Kobling av Hypex-amp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det gjelder i praksis kun for lysnett-siden. Det er enkelt å få til.

    En kortslutning f.eks fra sekundærsiden av strømforsyningen til chassis vil ikke føre til at chassiet blir strømførende i forhold til jord.
    Godt poeng. Jeg tenkte ikke på at sekundærsiden er frikoblet, og at den uansett jobber med svakere spenninger enn lysnettet (selv om +/- 72V heller ikke høres ut som noe jeg vil putte fingrene mellom...).

    Men selv om du kun må isolere primærsiden på SMPSen, så har jo Hypex en tegning i databladet hvor de merker over halvparten SMPS-kortet med "Accessible Live Parts" (tolker det som at disse delene er koblet til primærsiden). Hvordan ville du gått frem for å isolere disse delene tilstrekkelig i et aluminiumskabinett?

  2. #22
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke nødvendig å isolere. Det er tilstrekkelig avstand mellom SMPS'en og chassiet. Dessuten: hvor sansynlig er at det SMPS'en kommer i kontakt med chassiet hvis den er montert med skruer og avstands-stykker? Men for å være helt sikker kan man legg en plastskive eller isolere på andre måter rett under SMPS'en.

  3. #23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I mitt tilfelle, så er 1U-kabinettet såpass lavt (ca. 35mm internt) i forhold til høyden på SMPS-modulen (ca. 32mm), at jeg ikke har kunnet bruke avstands-stykkene som fulgte med SMPSen. I stedet har jeg brukt Sugru (sugru homepage) rett på SMPSen, noe som gir god isolasjon, men vesentlig mindre avstand til kabinettet. SMPS-modulene ender likevel opp med å sitte i "klem" mellom topp- og bunn-plata i kabinettet, men det går noenlunde greit siden disse er 1mm aluminium og dermed ganske fleksible.

    I tillegg er topp/bunn-platene såpass perforert at en strikkepinne eller skrutrekker på avveie lett kan treffe på noe strømførende i SMPSen. Se f.eks. her:

    Når man til slutt legger på en solid dose sunn respekt (paranoia?) for 230V, så forklarer det kanskje hvorfor jeg stresser så mye med dette... :roll:

    Uansett: Tusen takk for all hjelp hittil! Har lært veldig mye av denne tråden, og har jo også greid å skru sammen noe som låter veldig bra.

  4. #24
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror jeg ville vurdert et tettere topplokk for sikkerhets skyld.

  5. #25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Et viktig poeng her er at bare fordi man ikke hører "hum" eller RF, så betyr ikke det at man nødvendigvis har koblet ting helt "riktig"... Det skal jo ofte flere komponenter og kurser med i bildet før jordingsproblemer kommer til overflaten. Jeg hadde jo ingen slike problemer selv med "flytende" kabinett. Jeg er likevel sikker på at etter omkoblingen beskrevet over, så er ampen min mye tryggere, og i alle fall ikke dårligere lydkvalitetsmessig.

    Ellers har du nok rett i at jord fra signalkilden min sørget før at forsterkeren (og strømforsyningen min) i realiteten var jordet. Men såvidt jeg har forstått, så mister man bl.a. en del RF-beskyttelse dersom kabinettet ikke er jordet.

    Ifølge artiklene jeg har lest (spesielt Audio Component Grounding and Interconnection - diyAudio) så gjør skilletrafoer det mye enklere å koble sammen bokser uten å få jordsløyfer. Dette fordi du får et galvanisk skille som gjør at boksene ikke er direkte sammenkoblet i elektrisk forstand, men kun "magnetisk" (eller optisk, dersom du bruker opto-isolatorer).
    Skammer meg litt - har feilinformert.

    Jeg hadde selvsagt koblet SMPS-ene til kabinettet med en metallspacer, og husker nå at jeg satt og målte og målte for å finne ut om de faktisk førte strøm (kabinettet er malt, så jeg måtte finne punkter uten maling for å sjekke).

    Så det som er "flytende" i mitt oppsett er det som drives av 7.5v trafoen som jeg har eksternt. Dvs. dac, arduino m.m. Jeg kunne muligens ha koblet dette til kabinettet også, men hvis jeg ikke husker feil blir det koblet sammen indirekte gjennom jord fra dac-ene til forsterkerne. Så da er vel all lavspenning koblet til felles jord (kabinettet) - dog på en litt tilfeldig måte.

    Merker at jeg husker dårlig nå, og har ikke lyst å skru opp boksen for å sjekke. Så ta det jeg sier med en klype salt. Poenget var i allefall: SMPS-ene er forskriftsmessig jordet i kabinettet..

  6. #26
    Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    I mitt tilfelle, så er 1U-kabinettet såpass lavt (ca. 35mm internt) i forhold til høyden på SMPS-modulen (ca. 32mm), at jeg ikke har kunnet bruke avstands-stykkene som fulgte med SMPSen. I stedet har jeg brukt Sugru (sugru homepage) rett på SMPSen, noe som gir god isolasjon, men vesentlig mindre avstand til kabinettet. SMPS-modulene ender likevel opp med å sitte i "klem" mellom topp- og bunn-plata i kabinettet, men det går noenlunde greit siden disse er 1mm aluminium og dermed ganske fleksible.

    I tillegg er topp/bunn-platene såpass perforert at en strikkepinne eller skrutrekker på avveie lett kan treffe på noe strømførende i SMPSen. Se f.eks. her:

    Når man til slutt legger på en solid dose sunn respekt (paranoia?) for 230V, så forklarer det kanskje hvorfor jeg stresser så mye med dette... :roll:

    Uansett: Tusen takk for all hjelp hittil! Har lært veldig mye av denne tråden, og har jo også greid å skru sammen noe som låter veldig bra.
    Jeg har også bygget UCD400HG/SMPS400 i 1U kabinett, mener å huske at
    kabinettet da er for lavt til at du får nok luft over og under SMPS400 ( for at dette skal gi en godkjent isolasjon) hvis
    du ikke har EL jord. Så da må det egentlig dobbeltisoleres, jeg perforerte derfor
    ikke topp bunn over de kritiske (230VAC) delene i SMPS 400, samt at jeg brukte en
    isolerende TAPE (bør være kapton, silicon eller nylon som tåler godt over 100 gr.)
    i bunn og topp inni kabinett over de samme kritiske delene.

  7. #27
    Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ja, deler mening med tangen og halvor husker jeg ikke feil så er det den switchede trafo som er høyest i kretsen etter kjøleplaten til sw. trans. og likereterne/regulatorene, og viklingene forblir meget nær lokket og det verste som skjer er at med tiden den isolasjons tapen på trafon kan slites og de høye frkv. og spenning på den trafoen vil lett slå over til lokket/chassis som er i metall -i det minste er å anbefale å bruke noe smelte lim eller tilsvarende mellom topp lokket og trafo, så man minimerer vibrasjoner. og for å beholde den classe2 spec så må det være den minste anbefalte avstand fra live parts til nærmeste flate -være seg metall eller annet -dette pga krype strøm som kan variere med fuktigheten i luften faktisk

    En switched power supply har høyere spenninger enn 240vAC -den likeretter 240vac på primær siden, så det blir minst ca 300-380vDC på primær siden og en sånt karamell kan fort bli livs farlig -har du bruk lim eller annet på undersiden på live delen så bør det være også luft imellom ledende flater -som sagt det er ikke bare 220vac her og derfor stiller høye krav til isolasjons evnen

    Egentlig det sikreste er å få større avstand under PSU, lage åpning på toppen og sette en kuppel eller annet med mer avstand til hele PSU... -neppe pent men garantert mest safe og drift sikker, den bør i det minste ha en eller annet apparat over seg slik den er nå -personlig ville jeg ikke ta sjangsen på å bruke den sånn ærlig talt

    Sugru guggen du brukte er jeg skeptisk til da den er neppe ment til å isolere høye spenninger slik det er tilfelle her -den kleber slik jeg ser på bildet: da kan du fort få et eller annet i den mens du tilpasser/former til kortet -og den kan fort gi overslag når du minst forventer det selv om du målte "ingen lekkasje" med ohmeteren... krype strøm er snåle greier over tid dessverre og i verste fall kan den sugru guggen være lett antennelig for alt du vet....

    ja, de fleste DC error kretser har minst 10khoms inngangs impedans -så dette påvirker extrem minimal lyden i negativ retning, dessuten er ikke bare høyttalerne som beskytes da PSU vil prøve å gi maksimalt med strøm som den klarer om forsterkeren kortsluttes/blir defekt -ved DC feil vil psu self slå seg av -husker jeg ikke feil så trygger den gjennom en optokobler som står for stand by, og spenningen til den optokobler kan brukes til å slå den "av" med en liten og søt brytter uten eksterne kilder, men da blir ikke primær spenningen isolert fra resten av psun.... og derfor ikke å anbefales til et safe bruk.

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Svarer litt punktvis på de siste kommentarene:

    Ang. jording: Dersom det ikke gikk klart frem av tidl. kommentarer: Kabinettet ER nå jordet, og jeg følger dermed Class 1-regler, og IKKE Class 2 (dobbelisolert). En evt. kortslutning til kabinettet vil trigge sikringen, og ikke gjøre kabinettet farlig. (Jeg var imidlertid interessert i hva andre har gjort, får å gjøre sine løsninger dobbelisolert.)

    Ang. Sugru: Jeg har ganske god tro på Sugru til dette formålet. Ifølge databladet til Sugru (http://sugru.com/pdfs/FORMEROLsugru_TDS_NOV11.pdf) så tåler det temperaturer opp til 180 grader C, er slett ikke lettantennelig, har resistans i størrelsesorden 10^14, og en dielektrisk styrke på 398V/mm. Disse tallene er i ca. samme område som akryl/plexiglass, så det skal dermed fungere utmerket som elektrisk isolator.

    Takk for feedback. Jeg planlegger nå å legge (tynne) plexiglass-plater over og under SMPS-modulene for å hindre at ting utenfra kabinettet skal kunne gjøre kontakt med noe på (primærsiden av) SMPSen.

  9. #29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Smile

    Har nå lagt til 2mm plexiglass over/under SMPS-modulene:


Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •