Mitt første prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første prosjekt

Hei alle sammen. Etter mye lesing i forumet her, så har jeg bestemt meg for å bygge meg fronthøyttalere. Jeg har begynt å lage noen streker i SolidWorks og jeg synes selv jeg har kommet frem til et godt utgangspunkt.

Målet mitt er at hele høyttaleren skal bli frest ut av en CNC fres som vi nylig har kjøpt. Må nevne at jeg på ingen måte har noen erfaring med solidworks eller CNC fresing fra tidligere, så dette blir læring i alle steg.

Ønsket er å bruke bjerkefiner for å frese ut hver enkelt modul, for å så lime de sammen. Tror finishen blir bra ved å kun behandle fineren. Hva tror dere?

Har allerede kjøpt elementer fra dynabel for mange måneder siden, husker ikke helt modellnummer i farten, men samtlige elementer var tang-band såvidt jeg husker.

Jeg kommer til å kjøre på med 3-veis aktiv deling, først og fremst for at jeg ikke har peiling på analog elektronikk :roll:

Det er 1x dome diskant, 2x fulltoner (5") og 2x mellomtoner. (6.5") som vil bli brukt i hver høyttaler.

Kom gjerne med tips og innspill.

CNC maskinen kommer på onsdag, så jeg håper at tegningene er klare til da ;-)

***ENDRET***
    Glemte å legge inn et bilde :-)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, først og fremst må jeg si at skissen ser virkelig fin ut, men elementvalget vil jeg gjerne høre litt mer om. Har du simulert noe, eller er det tatt litt på gefylen? Med to 6,5" (bass)mellomtoner vil jeg tro at det ikke er nødvendig med to mellomtoner/fulltoner. Skal fulltonene spille sammen med bassene eller blir dette en ren 3-veis?

Har sett flere bygg som er bygget opp av mange lag av et bestemt materiale, slik du har tenkt, og kryssfiner av bjerk blir svært fint med kun et lag med klarlakk, og da holder de seg fine over lang tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-) Elementene kjøpte jeg på anbefaling fra gutta på dynabel. Tanken var en ren 3-veis.

Jeg så over det jeg hadde kjøpt, og det jeg skrev i den forrige posten er litt feil.

Det er ikke 6.5 mellomtoner, men det er denne: Tang Band W5-1138SM 5-1/4" - en woofer altså.

Fulltoneelementer: Tang Band W4-1320SIF 4".
    Diskanter: Tang Band W4-1320SIF 4"

Jeg har ikke gjort noen som helst måling enda, så her er det mye gefyll. Siden jeg ikke har noen voldsom efaring, så tenkte jeg å be om hjelp til det. Igjen; tips mottas med stor glede :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken diskant sa du? Er tanken at du deler fulltonen relativt lavt og lar den gå hele veien opp?

Med de wooferene der vil følsomheten på systemet bli relativt lav, rundt 85db@100Hz og synkende jo lenger ned i frekvensregisteret. Hvordan tenker du å dele aktivt? MiniDSP?

Nå har jeg ikke rett programvare tilgjengelig før senere idag, men kan da gjerne simulere litt for deg. Fulltonene dine kan helt sikkert stå i en egen lukket kasse inne i kassen, og står da skjermet fra bassene. Volumet der er ikke så kritisk pga relativt høyt delingspunkt, men volumet for bassene vil ha mye å si. Simuleringer kommer senere idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, gikk litt fort i svingene her :-) Diskantene er SB Acoustics SB29RDC-C000-4.

Jeg tenkte å bruke MiniDSP for delingen, ja. Tenkte jeg skulle bestille fra de i dag.

Som du sier så tenkte jeg å la fulltonene være i en egen lukket kasse, men også diskanten.

Tenkte at oppsettet skulle være FT - D - FT - B - B. Planen var at diskanten skulle ha en liten boks rundt seg, inni det avlukkede rommet for fulltonene.

Har også fått tips om at hvis jeg har kabinettet åpent under, og setter høyttalerne på spikes, så kan det bli et godt resultat for bassene?

Tusen takk for at du orker å bruke tid på å simulere, det setter jeg stor pris på :-))

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten trenger nok ikke være i et eget kammer, da ikke har noen form for lufting på baksiden (såvidt jeg kan se fra databladet).

Jeg ville ikke tatt sjangsen på at slike triks vil gi gode resultater, men heller en godt konstruert portet/lukket kasse, alt etter hva som passer elementene. Spikes er et omstridt tema i seg selv, og om argumentet er isolering, slik at resonanser ikke spres via kassen til gulv, så er det tull og fanteri. Gi med noen minutter så kommer det en simulering, forhåpentligvis!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok :-) Kassen vil jeg jo selvsagt prøve å få så optimal som mulig. Bør det kanskje være noen vinkler inne rommet til wooferne? Gleder meg som en unge til resultatet av simuleringen :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en simulering på en del parametre. Med de bassene du har så vil jeg anbefale at du kobler de i serie, og ikke i parallell. I parallell vil du ha en ekvivalent motstand på 1,8ohm, noe som er i grenseland for hva de fleste forsterkere liker. Med serie vil du få en motstand 7,2ohm, noe som er mye bedre. Du vil nå xmax ved rundt 60w@20Hz, og dermed er det ikke noe problem med litt høy motstand i bassen om du har en litt liten forsterker til bassene.

Med en port på 3" og 38,5cm lang vil du ikke få problemer med portstøy.
    Her er simuleringene:
    -simuleringer-tb-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo lovende ut, alt etter hva jeg forstår i allefall. Jeg gleder meg virkelig til å få prøvd dette oppsettet :-)

Hva er din tanke til å for eksempel ha bassene bak på høyttaleren? Har sett på DTQWT-mkII (om du kjenner de?) hvor bassene er bak. synes det ser litt tøft ut, samtidig som det kanskje blir litt ryddigere foran?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha bassene bak på høyttaleren er det ikke noe i veien for ved lave frekvenser, men for en bass/bassmellomtone som deler ved feks 150hz så er det litt på grensen før det blir ugunstig. Høyttalerene blir mer kresne på plassering, og ved høyere frekvenser vil du i praksis være avhengig ene og alene av refleksjoner fra bakvegg, og de problemene i spredningsmønsteret det gir. Det sikreste er å ha de på fremsiden.

Og ja, jeg kjenner til DTQWT. Det blir mine forhåpentligvis mine nye stereohøyttalere når tid, penger og plass tillater det!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, må vel prøves litt frem tenker jeg :-)

DTQWT ser jo bare helt fenomenale ut. Det får vel bli et slikt par når jeg har blitt litt varm i trøya :-)

Vurderer å lage meg en aktiv sub samtidig som jeg bygger høyttalerne nå, så om du har noen tips til noen OK elementer, så tar jeg gjerne imot :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig tips, men hvilke kvaliteter du er ute etter er det som er mest avgjørende her. En musikksub stiller ikke like krav som en film-sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker vel aller mest på en sub til musikk siden jeg kommer til å mangle en del i høyttalerne.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt gleden av å høre "HFS-suben" ved et par anledninger, og synes den låter bra på musikk. Det finnes mange superlativer for å beskrive lyd, men som oftest blir omtaler preget av subjektivitet. Den eneste måten jeg kan beskrive den på er definert. Lite romling, men separasjon mellom tonene. I tillegg er ikke elementet der så dyrt heller.

AvShop har elementet, og europe-audio har elementet. Europe-audio har forøvrig mange andre spennende elementer som kan være litt vanskelig å få tak i her i norge. Her er en link til en nettside opprettet for denne suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt sent svar her, men har vært litt mye å gjøre i det siste :-) HFS subben ser jo spennende ut. Skal se litt nærmere på den. Men akkurat nå så er det noe annet i fokus, nemlig CNC fres ;-) Den kom på pall idag:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjenner jeg blir fryktelig misunnelig når jeg ser fresen din...
    Hva slags sak i hvitt er det som står bak fresen på det 2. bildet?

Tips: reduser størrelsen på bildene du legger ut. Faststone photo resizer er enkel i bruk og funker bra, men for best resultat brukes photoshop.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vært misunnelig mange ganger Du får kjøre innom trøndelag om du skulle ha behovet :-)

Det er bare en kjapt snekkert høyttaler med elementene som er nevnt i tråden , bare for å få en liten feeling :-) De står til demontering i garasjen til fordel for montering i et snart utfrest kabinett :-)

Takk for tipset, det skal jeg jaggu huske ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsandnes
    Jeg har også vært misunnelig mange ganger Du får kjøre innom trøndelag om du skulle ha behovet :-)

Det er bare en kjapt snekkert høyttaler med elementene som er nevnt i tråden , bare for å få en liten feeling :-) De står til demontering i garasjen til fordel for montering i et snart utfrest kabinett :-)

Hvor i trøndelag holder du till?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsandnes

Har du fått fiklet litt med filtre og slikt, at du ser potensialet i prosjektet?
    Jeg skal huske på deg om jeg er innom fylket! Hva slags program bruker du til tegningene du inn i fresen?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bildene ble sinnsykt svære, du bør kanskje prøve å resize dem (kan gjøres på paint)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •