Øke utgangssignal fra balansert DAC for dipol kompensasjon - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har helt rett. Jeg antok at stor kasse = dipol i modellen. Men det er et eget regnestykke for dipol-respons. Jeg satt D til 350mm, da det er dybden på W-framen. Er usikker på om det er helt riktig bruk av D (det er vel distansen før lydbølgene fra hver side treffer hverandre?). Da kommer det ut 70 db per woofer, det vil da si 70+3+3+3 = 79 db max ved 20hz for systemet som helhet uten å drive wooferen utenfor det lineære området -- gitt bass ved 0db i 20hz-området. Ligger den på -10, så kan hele systemet drives 10db høyere, dvs. opp mot 90db.

Det høres veldig lavt ut? Jeg må innrømme at jeg ikke har noe forhold til hvordan 90db høres ut, og hvor høyt en normalt spiller.

Det er også litt luftmotstand i en W-frame som jeg antar ikke finnes i en U-frame eller H-variant. Dette reduserer FS noe, uten at jeg har sett noe om hvor mye. Men det hjelper jo ikke når en stanger mot xmax uansett.

Nå er kanskje tallene for L26ROY og L26R04Y litt annerledes, jeg mente L26R04Y tidligere (vet ikke hvor mye det slår ut).

Det er noen ting jeg ikke har tatt med i betraktningen som jeg kom over nå. Jeg fant forresten en referanse til -10dBFS du snakket om tidligere: ESP - The Linkwitz Transform Circuit

Music Type Relative Level at <40Hz
    Rock music - 13dB
    Maria Carey Song - 15dB

Rap Music - 14dB
    R&B song - 12dB
    Rave track - 12dB
    Second Rave Track - 21dB
    Vinyl Bass Track - 11dB
    Rave track with bass sweep - 9 dB
    Average - 11.875 dB (12dB

Her er også et sitat fra Orion forumet (riktignok ref til Peerless, ikke SEAS): ORION/PLUTO Users Group &bull; View topic - Multiple wofers / increased SPL

You have a mistake some where, perhaps neglecting the floor boundary (+6dB) or second driver (+6dB). Assuming D=15" the numbers are 82dB @ 20Hz and 100dB @ 40Hz. 25Hz would be good for 88dB, and 30Hz 93dB. The ASP high pass function (2nd order @ 20Hz Q=.5) makes these translate into program levels of 88dB @ 20Hz and 96dB @ 30Hz, some where in between at 25Hz. Xsus is 22mm vs Xmax of 12.5mm so you're looking at 93dB @ 20Hz and 98dB @ 30Hz before you actually bottom.
    Til alle: Tusen takk for hjelpen så langt. Strålende for en nybeginner å få så god hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Normalt" lyttenivå vil være rundt 85 dB snitt, i lytteposisjon. Hvor mye det er på 1 meter avhenger selvsagt av lytteavstanden. Og noen liker å spille høyere og lavere enn det så klart ... i bunn og grunn et umulig spørsmål å svare på.

En høyttaler som kan avgi 70 dB ved 20 Hz vil ikke være i stand til å produsere et hørbart lydtrykk da 70 dB er ca. på terskelen for hørbarhet ved 20 Hz.

Fletcher–Munson curves - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, en stund siden jeg har fulgt opp her.

Ferdig med 1 stk. w-frame på Orionen. Kjørte en enkel sub-eq på 20hz på minidsp-en. Den går bare til 16db maks, so jeg kjørte 2 stk på 10 jeg.

Ved å redusere input-nivået med 10db får jeg ingen digital klipping på Angel av Massive attack... Over -8db så blir det noe skurring, men ikke noe som høres ut til å skade høyttalerne (får redusert output i grunn).

Er derfor ikke redd lenger for at jeg får for lite trøkk med Orion alene, og trenger ikke å gjøre noe med utgangssignalet fra DAC-ene. Herlig!

Hypex UCD400 klarer også uten problemer å kontrollere 2 stk L26R04Y paralellkoblet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en dings som kan være veldig nyttig for DIY-ere og ønsker å optimalisere gain uten å sette i gang med å lodde på forsterkerne:

JLM Audio Shop - Regurgitator kit

Regurgitator PCB can convert any balanced or unbalanced signal in to balanced or unbalanced signal out with trim pot control from -10db loss to +18db gain.

PCB comes as 8 x V groove snapable PCBs in one with side power connections already joined between the 8 PCB's.

Rob's test figures using a 5532 on +/-18V rail

Max balanced output is +29dBu or +26dBm
    Noise when trimmed for unity gain is -93dBu unweighted ( this is on the bench with no case and there is a small amount of 50Hz being picked up )
    Noise when trimmed for +18dB gain is -73dBu unweighted ( as above )
    Noise when trimmed for -10dB gain is -102dBu ( this is the limit of my analyser )
    Distortion at unity gain and +10dBu out is 0.002% ( this is the limit of my analyser )
    CMRR is -70dBu at unity gain of test unit with normal 1% resistors.
    Input Z balanced is 15K and unbalanced is exactly 7.5K looking into either the hot or cold leg.
    So this achieves the aim of high CMRR and impedance balanced input. Unlike a normal diff amp where the input Z is different into each leg.
    Dette må være midt i blinken hvis en
    • kjører Linkwitz Transform e.l. i små lukkede bokser og trenger mye spenning ut for å drive elementene til xmax.
    • har balanserte utganger og ønsker å drive en forsterker med single ended inputs uten å tape halvparten av spenningen (eller motsatt - single ended til balansert)
    • generell gain-optimalisering

Når det gjelder digital clipping så har Richard Taylor gjort en scan av musikkbiblioteket sitt og kommet frem til en digital gain struktur som fungerer bra for ham med LX521 høyttalerne til SL. LX521 with software DSP | Richard's Stuff

Han snakker om -3db for å unngå klipping på 98% av musikken sin. Jeg mistenker dog at han ikke har mye filmmusikk. Jeg tror en del av musikken jeg hører på vil klippe ved -3db og dipol eq-en på Orion (som er tilsvarende på LX521) og har endt opp med -11db. Likevel clipper det på spor som Gaia av James Taylor (mener å huske at det var 4:10 ut i låta ca. Det er en god test av dypbass forresten).

For min del vil det da være aktuelt å bruke en et par slike på basskanalene for å heve gain med f.eks. 10db, senke gain tilsvarende på basskanalene, også heve overall gain til 0db på volumkontrollen er passe høyt.

Prisen er 25 USD per kort, og her kan en velge op-amp etter ønske.

Noen som har vært borti denne eller tilsvarende løsninger?

Martin

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •