DIY, ønsker å lage dempeputer as cheap as possible

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY, ønsker å lage dempeputer as cheap as possible

Hei! Har i det siste siklet litt på dempeputer og spikes jeg kan bruke under subwoofer og høyttalerne for å få renere lyd og mindre vibrasjoner i gulv/vegger/tak.

Problemet er at jeg synes det blir litt dyrt, da jeg har 2 høyttalere og 2 subber som tilsammen trenger 16 dempeføtter. Da blir prisen fort en 500-1000 kr, noe jeg synes er mye penger for noe slikt.
    Derfor lurer jeg på om dette er noe man kan lage selv?
    Hva slags materiale er det de produsentene av de vanligste dempeputene benytter seg av?
    Leser at man kan bruke sitteunderlag?
    Kom med innspill!

Takker for svar!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, når det gjelder å redusere vibrasjoner fra høyttaleren til underlaget så er det mange metoder som er brukt. En av de mer suksessfulle metodene er å bruke en luftslange, som feks en slange til et sykkelhjul. To plater med en slik slange imellom vil isolere høyttaleren ganske greit fra gulvet.

Når det kommer til "as cheap as possible" så vet jeg ikke om dette er i den kategorien. Det er vel slangene som kan koste noe her, men om du er litt kreativ så går det vel. Biltemas trillebårslange og sykkelslange kan iallefall nevnes.

Sitteunderlag tror jeg kommer til å bli ganske flate og harde etterhvert som de blir trykt sammen. En slange kan du fylle luft i om den begynner å bli litt slapp. Men vær obs på at slangen skal være ganske slapp, slik at det som står oppå vil gynge med en så lav frekvens at det ikke vil gjengis i hørbare toner.
    Tangen har prøvd ut dette konseptet her med (såvidt jeg husker) såkalt "great success".

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei, når det gjelder å redusere vibrasjoner fra høyttaleren til underlaget så er det mange metoder som er brukt. En av de mer suksessfulle metodene er å bruke en luftslange, som feks en slange til et sykkelhjul. To plater med en slik slange imellom vil isolere høyttaleren ganske greit fra gulvet.

Når det kommer til "as cheap as possible" så vet jeg ikke om dette er i den kategorien. Det er vel slangene som kan koste noe her, men om du er litt kreativ så går det vel. Biltemas trillebårslange og sykkelslange kan iallefall nevnes.

Sitteunderlag tror jeg kommer til å bli ganske flate og harde etterhvert som de blir trykt sammen. En slange kan du fylle luft i om den begynner å bli litt slapp. Men vær obs på at slangen skal være ganske slapp, slik at det som står oppå vil gynge med en så lav frekvens at det ikke vil gjengis i hørbare toner.
    Tangen har prøvd ut dette konseptet her med (såvidt jeg husker) såkalt "great success".

Takk for tips! Det virket ikke dumt!
    Fant disse igår er noen av disse brukbare?:

Pakningsmateriale i gummikork - Biltema

Gjennomslagsgummi universal - Biltema

gulvbeskyttelse | Clas Ohlson

Vibrasjonsgummi 4-pakning - Jula – Alt for hjemmefiksere til proffe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Biltema sine trillebårslanger under mine basstårn, som veier godt over 100 kg. Har en slange i hvert hjørne. Det funker veldig bra det, men de holder ikke særlig godt på lufta dessverre. Jeg må pumpe opp igjen etter et par mnd, men det tåler jeg.

Avkobling blir mest effektiv hvis resonansfrekvensen er lav, og dempingen lav. Sykkelslanger (med luft i ....) er noe av det mest effektive sånn sett.

Det mest effektive er å henge høyttalerne i wire fra taket. Bedre avkobling får man ikke.

Spikes er bare tull og tøys, de sørger for akkurat det motsatt av avkobling.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har brukt Biltema sine trillebårslanger under mine basstårn, som veier godt over 100 kg. Har en slange i hvert hjørne. Det funker veldig bra det, men de holder ikke særlig godt på lufta dessverre. Jeg må pumpe opp igjen etter et par mnd, men det tåler jeg.

Avkobling blir mest effektiv hvis resonansfrekvensen er lav, og dempingen lav. Sykkelslanger (med luft i ....) er noe av det mest effektive sånn sett.

Det mest effektive er å henge høyttalerne i wire fra taket. Bedre avkobling får man ikke.

Spikes er bare tull og tøys, de sørger for akkurat det motsatt av avkobling.
    Jeg skjønner, men du har en slange i hvert hjørne? Blir det litt mye på Klipsch RF-62, blir vel mye overflødig gummi utenfor "føttene"?

Er noe av det jeg linket til brukbart?

Takk for hjelp!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med sånt som kork, sitteunderlag osv er at etter hvert så blir luften presset ut av materialet, og de blir hardere. Da isolerer de mindre, selvsagt.
    Jeg har tro på det å bruke en sykkelslange, gjerne til en barnesykkel, slik at slangen ikke blir fryktelig stor. Man kan jo gjøre det enkelt og legge slangen rett på gulvet og legge på en plate over (waf). Du kan jo også da legge på lister på sidene på platen, slik at de skjuler nesten helt ned mot gulvet. Da blir det både litt pent og ikke minst veldig funksjonelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squashbollar? De är nästan omöjliga att "punktera", men är samtidigt väldigt mjuka och läcker inte.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt alternativ! Ulempen er at det er vanskelig å justere lufttrykket i dem dersom de blir for faste eller for myke. Verdt å prøve ut!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke noe vaglete med sykkelslange under, som da igjen gjør at du får mindre lydtrykk?

Driver med dette selv nå, og har lagt en trinnlydsplate for så å legge gulvspon oppå dette.

Høres dette ut som en bra løsning?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke vaglete om slangen er stor nok (Større enn fotavtrykket på høyttaleren). Lydtrykket vil bli mindre på grunn av at gulvet ikke svinger med, men det er jo akkurat det man ønsker. Det er bare til å prøve med en sykkelslange og se om det funker før du kjøper slanger til alle høyttalerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squashbollar håller fisken utan läckage enligt diverse regler. De finns i 3 olika varianter, menar elitbollen var den mjukaste (det var ett tag sen jag spelade sist). Gå till närmaste XXL så har de säkert alla 3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •