Kobling av Hypex-amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av Hypex-amp

Setter for tiden sammen en enkel 2-kanals subwoofer-amp med 2x SMPS400A400 og 2x UcD400ST i dual mono oppsett. Strøm, signalinngang, og høyttalerutgang er greit å koble opp, men jeg har noen spørsmål rundt jording og kontrollsignaler:

1. Jording: Ampen er montert i et 1U-rack aluminium chassis med perforert topp- og bunn-plate. Alle komponenter er isolert fra kassen (hovedsaklig med luft), og foreløpig er hverken signaljord (XLR pin 1) eller "nett-jord" (fra strømkontakten) koblet til kassen. Jeg innbiller meg at dersom jeg mister en skrutrekker opp i boksen, eller på annet vis klarer å kortslutte noe i kassen, så vil jeg mye heller trigge jordfeilbryteren, enn å sette liv og helse i fare. Derfor hadde jeg opprinnelig planer om å koble kassen til nettjord. Men så leser jeg flere steder (bl.a. hos Hypex selv) at jeg skal koble _signaljord_ til kassen. Jeg regner med at jeg ikke kan koble _begge_ til kassen, uten å risikere groundloops? Hva skjer dersom noe kortsluttes til kassen, og den er bare koblet til signaljord?

2. Auto Amplifier Enable: Jeg skal ikke (ennå) ha noe fancy kontroll av ampen, så ampen skal skrus på når kassen får strøm. Regner med jeg da bare kobler Auto Amplifier Enable (SMPS400, J3, pin 5) til ampens On/Off pin (UcD400, J1, pin 1, tynn ledning). Så lar jeg "SMPS Standby" og "Amplifier Standby" (SMPS400, J5, pin 1 og 2) være ukoblet.

3. DC Error Input: Veldig usikker på hva denne funksjonen er/gjør... SMPS400 har 3 DC Error Inputs: J6, pin 1 og 2 (merket "UcD-series ST/HG or generic amplifier") og J3, pin 4 (merket "OEM amplifier series only"). I manualen, under J6, står det denne skal kobles til "positive loudspeaker output of a UcD-series ST/HG or generic amplifier". Hvor tykk kabel trenger for denne koblingen? Kan jeg bruke J3, pin 4 selv om den er merket OEM? (har allerede en tykk kabel på den headeren...)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Signaljord til kabinettet bedrer signal støyforholdet betydelig Det er ikke ofte kommentert blandt diy'ere (!)

2-3 regner med du har manulaer til smps og moduler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    1. Signaljord til kabinettet bedrer signal støyforholdet betydelig Det er ikke ofte kommentert blandt diy'ere (!)
    Til og med når jeg bruker balanserte signaler (XLR med signaljord hele veien frem til jord på UcD-ampen)?

Jeg har også forstått det slik at signaljord i kabinettet kan bedre kvaliteten, men hvor ille går det da dersom jeg uheldigvis kortslutter noe i f.eks. strømforsyningen til kabinettet? Da kommer det vel an på hva signaljord er koblet til hos _signalkilden_?

M.a.o. dersom signalkilden kobler signaljord til nettjord, så trigger jordfeilbryteren og liv og helse er spart, men dersom signalkilden er koblet etter det samme prinsippet (for selv å bedre signal/støyforholdet), så blir vel kabinettet (både på min amp, og hos kilden) strømførende, og i tillegg risikerer jeg å grille noe i signalkilden?

Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    2-3 regner med du har manulaer til smps og moduler.
    Jepp, og jeg har allerede prøvd å finlese disse. Likevel sitter jeg igjen med spørsmålene over. #2 tror jeg at jeg forstår (men det er greit å få det bekreftet av noen som har kobla Hypex før), men #3 vet jeg mindre om. Hva _er_ en DC error input? Hvor mye strøm kan det gå over dette signalet? Blir høyttalersignalet påvirket av å koble Speaker+ på DC Error Input?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordfeilbryteren løser ut uavhengig om jordingen er tilkoblet eller ikke. En jordfeilbryter ser kun på differansen mellom strømmen som går i hver fase. Om avviket er høyere en gitt merkestrøm på jordfeilbryteren løser den ut.

Koble både signaljord og nettjord til chassis. Hvis du kobler kun signaljord til chassis vil du få en perfekt antenne til å plukke opp all støy og føre den inn i signalet.
    Forutsetningen for at dette skal bli bra er at utstyret tilkobles jordet stikk.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Jepp, og jeg har allerede prøvd å finlese disse. Likevel sitter jeg igjen med spørsmålene over. #2 tror jeg at jeg forstår (men det er greit å få det bekreftet av noen som har kobla Hypex før), men #3 vet jeg mindre om. Hva _er_ en DC error input? Hvor mye strøm kan det gå over dette signalet? Blir høyttalersignalet påvirket av å koble Speaker+ på DC Error Input?
    Fra brukermanualen til strømforsyningen:

Sitat Opprinnelig postet av Hypex om DC Error Input 1 & 2 Characteristics
    In the event of a critical failure occurring in the connected amplifier which may cause damage to the connected loudspeaker, the SMPS400 needs to be switched-off rapidly. The SMPS400 provides double generic DC-Error Inputs. These DC-Error Inputs are latched and will not auto-recover. The SMPS400 needs to be disconnected from the mains for at least 3 seconds to reset. A total of two modules can be connected.
    Altså er det en funksjon som skal hindre at du svir spolene i høyttalerene hvis det av en eller annen grunn skulle skje at forsterkermodulen blir stående med likespenning på utgangen. Det bør ikke gå noe særlig strøm i denne lederen, så tverrsnittet kan nok holdes moderat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Føler meg trygg på punkt #2 og #3 nå. Har kobla sammen alt unntatt jordinga, så foreløpig ligger kabinettet og "flyter" uten jording.

Skal etterhvert prøve litt forskjellig jording og se om jeg merker noe forskjell.

(Har ikke kutta ned lengden på signalkablene på innsiden ennå. Har planer om å kanskje putte en 2-kanals DAC i den samme boksen, så da blir jo ting litt annerledes.)

Har spilt på ampen i en time, og foreløpig inntrykk er at den spiller veldig bra. Full kontroll over SEAS L26ROY-elementene, og til sammen blir jo lyden noe _helt_ annet enn den buldrende Paradigm-subben jeg hadde stående før.

Flere/større bilder og arbeidslogg her: Subwoofer Amp

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid kjørt med kabinettet "flytende", og det har aldri vært noe problem med hverken Hypex UcD eller Ncore.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for guds skyld. ALDRI koble signal jord til chassis. det er virkelig oppskriften for jord sløyfe og meget ubehagelig støy.
    koble signaljord til forsterkermodulene. der dannes en stjerne jord. deretter går en enkel gnd fra forsterker modulene til PSU. også kan en dra en kabel fra hver PSU gnd til chassis via en 10ohm motstand eller NTC pr PSU. dermed har du totalt separert gnd fra hver kanal. og ingen jordsløyfe oppstår.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    for guds skyld. ALDRI koble signal jord til chassis. det er virkelig oppskriften for jord sløyfe og meget ubehagelig støy.
    koble signaljord til forsterkermodulene. der dannes en stjerne jord. deretter går en enkel gnd fra forsterker modulene til PSU. også kan en dra en kabel fra hver PSU gnd til chassis via en 10ohm motstand eller NTC pr PSU. dermed har du totalt separert gnd fra hver kanal. og ingen jordsløyfe oppstår.
    En jordsløye oppstår i det øyeblikket jordforbindelsen er fraværende, eller det er for høy motstand mellom ønsket jordet komponent og jord.

For eksempel at man kobler en forsterker og en cd spiller med jordingsforbindelse seg i mellom til en ujordet stikk, eller at man bruker en motstand i serie med jordleder, slik du beskriver.

Hele poenget med balansert kabling er å koble skjermen til jord med lavest mulig overgangsmotstand slik at støyen føres til jord, og ikke inn i signalvei med lavere motstand enn jordforbindelsen.

jherland
    Søk litt om temaet på Google, det står masse om slikt i flere seriøse fagartikler.
    Da slipper du å få masse motstridende svar fra selverklærte eksperter som meg, og andre som kommenterer denne tråden. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis det er kun signaljord som er tilkoblet chassiet. Class-2 utstyr slik som Hypex sin SMPS skal ikke jordes til lysnettet, og da vil man heller aldri få noen jordsløyfe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 6-kanals Hypex, og koblet ikke noe jord til chassiset.

Har ingen problemer med verken "hum" eller RF, og kabinettet er ganske fullt (dac-er, dsp, strømforsyninger, arduino, lcd display osv..). Jord fra signalkilden din blir vel koblet sammen med jord inn i hypex-forsterkerne.

Det kan godt hende at det har noe for seg å koble kabinettet til jord, men jeg har ikke merket behov for det ennå - og vet ikke nok til å gi et godt råd

Nå skal det sies at jeg har kun digitale innganger, og de er uansett "frikoblet" med skilletrafoer (er det den riktige oversettelsen? isolating transformers på engelsk), slik at jord fra squeezebox-en (som ikke har en slik på utgangssiden) ikke kan bli koblet til jord i get-boxen (vet ikke om den har en skilletrafo i sin ende).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang DC-protection:

Den er der for å sørge for at forsterkeren går i standby (hvis jeg ikke husker feil en "latching" variant så du må slå av systemet og vente en stund før bryteren går tilbake til normal) hvis det går DC-signal ut av forsterkeren. Det kan jo være flere grunner til at det kan skje - enten at forsterkeren har blitt ødelagt, eller at signalkilden din er ødelagt.

Jeg prøver meg med vill gjetting ifb med tykkelsen på den kabelen: Det vil ikke være mange millisekundene det går strøm gjennom den hvis du har fått DC ut. Dvs. at jeg tror det skal mye til før den går varm. Men for å være på den sikre siden, kan du jo bruke tilsv. kabel som du bruker mellom forsterkeren og høyttalerterminalene?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ikke hvis det er kun signaljord som er tilkoblet chassiet. Class-2 utstyr slik som Hypex sin SMPS skal ikke jordes til lysnettet, og da vil man heller aldri få noen jordsløyfe.
    nei vis det ikke er noe sikkerhets jord, så blir det ingen jordsløyfe nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    Ang DC-protection:

Den er der for å sørge for at forsterkeren går i standby (hvis jeg ikke husker feil en "latching" variant så du må slå av systemet og vente en stund før bryteren går tilbake til normal) hvis det går DC-signal ut av forsterkeren. Det kan jo være flere grunner til at det kan skje - enten at forsterkeren har blitt ødelagt, eller at signalkilden din er ødelagt.

Jeg prøver meg med vill gjetting ifb med tykkelsen på den kabelen: Det vil ikke være mange millisekundene det går strøm gjennom den hvis du har fått DC ut. Dvs. at jeg tror det skal mye til før den går varm. Men for å være på den sikre siden, kan du jo bruke tilsv. kabel som du bruker mellom forsterkeren og høyttalerterminalene?
    vet ikke hvordan DC beskyttelsen er på smps'ene. men på de vanlige PSÙ'ene, så slår den ut et relè om det er mere enn en gitt mengde DC. og kan vel slå forsterkeren på igjen med engang. såfremt at DC'n er borte.
    med henhold til strøm mengde. så er den veldig lav. en 0.75mm2 kabeler over dimensjonert til dette

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man spør N forskjellige A/V-huer om jording så får man minst N forskjellige svar... :roll:

Må riktignok innrømme at jording av A/V-utstyr er et mye større og vanskeligere tema enn jeg hadde sett for meg da jeg stilte spørsmålet. Jeg har nå prøvd å lese meg opp på diverse ressurser om jording [1], og selv om det fortsatt er mye jeg nok ikke forstår fullt ut, så har jeg ihvertfall endt opp med noen mer eller mindre universelle regler som jeg vil følge for subwoofer-ampen min:

1. Kabinettet må jordes. Det finnes i alle fall ingen annen utvei for min amp, fordi den (a) ikke har noe mer enn luft og basic isolasjon mellom strømførende kretser og kabinettet, og (b) har såpass mye perforeringer at en strikkepinne eller litt vann eller andre fremmedelementer på avveie fort kan gjøre ugagn inne i kabinettet. Selv om Hypex skriver i databladet til SMPS400A400 at "As per Class 2 ground is NC and so unavailable for safety ground. You must follow Class 2 safety standards in implementing the SMPS400", så er det urealistisk for meg å få til noe slikt i det kabinettet jeg har valgt. Jeg har heller ingen jordfeilbryter på den kursen som ampen sitter på, så jording er den eneste måten å sikre at kabinettet ikke blir livsfarlig ved kortslutning.

2. Skjermen på de innkommende XLR-kablene må kobles til kabinettet så nærme XLR-kontakten som mulig. Dette er for å danne en "felles" støyskjerm som omslutter forsterkerkabinettet, signalkabelen og signalkilden (forutsatt av XLR-skjermen er koblet til kabinettet hos signalkilden også).

3. Jordplanet på alle interne kretskort bør også kobles til kabinettet med en (og bare en) kobling. På UcD-modulen er jord koblet til skjermen på den interne signalkabelen (aka. "signal ground"); på SMPS-modulen er det en egen kontakt for jording på ett av hjørnehullene (J7, koblet via en 100nF kondensator). Men siden Hypex kobler sammen SMPS-jord og UcD-jord, bør jeg dermed bare koble _ett_ av disse punktene til kabinettet (ellers risikerer jeg å lage en intern jordsløyfe mellom UcD, SMPS og kabinettet). Jeg er usikker på hvilket av de to punktene som egner seg best for kobling til kabinettet.

4. De forskjellige komponentene som skal kobles sammen til jord, bør gjør dette i ett enkelt punkt, med separate ledere frem til dette punktet (aka "star grounding"). Dette sikrer at de forskjellige jordstrømmene fullfører sløyfen sin på kortest/enklest mulig måte, og uten å unødvendig passere gjennom andre komponenter der de vil kunne introdusere støy.

Basert på disse "reglene" har jeg nå koblet samme de forskjellige "jord"-ene i ett punkt for hver kanal. Dette punktet er på den fjerde (til nå ubrukte) pinnen på XLR-kontakten som gjennom selve XLR-konnektoren allerede er koblet til kabinettet. Her har jeg nå koblet på:

- Jord fra strømkabelen
    - Skjermen fra den eksterne XLR-kabelen (pin 1 på konnektoren)
    - "Signal ground" fra UcD-modulen (skjermen på den interne signalkabelen)

Her er linker til to tegninger som viser situasjonen før og etter forandringen som jeg nå har gjort:

-- Før --
    -- Etter --

Flere bilder her: Subwoofer Amp Photo Album

Har ikke rukket å høre mye på dette ennå, men så langt låter det minst like bra som før (med "flytende" kabinett), og nå føler jeg meg endelig trygg på at boksen ikke er potensielt livsfarlig ved evt. kortslutning.

...Johan

[1]: Her er de mest hjelpsomme artiklene jeg har funnet om jording av A/V-utstyr:
    - Audio Component Grounding and Interconnection - diyAudio
    - http://www.jensen-transformers.com/a...%20seminar.pdf
    - Earthing (Grounding) Your Hi-Fi - Tricks and Techniques
    - Grounding and Shielding Audio Devices

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang DC-protection:

Den er der for å sørge for at forsterkeren går i standby (hvis jeg ikke husker feil en "latching" variant så du må slå av systemet og vente en stund før bryteren går tilbake til normal)
    Jepp. Dette stemmer med beskrivelsen i SMPS-manualen: "The SMPS400 provides double generic DC-Error Inputs. These DC-Error Inputs are latched and will not auto-recover. The SMPS400 needs to be disconnected from the mains for at least 3 seconds to reset."

hvis det går DC-signal ut av forsterkeren. Det kan jo være flere grunner til at det kan skje - enten at forsterkeren har blitt ødelagt, eller at signalkilden din er ødelagt.
    Ok, har lest litt mer om dette etterhvert, og forstår nå bedre hvorfor DC på høyttalerkablene er problematisk.

Jeg titta litt på DC-error-inputen, og en kontrollmåling med multimeteret viser at DC-error-inputen står rett på en 100kOhm motstand. Det betyr vel at selv om forsterkeren skulle greie å sette max SMPS-spenning på høyttaler-outputen (2 x 72V), så vil det likevel aldri gå mer enn (144V / 100kOhm) 1.44mA på den kabelen, så jeg skulle tro den tynne kabelen som står der nå vil fungere greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    nei vis det ikke er noe sikkerhets jord, så blir det ingen jordsløyfe nei.
    Såvidt jeg forstått, så krever Class-2 at _hele_ ampen er designet etter Class-2-prinsipper (dvs. dobbeltisolert slik at enkeltfeil umulig kan gjøre kabinettet strømførende). Så langt jeg kan se er dette tilnærmet umulig å få til med strømførende komponenter i et metallkabinett. Alternativer for å få til Class-2-design må da være f.eks. å bruke ikke-strømførende kabinetter (type plast eller tre), eller å på annen måte isolere alle de interne strømførende komponentene slik at de umulig kan komme i kontakt med (metall)kabinettet.

Man kan dessuten også få (interne) jordsløyfer i class-2-utstyr, dersom det ikke er riktig designet. F.eks. dersom en intern jordleder får indusert strømmer fra f.eks. en nærliggende 50Hz, og denne jordlederen er så koblet til f.eks. kabinettet i _begge_ ender. Du har da en sluttet krets som vil inneholde denne 50Hz-støyen, og påvirke alt som er koblet til den samme jordlederen. (med forbehold om at jeg har en korrekt forståelse av de artiklene jeg har lest de siste par dagene).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 6-kanals Hypex, og koblet ikke noe jord til chassiset.

Har ingen problemer med verken "hum" eller RF, og kabinettet er ganske fullt (dac-er, dsp, strømforsyninger, arduino, lcd display osv..). Jord fra signalkilden din blir vel koblet sammen med jord inn i hypex-forsterkerne.

Det kan godt hende at det har noe for seg å koble kabinettet til jord, men jeg har ikke merket behov for det ennå - og vet ikke nok til å gi et godt råd

Nå skal det sies at jeg har kun digitale innganger, og de er uansett "frikoblet" med skilletrafoer (er det den riktige oversettelsen? isolating transformers på engelsk), slik at jord fra squeezebox-en (som ikke har en slik på utgangssiden) ikke kan bli koblet til jord i get-boxen (vet ikke om den har en skilletrafo i sin ende).
    Et viktig poeng her er at bare fordi man ikke hører "hum" eller RF, så betyr ikke det at man nødvendigvis har koblet ting helt "riktig"... Det skal jo ofte flere komponenter og kurser med i bildet før jordingsproblemer kommer til overflaten. Jeg hadde jo ingen slike problemer selv med "flytende" kabinett. Jeg er likevel sikker på at etter omkoblingen beskrevet over, så er ampen min mye tryggere, og i alle fall ikke dårligere lydkvalitetsmessig.

Ellers har du nok rett i at jord fra signalkilden min sørget før at forsterkeren (og strømforsyningen min) i realiteten var jordet. Men såvidt jeg har forstått, så mister man bl.a. en del RF-beskyttelse dersom kabinettet ikke er jordet.

Ifølge artiklene jeg har lest (spesielt Audio Component Grounding and Interconnection - diyAudio) så gjør skilletrafoer det mye enklere å koble sammen bokser uten å få jordsløyfer. Dette fordi du får et galvanisk skille som gjør at boksene ikke er direkte sammenkoblet i elektrisk forstand, men kun "magnetisk" (eller optisk, dersom du bruker opto-isolatorer).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikjakobsen
    jherland
    Søk litt om temaet på Google, det står masse om slikt i flere seriøse fagartikler.
    Da slipper du å få masse motstridende svar fra selverklærte eksperter som meg, og andre som kommenterer denne tråden. :-D
    Tusen takk for tipset. Som du ser av kommentarene mine over har jeg prøvd å gjøre nettopp dette. Har lært en del av disse artiklene, men jeg mangler fortsatt mye på å ha full oversikt over alle aspekter av jording. Du får heller arrestere meg når jeg sprer vranglære basert på mine egne misforståelser...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Såvidt jeg forstått, så krever Class-2 at _hele_ ampen er designet etter Class-2-prinsipper (dvs. dobbeltisolert slik at enkeltfeil umulig kan gjøre kabinettet strømførende). Så langt jeg kan se er dette tilnærmet umulig å få til med strømførende komponenter i et metallkabinett. Alternativer for å få til Class-2-design må da være f.eks. å bruke ikke-strømførende kabinetter (type plast eller tre), eller å på annen måte isolere alle de interne strømførende komponentene slik at de umulig kan komme i kontakt med (metall)kabinettet.
    Det gjelder i praksis kun for lysnett-siden. Det er enkelt å få til.

En kortslutning f.eks fra sekundærsiden av strømforsyningen til chassis vil ikke føre til at chassiet blir strømførende i forhold til jord.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •