Subwoofer til hjemmekino med basselementer fra bil? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oi W12GTI er ett veldig godt element som er ypperlig både i bil og hjemme (i dertil riktig kasse)
    Personlig ville jeg brukt lukket kasse, mye effekt og EQ for å få det til å spille veldig dypt. Elementene har veldig god slaglengde og tåler mye effekt.

Er det ett stort rom dem skal spille i?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det spørs vel hvor jeg får lov til å ha den... loftet på garasjen er vel på 25kvm, men jeg håper jeg ikke havner der... Stua er litt lei, med åpen løsning mot det ene hjørnet. Selve lyttedelen av rommet er vel på snaut 20 kvm. Et annet mulig rom er på ca 14 kvm. Og et tredje er på ca 16 uten den ene sideveggen (totalt ca 35 kvm).

Heller vel mot en lukket kasse. JBL oppgir på databladet til elementene data for en lukket kasse på 28,32 liter (en kubikkfot), men det er kanskje som et eksempel siden det er akkurat en kubikkfot? Og kanskje annerledes hvis det er tenkt brukt i bil? Beregninger sier jo 45-50 liter et sted, og andre vil ha mindre. Jeg snakker da om kun ett element.

Videre lukter det vel også av en egen sub-forsterker med EQ osv. F.eks. Dayton SA-1000.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den vil jo bare kunne jobbe mer i større rom, så garasjen hadde jo vært en flott plass på 25 kvardrat?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk er det ikke noe i veien for å bruke mindre kassevolum. Resultatet kan imidlertid fort bli at du ikke har effekt nok til full utstyring og at du bør vurdere Linkwitz Transform filter. 30 liter dempet kasse, no problem

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, Tytte71, hva anbefales? Enklere og safere med en kasse på ca 50 liter (beregner eksakte størrelse(r) med egnet program)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod deg slik at du ønsket mindre enn 50l. Selv hadde jeg gått for 50l siden det gir litt mer fleksibilitet og man slipper å fylle opp med dempemateriale.
    Men en kraftig dempet 30l (nettoliter) gir deg maks flat respons (Qtc=0,7) og er et fullt akseptabel løsning teknisk sett. En av de fine tingene med lukkede konstruksjoner er at det er litt slingringsmonn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Forstod deg slik at du ønsket mindre enn 50l. Selv hadde jeg gått for 50l siden det gir litt mer fleksibilitet og man slipper å fylle opp med dempemateriale.
    Men en kraftig dempet 30l (nettoliter) gir deg maks flat respons (Qtc=0,7) og er et fullt akseptabel løsning teknisk sett. En av de fine tingene med lukkede konstruksjoner er at det er litt slingringsmonn
    30L? til dette ellementet? i hus? det må da kreve vanvittig EQ.
    så mye at effekten det forbrenner slettes ikke er verd volumet det sparer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    30L? til dette ellementet? i hus? det må da kreve vanvittig EQ.
    så mye at effekten det forbrenner slettes ikke er verd volumet det sparer.
    ? Skrev jo hvilken Qtc man får ved 30l og det kreves slettes ingen ekstrem eq... Tvert i mot så tilsvarer det korreksjon med enkel butterworthkarakteristikk (anekoisk).
    Problemet som du er inne på er at dess mindre volum jo mer effekt trengs for å oppnå samme lydtrykk. Om det er verdt å spare volum på bekostning av effekt må nesten være opp til trådstarter

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke disse elementene dobbel spole?
    Da kobler du spolene i serie og de to elementene i paralell, så kan hvilken som helst forsterker dra de. Kobler du både spoler og elementer paralellt så vil du slite med å finne en passende forsterker idet du da havner i underkant av 2 ohm.

Glem bassrefleks og slaver, bygg 50-60 liter lukket. Da får du en Q på vel 0,6 i teorien, som krabber mot 0,7 om du klarer å spille de varme :-D

Er du litt heldig med rom og plassering spiller dette tilnærmet flatt til under 20hz pga roomgain.

Et alternativ til forsterker er Hypex DS8.0, den yter 530w ved 8ohm, og har "bassboost" (ett bånds eq).

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ellers har Dayton sin SA-1000 (ekstern) masse justeringsmuligheter! ;-) med masse gode watt, har hatt 2 stk av den! gav mine 2 subber et villt liv!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg har snakket om kassevolum, så har det vært pr. element - bare sånn i tilfelle...
    Ellers så er rene effekttrinn i kombinasjon med DSP (ala MiniDSP) en løsning jeg ville foretrukket foran enkle funksjoner som på de nevnte plateamper.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MiniDSP har jo ett hav av muligheter framfor typiske plateamp EQ.
    (Jeg bruker ikke den på min Oaudio 500w fordi den ikke er korrekt en plass)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, de har doble spoler! Kan parallell- eller seriekobles slik man vil. Enkelt med medfølgende plater ved terminalene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mini-DSP er selvfølgelig en god løsning om man har plass til ekstern forsterker, spørsmålet da blir hvilken forsterker?
    Skal man få effekt nok for under en mnds lønn så snakker vi PA, og hvilke PA forsterkere leverer godt helt der nede i dypet? Og uten sjenerende viftestøy?

Spør fordi jeg har vurdert ny forsterker/sub løsning selv, men ikke funnet noe som frister både meg og kontoen

Vil forøvrig legge til at en bånds eq i plateforsterkere er nok til rette opp den fallende kurven til lukkede suber. Og de fleste har vel receivere med romkorreksjon som tar tak i resten (sånn noenlunde).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da et og annet der ute uten vifte. Utrolig vanskelig for meg å si hva din lommebok er fornøyd med, men effekt koster jo alltids litt penger. Minidsp og digimoda har ferdige løsninger. Eller hva med å sette sammen en heftig klasse D fra Hypex, Icepower, eller lignende? Eller enklere, la DSP-en styre en av de nevnte plateamper.

Du sier at enbånds eq i plateforsterkere er nok til å rette opp den fallende kurven. Samtidig sier du i tidligere post at man kan få flat respons om man er heldig med plassering og rom. Prinsipielt er det greit nok, men du toucher jo akillesen i et bassystem. Forskjellen i bassrespons i forskjellige rom kan være mye større enn feks betydningen av type kassekonstruksjon og tuning. Det er en av grunnene til at dsp er så grei å ha for hånden - man kan fikse opp i noen problemer.
    Jeg har liten erfaring med romkorreksjonssystem innebygd i rimelige hjemmekinoforsterkere, men de jeg har hørt harikke overbevist meg...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forkortet visst det innlegget/spørsmålet vel mye ifht hva jeg satt og tenkte på :grin:

Spørsmålet er hva man skal velge for å overgå effekten til en plateamp, unngå viftestøy, ikke koste (vesentlig) mer og som faktisk leverer den effekten i dypbassen. Klasse D byggesett har vel maks 6-700w@4 ohm, så hvorfor påstås det da at "billige" PA amper har opptil flere tusen watt?
    Vil egentlig en PA forsterker på 2000w overgå nevnte Hypex DS8.0 fra 10-80hz?

Når det gjelder lukket sub og eq/roomgain, så var mine kommentarer utfra valget mellom lukket og bassrefleks. Man vil som oftest oppnå en frekvensrespons tilsvarende BR med bare en bånds eq/bassboost på en lukket. I tillegg får man en bedre transientrespons og langt lavere group delay, noe de fleste vil karakterisere som en "raskere" og "tørrere" bassgjengivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Spørsmålet er hva man skal velge for å overgå effekten til en plateamp, unngå viftestøy, ikke koste (vesentlig) mer og som faktisk leverer den effekten i dypbassen. Klasse D byggesett har vel maks 6-700w@4 ohm, så hvorfor påstås det da at "billige" PA amper har opptil flere tusen watt?
    Vil egentlig en PA forsterker på 2000w overgå nevnte Hypex DS8.0 fra 10-80hz?
    Spørsmålet ditt er alt for generelt til å kunne si ja eller nei. To klasse D forsterkere med tilsvarende dempingsfaktor, stiv strømforsyning og som leverer sine tilskrevne watt over en spesifikk last med samme forvrengningstall skal kunne drive basser på like vilkår, enten det er Hypex eller en PA forsterker. Så svaret på spørsmålet i siste setning er ja, med forbehold

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når det gjelder lukket sub og eq/roomgain, så var mine kommentarer utfra valget mellom lukket og bassrefleks. Man vil som oftest oppnå en frekvensrespons tilsvarende BR med bare en bånds eq/bassboost på en lukket. I tillegg får man en bedre transientrespons og langt lavere group delay, noe de fleste vil karakterisere som en "raskere" og "tørrere" bassgjengivelse.
    Personlig synes jeg ikke det er så fryktelig interessant å diskutere forskjellen på lukket kasse og BR med hensyn GD. En lavt tunet BR kasse har pushet GD så lavt at det er liten sannsynlighet for at det er hørbart i det hele tatt... og ihvertfall ikke i et vanlig rom hvor det er rommet selv som dominerer. Det har etter min mening mye mer for seg å diskutere integrering og kapasitet enn lukket kasse vs. BR/Slavekonstruksjon for å få til en tørr og slagkraftig bass/subbass.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid forskjellige meninger og erfaringer ute å går, så om det er group delay eller andre ting som i teorien viser hva jeg hører skal jeg ikke diskutere.
    Men at rommet er hva som bidrar mest på godt og (mest) vondt DET er det ikke tvil om.

Her er resultatet etter at jeg i dag har vært hos en kompis med nybygget lukket sub, bestående av Peerless XXLS-12 og Hypex DS2.0

Rød er simulering i Bassbox i 60L lukket kasse, rosa er måling gjordt i rommet (ca25kvm) med eq og delefilter i Hypex påslått.
    Poenget er å vise hvor stor forskjell det kan være fra simulering til resultatet i et rom. Målingen er glattet 1/2okt.

EDIT: Feil bilde ifht tekst; se forklaring i post 40!

Subwoofer til hjemmekino med basselementer fra bil?-peerless-svsm-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige meninger er sunt

De målingene er da forbausende tett på simuleringen og generelle retningslinjer for responsen i et rom (som forøvrig ikke stemmer i øvrige 95% av tilfellene...).
    Synes også målingene enkelt illustrerer hvilke fordeler man kunne hatt av DSP med feks. PEQ kontra de innebygde EQ-funksjonene man finner i enkle plateamper.

BTW; har du sjekket Hypex sin Ucd2000 mtp. bassforsterker?
    Er et par på tilbud hos Europe Audio

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på hva i all verden du mente med svaret ditt Tytte71, men nå ser jeg jo at jeg la ut feil bilde!
    Riktig forklaring til DET bildet er Rød=simulert i 60L lukket, og Rosa= simulering inkl målt eq fra Hypex UTEN rompåvirkning.
    Beklager - finner ikke igjen skjermdump av målingen jeg mente å legge ut.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •