Måleutstyr høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måleutstyr høyttalere

vurderer å sette i gang med ett høyttaler byggeprosjekt nå, er ca 10 år siden sist og det frister å friske opp gammel kunnskap

Har sett på verktøy for å måle frekvensrespons på høyttalere, samt for å beregne kabinetter, men ønsker å høre med folks erfaringer rundt dette.

Jeg har nylig lastet ned REW og testet på mine eksisterende HT, fikk til å lese det jeg ønsket, frekvensrespons og fase. Men finnes det noen andre programer, og er det noen annet program som anbefales? Jeg har mikrofon som jeg kobler inn på mic inn på laptop samt en dac med usb som jeg kobler lyd ut må kunne bruke det utstyret jeg har sammen med ett slikt program.

Til å beregne kassevolum osv så har jeg sett på litt forskjellig. Utfordringen der blir å finne hvilket som er det "beste" (for å si det sånn). Hvilket program anbefales?

Allt av sw jeg ser på er gratis, regner med at det ikke skal være nødvendig å kjøpe dyrt software for denne jobben? Er jo kun for hobby

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SW, edge diffraction, WinISD, samt en del knask fra denne siden er alt gratis. Men du finnes sikkert piratkopier av en del programvarer du egentlig må betale for.

Hvilken mic har du?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speaker Workshop, Arta software, REW og Holm Impulse er de mest brukte gratisprogrammene.

MEN om du bruker gratis software, så må du nok oppgradere hardware antar jeg. Mic inngangen på pc er tvilsomt om er frekvenslinjær.
    Ikke noe vits med målinger hvis de er feil pga mic og lydkort.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert eksternt lydkort, kanskje jeg må skaffe meg en bedre mic også. Når jeg testet REW her om dagen så brukte jeg en mic som fulgte med HK receiver for tuning av prosessor, hehe skjønner at det kanskje ikke er det beste

Tips til en grei og ikke altfor dyr mic da?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og lydkort må jeg nok ha forresten enten jeg vil eller ikke, kjørte en kalibrering på lydkortet og så at den kuttet på rundt 5kHz, se vedlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Og lydkort må jeg nok ha forresten enten jeg vil eller ikke, kjørte en kalibrering på lydkortet og så at den kuttet på rundt 5kHz, se vedlegg.

Lydkort som kutter på 5KHZ? Den var ny. Sikker på at det ikke bare står innstillt på feil samplingrate?

En annen ting. Er du sikker på at det ikke er inngangen som lager problemet? Samplingrate på inngang?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oversikt over tilgjengelig hardware hadde vært fint, både budsjett og dyrere løsninger.

Vudere selv nytt måleutstyr men er usikker på hva slags utstyr som er godt nok til å måle f.eks. diskant.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Lydkort som kutter på 5KHZ? Den var ny. Sikker på at det ikke bare står innstillt på feil samplingrate?

En annen ting. Er du sikker på at det ikke er inngangen som lager problemet? Samplingrate på inngang?
    Hmm, kan være samplingrate kanskje. Sjekket nå og den sto på 16 bit 44100Hz på inngangen. Kan endre det til f.eks. 48000, 96000 eller 192000Hz. På REW så har jeg ikke funnet noen setting på samplingrate (ikke enda ihvertfall ).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Hmm, kan være samplingrate kanskje. Sjekket nå og den sto på 16 bit 44100Hz på inngangen. Kan endre det til f.eks. 48000, 96000 eller 192000Hz. På REW så har jeg ikke funnet noen setting på samplingrate (ikke enda ihvertfall ).
    Med 44100Hz skal du ha respons til ca 22KHz. Litt avhengig av ytelsen til kortet. Jeg tror REW har mulighet for å bestemme båndbredden på målingene. Mulig den er satt til 5KHz. Jeg kjenner ikke REW, men de fleste måleprogrammer har denne funksjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    En oversikt over tilgjengelig hardware hadde vært fint, både budsjett og dyrere løsninger.

Vudere selv nytt måleutstyr men er usikker på hva slags utstyr som er godt nok til å måle f.eks. diskant.

Det meste kan brukes, bare det blir brukt rett, og innenfor sine begrensninger. Det er altså mer ett spørsmål om kunnskap enn teknisk kvalitet som sådan.

Dersom du skal måle superdiskant opp til 50KHz blir det annerledes. Da trenger du litt spesielt utstyr, som fort koster litt, og du trenger gode forhold å måle i.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste eksterne lydkort har mer enn godkjent frekvensgang 20-20000hz på utgangene.
    Det er mikrofonen som er den store synderen, og variasjonene kan være fhv store, det er derfor en stor fordel å kjøpe en kalibrert mikrofon.

Dayton EMM-6 er vel det billigste alternativet så vidt meg bekjent:

Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone Allows For Accurate Acoustic Measurements At A Fraction Of The Price 390-801

Da tvinger det samtidig frem et lydkort med XLR til mic og phantom power for å drive mikrofonen.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    De fleste eksterne lydkort har mer enn godkjent frekvensgang 20-20000hz på utgangene.
    Det er mikrofonen som er den store synderen, og variasjonene kan være fhv store, det er derfor en stor fordel å kjøpe en kalibrert mikrofon.

Dayton EMM-6 er vel det billigste alternativet så vidt meg bekjent:

Dayton Audio EMM-6 Electret Measurement Microphone Allows For Accurate Acoustic Measurements At A Fraction Of The Price 390-801

Da tvinger det samtidig frem et lydkort med XLR til mic og phantom power for å drive mikrofonen.
    Det ble da "vakent" mye da, må vel være noe enklere og billigere måte å få en grei måling på høyttalere? (og jada jeg har lest signaturen din, hehe... forrige gang så fikk jeg lånt utsyr så da ble det veldig enkelt og greit)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukbart lydkort og en ok mikrofon er absolutt minimum. Dersom du vil ha målinger du kan stole på.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50$ er da ikke mye for en god mikrofon?

Tenkte jeg skulle handle den selv, må bare få bestemt meg for ett greit lydkort til den.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe så sant det er ikke ille da.
    Kommer ikke til å kjøpe de billigste elementene heller hvis jeg først skal gjøre dette så. Har hatt lyst til å lage ett høyttalerpar med seas excel og scan-speak revelator diskant siden jeg hørte det første gang for 12 år siden. Så det er nok verdt å legge litt i skikkelig måleutstyr.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke understreket nok hva timc (forsiktig) nevner!
    Dårlige/feil målinger er nesten verre enn ingen målinger.
    Skal man først måle så må man vite at målingene er korrekt, og det er mange fallgruver. Første pri er utstyr man kan stole på.

Kjøp noe som er kalibrert og fungerer først som sist, å la være blir garantert dyrere. Når målingene ikke samsvarer med ørene dine kommer du til å bruke penger på ALT annet i håp om å finne feilen, for så tilslutt finne ut at du må ha en bedre mikrofon. :shock:

Selv bruker jeg Behringer ECM-8000 (samme som Dayton men uten kalibreringsfil) og M-Audio mobile pre USB lydkort. Tror dette er noe av det billigste og enkleste løsningen. I tillegg trenger du et mikrofonstativ og noen kabler (samt noen overganger fra 6,3mm jack til RCA i mitt tilfelle)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv siegfried linkwitz anbefaler micen i linken over, koster bare noen tikroner å montere med phantom spenning via batteriet som gjør det unødvendig å legge ut for et ekstra lydkort med integrert spenning...
    en påkostet løsning med nyanseforskjeller vil ikke kunne gi deg noe mer informasjon uansett. hva skal man benytte den til? justere filter innenfor 0.5db?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Første pri er utstyr man kan stole på.
    +1

Det var derfor jeg var interessert i en liste over OK utstyr som man kan stole på.
    :-)

Uten riktig utstyr kan jo alle målingene bli feil... :-(
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    selv siegfried linkwitz anbefaler micen i linken over, koster bare noen tikroner å montere med phantom spenning via batteriet som gjør det unødvendig å legge ut for et ekstra lydkort med integrert spenning...
    en påkostet løsning med nyanseforskjeller vil ikke kunne gi deg noe mer informasjon uansett. hva skal man benytte den til? justere filter innenfor 0.5db?
    Den er grei dersom man har ekkofritt rom å måle i (ved høye frekvenser). Siden bølgelengden blir veldig liten ved høye frekvenser vil monteringen av kapselen kunne gi feilaktige målinger in-room, når refleksjoner og direktelyd kommer veldig tett i tidsdomenet.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •