Hjelp til å få laget festeplate til projektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å få laget festeplate til projektor.

Hei

Ønsker og få laget en festeplate til å ha i taket slik at jeg kan henge opp projektor festet i det. Grunnen til at jeg ønsker dette er slik at jeg kan ha muligheten til å flytte projektor i dybde og i side.
    Har tegnet den i sketchup med korrekte mål.
    Har fått et tilbud fra et verksted i Bergen på 5900kr eks. mva. Da er den laget i aluminium og er 1.5cm tykk.
    Var en del mer enn jeg hadde håpet på så lurer på om det er noen som har tips til verksteder i Bergen som kan fabrikere dette for meg?

Slenger med et bilde så dere kan se hva det dreier seg om.

-takplate-4-ferdig-med-2-jpg

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må den være laget av aluminium? Lettere og billigere å lage den av en mdf plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Må den være laget av aluminium? Lettere og billigere å lage den av en mdf plate.
    Må ikke være aluminium nei. Kan egentlig være laget av hva som helst så lenge den klarer vekten av projektorfestet+projektor+linse.

Hvor sterk er slike MDF plater ? Må kunne holde 25kg. Det skal jo freses forsenkninger i platen der mutterene skal sitte, da er det jo snakk om en tykkelse på 5-10mm som bærer vekten.

Har laget en ny tegning der festet er litt tynnere og ikke en hel plate for å spare på materiell bruken. Har ikke de nye tegningene her, men kan poste de senere.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg ser på bildet, så er det 2 hyller å sidevegger? Forstod jeg tegningen riktig nå?

Å bruke 5-10mm mdf er galskap etter min mening, tror ikke du får det heller.
    Men, hva om du drar å kjøper aluminium å får di kappet i målet du vil ha å så erstatter du sideveggene med en gjengestang i hvert hjørne. Da trenger du jo bare å borre hull i platene å måle opp lengde slik att platene er i vater.

Tre gjerne rør over stengene.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Ettersom jeg ser på bildet, så er det 2 hyller å sidevegger? Forstod jeg tegningen riktig nå?

Å bruke 5-10mm mdf er galskap etter min mening, tror ikke du får det heller.
    Men, hva om du drar å kjøper aluminium å får di kappet i målet du vil ha å så erstatter du sideveggene med en gjengestang i hvert hjørne. Da trenger du jo bare å borre hull i platene å måle opp lengde slik att platene er i vater.

Tre gjerne rør over stengene.
    Hehe, er kanskje ikke så lett å se fra tegningen akkurat hva det er. Det er en plate jeg skal feste i taket, for så å feste et projektorfeste i det. De vertikale sporene passer med lektene/stenderene i taket og de horisontale sporene er ment for å feste selve projektorfestet i. Meningen er da at jeg kan flytte hele festet i dybe ca. 15cm langs taket og projektorfestet ca 10 cm. i side langs platen.
    Det må tåle ca 25 kg, alt sammen blir hengende over hodet på meg, så vil jo gjerne at det skal holde :P Derfor såg jeg for meg å få det lagd i metall.
    Lagde en ny version som er litt mindre og som ikke krever så mye materiale.
    For muligens å kutte ned på prisen.
    Kan enten skjæres ut som hel eller i 4 deler og sveises sammen.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, nå forstår jeg.

Noen skoler med mekfag pleier å ta forskjellige jobber. Som f.eks bilskruing osv.
    Vi har iaf en lokal skole her som gjør det. Pengene di tjener blir delt på alle når året er omme

Går ann å høre om di vil ta på seg en slik jobb!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hallo

Vis du lager den i stål kan du lage den en del tynnere uten at det er noe farlig med vekta.
    Ser for meg å det er en helt grei jobb å gjøre i en vannskjerer! (har en på jobb, men det er langt fra bergens området... je kan muliges være behjelpelig med dette "oppdraget")

ellers så skjønner je ikke helt hvordan du har tenkt å justere på den etter du har hengt den opp i taket?

Mvh
    Håken Lunn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    Vis du lager den i stål kan du lage den en del tynnere uten at det er noe farlig med vekta.
    Ser for meg å det er en helt grei jobb å gjøre i en vannskjerer! (har en på jobb, men det er langt fra bergens området... je kan muliges være behjelpelig med dette "oppdraget")

ellers så skjønner je ikke helt hvordan du har tenkt å justere på den etter du har hengt den opp i taket?

Mvh
    Håken Lunn
    Har du noen formening om hvor tynn den kan være ? De horisontaler sporene har en senkning på 5,2mm for plass til mutter.
    Er supert om du kan hjelpe meg med dette. Iløpet av helgen skal jeg forhøre meg med noen verksteder her i Bergen jeg har funnet fram til. Hvis jeg ikke har noe hell der tar jeg gjerne kontakt med deg.

Ang. justeringsmulighetene.
    De vertikale sporene er 30cm lange, men jeg trenger ikke feste skruene i taket med 30 cm mellomrom, hvis jeg fester skruene i taket med 15cm mellomrom i midten av sporet har jeg 7.5cm (fram/bak) igjen å justere på.

De horisontale sporene har samme prinsipp. De er 25 cm lang. Her er det frest ned spor til mutter. Projektorfestet som skal festes i de sporene har 15cm mellom skruene. Så hvis jeg fester projektorfestet i midten av sporet har jeg 5cm til hver side å justere på.

Bildet slik du ser det er opp siden, altså den siden som ligger opp mot taket.

Det ikke snakk om å drive å flytte projektoren fram og tilbake og sidelengs hele tiden, er mer for å gjøre monteringen enklerer, lettere å finjustere. Lektene i taket ligger ikke i senter av lerretet. Og må uansett ha en festeanordning til projektorfestet da det ikke er mulig å skru rett opp i takplatene. Har brukt noe lekter på tvers av de lektene som går i taket tidligere til å feste den forrige projektoren. Men med nytt pjfeste så passet ikke de lenger (var heller ikke så fint :P )så da kan jeg like så godt lage noe skikkelig, har savnet muligheten til å finjustere projektoren.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned Front Panel Designer fra Schaeffer, der kan du enkelt tegne dette selv og få prisoverslag på jobben vha en egen funksjon i programmet. Dupliserte skissen din kjapt kun med mål og hull (ingen forsenkninger); 70 x 40 cm i 10mm alu: 245 euro + frakt/mva. Ca. 1800,- NOK ifølge google.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Last ned Front Panel Designer fra Schaeffer, der kan du enkelt tegne dette selv og få prisoverslag på jobben vha en egen funksjon i programmet. Dupliserte skissen din kjapt kun med mål og hull (ingen forsenkninger); 70 x 40 cm i 10mm alu: 245 euro + frakt/mva. Ca. 1800,- NOK ifølge google.
    Takk, skal sjekke ut denne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •