HIFI bass diy Kappalite 3012LF Bassboxpro simulering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HIFI bass diy Kappalite 3012LF Bassboxpro simulering.

Hei. Har et prosjekt som har stått stille i rundt et år nå. Liggende har jeg en kappalite 3012LF, en behringer ep4000 og et rørdelefilter som jeg brukte til bassen min. Har også to 80mm porter som passer prosjektet (muligens jeg må kjøpe nye?)

Har modulert kassen ut fra spesifikasjonene til eminence, eneste som blir annerledes er at portene blir annen bredde/lengde.

Lurer på om dere som har gjort dette noen ganger kan titte på kurvene fra bassbox pro.

Spørsmål:
    1. Det er en liten dip på "AP": maximum acustic power ved rundt 40-50Hz, den skal vel være mest mulig rett, hvordan rette på det?

2. Behringern kan vel kjøre peak power bridged i 8 ohm på 2800w, simulerer jeg 2800w blir det sykt mye støy i portene, for å ikke snakke om cone displacemenet. Det mest realistiske er å bruke 550w fra behringern?

3. portene jeg har simulert er 80mm, da blir vent air velocity på rundt 24 m/s Høres greit ut?

Andre ting dere merker som burde forandres på?

Takk!

Edit: hvis jeg bruker 22mm mdf, trenger jeg intern støtte, altså så kalt "bracing" på denne boksen? Må si jeg er usikker på hvordan jeg skal lage denne støtten

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) høyere tuning, men du må simme med dimmensjonen på de rørene du har (og trykke "lock fb" når du plotter inn vent dimm, da kan du se hvilken tuning portene vil ha, og om du må lage nye)

2) Du må ligge under 36m/s, og jeg pleier å simme slik at jeg har blåsing når elementet ligger på rundt 2x rms, da pleier det være greit med luft når du drar på, uten at det blåser.

3) Simuler med de portene du har, og se om de duger. Dersom ikke så må du
    A) lage egne nye
    B) finne noe som kan duge
    C) Lage firkantport/hylleport

4) ALLTID avstiv kassen. Du trenger 19mm mdf eller 18mm kryssfiner til kassen. Lag en del avstivninger, og ta gjerne vekk 90 gradershjørner baki kassen, da slipper du mye stående bølger. Du trenger ikke trekke kassen med stoff innvendig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mere info:
    som dere ser så har jeg også huket av simulering på tre ting: 1. akustiske responsen til høytaleren. 2. portene. 3. On-axis piston band response. Kutter jeg ut portene og sistnevnte vil grafen se finere ut. Bildene viser altså forskjellen mellom å ha med portene og den on-axis response og uten de to.

Noen tanker?

Edit1: skrev dette før ostemannen postet sitt innlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Ostemannen.
    1. Lurer på hvorfor høyere tuning, hva oppnår jeg?
    2. Mener du tett oppunder 36 m/s?
    Vurderer faktisk firkant/hylleport, ikke lett å få tak i riktige porter.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lukas1979
    Takk for svar Ostemannen.
    1. Lurer på hvorfor høyere tuning, hva oppnår jeg?
    2. Mener du tett oppunder 36 m/s?
    Vurderer faktisk firkant/hylleport, ikke lett å få tak i riktige porter.

1) Mindre stress for elementet og litt flatere max respons. Men ser ut som du ligger greit under xmax ved 450w. Du vil også se at elementet vil ha lavere "cone displacement" når du hever tuningen. Så kan være et triks å ofre noen hz for å få litt høyere db.

2) 36m/s er den magiske grensen for når det begynner å blåse i porten. Jeg ville kanskje hatt noe høyere fart i porten. Da du vil ligge en god del under 36 ved 2x rms eller ved xmax, som du nesten er.

3) Bassbox er ganske grei med tanke på hylleport. Bare gå inn på "interior" og endre tykkelsen i porten "B" til den tykkelsen du har på treverket. Da kan du får ut ferdig kappliste med port. Dersom du tar porten i bunnen av kassen, slik at den er parallell med sideveggene så slipper du å kappe ut bunnstykke i porten. Du bare limer, skrur den fast til frontplaten. Se førstesiden for å se hvordan jeg har gjort det: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ankommet.html
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har da tunet boxen opp til 49 (fra 44)Hz, og voila! Helt riktig som Ostemannen så ble kurven flatere. Dippen ved rundt 50Hz på Maximum acustic power ble så vidt jeg se også helt flat. Tusen takk Ostemannen!

Jeg har til nå tviholdt litt på de 80mm portene, føler det er så mye enklere med runde 80mm enn å lage nye rektangulære, selv om bassbox pro faktisk lager skisser til print.

Jeg tittet litt på den tråden med de bunnportene du annbefalte, lurer på hvordan du regner deg frem til volum på kassa når du bruker sideveggen til selve kassa som portvegg.

Skal prøve å avstive kassa, leste i guiden din at det er litt knotete å legge dette inn i bassbox med tanke på volum. Tenkte å lage to firekanter som passer inn i kassa, så borre fire hull i hver firekant og lime de inn i kassa (burde kanskje skru dem på plass fra utsiden i tillegg?). Den bakerste veggen vil da ikke bli avstivet, teit løsning? Med tanke på volum så krysser jeg av "Substracts from Vb (volum) på interior?

Legger også ved et bilde som viser rms ved 900watt - cone displacement og vent air velocity ser greie ut.

Er det noe å sette fingeren på da? Eller er tommelen opp for bygging?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •