Keen på bygging i ferie! trenger pakke! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    90db (gjennomsnittelig følsomhet) -3db 40hz -6db 20hz jeg bruker riktnok det lette delefilteret med 5db høyere følsmomhet som gir ca. -6db 40hz isteden.
    hadde det ikke vært snakk om 1watt ville man sett en økning i de øvre frekvensene også. tviler på fyren er så dum at han ikke hadde kontroll på effekten nedover..

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    90db (gjennomsnittelig følsomhet) -3db 40hz -6db 20hz jeg bruker riktnok det lette delefilteret med 5db høyere følsmomhet som gir ca. -6db 40hz isteden.
    hadde det ikke vært snakk om 1watt ville man sett en økning i de øvre frekvensene også. tviler på fyren er så dum at han ikke hadde kontroll på effekten nedover..
    nei nei nei..

du endrer gradevis paa det du sier hele veien

du skjonner ikke helt prinsippet heller.

oppgir han virkelig 1watt folsomhet med -6db paa 20 hertz?

90 db 1 watt i gjennomsnitt paa de ovre frekvensene gir ikke 84 db ved 20 hertz paa 1 watt paa denne hoytalleren

Na gidder jeg ikke mer og foreslaar att du tester litt isteden for og skumlese div ting og prate om det paa forumet etterpaa.
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle høyttalerprodusenter oppgir følsomhet innenfor gjennomsnittet. måler de 90db i snitt over frekvensområdet og -3db 40hz -6db 20hz er det det som gjelder.
    høyttaleren er grundig dokumentert flere steder.
    men du har rett..lite vits å diskutere dette her
    ~poff~

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar et element med 90dB følsomhet, plassert i en gitt kasse, har en respons uten EQ som gir deg 0dB ved 30hz og -6dB ved 20hz, så spiller det 84dB med 1w, på 1m avstand, ved 20hz.

Hvis du derimot bruker EQ i et aktivt filter (som du drar inn i denne sammenhengen) så må du gange effekten med 4, altså 4w, for å få en økning på 6dB, da vil elementet spille 90dB ved 20hz, men det bruker da 4w og ikke 1w, derfor kan man ikke kalle det følsomheten lenger.

Om du ikke forstår det, så bør du nok hoppe et par hakk tilbake i lærekurven!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er derfor det blir feil og oppgi -6 db ved 20 hertz når det er brukt eq for og heve nivå.

Men du vill jo ikke forstå og bare sier i mot.
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *gjesp* DET ER ET FERDIG SYSTEM SOM GIR 20HZ -6DB AUTOMATISK UANSETT OM DET KREVES 1,2 ELLER 4WATT.
    som ikke engang ville vært teknisk mulig å gjøre passivt uten å påvirke resten av frekvensområdet. er det så vanskelig å forstå!?
    derfor blir d tåpelig å bringe inn passive sammenligninger og påstå den første er feil. idiotisk detaljdiskusjon som ikke er praktisk relevant i det hele tatt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er praktisk relevant fordi du bruker 4 ganger mer effekt ved 20hz enn normalt. Er flere ting som kan sette en stopper da. For lite effekt eller xmax f.eks....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta dette i egen tråd karer? Dette hjelper ikke trådstarter nevneverdig...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis

For og øke en høyttalers respons med +20dB med dsp/aktiv EQ @ 20Hz så må forsterker tilføre 100 ganger så mye effekt.

Man kan fint måle -6dB @ 20Hz 1Watt 1 meter 8) på denne høyttaler, ved og legge til en EQ på 20dB @ 20Hz,
    men man senker da den totale system følsomheten med 20dB.

Dvs: Med denne "EQ-krets" inne, så har man en høyttaler med en system følsomhet på 72dB 1Watt 1 meter. (20-20000Hz) :cry:

Max SPL vil være ca 92dB. ("ca" fordi den da allerede er utenfor linjær X-max @ 20Hz)

Holder sikkert greit til litt kose lytting med et glass Co.... etter at kjerring og unger har lagt seg , men....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    *gjesp* DET ER ET FERDIG SYSTEM SOM GIR 20HZ -6DB AUTOMATISK UANSETT OM DET KREVES 1,2 ELLER 4WATT.
    som ikke engang ville vært teknisk mulig å gjøre passivt uten å påvirke resten av frekvensområdet. er det så vanskelig å forstå!?
    derfor blir d tåpelig å bringe inn passive sammenligninger og påstå den første er feil. idiotisk detaljdiskusjon som ikke er praktisk relevant i det hele tatt.
    Poenget er att du oppgir -6db 20 hertz som ett grunlag for att høytalleren er bra, men det er totalt missvisende og feil måte og oppgi en frekvensrespons på, værtfall når du legger til att høytalleren fortsatt har 90 db følsomhet.

Så utvikler det seg til att du kommer med påstander for og underbygge det du sier som er helt feil.

Jeg sier det igjenn, fåreslår att du tester litt så du har egene erfaringer og rutte med.
    Ikke bruk noe du har lest som grunnlag, da burde du i allefall forstå det du har lest
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med EQ på f.eks +6db for å oppnå -6db ved 20Hz. så kreves det 4 ganger effekten. punktum!

EDIT: glemte å lese siste siden først

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis :-D

Kan vel starte dette innlegget med at Gainphile er en kar jeg har stor respekt for innen DIY høyttaler konstruksjon/design...

Og må vel si at jeg har stusset litt på hans følsomhets oppgivelser på hans Econowave variant.

Tror jeg har funnet ut hva han faktisk mener med "Sensititivity: ~92dB". :idea:

Når Gainphile oppgir "Sensititivity: ~92dB" så er det ikke høyttalerens følsomhet ved 1 Watt meter han mener, men høyttalerens max SPL, Inkludert EQ.

Dette leser jeg utifra, at når han slipper opp den ekstreme +20dB @ 20Hz "Linkwitz Transform" EQ'en med 5dB, så øker høyttalerens følsomhet til 97dB. :-?

Noe som ikke er mulig... , da dette kun endrer når filter/EQ/ skal rulle av i frekvens.

Ref. Gainphile:
    "35hz Linkwitz Transform If the woofers (W1) are equalised to 35hz, Q=0.5 (instead of 20hz above), then further +5db can be obtained and that raises the loudspeaker's sensitivity to ~97dB. This also relieves the strain of the woofers when playing loud"

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, enda en digresjon:roll: . Dette er detaljer og svarer ikke på op sine spørsmål! Blir litt skuffet når jeg ser en tråd hvor man har slik en digresjon. Ender ofte opp med et dårlig svar til op eller intet svar på spørsmålet. Holder meg foresten til mine egne råd tidligere i tråden.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Jeg ville gått for ett fulltone element, satt det i en liten lukket kasse.

Bygd 2 eller flere 15" subkasser, og brukt reciveren din som delefilter.
    Da trenger du forsterker til sub, gjerne en med litt eq muligheter.

Dele på 150 hertz.

Du kan feks bruke dette
    Tang Band W5-1611SA 5" fulltone (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Har dette selv og syntes det fungerer bra, men må deles på 150..

eller denne om du ønsker litt mer volum
    Seas H1597 FA22RCZ - KAMPANJE (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

da kan du også leke deg litt mer med delefrekvens.

fordelen med dette er vell att du kan bruke reciveren din.
    Kan brukes til musikk og til film, bare kjøp flere fulltoner og du har identisk lydsignatur på alle høytallere.
    Du kan plasere sub der de fungerer best.
    plasere fulltone riktig i forhold til lyttepos.
    Billig, enkelt.
    stor sjangs for att det blir velllykket.
    utvide til så mange subber du gidder om du føler behovet. (hjelper på jevnere respons, headroom, mindre forvregninger osv..)
    Du kan bygge kassene etter rommet ditt og det du har plass til.
    ingen delefrekvens i det "kritiske" ommerådet.

Ulemper.
    Lite spredningsmønster på fulltone
    krever litt tid med kalibrering
    ikke noe og spille grisehøyt med i mellomtone og diskant. I bass er det bare antall kasser som begrenser.
    kan ende opp med subkasser i hele rommet
    Jeg har nylig bygget et par fulltoner rundt Tang Band sine w4-1879. De har jeg montert i et par IKEA Blanda skåler som er limt sammen til kuler. Det låter naturstridig bra.
    Spredningen oppover er ikke bra, følsomheten og slammet i grunntomeområde er begrenset. Ellers gjør de utrolig mye riktig.
    Måler nesten flatt uten filter, men du trenger sub til det under 100hz. Selv om de er mulig i større bassreflex å få dem ned til 50hz.

Høytalerne får du i havn for under 2500kr, kjøp en brukt sub eller to på finn. På sikt skaff deg et verktøy for å justere subber/høyttalere optimalt, f.eks en miniDSP, men det er ikke et must.

Målte høyttalerne og integrerte sub i dag. Låter så bra at jeg aldri kan se for meg at jeg skal kvitte meg med dem, blir stue høyttalere de nærmeste åra og om jeg får mer plass på sikt blir det PC høyttalerne isteden.

Her er målinger i nærfelt, men innendørs. Det under 1kHz vil i stor grad påvirkes av rommet, men derfra og opp stemmer nok ganske godt, har gjort gatede målinger og de ser omtrent likt ut oppover.
    -w4-jpg

Of-Axis målinger med ca 5 grader mellomrom. Illusterer problemet med fulltoner og spredning ganske tydelig. Ingen spredningskontroll på 2kHZ, nesten ingen spredning over 10kHz.
    -polar-respons-jpg

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor +-20grader er det jo ganske greit da.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FredrikC

Ja de spiller rett og slett utrolig bra, jeg har de sammen med 8 15" som Går opp til 200 i kino oppsett. Da er det ikke mye som mangler!
    Hadde miles før og hørt de i både hifi og kino.
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •