Dobbel L26ROY sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dobbel L26ROY sub

Heisann,

Har hatt to stk L26ROY-baserte sub-er stående i stua en stund, og de fungerer bra. Mer enn nok dypbass til mitt bruk, og fin og presis bass i 32 liters lukkede bokser.

Planlegger å bygge Linkwitz Orion, og har etter hjelp her på forumet kommet frem til at det blir begrenset lydtrykk under 40hz hvis jeg ikke legger på et highpass filter på bassen og fyller ut resten med en tradisjonell sub.

Siden jeg har disse elementene, tenkte jeg å se om de kunne gjøre jobben med å avlaste Orion-en i de nederste frekvensene. Har ikke lyst å ha flere høyttalere synlig, så jeg tenkte å prøve å gjøre det litt mer diskre.

Ideen er å ta begge to i en kasse, og trekke hele kassa med samme stoff som sofaen har. Kan deretter lage en pute e.l. å få en puff som også spiller bass.

Har brukt winisd og linkwitz sitt closed-box regneark for å prøve å få en kassestørrelse som er optimal.

Det ser ut som om 30 liter per side er ideelt, da det ser ut som om xmax og forsterkerens evne til å levere strøm matcher i området fra 20 til 40hz. Jeg har forutsatt en UCD400 som gir 400w inn i 4 ohm og kan levere 18A maks. Dvs. 200w og 9A per side hvis jeg paralellkobler elementene? Hypex forsterkerne klarer veldig lave impedanser - 1 ohm er i følge dem ikke noe problem. Her blir laveste impedanse 3.4 ved 10 og 145hz. Ved 20hz er impedansen 4.4. Dvs. minimum impedanse forsterkeren vil se er 3.4/2 = 1.7 ohm.

Ett element skal da kunne gi 89db ved både xmax og Imax ved 20hz. Ved rundt 100db blir forsterkerens evne til å levere strøm en begrensning, og maks lydtrykk flater ut ved ca 103 db ved ca 90hz.

Lurer egentlig på to ting:

1. Høres det fornuftig ut det jeg har tenkt over?
    2. Legger ved en tegning av sub-en. Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forhold til denne designen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet ditt ligner mye på mitt eget ( http://avforum.no/forum/showthread.php?p=1839288 ), men tror du har regna på detaljene mye mer enn jeg har (er selv rimelig fersk på dette området, og fikk inspirasjon og masse hjelp av en erfaren kollega til grunndesignet).

En av utfordringene med å sette elementene mot hverandre, er at kassen rundt må være veldig robust og stiv for å effektivt overføre kreftene fra det ene elementet til det andre (slik at de kansellerer hverandre, og du får en vibrasjonsfri boks). Det kan godt hende at det holder slik du har tegnet over, men for min del hadde jeg nok vurdert å putte inn noen horisontale og vertikale avstivere for å gjøre boksen enda stivere.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være en fordel og montere det ene elementet med magneten ut mot det andre elementet(så nærme som mulig) og snu polariteten slik at dem spiller i fase. Det kan redusere forvrenging en smule.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eXa: Jeg testet akkurat det på mine egne høyttalere som ligner veldig på denne kassa (men kun med åpning på én side). THD sank over 100Hz (-12~-15dB ved 120Hz) men økte rundt 40Hz (+10dB). Jeg har ikke funnet ut av årsaken enda, men valgte å beholde normal montering. Min foreløpige antagelse er at SEAS har designet opphenget spesifikt for bruk i små kassevolum ved å innføre en bevisst asymmetri for å utligne asymmetrien i luftfjæren et lite kassevolum representerer.

Angående kassedesignet ser det ut til å ha god kobling mellom de to halvdelene, men det kan hende det hadde vært lurt å stive av veggene i de to kamrene. Kantene ved åpningen bør ikke være veldig høye. Det er mye luft som flyttes når 2xL26ROY går på full blås. Dobbelsjekk at det er mulig å montere det andre elementet etter at det første er på plass... ;-)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, det var ganske store forskjeller også det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg fikk ikke med meg at det var kommet svar i tråden før jeg fikk mail fra avforum nå. Trodde den hadde druknet. :-)

Mine L26ROY står i dag i 32-liters kasser som er bygget med to lag 16mm MDF, med en avstiver internt. Blytunge, og vibrerer nesten ikke når jeg legger handa på dem. Etter å ha sett på Linkwitz sin Thor konstruksjon, så ser det ut som det er litt overkill å stive av så voldsomt. Det var derfor jeg holdt meg til en enklere konstruksjon her. I ettertid har jeg lagt til en avstiver i hvert kammer - i vertikalaksen - mest fordi den er beregnet til å sitte på. Men det er et godt poeng - jo stivere jo bedre. Poenget må jo være at lyd som stråles ut fra sidene er såpass redusert at det ikke høres. Basstonene som skal spilles er så lave at stående bølger ikke blir et tema, og derfor blir det ingen ressonans fra kabinettet, kun basslyden i motfase som kommer ut fra sidene og evt. reduserer effektiviteten (antar jeg... )

Linkwitz bruker 12-tommere, som nok flytter like mye luft som titommerne jeg kommer til å bruke. Designet ligger her: Subwoofer design

Jeg vurderte å montere det ene elementet "bak frem", men uten gode logiske grunner kom jeg frem til at jeg ville ha de "samme vei"..

Jeg har sjekket at det går an å få inn elementene. Men må nok ha hjelp for å ikke miste det ene elementet oppå det andre når det skal inn. Det er fint å ha grabcad.com.

Spørsmål: Det ideelle for meg er å ha 1 åpning på den ene siden - siden denne boksen skal stå ved siden av sofaen. Er det noe forskjell på åpning på den ene siden i forhold til åpning på begge?

Vil åpninger av denne størrelsen kunne fungere akustisk på noen måte? Endring i fs, resonans e.l.?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kassene mine er det kun åpning på én side. De tre andre flatene danner derfor et "forkammer" for basslyden som skal ut i omverdenen. Den mest merkbare effekten er en enorm resonanstopp ved ca. 220Hz i min konstruksjon. Denne har jeg målt og dempet etter beste evne med en motsvarende equalizer-kurve. Jeg deler bassene på 150Hz med fjerde ordens filterflanke.

Denne akustiske resonansen har den uheldige effekten at den forsterker 2. harmonisk forvrengning ved ~110Hz, 3. harmonisk forvrengning ved 73Hz og så videre... Heldigvis er L26ROY et element med rimelig lav forvrengning 8)

edit: korrigerte resonansfrekvensen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Vet du forresten om det finnes noen programmer som kan beregne slike effekter?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde en enkel modell i COMSOL Multiphysics, men det var like mye for å leke med programmet som å få ut noen viktige data.

Hornresp kan brukes til å få en pekepinn på hvor landet ligger. Hornresp antar aksesymmetriske design, men kubeformede konstruksjoner er nært nok aksesymmetriske til at resultatene holder mål.

Her er oppsettet for å simulere på mine kasser med et 55 liters lukket bakkammer. Under Tools>Driver arrangement har jeg satt at jeg har to elementer i serie med 'offset driver'. Forkammeret er modellert som to koniske hornsegmenter med tverrsnitt lik åpningen til omverdenen (18x28cm). Elementenes simulerte plassering er ved delelinjen mellom de to segmentene, altså midt i den 30cm dype kassekonstruksjonen.
    Dobbel L26ROY sub-hornresp-modellparametre-png

Siden Hornresp antar aksesymmetri ser den grafiske fremstillingen av oppsettet litt rar ut ved første øyekast. Den stiplede røde linjen angir delelinjen mellom de to hornsegmentene. Den stiplede røde sirkelen angir totalt membranareal fra de to elementene (i den faktiske konstruksjonen er dette arealet fordelt på to sirkler som faktisk får plass i "hornet" ;-)). Det grå arealet er bakkammeret til de to elementene.
    Dobbel L26ROY sub-hornresp-grafisk-kassefremstilling-png

Den simulerte akustiske impedansen gir en idé om hvor høyttaleren er en effektiv lydutstråler. En kjedelig realitet for oss subwooferbyggere...
    Dobbel L26ROY sub-hornresp-akustisk-impedans-png

Gruppeforsinkelsen (hvor mye fasen endrer seg som en funksjon av frekvens) viser at svakt dempede resonanser i høyttalerens arbeidsområde er ufint hvis man ønsker at timingen skal sitte.
    Dobbel L26ROY sub-hornresp-gruppeforsinkelse-png

Simulert frekvensrespons ved 2-pi (høyttaler plassert på én uendelig stor veggflate) viser tydelig effekten av forkammeret med en +15dB topp @ 228Hz sammenlignet med nivået ved 80Hz. Jeg nevnte 278Hz som en problemfrekvens tidligere men det var min husk som sviktet, det gjaldt nemlig tilfellet hvor jeg hadde snudd det ene elementet.
    Dobbel L26ROY sub-hornresp-frekvensrespons-png

Målt frekvensrespons i halvekkofri lab. Målt på 2 meter avstand med 2.83V drivspenning til elementene. Høyttaler og mikrofon plassert på gulv, derfor er det målte nivået +6dB i forhold til hva man ville forvente med mikrofonen i frifelt (Hornresp gir nivå for 1m avstand). Dippen ved 130Hz er en romnode. Mistenker at nivået rundt 80Hz har fått litt løft fra en rommode eller to. Overensstemmelsen med simuleringene er grei. Yay for Hornresp :-D
    Dobbel L26ROY sub-winmls-lt-frekvensrespons-halvekkofritt-rom-png

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et utfyllende svar! Du har gjort grundig arbeid her ser jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •