kasse som er best til deg.
    Anbefaler deg og følge Ostemannens tråd hvordan man ruker BassBox og simulerer og slikt.

En annen ting er det med forsterker, hvis elementene dine er glade i power kan du se på Hypex D8.0 som selges på dynabel.no eller du kan se etter en brukt en.
    Vet også at AVshop har en kraftig 1000w subforsterker for innbygning, husker ikke helt hva denne het.

Beklager eventuelle skriveleif, er skrevet på mobil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, CerwinMorty! Elementene håndterer 700W (peak 4000W) iflg. JBLs egne spec'er. En kraftig forsterker kan derfor være greit å koble opp mtp. de gangene man er alene hjemme...

Men hva anbefales av effekt? Holder det med 500W-forsterkeren fra AVshop, eller er 1000W mer riktig? Kanskje jeg må sjekke impedansen på elementene først, de kan jo kobles i serie/parallell, osv. for å få ulik impedans, det er to spoler på hvert, og hver spole er på 6 Ohm...

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwinMorty
    Et tips er at du bruker BassBox 6 pro og prøver deg litt fram og tilbake hvilken kasse som er best til deg.
    Anbefaler deg og følge Ostemannens tråd hvordan man ruker BassBox og simulerer og slikt.

En annen ting er det med forsterker, hvis elementene dine er glade i power kan du se på Hypex D8.0 som selges på dynabel.no eller du kan se etter en brukt en.
    Vet også at AVshop har en kraftig 1000w subforsterker for innbygning, husker ikke helt hva denne het.

Beklager eventuelle skriveleif, er skrevet på mobil.
    dayton sa-1000 er veldig kraftfull ekstern subforsterker :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA-1000 og SPA-1000 ser ganske like ut i spec'ene. Noen som vet om de er "like"? Kanskje lurere da å bruke den eksterne, som da enklere kan brukes på en annen sub ved evt. bytte?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening finnes det to gode kasseløsninger for disse elementene, som forøvrig har en veldig heftig kapasitet.
    1. 50l+ lukket kasse.
    2. 100l slavebass. Løsningen gir vesentlig bedre kapasitet enn lukket kasse, men kan også gi vel mye i bunn dersom du ikke har mulighet til EQ. Responsen er tilsvarende responsen fra en bassrefleksløsning.

Jeg ville ikke montert disse elementene i bassrefleks siden de krever lav porttuning i relativt små kabinetter. Dette medfører behov for lange porter med stor diameter som igjen gir utfordringer med piperesonans langt ned i bassregisteret.

Angående forsterkere, så velg en kraftig digital sak som gjerne trives med 2ohm last.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porten på første kasse er 40x4cm, 60cm dyp

(kjapp punching i winisd..)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter Ostemanns beskrivelse, så passer de nok best i en lukket kasse. Enig med deg der, Tytte71. Men med ditt alt. 2. som slavebass, vil ikke en sub-forsterker kunne justeres for å ta vekk de dypeste dersom ønskelig, eller vil den bare kunne flytte delefrekvensen slik at det dypeste alltid vil være der? (Jeg har p.t. nemlig ingen equalizer...) Eller er det mulig å løse med en helt enkelt delefilter som kutter på f.eks. 30 Hz, og som kan kobles inn/ut ved behov? Og en ting til, som slavebass, mener du å montere begge elementene i samme kasse, der det ene er passivt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AggroMagnet, hva tror du om bassrfleks kontra lukket kasse? Jeg har ikke spesiell peiling på tuning av porter, så det blir kanskje litt risikabelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til hjemmekinobruk hadde jeg prøvd portet kasse på 100 liter først med ett element.
    Port 40x4cm med 605mm dybde gir en "Vent match" på 0,07 (noe jeg tror er akseptabelt?) Hvilken piperesonans dette vil medføre aner jeg ikke..
    Men synes den grafen så pen ut med 22,5hz@-3dB
    Husk å trekke fra volumet på porten ved beregning av kassestørrelse..

Funker det bra, bygg en tilsvarende kasse for element nr2.

Går det galt med portresonans og gud vet hva, tett portene og monter element nr2 i samme kasse for å i praksis få 2x50L trykk-kammer

Men nå skal jeg ikke påstå at jeg har spesielt god peiling

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter Ostemanns beskrivelse, så passer de nok best i en lukket kasse. Enig med deg der, Tytte71. Men med ditt alt. 2. som slavebass, vil ikke en sub-forsterker kunne justeres for å ta vekk de dypeste dersom ønskelig, eller vil den bare kunne flytte delefrekvensen slik at det dypeste alltid vil være der? (Jeg har p.t. nemlig ingen equalizer...) Eller er det mulig å løse med en helt enkelt delefilter som kutter på f.eks. 30 Hz, og som kan kobles inn/ut ved behov? Og en ting til, som slavebass, mener du å montere begge elementene i samme kasse, der det ene er passivt?
    Med slavebassløsning mener jeg å bruke en Gti og en eller flere passive element i en kasse (de passive slavene trenger ikke være JBL... her er det areal, slaglengde og masse som teller). Grunnen til å bruke slavebass er å øke kapasiteten ift. lukket kasse. En veldesignet slavebassløsning vil oppføre seg tilnærmet likt en bassrefleksløsning, men hvor man unngår de problemene som store porter skaper.
    Å fjerne de dypeste frekvensene kan gjøres med subsonic filter der subforsterkeren har slik innebygd. En lukket kasse må/bør EQ-es for å gi ønsket respons nedover.
    En AV-forsterker/receiver med innebygd romkorreksjon vil linearisere responsen uavhengig om det er lukket kasse eller bassrefleks. Hvor vellykket korreksjonen blir er avhengig av hvor god dsp løsningen er.
    For min del ville jeg heller gått for en dedikert subforsterker og med justeringsmuligheter som f.eks MiniDSP, Hypex eller lignende.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AggroMagnet, hva tror du om bassrfleks kontra lukket kasse? Jeg har ikke spesiell peiling på tuning av porter, så det blir kanskje litt risikabelt?
    gjør det på den gode gamle måten! som sikkert brukes ofte enda..
    kjøp rørlegger rør på 50cm også kapper du etter der du får best resultat med et måleinstrument... dette gjorde jeg med både en 15" sub og med en 18" hjemmebygga kasse, fikk nøyaktig det resultatet jeg ville ha! så er du usikker så bør du prøve med det!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har skrevet elementene er 6ohm, i serie vik dette gi en motstand på 12ohm så da leverer en forsterker mindre watt en hva den gjør f.eks i 8ohm.
    Hvis su finner en som funker godt i 2 Ohm så kan du paralell koble og få massive krefter til elementet da du har en motstand på 3 Ohm og dermed leverer en forsterker mer watt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Til hjemmekinobruk hadde jeg prøvd portet kasse på 100 liter først med ett element.
    Port 40x4cm med 605mm dybde gir en "Vent match" på 0,07 (noe jeg tror er akseptabelt?) Hvilken piperesonans dette vil medføre aner jeg ikke..
    Men synes den grafen så pen ut med 22,5hz@-3dB
    Husk å trekke fra volumet på porten ved beregning av kassestørrelse..

Funker det bra, bygg en tilsvarende kasse for element nr2.

Går det galt med portresonans og gud vet hva, tett portene og monter element nr2 i samme kasse for å i praksis få 2x50L trykk-kammer

Men nå skal jeg ikke påstå at jeg har spesielt god peiling
    Portresonanser er uunngåelig og flytter seg nedover i frekvens etter som portlengden øker. Når portdiameteren økes vil i tillegg resonansen øke i nivå. For et langslagselement beregnet for liten kasse så trenger man både lang port (liten kasse) og stor diameter (mye luft som skal flyttes). Dessverre er dette en litt ond sirkel, siden portlengde må økes når diameteren går opp.
    En kasse/portkombo som du skisserer vil gi en maks lufthastighet på 37m/s ved 23Hz. Dette er alt for mye og vil garantert lage portstøy. En tommelfingerregel er å holde lufthastigheten under 15m/s. For å få til det må portarealet økes fra 160cm^2 til 350cm^2. Portlengden øker da fra 60,5cm til 145cm! ...og da blir resultatet som vist i responsen under. Moralen er - keep away from BR here
    En liten sidekommentar; jeg ville i tillegg tunet kassen enda litt lavere.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det er program som bassbox 6 pro gratis..?
    eller er det lett å "piratere" ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •