Måleutstyr høyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Men kan man ikke legge inn slike kalibreringsfiler av lydkort, slik at det blir tatt høgde for i målingene?
    Tok en rask titt i REW og kunne ikke finne noen funksjon for det. Men det betyr jo ikke at det ikke er mulig, betyr bare at jeg er dårlig på å leite, hehe...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden er det dere snakker om?

mfufu: Du skriver jo her at du har kjørt kalibrering av lydkortet, og viser frem grafen, men svarer Andsor etterpå at du ikke finner en funksjon for dette i REW? :???:

Nå er dette kanskje litt offtopic men for å renske opp i evnt forvirring:

- Man "kalibrerer" lydkortet i REW med å koble en loop fra out til in på lydkortet. REW måler da hva som kommer tilbake etter å ha passert både utgang og inngang i lydkortet og evnt fravik kommer frem som en frekvenskurve og blir lagret og siden brukt i alle målinger.

Problemet som timc nevner tidligere i denne tråden er at man ikke får målt (enkelt) fra line out til mic inn på nevnte M-Audio kortet hvor avviket først kommer når phantom spenning til mikrofonen er slått på

- Man får ikke kalibrert mikrofonen selv, da må man sende den inn til proffe som kalibrerer den mot en referanse mikrofon og avviket får man da i form av en kalibreringsfil som man legger inn i REW (og alle andre måleprogrammer)

Det man kan gjøre selv er som jeg og bidland nevner tidligere, nemlig å sammenligne egne målinger mot en referanse. I mitt tilfelle har jeg altså kopiert kassen (eller baffelen) som bidland har benyttet til å måle et spesifikt Seas element med proff kalibrert mikrofon hos Seas. Så har jeg målt dette elementet uten rompåvirkninger og tatt ut differansen mellom min måling og bidland sin som en kalibreringsfil. Her er det viktig å kopiere måleoppsettet, kassen og målemetoden fra kilden så godt som mulig, for at "kalibreringen" skal være til noe hjelp overhodet. Gjør man det korrekt har man den fordelen at man har kalibrert hele kjeden med lydkort, forsterker, mikrofon og kabler.

Som nevnt før; en feil måling er verre enn ingen måling, derfor er vi opptatt av å eliminere flest mulig feilkilder og avvik.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hva i all verden er det dere snakker om?

mfufu: Du skriver jo her at du har kjørt kalibrering av lydkortet, og viser frem grafen, men svarer Andsor etterpå at du ikke finner en funksjon for dette i REW? :???:
    Hehe sorry jeg forklarte meg sikkert feil (og i tillegg kanskje jeg missforstod?).
    Andsor spurte: "Men kan man ikke legge inn slike kalibreringsfiler av lydkort, slik at det blir tatt høgde for i målingene?"
    Så jeg trodde jeg ble spurt om jeg kunne laste opp filen jeg lagret fra kalibrering av lydkort (selv om jeg egentlig ikke forstod poenget).

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg også misforstod litt, jeg tenkte du skulle bruke lydkortet i dataen og at du bare hadde målt responsen i det. Men jeg er selvsagt med på at det å kalibrere micen er vanskeligere da du sliter med å finne en referanse. Får beklage til norcad for at jeg er helt forferdelig håpløs..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he Ingen grunn til beklagelse :-D
    Det er alltid hyggelig å kunne hjelpe hverandre med nye ting her på forumet, men det er lov å lese forrige innlegg før man stiller spørsmål.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •