Måleutstyr høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Selv bruker jeg Behringer ECM-8000 (samme som Dayton men uten kalibreringsfil) og M-Audio mobile pre USB lydkort. Tror dette er noe av det billigste og enkleste løsningen. I tillegg trenger du et mikrofonstativ og noen kabler (samt noen overganger fra 6,3mm jack til RCA i mitt tilfelle)

Jeg har selv ECM8000 (med kalibrering, og mobile pre USB. M-Audioen måler feil. Dette er kjent problematikk når man bruker den innebygde phantom matingen. Det er snakk om 2-3 db jevn avrulling (linær kurve på log skala) fra 1Khz til 20Khz. Har testet dette selv, med B&K 4165 som referanse. Kurvene fra de to mikrofonene (on-axis) blir like, ved bruk av ekstern phantom mating.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men timc da, M-Audioen måler da ingenting!
    Er klar over problemet du nevner, mulig det er deg jeg har fått det fra en gang tidligere.
    Uansett har jeg heller ikke kalibrert mikrofon, så istedet har jeg laget en testkasse maken til den Seas bruker og generert en "kalibreringsfil" utfra forskjellen på mine målinger og målinger utført av Bjørn M Idland hos Seas.

Det synes jeg har vært til stor hjelp da jeg når som helst kan ta frem testkassen og sjekke/rekalibrere måleoppsettet.

Dette er gjordt onaxis på 1m med 4mS gating.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men timc da, M-Audioen måler da ingenting!
    Er klar over problemet du nevner, mulig det er deg jeg har fått det fra en gang tidligere.
    Uansett har jeg heller ikke kalibrert mikrofon, så istedet har jeg laget en testkasse maken til den Seas bruker og generert en "kalibreringsfil" utfra forskjellen på mine målinger og målinger utført av Bjørn M Idland hos Seas.

Det synes jeg har vært til stor hjelp da jeg når som helst kan ta frem testkassen og sjekke/rekalibrere måleoppsettet.

Dette er gjordt onaxis på 1m med 4mS gating.

Det er jo en grei måte å gjøre det på. Da kalibrerer du hele opptakskjeden i ett

4mS? Det gir deg ikke presisjon særlig langt ned i frekvens gjør det?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skjønner poenget altså. Men når dere prater om kalibrering, er det da for å få dB nivået på målingen riktig eller er det andre ting? For jeg tenker at for min del så er det den relative frekvensresponsen som betyr noe, dvs om frekvensresponsen ligger +/- 5 dB på skalaen i forhold til hva som er virkeligheten er jo ett fett slik jeg ser det? Det viktigste er at det isåfall er like mye feil over hele skalaen (hvis jeg forklarer meg godt nok her).

Men hvis jeg hadde gått til innkjøp av den mic'en som det er snakk om:
    AVshop.no / BEHRINGER ECM8000 MÃ¥lemikrofon

også fant jeg ett lydkort med xlr inn her:
    MPX.no - Pinnacle M-Audio Recording Studio

trenger jeg noe mer da?

Edit: jeg tenker på utover stativ og eventuelle kabler/overganger. trenger jeg f.eks. eget power til mic'en? Dette var nytt for meg at mic trenger power, men... så er ikke jeg musiker eller jobber med lyd heller da

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    billigere å kjøpe kit herfra, som kommer med kalibreringsfiler for mikrofon. noe som gjør de mer nøyaktig enn ukalibrert behringer mic

SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Ok, jeg skjønner poenget altså. Men når dere prater om kalibrering, er det da for å få dB nivået på målingen riktig eller er det andre ting? For jeg tenker at for min del så er det den relative frekvensresponsen som betyr noe, dvs om frekvensresponsen ligger +/- 5 dB på skalaen i forhold til hva som er virkeligheten er jo ett fett slik jeg ser det? Det viktigste er at det isåfall er like mye feil over hele skalaen (hvis jeg forklarer meg godt nok her).
    Den kalibreringen vi her snakker om er avvik fra en flat kurve. Ikke absoluttnivå.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Den kalibreringen vi her snakker om er avvik fra en flat kurve. Ikke absoluttnivå.
    Ok, takk for svar, da er jeg med

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en grei måte å gjøre det på. Da kalibrerer du hele opptakskjeden i ett

4mS? Det gir deg ikke presisjon særlig langt ned i frekvens gjør det?
    Nei, det er vel snakk om ca 300hz og oppover, men det viste seg at mikrofonen (og lydkort) var korrekt fra 300 til ca 1500hz så kalibreringsfilen starter på 1500hz. Største avviket var 5dB fra 13500 - 15000hz.

-cal-jpg

Under 300hz så er det så mye annet som påvirker lyden at det tar jeg stort sett på gehøren. Målingene dekker baffelstep og delefrekvenser så jeg synes det har vært greit nok.

Men jeg antar mikrofonen har et visst avvik i dypbassen uten at det har bekymret meg så mye :-D

Hvordan ser kalibreringsfilen til din mik ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også en Behringer ECM8000 til hobbybruk. Sjekket den mot B&K mik'en på Seas og jeg synes den matchet så bra at jeg ikke har tatt meg bryet med å lage kalibreringsfil.

En annen rimelig mikrofon som fungerer bra er dbx-RTA-M.
    RTA-M :: dbx® Professional Products

Da jeg begynte med høyttalermåling på hobbybasis bygde jeg meg en mikrofon med en Sennheiser KE 4-211-2 kapsel, og den fungerer fortsatt bra. Så hvis man kan få tak i denne eller en slik Panasonic kapsel som det ble linket til over, og liker å bygge ting, så blir det bra det også.

Av programvare, så er jo Holm Impulse og REW bra freeware alternativer, og ARTA er et billig alternativ sett i forhold til funksjonaliteten den tilbyr. Jeg har brukt LIMP modulen i ARTA til impedansmåling, og det fungerer glimrende.

Metoden som Norcad beskriver burde også fungere bra, og da kan man også få en rimelig nøyaktig kalibrering av SPL. Kjøp en rimelig Seas 27TFF og kopier måleoppsettet som brukes i databladet (60x80cm baffel).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidland.

Det er påfallende at du og Norcad får så ulike kalibreringsresultater. Du har +1dB og han har +5db. Noe er ikke rett her. Så store individforskjeller skal det ikke være. Forutsatt at ikke en av dere har fått en skikkelig mandagsutgave.

Hvilken B&K mic brukte du som referanse?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidland.

Det er påfallende at du og Norcad får så ulike kalibreringsresultater. Du har +1dB og han har +5db. Noe er ikke rett her. Så store individforskjeller skal det ikke være. Forutsatt at ikke en av dere har fått en skikkelig mandagsutgave.

Brüel & Kjær 4133

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bidland
    Brüel & Kjær 4133
    Tror jeg har en slik tilgjengelig. Skal se om jeg får tid til å gjøre en sammenligning.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidland.

Joda så store forskjeller er det faktisk. Behringer har underveis gått over til en annen versjon av mic kapselen og da hadde de noen produksjonsserier som hadde større avvik. Dessverre er det en av de jeg har.

Har sammenlignet min mot en eldre Behringer som naboen har og den er nok temmelig lik Bidland sin.

Husker ikke hvor, men på et av de store hifi/hk forumene så er det lagt ut målinger av mange ECM-8000 og avvikene er overraskende store. Det var også der jeg leste forklaringen.

EDIT: Man skal ikke se helt bort fra at det kan være en liten brukerfeil fra min side inne i bildet her heller, men jeg har som sagt denne testkassen stående og sjekker kalibreringen (mot målingen fra selveste bidland :-) ) hver gang jeg skal måle opp høyttalere og får samme svaret hver gang. Noe av feilen kan jo ligge et annet sted i kjeden også selvfølgelig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant igjen målinger av 27TDFC i min testkasse sammenlignet med bidland sin måling. Frontbaffelen er 20 x 49,6 cm med diskantens senter 6,5 cm fra toppen.

-27tdfc_imp-jpg

-bmi_nycal-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda så store forskjeller er det faktisk. Behringer har underveis gått over til en annen versjon av mic kapselen og da hadde de noen produksjonsserier som hadde større avvik. Dessverre er det en av de jeg har.

Har sammenlignet min mot en eldre Behringer som naboen har og den er nok temmelig lik Bidland sin.

Husker ikke hvor, men på et av de store hifi/hk forumene så er det lagt ut målinger av mange ECM-8000 og avvikene er overraskende store. Det var også der jeg leste forklaringen.

EDIT: Man skal ikke se helt bort fra at det kan være en liten brukerfeil fra min side inne i bildet her heller, men jeg har som sagt denne testkassen stående og sjekker kalibreringen (mot målingen fra selveste bidland :-) ) hver gang jeg skal måle opp høyttalere og får samme svaret hver gang. Noe av feilen kan jo ligge et annet sted i kjeden også selvfølgelig.

Jeg visste kvalitetskonrollen til Behringer ikke var den beste, men dette er skremmende......... Det betyr at uten individuell kalibrering er mikrofonen ubrukelig over ett par KHz. Jeg gjorde en slik test med de B&K 6145 (4stk) som vi har på jobb. De lå innenfor spec på +- 0,2dB. Til og med de billige BSWA mikrofonenen til 2000,- lå innenfor +-1dB (8stk).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene av 85 stk ECM-8000:

-ecm8000_frequency_response_large-jpg

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene av 85 stk ECM-8000:
    Hmm - har begynt å følge med litt da jeg har en Rotel RSP1572 prosessor på gang til kino'n - uten innebygd romkorreksjon. Dog, ut fra dette kan man nesten sluttet at er rommet dårlig - skift mikrofon....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte enn ny kalibrering av lydkortet i REW i dag, med kun en phonokabel fra mic ut til headset inn på laptopen og fikk dette plottet. Endring fra sist er at nå har jeg satt lydkortet til å sample med 192 kHz istedenfor 44,1 kHz som forrige gang. Ser dette greit ut? Kan zoome inn og legge ut nytt bilde hvis det ikke er tydelig nok. Brun er frekvens orange er fase.

Edit: har ikke kommet så langt at jeg har kalibrert mic, vet ikke hvordan jeg skal gjøre det heller egentlig

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik blir det når jeg zoomer inn:

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan man ikke legge inn slike kalibreringsfiler av lydkort, slik at det blir tatt høgde for i målingene?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •