Delefilter Seas 8" Excel serien

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter Seas 8" Excel serien

Hei,

skal bygge meg høyttalere og er i prosess med å velge elementer. Har fått det for meg at jeg vil bruke seas sine excel elementer som bass og mellomtone, med en scan-speak diskant.

Tenker på:
    1 x W22EX001
    1 x W16NX001 (dem på 4 ohm, for å få samme følsomhet som på bass)
    1 x D3004/6600 (denne har litt høyere følsomhet så kanskje jeg må dempe den noen dB)

Tenker å dele rundt 3-350 Hz og 2500 Hz

Excel elementene med magnesium har en resonans/topp mellom ca 3-5 kHz avhengig av element, er det noen som har erfaring med disse, og kjenner til hvordan man kompenserer for den peaken? Jeg tror att ett notch filter er det som blir brukt for å kompensere for denne toppen, stemmer det? Hvordan beregner man ett notch filter isåfall?

Og en ting til, hvis det viser seg at jeg må dempe diskanten med noen dB, hvordan gjøres det over hele frekvensområdet?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir dessverre litt standard svar på sånne spørsmål, så om du søker etter lignende spørsmål rundt delefiltere her på forumet vil du finne mer info.

I utgangspunktet kan det sies så enkelt som at dette får du ikke til uten måleutstyr.

Du har i tillegg gjordt det veldig vanskelig for deg selv, i det du både har valgt elementer som er krevende å få til, og ønsker å bygge en 3-veis.

Så beklageligvis blir svaret det samme som alltid:

- Se om du finner en ferdig konstruksjon på nettet og følg den slavisk.
    - Kjøp deg målemikrofon og lydkort og bruk tid på å lære både software og måleteknikk.
    - Bygg en toveis først
    - Bygg med enklere elementer, f.eks fra Seas sin prestige serie.
    - Glem teoretisk beregnede filtere, uansett om det er fra "kalkulatorer" på nettet eller fra tabeller. De teoriene stemmer kun i en perfekt verden, der vi dessverre ikke er :-)

Så må jeg (som alltid) legge til at jeg håper dette ikke skremmer deg fra å begynne. DIY er morsomt og lærerikt, og det er mange her på forumet som gjerne hjelper til med tips og triks underveis.

Hvis du søker opp min tråd om "Seas 3-veis" og leser den, så vil du se en del av utfordringene og læringen jeg måtte igjennom i starten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kutt ut den mellomtonen, og lag heller en to-veis delt ved ca. 1500 Hz med to W22 elementer. Det er mye enklere å få til! Følsomheten på W22 er snaut 82 dB i bassområdet, så du bør bruke 2 stk uansett.

Jeg har et delefilter for to W22 delt ved ca 1500 Hz som jeg har brukt sjøl. Det består av en 1.5 mH seriespole, og et notch-filter i parallell over elementene. Notch-filteret er en 40 uF kondensator i serie med en spole på 0.025 mH. Enkelt og greit. Følsomhet blir ca 87 dB.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    I utgangspunktet kan det sies så enkelt som at dette får du ikke til uten måleutstyr.
    Jeg kommer garantert til å kjøpe måleutstyr, hadde en tråd på dette her for noen uker siden hvor jeg spurte og gravde litt, og fikk mye bra svar. Bla. fra deg, takk for det

Du har i tillegg gjordt det veldig vanskelig for deg selv, i det du både har valgt elementer som er krevende å få til, og ønsker å bygge en 3-veis.

Så beklageligvis blir svaret det samme som alltid:

- Se om du finner en ferdig konstruksjon på nettet og følg den slavisk.
    - Kjøp deg målemikrofon og lydkort og bruk tid på å lære både software og måleteknikk.
    - Bygg en toveis først
    - Bygg med enklere elementer, f.eks fra Seas sin prestige serie.
    - Glem teoretisk beregnede filtere, uansett om det er fra "kalkulatorer" på nettet eller fra tabeller. De teoriene stemmer kun i en perfekt verden, der vi dessverre ikke er :-)
    Er ikke noe gøy å gjøre det for lett heller da, har god tid til å få det bra, men jeg ser den. Blir ikke første gang jeg bygger, men det er 10-12 år siden sist. Laget da en 3-veis men ikke med excel elementene selv om jeg hadde veldig lyst den gang, resultatet ble bra. Bra i forhold til ørene, som er det viktigste, men bra på målinger også, tror det var +/-4 dB variasjon over mesteparten av frekvensområdet hvis jeg husker rett. Laget de i forbindelse med høyttalerbyggekurs vi hadde på skolen den gang.

Så må jeg (som alltid) legge til at jeg håper dette ikke skremmer deg fra å begynne. DIY er morsomt og lærerikt, og det er mange her på forumet som gjerne hjelper til med tips og triks underveis.

Hvis du søker opp min tråd om "Seas 3-veis" og leser den, så vil du se en del av utfordringene og læringen jeg måtte igjennom i starten.
    Er ikke så lettskremt, jeg skal bygge noe uansett Er bare usikker på hva jeg skal velge av komponenter. Hadde en god prat med en av selgerene hos Dynabel i går, og fikk litt tips, råd og advarsler. Men pratet ikke så mye med han om alternativer. Skal søke opp tråden din og lese den.

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Kutt ut den mellomtonen, og lag heller en to-veis delt ved ca. 1500 Hz med to W22 elementer. Det er mye enklere å få til! Følsomheten på W22 er snaut 82 dB i bassområdet, så du bør bruke 2 stk uansett.

Jeg har et delefilter for to W22 delt ved ca 1500 Hz som jeg har brukt sjøl. Det består av en 1.5 mH seriespole, og et notch-filter i parallell over elementene. Notch-filteret er en 40 uF kondensator i serie med en spole på 0.025 mH. Enkelt og greit. Følsomhet blir ca 87 dB.
    Jeg har faktisk vært inne på tanken, men blir det ikke litt for dypt for diskanten med 1500Hz? Hvilken diskant brukte du da? 2,5-veis er jo kanskje også noe å tenke på, å dele den ene bassen litt dypere?

Generellt spm, leste på ett forum at W22EX001 var ett "bedre" element enn W18E001, er dette allmenn kunskap jeg ikke har fått med meg eller er det forkjellige meninger om det? Jeg har også hatt opp til vurdering å kopiere de gamle Euforia til Dynabel, men er redd for at det blir litt kjedelig på film i forhold til Mentor 8 som de skal erstatte.

Edit: 2 stk W22 fikk jeg "second thoughts" med, ser hos selgeren at de anbefaler 60 liter kasse til dem, og som jeg forstod på tlf i går så må jeg dobble det når jeg bruker to elementer.... grøss det blir for stor kasse

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er måleutstyr bestillt, ble dette:
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Så vil tiden vise om det vil gjøre nytten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    venter på at denne fyren skal få lagt ut mål og filterkonfigurasjon, det blir bra. litt kjipt med 8 forsterkere men excel, dipol og aktiv er nok en vinn-vinn
    Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60 liter til W22 er altfor mye. Det er passe til to elementer omtrent det.

Jeg mener også W22 er bedre enn W18....

1500 Hz skal gå helt fint med den SS tweeteren. Selv så brukte jeg en Philips bånd-diskant, som dessverre gitt ut av produksjon for 20 år sida eller noe sånt.

2,5-veis er ikke så lett. Det er enklere enn 3-veis, men hvorfor ikke la begge elementene spille mellomtone også? Det er etter min mening en bedre løsning, og dessuten blir delefilteret mye enklere (og billigere).

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Hei,

KLIPPE..

Og en ting til, hvis det viser seg at jeg må dempe diskanten med noen dB, hvordan gjøres det over hele frekvensområdet?
    Ser ikke ut som noen har svart på dette.

L motstands ledd (spenningsdeler), (se bilde, det dempede signalet er U2)
    Finnes tabeller som du finner verdiene i (hvis du ikke vil regne selv).

Et "biprodukt" som jeg mener er en fordel med denne kretsen er at den
    også flater ut impedanskurven slik at filteret ofte fungerer bedre, jo flere
    dB du demper jo flatere blir impedansekurven (som delefilteret ser).

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tangenAVdesign: jeg liker tanken med 2 stk 8" tommere da, men blir veldig usikker når Dynabel anbefaler 60l kasse for ett element, samtidig når jeg sjekker med Unibox så får jeg ca 136 liter med to elementer.

Edit: så forresten på Seas Trym diy kit, der har de 34 liter kabinett til en W22... Står på trappene til å bestille to slike + diskanten jeg vil ha jeg nå, fikk trua

Halvor: Takker, hehe det var jo egentlig latterlig enkelt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5 veis har den fordelen at man kan benytte det andre elementet som baffelstep kompensasjon. Det løses med å koble begge elementene til samme filteret, men bruke en spole i tillegg på det ene elementet.
    Men enkelt? Nei det er jo å ta i.

Uansett vil jeg foreslå at du ser på Troels Gravesen sine konstruksjoner med Seas Excel elementer, han vet vel stort sett hva han driver med.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5 veis har den fordelen at man kan benytte det andre elementet som baffelstep kompensasjon. Det løses med å koble begge elementene til samme filteret, men bruke en spole i tillegg på det ene elementet.
    Men enkelt? Nei det er jo å ta i.

Uansett vil jeg foreslå at du ser på Troels Gravesen sine konstruksjoner med Seas Excel elementer, han vet vel stort sett hva han driver med.
    Hmm, baffelstep er ett problem med smale kabinetter ikke sant? Jeg vil helst ha ett smalt kabinett som mulig, dvs går jeg for 8" lager jeg kabinett på under 25cm, og hvis jeg gr for 6,5" så blir kabinettet under 20cm bredt.
    For noen dager siden så lastet ned ett verktøy som beregner baffelstep basert på str på element og dim på kassen (husker ikke hva det heter, var en svenske som hadde laget det), var enkelt og intuitivt å bruke forresten.

Det jeg kunne gjort var jo å først lage en høyttaler med to bass elementer som begge var delt likt, og når jeg fikk til det går det jo ann å eksperimentere med en 2,5-veis løsning og sammenligne og se om det blir like bra (les: om jeg får det til like bra, hehe).

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett 20cm bredt kabinett trenger bafflestep fra rundt 570hz og ned. Hvor mange db avhenger av avstand fra bakvegg blandt annet.
    25cm trenger fra ca 450hz, 18cm fra ca 650hz....

Loudspeaker Diffraction Loss and Baffle Step Compensation Circuits

Det som er genialt med 2.5veis konstruksjoner er at du trenger ikke å legge inn BSC i delefilteret, du lar bare .5 bassen fylle inn fra BSC og ned.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Det som er genialt med 2.5veis konstruksjoner er at du trenger ikke å legge inn BSC i delefilteret, du lar bare .5 bassen fylle inn fra BSC og ned.
    Det er det jeg også tenkte, og det blir kanskje færre komponenter i delefilteret ved å gjøre det slik enn om jeg må kompensere for baffel i delefilteret.

Hvis jeg skal kompensere for baffelstep i delefilteret, er det notch filter jeg må bruke da eller?

Fikk bekreftet at måleutstyret blir sendt til mandag, så da håper jeg det kommer før neste helg. Da har jeg noe å gjøre neste helg, det er å måle på de "gamle" høyttalerene jeg laget for 12 år siden, som jeg bruker nå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med 2,5-veis er at du trenger noen sabla digre seriespoler på 0.5 bassen. Det er bedre etter min mening å kjøre begge elementene i samme frekvensområde, og heller bruke en litt stor seriespole for å kompensere for baffle-step.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For W22 på en 22-23cm bred baffel så ser det ut til at du holder deg under 2mh selv ved hele 6db korreksjon. Mindre for mindre BSC.... er da ikke så gale det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.2 mH er ca passe for en enkelt W22, da inkl BSC.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da er jeg ikke helt på jordet

Er det veldig stort?

Edit: Nei vent litt, nå driver jeg å forvirrer meg selv. Må jo se på delefilteret til en eventuel .5 ikke bsc til nevnte element
    >_<
    (i respons til "Problemet med 2,5-veis er at du trenger noen sabla digre seriespoler på 0.5 bassen")

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la meg spørre nå så ikke jeg faller ut. BSC er det "baffel step correction" eller noe i den gaten?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baffle Step Compensation tenker jeg