Troels Gravesen DTQWT mkII - Langtids byggetråd - Det meste av deler i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Troels Gravesen DTQWT mkII - Langtids byggetråd - Det meste av deler i hus

Etter å ha flagget i "min tråd" at DTQWT mkII er planlagt bygget så er det vel på rett plass med en egen tråd.

-dtqwt_final_fsmall1-jpg-dtqwt_final_fsmall2-jpg

Dette er den offisielle siten til Troels Gravesen:
    DTQWT-mkII

Kommer til å samle tanker og gjennomføringer her i tråden.

Dette er en høyttaler jeg har hørt mye om - men aldri fått hørt på, så jeg er veldig spent på hva oppsettet faktisk vil levere. Men jeg er optimist utfra andre sine utsagn.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    placeholder

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ellers blir det spennende å se fremdriften på DTQWT :smile:
    Don't hold your breath...:smile: Det blir nok et langtidsprosjekt, den typen jeg skal bruke god tid og kose meg med. Gruer-gleder meg til kabinettet. Har vist tegningene til flere DIY'ere og samlet respons var i retning skeptisk hoderisting og kommentarer som at "You have been warned"...

Pluddrer litt med diverse ytre design, og har noen planer. Så langt kan jeg si at jeg ikke kommer til å kopiere original ytre design, heller ikke de vakre fra Italia

Eminence-elementene fikk jeg pakkesporing på i dag og da kan jeg plukke dem opp før helga...
    4 x Eminence Deltalite II 2510
    -deltalite-1200-jpg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at noen endelig bygger disse. Flere av oss har drømt om de i årevis. Gleder meg stort til å følge prosjektet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Don't hold your breath...:smile: Det blir nok et langtidsprosjekt, den typen jeg skal bruke god tid og kose meg med. Gruer-gleder meg til kabinettet. Har vist tegningene til flere DIY'ere og samlet respons var i retning skeptisk hoderisting og kommentarer som at "You have been warned"...
    Begrepet Langtidsprosjekt er jeg kjent med, så jeg kommer ikke til å mase på ukentlig basis

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Artig at noen endelig bygger disse. Flere av oss har drømt om de i årevis. Gleder meg stort til å følge prosjektet.
    Drømmer som dette kan realiseres. Jeg undres litt over hva som holder alle andre tilbake? Er det kompleksiteten i kabinettet?

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Begrepet Langtidsprosjekt er jeg kjent med, så jeg kommer ikke til å mase på ukentlig basis
    Håper det ikke blir for mye nag-nag-mas, det har vi nok av mellom 0805 og 1605...
    Bare det blir kontruktivt mas så er jeg helt med på notene :-D

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det to ting. For mye annet man har lyst å bygge, og at det er et forholdsvis kostbart prosjekt. Selv gikk jeg for Miles, og med en byggekostnad på i overkant av 20k, så kan det ta litt tid før neste 15-20k prosjekt kan realiseres.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er første lille utfordring.

-dtqwt_xo-mkii_7-jpg

Delefilter har tre motstander for "individuell tilpassing" på diskant. Simplex metode er å lodde inn en og en... men tungvint når delefilter er ferdig montert.

En tsjekker har laget en bakplate for terminalene hvor han også har laget en ordning for jumpere mot de tre motstandene. Snedig og kopierbart.
    -dtqwt-tomas-2-1-jpg

Den løsningen kan kopieres på flere måter, f.eks. flere høytaler-terminaler og jumpere med ledninger. Blir kanskje litt koatisk. Et bedre alternativ kanskje en god kvalitets vri-bryter med tre posisjoner. ...Spørsmålet er hvilken bryter passer..?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    For meg er det to ting. For mye annet man har lyst å bygge, og at det er et forholdsvis kostbart prosjekt. Selv gikk jeg for Miles, og med en byggekostnad på i overkant av 20k, så kan det ta litt tid før neste 15-20k prosjekt kan realiseres.
    Utrulling av kronasjer er absolutt en konsekvens av dilla vår. Jeg 'slapp' å bygge Miles pga størrelsen. DTQWT er kanskje nærmeste/neste alternativ ..

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmer som dette kan realiseres. Jeg undres litt over hva som holder alle andre tilbake? Er det kompleksiteten i kabinettet?
    Kompleksiteten er vel ikke så enorm bortsett fra det å få front/bakbaffel og tuten på hornet i bunnen av høyttaleren til å passe sammen? Her er vel det mest optimale konstruksjonsmessig sett å skjære endene på hornet slakt på skrått. Det er vel det eneste av noe særskilt kompleksitet. Nedsenking og slikt er vel ikke noe annerledes enn på alt annet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Kompleksiteten er vel ikke så enorm bortsett fra det å få front/bakbaffel og tuten på hornet i bunnen av høyttaleren til å passe sammen? Her er vel det mest optimale konstruksjonsmessig sett å skjære endene på hornet slakt på skrått. Det er vel det eneste av noe særskilt kompleksitet. Nedsenking og slikt er vel ikke noe annerledes enn på alt annet.
    Jeg tror kompleksistet-nivået ligger på øynene som ser. Det er selvsagt avhengig av hvor erfaren en er med DIY. Jeg har et par runder med MDF men kan ikke påberope meg fagbrev. Ifølge kona kan jeg påberope meg pirkete og det bør hjelpe.:roll: Konsekvensen av 'pirkede' er at jeg tenker 30 ganger mer enn en snekker på hva jeg skal gjøre , sager med vilje litt feil og korrigerer etterpå - i stedet for å gjøre alt rett i en engang...Blæh

Hornkonstruksjonen inne i kassen er kritisk har jeg fått høre. Her skal en være nøyaktig og ikke minst må begge kabinettene gjøres like. Hvis ikke blir det tonale forskjeller. Så blir det en tabbe på et kabinett - da MÅ en gjøre samme tabbe på neste kabinett .

Men tabber gjør vi vel ikke...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Den tråden kan jeg nesten utenat... :-)

Hvor mange DTQWT finnes i Norge? Jeg vet om 3 inklusive den over.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken, Denonbuster har etterhvert blitt en kløpper med både sag og fres. Det kan hende han har noen tips vedr kabinett konstruksjon.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tabber gjør vi vel ikke...
    Nei, det er som du sa at vi gjør kalkulerte feil, og korrigerer deretter!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på all hjelp jeg kan få, og Denonbuster er jo 'rett rundt svingen'... + jeg kjenner en knippe DIY'ere til i bygda :-)

Sendte en bestilling på restende deler fra Jantzen Audio.

Det er 3 Kit å velge mellom + at en kan sjonglere etterpå i Kit'ene med f.eks andre terminaler enn det som står beskrevet og supplere med frontstoff, spikes mm.

Jeg gikk for "Silver Superior kit" som har bedre delefilterkomponenter enn basis-versjonen. Mailet Troels om hvilken pakke som han ville anbefale. Denne pakken har bedre komponenter enn basispakken og skal gi hørbare forskjeller. Det finnes en pakke til med dyrere komponenter, men der var spørsmålet om det er reell gevinst med "Gold"-pakken vs Silver Superior. Jeg tolker svar fra Troels dithen at forskjellen er liten, alternativet er laget for dem som skal ha det absolutt kompromissløse. (PDF med liste og dagens priser ligger i vedlegg)

I tillegg til kit'et bestillte jeg skruer og bøssinger (i M4 og M5) for å feste elementene i MDF. Disse er et alternativ til islagsmuttere. Man forborrer til den grove innsatsen (bøssingen) og skrur så denne inn i MDF. Deretter benyttes M4/M5 maskinskruer inn i bøssingen

-skruer-og-ssinger-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første pakke ankommet.8)

Disse Eminence Deltalite 2510 II bestilte jeg for ca en måned siden, ettersom jeg hadde fått forvarsel på at de kunne ha lang leveringstid.

Katta var meeeeget skeptisk til dette tårnet. Ikke så det ut som mat og ikke kunne man klore så lett...

-20121109_151402_2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på all hjelp jeg kan få, og Denonbuster er jo 'rett rundt svingen'... + jeg kjenner en knippe DIY'ere til i bygda :-)

Sendte en bestilling på restende deler fra Jantzen Audio.

Det er 3 Kit å velge mellom + at en kan sjonglere etterpå i Kit'ene med f.eks andre terminaler enn det som står beskrevet og supplere med frontstoff, spikes mm.

Jeg gikk for "Silver Superior kit" som har bedre delefilterkomponenter enn basis-versjonen. Mailet Troels om hvilken pakke som han ville anbefale. Denne pakken har bedre komponenter enn basispakken og skal gi hørbare forskjeller. Det finnes en pakke til med dyrere komponenter, men der var spørsmålet om det er reell gevinst med "Gold"-pakken vs Silver Superior. Jeg tolker svar fra Troels dithen at forskjellen er liten, alternativet er laget for dem som skal ha det absolutt kompromissløse. (PDF med liste og dagens priser ligger i vedlegg)

I tillegg til kit'et bestillte jeg skruer og bøssinger (i M4 og M5) for å feste elementene i MDF. Disse er et alternativ til islagsmuttere. Man forborrer til den grove innsatsen (bøssingen) og skrur så denne inn i MDF. Deretter benyttes M4/M5 maskinskruer inn i bøssingen

-skruer-og-ssinger-jpg
    basis kittet med bedre kondensatorer i serie er det beste alternativet om kostnad er i fokus. du får mere igjen for gode kondensatorer enn hva du får av vox spoler. og holde seg til rimeligere kondensatorer i paralell.
    alt utover dette gir forholdsvis liten avkastning i forhold til kostnadene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første pakke ankommet.8)

Disse Eminence Deltalite 2510 II bestilte jeg for ca en måned siden, ettersom jeg hadde fått forvarsel på at de kunne ha lang leveringstid.

Katta var meeeeget skeptisk til dette tårnet. Ikke så det ut som mat og ikke kunne man klore så lett...
    bestilte du disse fra evenstad?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...sjekke pakkseddel. Jupp Evenstad står det. Sikkert andre muligheter, ikke minst fra utlandet.

Nå er det ikke mitt må å kjøre prosjektet med smalest økonomi, heller ikke Cost No Objective. Så jeg kommer ikke til å bruke mye ressurser på å lete alternativer, heller tilgjengeligheter :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •